elektro.info

Darmowy kurs programowania sterowników PLC »

Darmowy kurs programowania sterowników PLC »

Miedź przejmuje kontrolę nad samochodami elektrycznymi »

Miedź przejmuje kontrolę nad samochodami elektrycznymi »

news Konferencja „Zasilanie budynków oraz samochodów elektrycznych w energię elektryczną”

Konferencja „Zasilanie budynków oraz samochodów elektrycznych w energię elektryczną”

Zapraszamy Państwa na kolejną konferencję techniczno-szkoleniową organizowaną przez redakcję „elektro.info”, która została poświęcona dwóm problemom: zasilaniu budynków w energię elektryczną w warunkach...

Zapraszamy Państwa na kolejną konferencję techniczno-szkoleniową organizowaną przez redakcję „elektro.info”, która została poświęcona dwóm problemom: zasilaniu budynków w energię elektryczną w warunkach normalnych i w czasie pożaru oraz ładowaniu samochodów elektrycznych. Konferencja odbędzie się 21 października w Warszawie, Centrum Konferencyjne WEST GATE, Al. Jerozolimskie 92.

Elektryczne silniki liniowe

Właściwości i zastosowanie

Szanghaj – kolej Transrapid z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej

W działaniu wielu maszyn i urządzeń technicznych wymagany jest ruch postępowy lub postępowo-zwrotny. Zazwyczaj ruch ten wytwarzają silniki rotacyjne poprzez mechanizmy przekształcające ruch obrotowy na prostolinijny. Dlatego istnieje duże zapotrzebowanie na silniki wytwarzające bezpośrednio ruch postępowy. Takimi silnikami są indukcyjne silniki liniowe. Silniki te nie mają części wirujących, charakteryzują się zwartą budową odporną na wpływy środowiskowe oraz przenoszeniem sił bez udziału elementów mechanicznych.

Zobacz także

Zastosowanie wentylatorów z silnikiem dwubiegowym do wentylacji pomieszczeń

Zastosowanie wentylatorów z silnikiem dwubiegowym do wentylacji pomieszczeń

Silniki indukcyjne zwarte (klatkowe) mają najprostszą budowę spośród wszystkich silników elektrycznych. Prosta jest również ich eksploatacja, co z pewnością przyczyniło się do tego, że są one powszechnie...

Silniki indukcyjne zwarte (klatkowe) mają najprostszą budowę spośród wszystkich silników elektrycznych. Prosta jest również ich eksploatacja, co z pewnością przyczyniło się do tego, że są one powszechnie stosowane w różnych układach napędowych.

Regulowany napęd elektryczny pompy wody zasilającej o podwyższonej pewności zasilania

Regulowany napęd elektryczny pompy wody zasilającej o podwyższonej pewności zasilania

Pompy wody zasilającej należą do tego rodzaju urządzeń pracujących w ciepłowniach i elektrociepłowniach, których awaria prowadzi do wyłączenia obiektu. Napęd elektryczny tych pomp (przy czym zawsze istnieje...

Pompy wody zasilającej należą do tego rodzaju urządzeń pracujących w ciepłowniach i elektrociepłowniach, których awaria prowadzi do wyłączenia obiektu. Napęd elektryczny tych pomp (przy czym zawsze istnieje jeden agregat pompowy jako rezerwa) musi spełniać wysokie wymagania co do niezawodności. Współczesna technika napędu elektrycznego umożliwia ekonomiczną regulację ciśnienia i wydajności tych pomp. Jednak w praktyce nadal większość układów napędowych pomp zasilających stanowią sprzęgła hydrokinetyczne...

Przekształtniki dwukierunkowe ze zwrotem energii do sieci

Przekształtniki dwukierunkowe ze zwrotem energii do sieci

Nowoczesne napędy z silnikami indukcyjnymi klatkowymi i przemiennikami częstotliwości stanowią blisko 90 % napędów elektrycznych z regulowaną prędkością kątową. Dzięki zastosowaniu nowych typów silników,...

Nowoczesne napędy z silnikami indukcyjnymi klatkowymi i przemiennikami częstotliwości stanowią blisko 90 % napędów elektrycznych z regulowaną prędkością kątową. Dzięki zastosowaniu nowych typów silników, przekładni oraz nowych generacji tranzystorów IGBT w przekształtnikach napędy te są energooszczędne, zaś koszt ich instalacji zwraca się średnio w ciągu kilkudziesięciu miesięcy od chwili zainstalowania. W 95 % są to napędy z jednokierunkowym przepływem energii od sieci do układu napędowego....

Konstrukcję pierwszego silnika liniowego opatentowano w 1890 roku. W latach 1895 - 1905 pojawiły się napędy czółek tkackich w przemyśle włókienniczym z zastosowaniem silników liniowych. W 1902 roku wydano patent Alfredowi Zehdenerowi na zastosowanie silnika liniowego z dwustronnym induktorem do napędów trakcji kolejowej. W 1923 roku zaprojektowano w Nowym Jorku ruchomy chodnik przemieszczający się wzdłuż ulic od stacji kolejowej Grand Central Terminal do Times Square napędzany silnikiem liniowym.

