Pomimo że najlepsze warunki dla fotowoltaiki powinny być za kilka tygodni, to polskie instalacje już teraz rozpoczęły bić rekordy produkcji mocy. To bardzo dobra wiadomość dla krajowego systemu elektroenergetycznego.
Pomimo że najlepsze warunki dla fotowoltaiki powinny być za kilka tygodni, to polskie instalacje już teraz rozpoczęły bić rekordy produkcji mocy. To bardzo dobra wiadomość dla krajowego systemu elektroenergetycznego.
Technologia oparta na systemie dynamicznego ładowania siecią trakcyjną DC
Do ładowania baterii pojazdów elektrycznych (electric vehicles – EV) stosuje się głównie konfiguracje systemów zasilanych prądem stałym i przemiennym, w których czas wymagany do pełnego naładowania zależy od zastosowanego standardu (normy) ładowania uwzględniającego moc systemu ładowania. Wiele organizacji, takich jak Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), Society of Automotive Engineers (SAE) lub International Electrotechnical Commision (IEC), pracuje nad dokumentami standaryzującymi fizyczne, elektryczne i funkcjonalne wymagania dotyczące systemów ładowania pojazdów elektrycznych.
Jak wynika z danych Licznika Elektromobilności pod koniec lutego 2020 r. było w Polsce zarejestrowanych łącznie 9 803 samochodów elektrycznych. Przez pierwsze dwa miesiące bieżącego roku liczba rejestracji...
Jak wynika z danych Licznika Elektromobilności pod koniec lutego 2020 r. było w Polsce zarejestrowanych łącznie 9 803 samochodów elektrycznych. Przez pierwsze dwa miesiące bieżącego roku liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 1 166 sztuk – o 181% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.
Energa zwiększyła swoją sieć ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zasilanych energią z OZE. Koncern przygotowuje się do instalacji w 2020 roku kolejnych punktów.
Energa zwiększyła swoją sieć ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zasilanych energią z OZE. Koncern przygotowuje się do instalacji w 2020 roku kolejnych punktów.
Jak wynika z raportu „Mapa drogowa do ładowania elektrycznych ciężarówek” wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu, może zakończyć się sukcesem, tylko jeśli UE zapewni stacje ładowania dla elektrycznych...
Jak wynika z raportu „Mapa drogowa do ładowania elektrycznych ciężarówek” wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu, może zakończyć się sukcesem, tylko jeśli UE zapewni stacje ładowania dla elektrycznych pojazdów ciężarowych.
W artykule:
• Stacje wykorzystujące dwukierunkowe przekształtniki AC/DC/DC • Modułowa stacja ładowania ze wspólną szyną AC • Beztransformatorowa stacja ładowania EV • Ładowanie indukcyjne
Streszczenie
Czas ładowania baterii pojazdów elektrycznych jest wciąż poważnym problemem wpływającym na rozwój elektryfikacji transportu. Aby było możliwe całkowite zastąpienie tradycyjnych stacji, konieczna jest budowa stacji szybkiego ładowania o mocy wynoszącej ponad 1 MW. W tym przypadku kluczową rolę odgrywa topologia stacji ładowania oraz zastosowana strategia ładowania baterii pojazdu elektrycznego. Niniejszy artykuł przedstawia rozwiązania technologii ładowania pojazdów elektrycznych wraz z przeglądem stosowanych strategii ładowania baterii. Prezentowane są wybrane topologie stacji ładowania różniące się ze względu na zastosowane przekształtniki i źródła energii.
Abstract
A review of technology of electric vehicles battery charging The charging time of electric vehicle batteries is still the serious problem affecting the development of transport electrification. In order to completely replace traditional stations, it is necessary to build a fast charging station with a power of over 1MW. In this case, the topology of the charging station and the strategy of charging the electric vehicle battery is a key issue. This article presents solutions for charging electric vehicles along with an overview of used battery charging strategies. Selected topology of charging stations are presented that differ depending on the converters and energy sources.
