Publikacje dr inż. Marta Żurek-Mortka
dr inż. Marta Żurek-Mortka, dr hab. inż. Jerzy Szymański. prof. UTH Rad. Zasilacze napięcia gwarantowanego: harmoniczne prądu i separacja galwaniczna
Rozpowszechnione stosowanie półprzewodnikowych przekształtników dostarczających energię elektryczną do maszyn roboczych wymusza nowe podejście do rozwiązań przemysłowych systemów zasilania. Sieci przemysłowe...
Rozpowszechnione stosowanie półprzewodnikowych przekształtników dostarczających energię elektryczną do maszyn roboczych wymusza nowe podejście do rozwiązań przemysłowych systemów zasilania. Sieci przemysłowe to obecnie sieci AC i DC. Sieci DC to głównie mikrosieci poprawiające jakość energii w podstawowej sieci napięcia przemiennego (zwykle trójfazowego) oraz podtrzymujące zasilanie w stanach awaryjnych, gdyż są one zwykle podłączone do elektrochemicznych zasobników energii lub źródeł czystej energii...
dr inż. Marta Żurek-Mortka, dr inż. Karol Kuczyński Magazynowanie energii w zasilaczach UPS
Kluczowym elementem dla wszystkich aplikacji krytycznych jest ciągłość zasilania. Zasilacze awaryjne UPS (ang. Uninterruptible Power Supply) zapewniają nieprzerwane zasilanie odbiorników nawet do kilku...
Kluczowym elementem dla wszystkich aplikacji krytycznych jest ciągłość zasilania. Zasilacze awaryjne UPS (ang. Uninterruptible Power Supply) zapewniają nieprzerwane zasilanie odbiorników nawet do kilku godzin dzięki wykorzystaniu energii zasobników.
dr inż. Marta Żurek-Mortka, Julia Brzozowska Analiza emisji gazów cieplarnianych podczas cyklu życia pojazdu elektrycznego i spalinowego
Elektromobilność jest kluczowym czynnikiem zrównoważonego rozwoju przemysłu ze względu na wysoki potencjał wzrostu, który może pozytywnie wpłynąć również na inne sektory gospodarki. Podobne działanie ma...
Elektromobilność jest kluczowym czynnikiem zrównoważonego rozwoju przemysłu ze względu na wysoki potencjał wzrostu, który może pozytywnie wpłynąć również na inne sektory gospodarki. Podobne działanie ma na jakość powietrza i ograniczenie smogu w wielu miastach. Samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze odpowiadają odpowiednio za około 12% i 2,5% całkowitej emisji dwutlenku węgla [1]. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 wyznaczono pośredni cel: 55% redukcji...
dr inż. Marta Żurek-Mortka, dr hab. inż. Jerzy Szymański. prof. UTH Rad. Współpraca stacji ładowania pojazdów elektrycznych z magazynem energii i instalacją fotowoltaiczną
Dostępność infrastruktury do ładowania baterii pojazdów elektrycznych (EV) jest jednym z kluczowych czynników pozwalających rozwiązać obawy związane z zasięgiem, a zatem jest niezbędna do ułatwienia krótko-...
Dostępność infrastruktury do ładowania baterii pojazdów elektrycznych (EV) jest jednym z kluczowych czynników pozwalających rozwiązać obawy związane z zasięgiem, a zatem jest niezbędna do ułatwienia krótko- i długoterminowej absorpcji pojazdów elektrycznych oraz zrównoważonego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Szacuje się, że do końca 2019 r. na całym świecie zainstalowano 870 000 publicznych i 4 miliony prywatnych ładowarek, obsługujących 8,1 miliona używanych pojazdów elektrycznych [1]. Na podstawie...
dr inż. Marta Żurek-Mortka, mgr inż. Andrzej Gospodarczyk, dr inż. Andrzej Majcher, Marcin Kozak Przegląd wybranych metod diagnozowania stanu akumulatorów litowo-jonowych
Funkcjonalność pojazdów elektrycznych jest często oceniana z perspektywy zasięgu oraz szybkości ładowania baterii, w porównaniu z szybkością uzupełniania paliwa w pojazdach spalinowych.