Podczas drugiej wojny światowej w Stanach Zjednoczonych firma Westinghouse Electric zastosowała silnik liniowy w elektrycznej katapulcie do nadawania przyśpieszeń samolotom wojskowym na lotniskowcach. Był to silnik jednoinduktorowy o mocy 7460 kW, którego część pierwotna znajdowała się na wózku i była zasilana z generatora trójfazowego przez przewody ślizgowe. Umieszczony na wózku  samolot o masie 5000 kg mógł byćprzyspieszany do prędkości 350 km/h. Przy końcu toru część pierwotna była odłączana od sieci trójfazowej i hamowana dynamicznie prądem stałym. W latach sześćdziesiątych XX wieku opracowano napęd urządzenia do symulacji zderzeń samochodów z zastosowaniem silnika liniowego.

Budowa i właściwości silników liniowych

W silniku o strukturze liniowej część pierwotna zasilana z sieci elektrycznej nazywana jest induktorem, a część wtórna – bieżnikiem. Induktor to ferromagnetyczny rdzeń stalowy z umieszczonym w żłobkach uzwojeniem wytwarzającym strumień magnetyczny. Druga część silnika, zwana bieżnikiem, jest wykonana w postaci płaskiej szyny, zazwyczaj dłuższej od induktora.

W silniku wirującym uzwojenie stojana zasilane prądem przemiennym wytwarza poprzez strukturę cylindryczną pole magnetyczne wirujące, a w silniku liniowym uzwojenie induktora poprzez strukturę liniową wytwarza pole magnetyczne wędrujące. Pole magnetyczne wędrujące indukuje prądy w części wtórnej. W wyniku oddziaływania prądów części wtórnej na pole magnetyczne wędrujące powstaje siła pociągowa powodująca ruch liniowy części ruchomej silnika. Częścią ruchomą może być zarówno induktor, jak i bieżnik.

Dla zapewnienia korzystnej konfiguracji rozpływu indukowanych prądów, bieżnik powinien mieć wymiar poprzeczny większy od induktora. Prądy indukowane w bieżniku zamykają się wzdłuż linii równoległych do kierunku ruchu i leżących przy krawędzi bieżnika. Przy bieżniku węższym od induktora uzyskuje się dobrą dynamikę silnika, ale małą sprawność. Efektywna rezystancja bieżnika jest zbyt duża, a część strumienia magnetycznego induktora pozostaje niewykorzystana. Badania praktyczne wykazały, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest, gdy szerokość bieżnika jest 1,3 razy większa od szerokości induktora.

Silnik liniowy jako silnik indukcyjny posiada stałą prędkość liniową synchroniczną zależną od częstotliwości napięcia zasilania. Charakterystyka elektromechaniczna F(s) silnika liniowego jest w zakresie małych poślizgów bardziej nachylona niż charakterystyka M(s) zwykłego obrotowego silnika indukcyjnego. Prędkość silnika liniowego w dużym stopniu zależy od siły obciążenia i różni się od prędkości synchronicznej o wartość poślizgu:

gdzie:

v – prędkość silnika liniowego,

vo – prędkość synchroniczna silnika liniowego,

s – poślizg.

Silnik jednoinduktorowy i dwuinduktorowy

Silnik składający się z jednego induktora i bieżnika jest silnikiem liniowym jednoinduktorowym. Dodając drugi induktor z drugiej strony bieżnika otrzymuje się silnik liniowy dwuinduktorowy.

W silniku jednoinduktorowym bieżnik wykonuje się z blachy stalowej przewodzącej strumień magnetyczny, na którą nakłada się warstwę blachy aluminiowej przewodzącą prąd elektryczny. Blacha stalowa zmniejsza reluktancję obwodu magnetycznego i wzmacnia mechanicznie bieżnik, wprowadza jednak działanie sił przyciągania między induktorem a bieżnikiem.

W silniku liniowym dwuinduktorowym bieżnikiem jest wydłużona płyta z materiału elektrycznie przewodzącego, najczęściej aluminium. Bieguny induktorów są ustawione tak, że biegun N jednego induktora jest na wprost bieguna S drugiego induktora. Strumień magnetyczny obu induktorów ma jednakowy kierunek, a przecinając prostopadle bieżnik indukuje w nim prąd. Prąd bieżnika oddziałuje na pole magnetyczne wytworzone przez induktory i powoduje ich ruch wzdłuż nieruchomego bieżnika. W przypadku nieruchomych induktorów przemieszcza się bieżnik.