Najpopularniejszym standardem w Ameryce Północnej jest SAE J1772, który określa 6 poziomów mocy ładowania, z czego 3 są najczęściej stosowane w praktyce: poziom 1, poziom 2 i szybkie ładowanie [1]. Układy ładowania prądem przemiennym i stałym pokazano w tabeli 1. W Unii Europejskiej, ze względu na powszechną obecność instalacji trójfazowych, dominuje trójfazowe złącze IEC 62196-2 typu 2. Zgodnie z normą IEC 62196 znamionowe napięcie robocze nie przekracza 480 V AC o częstotliwości od 50 do 60 Hz, a prąd znamionowy nie przekracza 63 A w układach trójfazowych lub 16 A w układach jednofazowych [2]. Obecnie prowadzone są prace badawcze w Chinach nad ulepszonym typem złącza GB/T o zwiększonej mocy ładowania baterii do ok. 1 MW [13]. Standardy ładownia ulegają ciągłym zmianom wraz z rozwojem baterii pojazdów elektrycznych.
Tab. 1. Zestawienie standardów ładowania baterii EV wraz z parametrami [1], [2], [13]
Wzrost mocy wyjściowych stacji ładowania EV wynika z postępującego rozwoju technologicznego pojazdów elektrycznych, mającej na celu całkowite zelektryfikowanie transportu lądowego i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Obejmuje transport masowy włącznie z transportem towarów pojazdami ciężarowymi, które ze względu na parametry baterii, wymagają szybkiego ładowania dużą mocą (ponad 1 MW).
Istnieje kilka topologii stacji ładowania, które głównie można podzielić ze względu na sieć i źródła zasilania, oraz konwertery mocy. Najbardziej popularnym podziałem są stacje ładowania prądem przemiennym AC i prądem stałym DC. System zapewniający zasilanie prądem przemiennym AC, który jest przetwarzany na prąd stały w celu ładowania akumulatorów pojazdów elektrycznych, wymaga konwertera AC/DC. Systemy prądu stałego mają większą moc niż systemy prądu przemiennego i wymagają specjalnego okablowania oraz instalacji. Wszystkie systemy ładowania prądu stałego DC mają podłączone na stałe elektryczne urządzenie serwisowe pojazdu (EVSE) dostosowujące prąd ładowania do rodzaju baterii pojazdu [3]. Natomiast ze względu na źródła zasilania stacje ładowania EV można podzielić na konwencjonalne oraz hybrydowe, w których energia elektryczna pochodzi z OZE oraz dodatkowo są wyposażone w magazyny energii (np. superkondensatory, magazyny Li-ion, ogniwa paliwowe).
Ten typ topologii składa się z dwukierunkowego przekształtnika AC/DC, który jest połączony z siecią przez transformator dystrybucyjny, filtr harmonicznych i łącze DC zasilające wszystkie podłączone do niego przekształtniki DC/DC (rys. 1.).
Rys. 1. Topologia stacji ładowania EV z przekształtnikiem AC/DC/DC [3]
Łącze prądu stałego pozwala na modułowość w celu włączenia podsystemów magazynowania energii i źródeł energii odnawialnej. Umożliwia to złagodzenie potencjalnych negatywnych skutków szybkiego ładowania sieci dystrybucyjnej. Ponadto systemy V2G (Vehicle-To-Grid) i S2G (Storage-To-Grid) można łatwo wdrożyć dzięki dwukierunkowym przekształtnikom. System sterowania nie wymaga komunikacji między przekształtnikiem AC/DC a poszczególnymi ładowarkami EV, ilość i kierunek wymiany energii jest obliczany na podstawie zmian poziomów napięcia stałego lub przemiennego napięcia obwodu wejściowego przekształtnika AC/DC oraz napięcia sieci zasilania.
Przedstawiona na rysunku 1. stacja ładowania składa się z dwukierunkowego przekształtnika AC/DC, obwodu pośredniego prądu DC i dwukierunkowych ładowarek EV (przekształtniki DC/DC) odpowiednich do pracy w systemie V2G. Wśród topologii dwukierunkowych przekształtników stosowanych w stacjach ładowania EV można wyróżnić dwa typy: przekształtnik DC/DC i AC/DC [12].