Funkcjonalność pojazdów elektrycznych jest często oceniana z perspektywy zasięgu oraz szybkości ładowania baterii, w porównaniu z szybkością uzupełniania paliwa w pojazdach spalinowych.
dr inż. Marta Żurek-Mortka, prof. nadzw. dr hab. inż. Jerzy R. Szymański Hybrydowa sieć zasilania stacji ładowania baterii przemysłowych autonomicznych maszyn i pojazdów elektrycznych (część 2.)
Bateria pojazdu elektrycznego lub autonomicznej maszyny przemysłowej może być ładowana różnymi rodzajami przetwornic AC/DC i DC/DC. Odmienną koncepcję topologii przekształtnika DC/DC do szybkiego ładowania...
Bateria pojazdu elektrycznego lub autonomicznej maszyny przemysłowej może być ładowana różnymi rodzajami przetwornic AC/DC i DC/DC. Odmienną koncepcję topologii przekształtnika DC/DC do szybkiego ładowania baterii EV, wykorzystującego przemysłowe przekształtniki napędowe, przedstawiono w [1] i [2]. Szczególnie interesująca jest propozycja autorów opisana w [1], której ideę przedstawiono na rysunku 1. i omówiono w niniejszym artykule.
prof. nadzw. dr hab. inż. Jerzy R. Szymański, dr inż. Marta Żurek-Mortka Hybrydowa sieć zasilania stacji ładowania baterii przemysłowych autonomicznych maszyn i pojazdów elektrycznych (część 1.)
Wyeliminowanie zanieczyszczenia powietrza występującego w aglomeracjach przemysłowych, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, to dziś kluczowe wyzwania cywilizacyjne. Zdaniem autorów, przemysł musi zdecydowanie...
Wyeliminowanie zanieczyszczenia powietrza występującego w aglomeracjach przemysłowych, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, to dziś kluczowe wyzwania cywilizacyjne. Zdaniem autorów, przemysł musi zdecydowanie zwiększyć wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych do zasilania przekształtników napędowych silników elektrycznych oraz wykorzystać ją do ładowania baterii pojazdów elektrycznych (EV). Moce stacji ładowania baterii EV mogą być pochodną mocy napędowych przemienników częstotliwości i osiągać...
dr inż. Marta Żurek-Mortka Przegląd technologii ładowania baterii pojazdów elektrycznych (część 2.)
Podczas ładowania baterii EV stosuje się kilka różnych strategii związanych z kształtem i wartością prądu lub napięć. Strategie ładowania baterii pojazdu elektrycznego można podzielić na: ładowanie prądem...
Podczas ładowania baterii EV stosuje się kilka różnych strategii związanych z kształtem i wartością prądu lub napięć. Strategie ładowania baterii pojazdu elektrycznego można podzielić na: ładowanie prądem stałym, ładowanie napięciem stałym, jednoczesne ładowanie prądem i napięciem stałym, ładowanie impulsowe. Ładowarka EV może być modelowana jako jednofazowy konwerter AC/DC o wydajności η i może ładować pojazd elektryczny głównie za pomocą opcji prąd stały – Constant-Current (CC) i napięcie stałe...
dr inż. Marta Żurek-Mortka Przegląd technologii ładowania baterii pojazdów elektrycznych (część 1.)
Do ładowania baterii pojazdów elektrycznych (electric vehicles – EV) stosuje się głównie konfiguracje systemów zasilanych prądem stałym i przemiennym, w których czas wymagany do pełnego naładowania zależy...