Zaletą silników dwuinduktorowych, w porównaniu z silnikami jednoinduktorowymi, jest wyeliminowanie siły przyciągania magnetycznego. Silnik dwuinduktorowy ma dwukrotnie większą wartość indukcji magnetycznej niż silnik jednoinuktorowy, przy tym samym przepływie wzbudzającym. Ponieważ siła pociągowa rośnie do drugiej potęgi przy liniowym wzroście indukcji, więc przy tych samych parametrach konstrukcyjnych i jednakowej szczelinie siła pociągowa silnika dwuinduktorowego jest czterokrotnie większa od siły pociągowej silnika jednoinduktorowego. Maksymalna siła pociągowa przypada na zakres poślizgu od s=(1÷0,8). Dla każdej konstrukcji silnika liniowego istnieje optymalna grubość nakładki przewodzącej, dla której zwiększenie lub zmniejszenie grubości powoduje malenie siły pociągowej.

Prąd pobierany z sieci przez induktory silnika liniowego dwuinduktorowego jest o 1,8 - 2,1 większy od prądu pobieranego przez induktor silnika jednoinduktorowego. Współczynnik mocy jest jednakowy w silnikach jedno- i dwuinduktorowych. Moc pobierana z sieci przez silnik dwuinduktorowy jest od 1,7 do 2,1 razy większa od mocy pobieranej przez silnik jednoinduktorowy. Mnożnik 1,7 dotyczy silników pracujących przy cienkich nakładkach aluminiowych, zaś 2,1 – silników o grubych nakładkach aluminiowych. Moc oddawana przez silnik dwuinduktorowy jest zależna od poślizgu i większa o 2,5 do 4 razy od mocy oddawanej z silnika jednoinduktorowego. Czterokrotną wartość mocy silnika jednoinduktorowego otrzymuje się przy poślizgu od 0,8 do 0,6.

Sprawność silnika liniowego dwuinduktorowego jest większa od sprawności silnika jednoinduktorowego o około 45 % i wynosi μ=0,72. Nadmierna grubość nakładki aluminiowej powoduje malenie sprawności silnika.

Silniki liniowe w napędach trakcyjnych

W latach siedemdziesiątych intensywnie rozwijano zastosowanie silników liniowych w napędach trakcyjnych. Projektowano pojazdy o prędkości docelowej 500 km/h z zastosowaniem lewitacji magnetycznej. Siła pociągowa silnika liniowego wykorzystanego do celów trakcyjnych jest niezależna od adhezji, czyli tarcia statycznego. W Japonii na początku lat siedemdziesiątych wykonano kilka doświadczalnych odcinków kolejowych na silniach liniowych z lewitacją magnetyczną dla projektowanego połączenia miast Tokio z Osaką. Na badanym 18-kilometrowym odcinku osiągnięto wówczas rekord prędkości kolei wynoszący 580 km/godz. W tym samym czasie francuska firma Merlin et Gerin opracowała silniki liniowe do napędu pociągu o nazwie „Aerotrain”. Tor pociągu miał kształt odwróconej litery T. Pozioma część szyny służyła do wytwarzania poduszki unoszącej, a część pionowa do prowadzenia pociągu. Bieżnikiem była część pionowa toru, a po jej obu stronach zostały umieszczone induktory. Przy mocy silnika 350 kW pojazd osiągał prędkość 200 km/h.

W kolejnych latach brytyjska firma Linears Motors LTD opracowała system transportu pasażerów w USA na lotnisku w Dallas. Na lotnisku w Birmingham w Wielkiej Brytanii od 1984 roku pasażerów przewozi kolej napędzana silnikami liniowymi i unoszona lewitacją elektromagnetyczną. Wahadłowy ruch kolei odbywa się od stacji kolejowej National Exhibition Centre do hali dworca lotniczego oddalonego o 610 m. Odcinek kolei magnetycznej został zlikwidowany w 1996 roku po 11 latach pracy ze względu na wzrastającą awaryjność. W Berlinie uruchomiono w 1984 roku kolej M-Bahn (maglev) napędzaną silnikami liniowymi, która pracowała do 1991 roku. W Toronto uruchomiono w 1985 roku kolej miejską ICTS o długości 7 km – trasa Kennedy – Scarborough – McCowan, napędzaną silnikami liniowymi. Od 1986 roku w Vancouver (Kanada) transport pasażerów w odcinku Waterfront Stadion – New Westminste, długości 22 km, odbywa się koleją podmiejską BC Transit napędzaną silnikami liniowymi. W Detroit uruchomiono w 1987 roku kolej miejską DCAT o długości 5,2 km napędzaną silnikami liniowymi. Od 2003 roku w Nowym Jorku do przewozu osób wykorzystywana jest kolej Air Train JFK napędzana silnikami liniowymi.

W Chinach w 2004 roku niemieckie konsorcjum Transrapid uruchomiło w Szanghaju komercyjną linię superszybkiej kolei unoszonej na poduszce magnetycznej, łączącą centrum miasta z portem lotniczym Pudong. Szanghajski maglev rozpędza się do 430 km/godz. i pokonuje trasę 30 km w ciągu 7 min. W przyszłości Chiny zamierzają wydłużyć linię kolei do oddalonego o 200 km Hagzhou. Pojazd porusza się i unosi nad torem siłą elektromagnetyczną indukowaną przez układ elektryczny zabudowany w międzytorzu i u spodu pociągu. Szanghajski pociąg rozpędza się do 300 km/h w dwie minuty na odcinku 5 km. W kwietniu 2007 roku szybka kolej francuska TGV – Train á Grande Vitesse – ustanowiła rekord prędkości 574,8 km/godz. Mimo tak wielkich prędkości, ryzyko wykolejenia jest w praktyce bliskie zeru, ponieważ pociąg zabezpiecza specjalny układ konstrukcyjny torowiska, a w przypadku zaniku prądu z podwozia pociągu wysuną się koła, które bezpiecznie wyhamują skład.