Dwukierunkowy przekształtnik DC/DC przedstawiono na rysunku 2., gdzie i0 to prąd wyjściowy, a u0 jest napięciem wyjściowym, E to siła elektromotoryczna baterii pojazdu, a R0 to wewnętrzna rezystancja baterii.
Rys. 2. Dwukierunkowy przekształtnik DC/DC [16]
Kluczowanie tranzystorami S1 i S2 pozwala na przesyłanie energii ze źródła o napięciu stałym u1 do baterii (E + R0) lub odwrotnie. Równanie bilansu napięć kierunku przewodzenia obwodu ładowania wynosi (1) [16]:
Transmitancja obwodu ładowania oraz rozładowania jest taka sama i wynosi (2) [16]:
Modułowa stacja ładowania ze wspólną szyną AC
W tej topologii każda ładowarka baterii EV jest zasilana z sieci niskiego napięcia przez separacyjny transformator niskiej częstotliwości. Trójfazowe napięcie przemienne o częstotliwości 50 Hz jest przekształcane na napięcie stałe za pomocą elektronicznego interfejsu mocy. Następnie to napięcie 50 Hz jest przekształcane na napięcie AC o wysokiej częstotliwości 25 kHz, które jest przenoszone do ładowarki EV za pośrednictwem zestawu cewek bezrdzeniowych. Każda ładowarka EV ma dedykowany zestaw sprzętu, który zwiększa liczbę urządzeń i obwodów sterowania oraz zmniejsza wydajność i niezawodność całego systemu. Ta stacja ładowania nie jest przeznaczona do szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych, ponieważ wielostanowiskowe jednoczesne ładowanie pojazdów elektrycznych powoduje spadki napięcia w PCC (ang. Point Common Conection), a stacja ładowania nie jest w stanie zapewnić zwiększenia napięcia sieci ani korekcji współczynnika mocy. Możliwość wdrożenia systemu magazynowania energii i zasilania z OZE jest ograniczona. Ten typ topologii pokazano na rysunku 3.
Rys. 3. Modułowa stacja ładowania baterii EV zasilana siecią niskiego napięcia [3]
Beztransformatorowa stacja ładowania EV
Istnieje kilka topologii beztransformatorowych stacji ładowania. Jedną z nich jest zasilanie stacji ładowania EV z sieci niskiego napięcia. W takim przypadku brak transformatora elektroenergetycznego obniżającego poziom napięcia prowadzi do dużych strat przewodzenia z powodu dużych pobranych prądów. Inną opcją jest zmniejszenie amplitudy prądów ładowania przez zasilanie stacji ładowania bezpośrednio z sieci średniego napięcia.
Ta opcja jest pokazana na rysunku 4. i wykorzystuje kaskadowe falowniki jednofazowe. Stacja ładowania EV jest bezpośrednio podłączona do sieci dystrybucyjnej średniego napięcia 4,8 kV, a każda faza interfejsu składa się z kilku przetwornic AC/DC/DC budujących wielopoziomowy przekształtnik, natomiast po stronie prądu stałego stosuje się magazyn baterii [3].
Rys. 4. Topologia stacji ładowania EV z kaskadowymi wielopoziomowymi falownikami bez transformatora niskiej częstotliwości (elektroenergetycznego) [3]
Ładowanie indukcyjne
Ładowanie indukcyjne to bezprzewodowe rozwiązanie przeznaczone zarówno do ładowania statycznego (stacjonarnego), jak i do ładowania dynamicznego podczas jazdy samochodem. Cewka znajdująca się w pojeździe elektrycznym łączy się z cewką ładującą, która umożliwia przenoszenie mocy przez sprzęgło magnetyczne. To rozwiązanie obrazuje rysunek 5. Zaletami tej metody są prosta konstrukcja i wygoda, np. poprzez ładowanie na dedykowanych stacjach, dynamiczne ładowanie podczas jazdy, bezpieczeństwo kierowcy w związku z brakiem przewodowego podłączenia elektrycznego pojazdu do sieci elektrycznej i eliminacja potrzeby doboru prawidłowego złącza do ładowania baterii EV [3].