Do ładowania baterii pojazdów elektrycznych (electric vehicles – EV) stosuje się głównie konfiguracje systemów zasilanych prądem stałym i przemiennym, w których czas wymagany do pełnego naładowania zależy od zastosowanego standardu (normy) ładowania uwzględniającego moc systemu ładowania. Wiele organizacji, takich jak Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), Society of Automotive Engineers (SAE) lub International Electrotechnical Commision (IEC), pracuje nad dokumentami standaryzującymi...
dr inż. Marta Żurek-Mortka Model hybrydowego systemu zasilania stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych (część 2.)
Hybrydowy system zasilania zawiera własne generatory energii, np. słonecznej, wiatrowej lub paliwowe źródła wodorowe zasilające napięciem stałym ładowarki baterii pojazdów samochodowych. W sieci hybrydowej...
Hybrydowy system zasilania zawiera własne generatory energii, np. słonecznej, wiatrowej lub paliwowe źródła wodorowe zasilające napięciem stałym ładowarki baterii pojazdów samochodowych. W sieci hybrydowej przedstawionej na rysunku 1. lokalna linia napięcia stałego DC połączona jest ze źródłami energii (np. elektrownie słoneczne, elektrownie wiatrowe) i magazynami energii oraz z odbiornikami w postaci stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych prądem stałym. Podłączone do stacji ładowania...
dr inż. Marta Żurek-Mortka Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.)
Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych...
Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych źródeł energii (opartych na technologii spalania surowców). Zwiększający się udział pojazdów elektrycznych, w tym elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów, niesie ze sobą obawy o spełnienie ich potrzeb w zakresie ładowania ich baterii w różnych scenariuszach podróży.
mgr inż. Grzegorz Parzonko, dr inż. Marta Żurek-Mortka Wymagania stawiane stacjom ładowania pojazdów elektrycznych
Pierwszy samochód elektryczny skonstruowano w XIX wieku. Jednym z najbardziej godnych uwagi wydarzeń tamtych czasów było przekroczenie bariery prędkości 100 km/h przez samochód elektryczny, które miało...
Pierwszy samochód elektryczny skonstruowano w XIX wieku. Jednym z najbardziej godnych uwagi wydarzeń tamtych czasów było przekroczenie bariery prędkości 100 km/h przez samochód elektryczny, które miało miejsce w końcu XIX wieku. Prace w zakresie samochodów elektrycznych zostały jednak zaniechane ze względu na brak wydajnych magazynów energii na rzecz rozwoju pojazdów z silnikami spalinowymi. Do rozwiązań elektromobilności powrócono pod koniec XX wieku. Wówczas konieczność ograniczenia emisji spalin...
dr inż. Marta Żurek-Mortka, Kamil Domarecki Oddziaływanie napędowego przekształtnika częstotliwości z prostownikiem diodowym na jakość energii elektrycznej
Energia elektryczna musi spełniać określone wymagania w zakresie jakości. Niespodziewane zapady i zaniki zasilania oraz inne zdarzenia energetyczne mogą powodować znaczne szkody i straty materialne oraz...
Energia elektryczna musi spełniać określone wymagania w zakresie jakości. Niespodziewane zapady i zaniki zasilania oraz inne zdarzenia energetyczne mogą powodować znaczne szkody i straty materialne oraz powstawanie innych zagrożeń dla ludzi i dla urządzeń.
dr inż. Marta Żurek-Mortka, prof. nadzw. dr hab. inż. Jerzy R. Szymański Kompensacja mocy biernej w środowisku wyższych harmonicznych
Napędowe przemienniki częstotliwości z pośrednim napięciem stałym są obecnie powszechnie stosowanymi odbiorami energii w lokalnym niskonapięciowym systemie zasilania zakładu. Duże moce dostarczane do napędowych...
Napędowe przemienniki częstotliwości z pośrednim napięciem stałym są obecnie powszechnie stosowanymi odbiorami energii w lokalnym niskonapięciowym systemie zasilania zakładu. Duże moce dostarczane do napędowych przemienników częstotliwości są przyczyną powstawania harmonicznych prądu, które mogą uniemożliwiać prawidłową pracę powszechnie stosowanych kompensatorów mocy biernej.