Lewitacja magnetyczna

W silniku liniowym oprócz siły pociągowej występują siły normalne, działające poprzecznie do kierunku ruchu silnika. Siły te pochodzą od naciągu magnetycznego związanego z obecnością ferromagnetycznego materiału bieżnika i wzajemnego oddziaływania prądu i indukcji magnetycznej w bieżniku. Siły normalne wywierają poważny wpływ na pracę silnika jednoinduktorowego, natomiast w silniku dwuinduktorowym się znoszą. Zjawisko lewitacji magnetycznej polega na unoszeniu i zawieszeniu w powietrzu ciał ferromagnetycznych lub przewodzących prąd elektryczny za pomocą pola magnetycznego na tzw. poduszce magnetycznej.

Do uzyskania poduszki magnetycznej wykorzystuje się układ lewitacji elektromagnetycznej lub elektrodynamicznej. Lewitacja elektromagnetyczna jest to unoszenie ciał ferromagnetycznych przy wykorzystaniu siły elektromagnetycznej do przyciągania magnetycznego. W układach lewitacji elektromagnetycznej siłą unoszącą pojazd jest siła odpychania zwory stalowej prowadnicy przez elektromagnes zabudowany w pojeździe o regulowanym prądzie. Szczelina powietrzna pomiędzy zworą a elektromagnesem wynosi w praktyce kilka milimetrów. Siłę tę można wyznaczyć z zależności:

gdzie:

F – siła lewitacji,

S – pole powierzchni szczeliny powietrznej pod jednym biegunem,

I – prąd elektromagnesu,

z – liczba zwojów cewki,

x – długość szczeliny powietrznej,

μo – przenikalność magnetyczna próżni.

Jeżeli szczelina powietrzna między elektromagnesem a zworą zwiększa się, to prąd elektromagnesu musi również się zwiększyć.

Lewitacja elektrodynamiczna jest to unoszenie ciał przewodzących prąd elektryczny przy wykorzystaniu sił oddziaływania dynamicznego pola indukcji magnetycznej elektromagnesu lub magnesu stałego na prądy indukowane przez to pole w ciele zawieszonym. W układach lewitacji elektrodynamicznej wykorzystuje się siły odpychania między elektromagnesem zamocowanym w pojeździe a płytą aluminiową (prowadzącą) umieszczoną w torze. Szczelina powietrzna jest znacznie większa niż w układach lewitacji elektromagnetycznej i wynosi 100 - 300 mm. Pozwala to na eksploatację pojazdu na poduszce magnetycznej w warunkach klimatycznych, zwłaszcza gdy tor narażony jest na opady śniegu i oblodzenia.

Krajowa produkcja silników liniowych

W Polsce pierwsze badania nad silnikami liniowymi prowadzone były w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Elektrotechniki i Automatyki Górniczej EMAG i w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Maszyn Elektrycznych KOMEL w Katowicach oraz w kilku wyższych uczelniach technicznych. W Polsce opracowano w 1973 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Maszyn Elektrycznych KOMEL w Katowicach silnik liniowy typu SL-5-100 oraz SL-5-270. Silniki te produkowała Fabryka Maszyn Elektrycznych EMAIndukta w Bielsku-Białej. Silniki zasilane z sieci 220/380 V przy prędkości synchronicznej 5 m/s posiadały siłę ciągu 100 N oraz 270 N. Produkcję silników przekazano w 1984 roku do Spółdzielni Pracy Technika w Łodzi.

Współcześnie w kraju silniki liniowe produkuje firma Rduch w Połomi koło Wodzisławia Śląskiego. Firma produkuje 15 typów induktorów do napędu silnikiem liniowym w zakresie siły pociągowej od 30 do 900 N. Prędkość liniowa produkowanych silników liniowych jest 7,5, 5, 3,3, 2,5 m/s. Produkowane silniki liniowe w firmie Rduch są przeznaczone do napędu dzwonów oraz otwierania bram.