Ładowanie pojemnościowe jest innym rozwiązaniem polegającym na wykorzystaniu wysokich częstotliwości, gdzie sprzężenie pojemnościowe można osiągnąć między płytą jezdną a dużą płytą na pokładzie pojazdu elektrycznego (rys. 6.). Taka technologia umożliwia bezprzewodowe przesyłanie mocy o wysokiej częstotliwości, co czyni ją mniej kosztowną w przeciwieństwie do technologii ładowania indukcyjnego. Energoelektronika (elektronika mocy) składa się z falownika i prostownika wysokiej częstotliwości, urządzeń półprzewodnikowych oraz wzmacniaczy i kompensatorów [3], [14].
Rys. 6. Ładowanie pojemnościowe pojazdu EV [14]
Dynamiczne ładowanie siecią trakcyjną DC
Dynamiczne ładowanie przewodzące (także Electric Road Systems – ERS) polega na dostarczaniu energii elektrycznej do pojazdów elektrycznych przez przewodnik podczas jazdy pojazdu. Zastosowanie dynamicznego systemu ładowania przewodzącego daje możliwość zmniejszenia zapotrzebowania na pojemność baterii. Pierwszy nowy projekt demonstracyjny przeprowadzony został w południowej Kalifornii w 2013 r. Zastosowano napowietrzne przewody trakcyjne do przewodzenia prądu do pojazdów ciężarowych wyposażonych w chowane pantografy (rys. 7.). Ta nowa technika została opracowana dla systemu Siemens eHighway i została sfinansowana przez SCAQMD i US DOE [9]. Obecnie przeprowadza się podobne badania w Niemczech [10], proponujące w pełni elektryczny pojazd z autonomiczną jazdą. Zastosowano model złożony z przegubowej ciężarówki i jej elektrycznego układu napędowego, w tym również układu sterowania, opartego na sterowaniu predykcyjnym (MPC), szeroko stosowanym w pojazdach autonomicznych [11].
Rys. 7. Technologia oparta na systemie dynamicznego ładowania siecią trakcyjną DC [10]
Wymiana baterii
Systemy wymiany baterii EV wykorzystują w pełni naładowane rezerwowe akumulatory, które są magazynowane w strategicznych lokalizacjach i są gotowe do natychmiastowego użycia (rys. 8.). Rozładowana bateria jest wymontowywana z pojazdu elektrycznego, a inna naładowana jest instalowana ponownie na miejscu rozładowanej baterii. System ten umożliwia ładowanie poza szczytem oraz na szybki powrót pojazdu z serwisu. Wadą tej metody jest to, że wymiana wymaga standaryzacji baterii i wydajnych zestawów akumulatorów, znaczną przestrzeń do przechowywania baterii oraz wzrost kosztów serwisu. Dodatkowe zestawy akumulatorów musiałyby być zawsze gotowe, aby spełnić potrzeby operacyjne. Zaletą wymiany baterii może być wprowadzenie leasingu z zapasowymi naładowanymi bateriami, które mogą również służyć do stabilizacji napięcia sieci lub przechowywania zakumulowanej energii, co może dodatkowo obniżyć koszty gromadzenia baterii [7], [8].
Rys. 8. Technologia wymiany baterii EV [7]
Literatura
SAE J1772-201710. “Electric Vehicle and Plug in Hybrid Electric Vehicle Conductive Charge Coupler”. In: SAE (2017).
PN-EN 62196-2:2017-06. “Wtyczki, gniazda wtyczkowe, złącza pojazdowe i wtyki pojazdowe – Przewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych – Część 2: Wymagania dotyczące zgodności wymiarowej i zamienności wyrobów prądu przemiennego z zestykami tulejkowo-kołkowymi”. In: IEC 62196 (2017).
M. Ahmadi, N. Mithulananthan, and R. Sharma. “A review on topologies for fast charging stations for electric vehicles”. In: (2016), pp. 1–6.
R. Collin et al. “Advanced Electric Vehicle Fast-Charging Technologies”. In: Energies 12.1839 (2019). DOI: 10 . 3390 / en12101839. URL: www.mdpi.com /journal/energies.
N. Trivedi et al. “Different fast charging methods and topologies for EV charging”. In: IEEE (2018).
F. Marra, E. Larsen, and C. Træholt. “Electric Vehicles Integration in the Electric Power System with Intermittent Energy Sources - The Charge/Discharge infrastructure”. In: Technical University of Denmark (2013).
Y. Wang et al. “Toward Urban Electric Taxi Systems in Smart Cities: The Battery Swapping Challenge”. In: IEEE Transactions on Vehicular Technology 67.3 (2018), pp. 1946–1960. DOI: 10.1109/TVT.2017.2774447.
S. Yang et al. “Dynamic operation model of the battery swapping station for EV (electric vehicle) in electricity market”. In: Energy 65 (2014), pp. 544–549.
Air Resources Board. “Technolgy Assessment: Medium- and Heavy-Duty Battery Electric Trucks and Buses, Draft”. In: (2015).
J. Felez, C. Garcia-Sanchez, and J.A. Lozano. “Control Design for a Articulated Truck With Autonomous Driving in an Electrified Highway”. In: IEEE Access 6 (2018).
G. Chen et al. “Study on bi-directional energy transfer of EV charging station on micro-grid operation”. In: Proceeding of the 11th World Congress on Intelligent Control and Automation (2014), pp. 5517–5522.
N. Kutkut, Negative Pulse Charging: Myths and Facts, PowerDesigners, LLC - Madison, WI
G. Chen, Q.Cheng, H.Wang, M.Li, C.Xu, L.Deng, Study on bi-directional energy transfer of EV charging station on micro-grid operation, Proceeding of the 11th World Congress on Intelligent Control and Automation, Shenyang, China, June 29 - July 4 2014
We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów na rynku UE wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki. Udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku osiągnął 14,8%.
We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów na rynku UE wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki. Udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku osiągnął 14,8%.
Baterie litowo-jonowe znajdują coraz więcej zastosowań – począwszy od osobistych urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony i laptopy, do akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych i magazynów...
Baterie litowo-jonowe znajdują coraz więcej zastosowań – począwszy od osobistych urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony i laptopy, do akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych i magazynów energii. Dzieje się tak ze względu na to, że technologia litowa zapewnia wysoką gęstość energii, dobrą stabilność, niski współczynnik samorozładowania oraz około 10-letni cykl życia.
Shell otworzył swoją największą stację ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona 258 punktów szybkiego ładowania i w okresie testowym obsłużyła ponad 3,3 tys. pojazdów elektrycznych w ciągu doby!
Shell otworzył swoją największą stację ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona 258 punktów szybkiego ładowania i w okresie testowym obsłużyła ponad 3,3 tys. pojazdów elektrycznych w ciągu doby!
Flota Poczty Polskiej powiększyła się o elektryczne dostawcze modele MAXUS e-Deliver 3. W 16 największych polskich miastach pracę rozpoczęło 25 pojazdów chińskiego producenta.
Flota Poczty Polskiej powiększyła się o elektryczne dostawcze modele MAXUS e-Deliver 3. W 16 największych polskich miastach pracę rozpoczęło 25 pojazdów chińskiego producenta.
Niedawno Ekoenergetyka dostarczyła swoją pierwszą ultraszybką stację ładowania o mocy 175 kW na stację paliw Orlenu przy autostradzie A1 (MOP Machnacz Południe). Wkrótce takich stacji będzie dużo więcej.
Niedawno Ekoenergetyka dostarczyła swoją pierwszą ultraszybką stację ładowania o mocy 175 kW na stację paliw Orlenu przy autostradzie A1 (MOP Machnacz Południe). Wkrótce takich stacji będzie dużo więcej.