Literatura

  1. J. Gieras, Silniki indukcyjne liniowe, Warszawa WNT 1990.
  2. S. Gierlotka, Analiza porównawcza parametrów elektromechanicznych indukcyjnego silnika liniowego, Politechnika Śląska w Gliwicach 1976, praca niepublikowana.
  3. S. Gierlotka, Elektryczne silniki liniowe, „Młody Technik” nr 4/1977.
  4. S. Gierlotka, Elektryczne silniki liniowe, „Horyzonty Techniki” nr 6 - 8/1978.
  5. S. Nitka, Elektromechaniczne przetwarzanie energii w asynchronicznych przetwornikach liniowych, prace ZKMPW, zeszyt nr 80, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1972.
  6. S. Nitka, Stany statyczne i dynamiczne indukcyjnych silników liniowych, prace OBR SMEAG, Katowice 1980.
  7. K. Pawluk, W. Szczepański, Silniki elektryczne liniowe, WNT, Warszawa 1974.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Powiązane

Przekładniki prądowe i napięciowe

Przekładniki prądowe i napięciowe

Przekładniki prądowe (lub napięciowe) umożliwiają pomiar dużych prądów i napięć za pomocą mierników o mniejszych zakresach pomiarowych. Przekładniki nazywane często transformatorami pomiarowymi zapewniają...

Przekładniki prądowe (lub napięciowe) umożliwiają pomiar dużych prądów i napięć za pomocą mierników o mniejszych zakresach pomiarowych. Przekładniki nazywane często transformatorami pomiarowymi zapewniają izolację galwaniczną obwodu pomiarowego od głównego toru wysokiego napięcia. Jest to szczególnie istotne ze względu na bezpieczeństwo ludzi wykonujących pomiary. Podział na przekładniki prądowe i napięciowe stosuje się ze względu na rodzaj przetwarzanej przez nie wielkości fizycznej.

Ocena jakości energii elektrycznej w budynkach biurowych

Ocena jakości energii elektrycznej w budynkach biurowych

Jakość energii elektrycznej staje się z roku na rok coraz poważniejszym problemem w eksploatacji sieci i urządzeń elektroenergetycznych, w szczególności w sieciach rozdzielczych i instalacjach odbiorczych....

Jakość energii elektrycznej staje się z roku na rok coraz poważniejszym problemem w eksploatacji sieci i urządzeń elektroenergetycznych, w szczególności w sieciach rozdzielczych i instalacjach odbiorczych. Powody są oczywiste: stale rosnąca liczba odbiorników o nieliniowych charakterystykach obciążenia z jednej strony, a z drugiej – coraz większe wymagania co do jakości zasilania niektórych grup odbiorników.

Sieci i urządzenia średniego napięcia. Polskie Normy w branży elektrycznej

Sieci i urządzenia średniego napięcia. Polskie Normy w branży elektrycznej

Zestawienie norm zawiera wybrane Polskie Normy dotyczące wymienionego zakresu tematycznego, które zostały ustanowione lub przyjęte na podstawie odpowiednich uchwał Polskiego Komitetu Normalizacyjnego....

Zestawienie norm zawiera wybrane Polskie Normy dotyczące wymienionego zakresu tematycznego, które zostały ustanowione lub przyjęte na podstawie odpowiednich uchwał Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Zakres Polskich Norm dotyczących sieci i urządzeń średniego napięcia jest ujęty w następujących katalogowych grupach i podgrupach klasyfikacji ICS: 29.060.10, 29.060.20, 29.120.50, 29.170, 29.130.99, 29.160, 29.180, 29.240, 29.280.

Rozdzielnice średnich napięć

Rozdzielnice średnich napięć

Rozdzielnicą określa się zespół urządzeń elektroenergetycznych wraz z szynami zbiorczymi, połączeniami elektrycznymi, elementami izolacyjnymi, konstrukcją mechaniczną i osłonami, służący do rozdziału energii...

Rozdzielnicą określa się zespół urządzeń elektroenergetycznych wraz z szynami zbiorczymi, połączeniami elektrycznymi, elementami izolacyjnymi, konstrukcją mechaniczną i osłonami, służący do rozdziału energii elektrycznej, jak również łączenia i zabezpieczania obwodów zasilających i odbiorczych.

Zagrożenie pożarem i eksplozją beziskiernikowych ograniczników przepięć (część 1.)

Zagrożenie pożarem i eksplozją beziskiernikowych ograniczników przepięć (część 1.)

Ograniczniki przepięć podczas ich normalnego działania w sieciach elektroenergetycznych średnich i wysokich napięć nie stwarzają zagrożeń dla sąsiadujących z nimi obiektów czy personelu. Ich stosowanie...

Ograniczniki przepięć podczas ich normalnego działania w sieciach elektroenergetycznych średnich i wysokich napięć nie stwarzają zagrożeń dla sąsiadujących z nimi obiektów czy personelu. Ich stosowanie przyczynia się wręcz do eliminacji awarii innych aparatów w wyniku uszkodzeń ich izolacji i związanych z tym zagrożeń. Poprawnie skonstruowane ograniczniki przepięć, dobrane do lokalnych warunków sieciowych i zainstalowane, wykonane z zastosowaniem właściwej technologii, są przez kilkadziesiąt...

Oświetlenie zewnętrzne

Oświetlenie zewnętrzne

Oświetlenie stosowane poza wnętrzami budynków obejmuje ogromny obszar zastosowań. Od oświetlenia terenów osiedlowych, poprzez oświetlenie drogowe i oświetlenie terenów przemysłowych do oświetlenia obiektów...