Miasto Suwałki ogłosiło przetarg na zakup 10 autobusów elektrycznych. Zamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Miasto Suwałki ogłosiło przetarg na zakup 10 autobusów elektrycznych. Zamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Przez pierwsze trzy kwartały 2023 roku w UE zarejestrowano 3918 elektrycznych ciężarówek. To wzrost aż o 321,7% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Przez pierwsze trzy kwartały 2023 roku w UE zarejestrowano 3918 elektrycznych ciężarówek. To wzrost aż o 321,7% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Polsat Plus i Grupa ZE PAK stworzyły pierwszą na Śląsku i drugą w Polsce stację tankowania wodorem dla samochodów i autobusów. Inwestycja znajduje się w Rybniku, który jest liderem zielonej transformacji...
Polsat Plus i Grupa ZE PAK stworzyły pierwszą na Śląsku i drugą w Polsce stację tankowania wodorem dla samochodów i autobusów. Inwestycja znajduje się w Rybniku, który jest liderem zielonej transformacji energetycznej w Polsce. Mogą z niej korzystać zarówno autobusy miejskie, jak i mieszkańcy okolicy.
Firma Impact Clean Power Technology zaprezentowała systemy bateryjne do dwóch nowych modeli autobusów marki Alexander Dennis: Enviro100EV i piętrowego Enviro400EV.
Firma Impact Clean Power Technology zaprezentowała systemy bateryjne do dwóch nowych modeli autobusów marki Alexander Dennis: Enviro100EV i piętrowego Enviro400EV.
Szwajcaria ma być pierwszym europejskim krajem, w którym zlikwidowane zostaną ulgi na zakup samochodów elektrycznych. Jak ogłosiły tamtejsze władze, od stycznia 2024 roku import samochodów elektrycznych...
Szwajcaria ma być pierwszym europejskim krajem, w którym zlikwidowane zostaną ulgi na zakup samochodów elektrycznych. Jak ogłosiły tamtejsze władze, od stycznia 2024 roku import samochodów elektrycznych będzie opodatkowany na takich samych zasadach jak aut spalinowych.
W stolicy Wielkopolski wzrosła liczba punktów, gdzie użytkownicy samochodów elektrycznych mogą je naładować. Budimex Mobility we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich uruchomił właśnie 28 ogólnodostępnych...
W stolicy Wielkopolski wzrosła liczba punktów, gdzie użytkownicy samochodów elektrycznych mogą je naładować. Budimex Mobility we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich uruchomił właśnie 28 ogólnodostępnych stacji, w których jest łącznie 55 punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Warszawska strefa czystego transportu (SCT), która zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, ma objąć dużo większy obszar niż pierwotnie zakładano. Mają być jednak wprowadzone rozwiązania łagodzące m.in....
Warszawska strefa czystego transportu (SCT), która zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, ma objąć dużo większy obszar niż pierwotnie zakładano. Mają być jednak wprowadzone rozwiązania łagodzące m.in. dla mieszkańców strefy i dla seniorów.
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej wraz z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych są organizatorami studiów podyplomowych na kierunku nowa mobilność.
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej wraz z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych są organizatorami studiów podyplomowych na kierunku nowa mobilność.
Warszawscy radni przyjęli uchwałę o zmianach w regulaminie parkingów P+R. Jedną ze zmian jest wprowadzenie opłaty za ładowanie samochodów elektrycznych.
Warszawscy radni przyjęli uchwałę o zmianach w regulaminie parkingów P+R. Jedną ze zmian jest wprowadzenie opłaty za ładowanie samochodów elektrycznych.
W 2023 r. sprzedało się tych pojazdów kilkakrotnie więcej niż łącznie w całym okresie wcześniejszym, ale wciąż elektrycznych ciężarówek (eHDV) jest w naszym kraju... mniej niż 100. Aby tę sytuację zmienić,...
W 2023 r. sprzedało się tych pojazdów kilkakrotnie więcej niż łącznie w całym okresie wcześniejszym, ale wciąż elektrycznych ciężarówek (eHDV) jest w naszym kraju... mniej niż 100. Aby tę sytuację zmienić, konieczne jest rządowe wsparcie elektryfikacji transportu ciężkiego – twierdzi PSPA.
Parlament Europejski poparł nowe przepisy proponowane przez Komisję Europejską, których celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza z samochodów ciężarowych i autobusów. Po 2030 roku wszystkie nowe...