Oświetlenie stosowane poza wnętrzami budynków obejmuje ogromny obszar zastosowań. Od oświetlenia terenów osiedlowych, poprzez oświetlenie drogowe i oświetlenie terenów przemysłowych do oświetlenia obiektów sportowych, lotnisk, portów i innych wielkich przestrzeni. Osprzęt stosowany na otwartej przestrzeni narażony jest na zmienne warunki atmosferyczne: opady, wiatr i temperaturę. Musi więc mieć budowę dostosowaną do pracy w takich warunkach. Dotyczy to zarówno samych opraw oświetleniowych, jak i...

Łuk elektryczny i skutki jego działania na człowieka

Łuk elektryczny i skutki jego działania na człowieka

W artykule opisano fizyczne właściwości łuku elektrycznego. Omówiono sprawy związane z wypadkami elektrycznymi, w wyniku których poszkodowani doznali urazów oparzenia ciała. Przedstawiono również zmiany...

W artykule opisano fizyczne właściwości łuku elektrycznego. Omówiono sprawy związane z wypadkami elektrycznymi, w wyniku których poszkodowani doznali urazów oparzenia ciała. Przedstawiono również zmiany patologiczne w tkankach organizmu człowieka powodowane łukiem elektrycznym.

Zastosowanie termowizji w diagnostyce urządzeń elektrycznych

Zastosowanie termowizji w diagnostyce urządzeń elektrycznych

Pomiary termowizyjne znajdują zastosowanie we wszystkich przypadkach, w których na podstawie wartości oraz rozkładu temperatury na powierzchni badanego obiektu można oceniać jego stan techniczny. Najpopularniejszym...

Pomiary termowizyjne znajdują zastosowanie we wszystkich przypadkach, w których na podstawie wartości oraz rozkładu temperatury na powierzchni badanego obiektu można oceniać jego stan techniczny. Najpopularniejszym sposobem wykrywania uszkodzeń urządzeń elektroenergetycznych jest wykorzystanie badań termowizyjnych, które stanowią ok. 70% wykonywanych pomiarów.

news Symulacje komputerowe w projektowaniu kompaktowych generatorów szybkich impulsów pola elektromagnetycznego

Symulacje komputerowe w projektowaniu kompaktowych generatorów szybkich impulsów pola elektromagnetycznego

Przedstawiamy nowość na rynku wydawniczym autorstwa Jacka Starzyńskiego „Symulacje komputerowe w projektowaniu kompaktowych generatorów szybkich impulsów pola elektromagnetycznego”. Książka omawia zasady...

Przedstawiamy nowość na rynku wydawniczym autorstwa Jacka Starzyńskiego „Symulacje komputerowe w projektowaniu kompaktowych generatorów szybkich impulsów pola elektromagnetycznego”. Książka omawia zasady generacji impulsów, metody numeryczne, wybrane przełączniki, symulacje generatorów i układów kształtujących oraz symulacji odbiorników.

Wpływ procesów wytwórczych na właściwości magnetyczne blach elektrotechnicznych

Wpływ procesów wytwórczych na właściwości magnetyczne blach elektrotechnicznych

Blachy elektrotechniczne oprócz żelaza zawierają krzem i inne dodatki (jak np. glin czy fosfor). Dodatek krzemu zwiększa rezystywność blach, ograniczając straty wywoływane poprzez przepływ prądów wirowych,...

Blachy elektrotechniczne oprócz żelaza zawierają krzem i inne dodatki (jak np. glin czy fosfor). Dodatek krzemu zwiększa rezystywność blach, ograniczając straty wywoływane poprzez przepływ prądów wirowych, jednocześnie zmniejszając maksymalną możliwą do uzyskania indukcję magnetyczną Bmax, która może teoretycznie osiągnąć wartość do 2,158 T. Spadek wartości Bmax wynosi około 0,048 T na każdy procent zawartości krzemu [4]. Zwiększenie ilości krzemu powoduje także większą twardość i kruchość blach,...

Elektromagnesy prądu stałego dla praktyków

Elektromagnesy prądu stałego dla praktyków

Książka jest bardzo przystępnie napisanym podręcznikiem-poradnikiem dla wszystkich, którzy interesują się historią, zastosowaniami i badaniem elektromagnesów w układach elektromechanicznych. Zawiłe zjawiska...

Książka jest bardzo przystępnie napisanym podręcznikiem-poradnikiem dla wszystkich, którzy interesują się historią, zastosowaniami i badaniem elektromagnesów w układach elektromechanicznych. Zawiłe zjawiska z pogranicza elektrotechniki i mechaniki opisano zrozumiale dla każdego studenta, technika i inżyniera. To nie tylko przydatny w praktyce poradnik, ale ciekawa książka.

Zygmunt Okoniewski

Zygmunt Okoniewski

Urodził się 4 marca 1877 r. w Kijowie. Szkołę średnią ukończył w Kijowie, a studia wyższe na uczelni technicznej Hochschule Mittweida w Niemczech w 1900 r. jako inżynier elektromechanik i uzupełnił je...