Parlament Europejski poparł nowe przepisy proponowane przez Komisję Europejską, których celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza z samochodów ciężarowych i autobusów. Po 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie w UE będą już tylko bezemisyjne.
Izivia to operator stacji ładowania we Francji, należący w 100 proc. do państwowego EDF. Firma właśnie ogłosiła, że przy sieci ponad 700 barów McDonald’s postawi ładowarki działające z mocą od 150 do 200...
Izivia to operator stacji ładowania we Francji, należący w 100 proc. do państwowego EDF. Firma właśnie ogłosiła, że przy sieci ponad 700 barów McDonald’s postawi ładowarki działające z mocą od 150 do 200 kW. Do 2025 roku ma powstać sieć Izivia Fast z ponad 2000 punktów szybkiego ładowania.
Mercedes-Benz otworzył w Mannheim swój pierwszy w Europie ogólnodostępny hub ładowania. Podobne działają już w Atlancie (USA), Chengdu (Chiny) i Foshan (Chiny).
Mercedes-Benz otworzył w Mannheim swój pierwszy w Europie ogólnodostępny hub ładowania. Podobne działają już w Atlancie (USA), Chengdu (Chiny) i Foshan (Chiny).
Straż Graniczna odebrała 27 samochodów elektrycznych Citroen E-C4 o łącznej wartości 5,4 mln złotych. Pojazdy będą wykorzystywane do wykonywania zadań związanych z zapobieganiem przestępstwom i wykroczeniom...
Straż Graniczna odebrała 27 samochodów elektrycznych Citroen E-C4 o łącznej wartości 5,4 mln złotych. Pojazdy będą wykorzystywane do wykonywania zadań związanych z zapobieganiem przestępstwom i wykroczeniom przeciwko środowisku.
Zakończono półtoraroczny projekt termomodernizacji w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, Pani Ziemi Świętokrzyskiej, zlokalizowanym w Kałkowie-Godowie. Obecnie zarówno duchowni, jak i pielgrzymi odwiedzający...
Zakończono półtoraroczny projekt termomodernizacji w Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, Pani Ziemi Świętokrzyskiej, zlokalizowanym w Kałkowie-Godowie. Obecnie zarówno duchowni, jak i pielgrzymi odwiedzający to miejsce, mają dostęp do zaawansowanego technologicznie systemu grzewczego.
Składane schody prowadzące na strych są popularną alternatywą dla tradycyjnych schodów, które zazwyczaj zajmują bardzo dużo miejsca. W jakie konstrukcje warto zainwestować? Czym się charakteryzują?
Składane schody prowadzące na strych są popularną alternatywą dla tradycyjnych schodów, które zazwyczaj zajmują bardzo dużo miejsca. W jakie konstrukcje warto zainwestować? Czym się charakteryzują?
Konstruktorzy szaf sterowniczych stoją przed wieloma wyzwaniami: począwszy od międzynarodowej presji konkurencyjnej i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, po rosnące koszty pracy i materiałów. Stosunkowo...
Konstruktorzy szaf sterowniczych stoją przed wieloma wyzwaniami: począwszy od międzynarodowej presji konkurencyjnej i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, po rosnące koszty pracy i materiałów. Stosunkowo niewiele można zrobić, aby wpłynąć na te aspekty, dlatego coraz częściej w centrum uwagi znajduje się produkcja własna ze wszystkimi procesami i strukturami, a także ogólna struktura kosztów.
Kompatybilność elektromagnetyczna kabli elektrycznych jest kluczowym parametrem, który charakteryzuje sposób stosowania i użytkowania danych kabli do wzajemnej współpracy kilku urządzeń elektrycznych zestawionych...
Kompatybilność elektromagnetyczna kabli elektrycznych jest kluczowym parametrem, który charakteryzuje sposób stosowania i użytkowania danych kabli do wzajemnej współpracy kilku urządzeń elektrycznych zestawionych w całość. Prawidłowe funkcjonowanie urządzeń może być zapewnione tylko i wyłącznie wtedy, gdy zakłócenia generowane przez otoczenie będą skutecznie blokowane. Generowane spodziewane zakłócenia elektromagnetyczne przez wyposażenie otaczające kable muszą zatem być w odpowiedni sposób odseparowane.