Urodził się 4 marca 1877 r. w Kijowie. Szkołę średnią ukończył w Kijowie, a studia wyższe na uczelni technicznej Hochschule Mittweida w Niemczech w 1900 r. jako inżynier elektromechanik i uzupełnił je w 1902 r. specjalizacją z elektrotechniki w Królewskiej Wyższej Szkole Technicznej, zwanej też inaczej Wyższą Szkołą Techniczną w Charlottenburgu. Po studiach zaczął pracować w firmie Towarzystwo Udziałowe Fabryk Wyrobów Metalowych Rohn-Zieliński w Warszawie.

Napędy elektryczne dzwonów

Napędy elektryczne dzwonów

Dzwony towarzyszą człowiekowi ciągle, od narodzin do śmierci. Odmierzają czas pracy i modlitwy, służą do wyrażania smutku i triumfu. Największe dzwony znajdują się w świątyniach Dalekiego Wschodu. Dzwony...

Dzwony towarzyszą człowiekowi ciągle, od narodzin do śmierci. Odmierzają czas pracy i modlitwy, służą do wyrażania smutku i triumfu. Największe dzwony znajdują się w świątyniach Dalekiego Wschodu. Dzwony azjatyckie różnią się od europejskich nie tylko smukłym kształtem, ale i tym, że nie posiadają wewnątrz serca. W dzwon azjatycki uderza się drewnianą belką zawieszoną na linach. Największy dzwon na świecie, Great Bell of Dhammazedi, o masie około 297 ton, wysokości 6,2 m i średnicy 4,1 m został wykonany...

Analiza techniczno-ekonomiczna wyboru jednofazowego zespołu prądotwórczego małej mocy w zależności od wykorzystywanego paliwa

Analiza techniczno-ekonomiczna wyboru jednofazowego zespołu prądotwórczego małej mocy w zależności od wykorzystywanego paliwa

Wybór rodzaju paliwa jest istotnym elementem przy doborze zespołu prądotwórczego. Preferowany z uwagi na kryteria techniczne oraz ekonomiczne typ silnika i rodzaj paliwa (benzyna, olej napędowy, gaz płynny...

Wybór rodzaju paliwa jest istotnym elementem przy doborze zespołu prądotwórczego. Preferowany z uwagi na kryteria techniczne oraz ekonomiczne typ silnika i rodzaj paliwa (benzyna, olej napędowy, gaz płynny LPG, gaz ziemny NG) dla zespołu prądotwórczego może być różny w zależności od celu stosowania zespołu prądotwórczego (szacowany czas i częstotliwość pracy).

Wdrożone projekty przekształtnikowych napędów jezdnych maszyn roboczych i napędów głównych przenośników taśmowych o regulowanej prędkości taśmy górnictwa powierzchniowego

Wdrożone projekty przekształtnikowych napędów jezdnych maszyn roboczych i napędów głównych przenośników taśmowych o regulowanej prędkości taśmy górnictwa powierzchniowego

Artykuł zawiera wdrożone przy udziale autora projekty przekształtnikowych napędów jazdy roboczych maszyn górnictwa węgla brunatnego i napędów taśmy w przenośnikach taśmowych./The paper includes designs...

Artykuł zawiera wdrożone przy udziale autora projekty przekształtnikowych napędów jazdy roboczych maszyn górnictwa węgla brunatnego i napędów taśmy w przenośnikach taśmowych./The paper includes designs of converter drives for brown coal mining machinery and conveyor belt drives implemented with the author’s participation.

Napędy i sterowanie, elektronika przemysłowa

Napędy i sterowanie, elektronika przemysłowa

Zestawienie norm zawiera wybrane Polskie Normy dotyczące napędów i sterowania oraz elektroniki przemysłowej, które zostały ogłoszone przez Polski Komitet Normalizacyjny oraz na podstawie informacji normalizacyjnych...

Zestawienie norm zawiera wybrane Polskie Normy dotyczące napędów i sterowania oraz elektroniki przemysłowej, które zostały ogłoszone przez Polski Komitet Normalizacyjny oraz na podstawie informacji normalizacyjnych zamieszczonych w wersji elektronicznej miesięcznika „Wiadomości PKN – Normalizacja”.

Uproszczony projekt zasilania maszyny do obróbki drewna

Uproszczony projekt zasilania maszyny do obróbki drewna

W publikacji przedstawiany jest uproszczony projekt zasilania maszyny do obróbki drewna. Autor przywołuje podstawę opracowania i nakreśla sposób wykonania takiego projektu ubogacając go o rysunki techniczne...

W publikacji przedstawiany jest uproszczony projekt zasilania maszyny do obróbki drewna. Autor przywołuje podstawę opracowania i nakreśla sposób wykonania takiego projektu ubogacając go o rysunki techniczne i obliczenia.

Wykorzystanie niskonapięciowych przemienników częstotliwości (ich podzespołów) do modułowych podstacji trakcyjnych 3kV dc współpracujących ze źródłami energii OZE i zasobnikami energii

Wykorzystanie niskonapięciowych przemienników częstotliwości (ich podzespołów) do modułowych podstacji trakcyjnych 3kV dc współpracujących ze źródłami energii OZE i zasobnikami energii

W artykule zaproponowano modułowy 12-pulsowy prostownik trakcyjny 3 kV dc zbudowany z niskonapięciowych modułów prostowników 6-pulsowych ze wstępnym ładowaniem baterii kondensatów jako alternatywa dla...

W artykule zaproponowano modułowy 12-pulsowy prostownik trakcyjny 3 kV dc zbudowany z niskonapięciowych modułów prostowników 6-pulsowych ze wstępnym ładowaniem baterii kondensatów jako alternatywa dla tradycyjnego rozwiązania.

Modelowanie maszyn indukcyjnych w programie ATP

Modelowanie maszyn indukcyjnych w programie ATP

W artykule opisano dwie wersje modelu maszyny indukcyjnej występujące w programie ATP/EMTP. Wersja pierwsza jest przystosowana do ręcznego wprowadzania wartości początkowych zmiennych opisujących pracę...

W artykule opisano dwie wersje modelu maszyny indukcyjnej występujące w programie ATP/EMTP. Wersja pierwsza jest przystosowana do ręcznego wprowadzania wartości początkowych zmiennych opisujących pracę silnika lub generatora (Initialization Manual). W wersji drugiej program automatycznie wylicza parametry początkowe (Initialization Automatic). W przypadku analizowania współpracy 3 maszyn zasilanych ze wspólnej rozdzielni, wersja druga umożliwia uzyskanie wyników zgodnych z logiką. Wymaga to jednak...

Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki?

Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki?

Celem artykułu jest przybliżenie tematyki dotyczącej pojazdów elektrycznych i ich roli w kształtowaniu przyszłych struktur energetycznych, gdyż problematyka z tym związana w krajowej literaturze wydaje...

Celem artykułu jest przybliżenie tematyki dotyczącej pojazdów elektrycznych i ich roli w kształtowaniu przyszłych struktur energetycznych, gdyż problematyka z tym związana w krajowej literaturze wydaje się być niewystarczająco rozpowszechniana. W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe związane z budową pojazdów elektrycznych, natomiast w niniejszej części skupiono się na zagadnieniu ich ładowania.

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz...

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz rozwojem związanych z tym usług energetycznych.

Harmoniczne prądów w sieci zasilania z 12-pulsowymi prostownikami diodowymi

Harmoniczne prądów w sieci zasilania z 12-pulsowymi prostownikami diodowymi

Autor artykułu omówił wpływ 12-pulsowego prostownika diodowego na prądy transformatora trójuzwojeniowego Yyd. Został on zbudowany z dwóch prostowników 6-pulsowych. Dokonał też analizy harmonicznych prądów...

Autor artykułu omówił wpływ 12-pulsowego prostownika diodowego na prądy transformatora trójuzwojeniowego Yyd. Został on zbudowany z dwóch prostowników 6-pulsowych. Dokonał też analizy harmonicznych prądów uzwojenia transformatora przy symetrycznym obciążeniu prostowników 6-pulsowych oraz przeprowadził analizę wrażliwości prądów transformatora na niesymetrię wartości indukcyjności dławików DC i pojemności baterii kondensatorów zasilanych prostownikami 6-pulsowymi."

Zastosowanie toru obejściowego do zasilania napędów łączników SN

Zastosowanie toru obejściowego do zasilania napędów łączników SN

Artykuł prezentuje część prac badawczo-rozwojowych autorów odnoszących się do zastosowania superkondensatorów w układzie zasilania napędów rozłączników średniego napięcia; opisano w nim m. in. prototypowy...

Artykuł prezentuje część prac badawczo-rozwojowych autorów odnoszących się do zastosowania superkondensatorów w układzie zasilania napędów rozłączników średniego napięcia; opisano w nim m. in. prototypowy układ zasilania, z doborem superkondensatorów, uzyskane efekty, wyniki, wnioski i cele dalszych prac w tym zakresie.

Napięcie zaburzeń wspólnych trójfazowych falowników i metody jego ograniczania w napędach z przemiennikami częstotliwości

Napięcie zaburzeń wspólnych trójfazowych falowników i metody jego ograniczania w napędach z przemiennikami częstotliwości

Artykuł odnoszący się do działu napędy i sterowanie dotyczy postrzegania napięć zaburzeń wspólnych falowników trójfazowych. Autor analizuje powstawanie pasożytniczych prądów upływu, obwody elektryczne...

Artykuł odnoszący się do działu napędy i sterowanie dotyczy postrzegania napięć zaburzeń wspólnych falowników trójfazowych. Autor analizuje powstawanie pasożytniczych prądów upływu, obwody elektryczne przepływu wysokoczęstotliwościowych prądów upływu doziemnego, filtry bierne LC napięcia zaburzeń wspólnych falownika oraz filtry pojemnościowe prądu upływu doziemnego falownika.

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.