Dzięki kopii zapasowej możesz wykonać kopię całej zawartości swojego komputera. W ten sposób nie stracisz swoich plików i programów. Istnieją różne typy pamięci zewnętrznych z oddzielną funkcją tworzenia...
Dzięki kopii zapasowej możesz wykonać kopię całej zawartości swojego komputera. W ten sposób nie stracisz swoich plików i programów. Istnieją różne typy pamięci zewnętrznych z oddzielną funkcją tworzenia kopii zapasowych. Czytaj dalej i dowiedz się, który z nich może odpowiadać Twoim potrzebom!
Na początku 2024 roku firma BayWa r.e. Solar Systems zrobiła kolejny duży krok w rozwoju działalności na polskim rynku, otwierając nowy magazyn w Gdańsku. Jego powierzchnia to
25 000 m kw., co łącznie...
Na początku 2024 roku firma BayWa r.e. Solar Systems zrobiła kolejny duży krok w rozwoju działalności na polskim rynku, otwierając nowy magazyn w Gdańsku. Jego powierzchnia to
25 000 m kw., co łącznie daje ponad 45 tys. m kw. powierzchni magazynowej BayWa r.e. Solar Systems w Polsce.
Dzięki takim złączkom od firmy WAGO ELWAG naprawienie lub przedłużenie przewodu jest tak proste jak nigdy dotąd! Za ich pomocą można nawet w najmniejszych przestrzeniach – szybko i bez użycia narzędzi...
Dzięki takim złączkom od firmy WAGO ELWAG naprawienie lub przedłużenie przewodu jest tak proste jak nigdy dotąd! Za ich pomocą można nawet w najmniejszych przestrzeniach – szybko i bez użycia narzędzi – połączyć przewody o przekroju od 0,75 do 4 mm kw. Wystarczy po prostu odizolować końcówkę przewodu i bez użycia jakichkolwiek narzędzi wsunąć ją do złączki – i bezpieczne połączenie gotowe.
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom wyższych harmonicznych, można wykorzystać różne rozwiązania. Uzależnione są one od takich czynników jak: moc zapotrzebowana w zakładzie, sztywność sieci zasilającej,...
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom wyższych harmonicznych, można wykorzystać różne rozwiązania. Uzależnione są one od takich czynników jak: moc zapotrzebowana w zakładzie, sztywność sieci zasilającej, moc odbiorników czy budowa samej instalacji elektroenergetycznej. Dobór konkretnego rozwiązania powinien opierać się na analizie układu zasilającego zakład, reżimu pracy i zainstalowanych odbiorników. Bardzo ważnym punktem doboru jest wykonanie pomiarów Jakości Energii Elektrycznej i ich prawidłowa...
Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów...
Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów zapewniających zasilanie całych zakładów. Jest zatem sprawą kluczową, aby systemy zasilania awaryjnego same działały bez zarzutu. Bezpieczniki produkowane przez firmę SIBA zabezpieczają urządzenia, które w przypadku awarii zasilania dostarczają energię kluczowym odbiorom.
Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.
Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.
W związku z dynamicznym rozwojem farm fotowoltaicznych rośnie zapotrzebowanie na prawidłowe pomiary impedancji pętli zwarcia na odcinku inwerter-transformator nn/SN. Z pomocą przychodzi Sonel MZC-340-PV...
W związku z dynamicznym rozwojem farm fotowoltaicznych rośnie zapotrzebowanie na prawidłowe pomiary impedancji pętli zwarcia na odcinku inwerter-transformator nn/SN. Z pomocą przychodzi Sonel MZC-340-PV – pierwszy na świecie miernik przeznaczony do pomiarów impedancji pętli zwarcia w sieciach o napięciach dochodzących aż do 900 V AC, z kategorią pomiarową CAT IV 1000 V.
Wyładowania atmosferyczne jako nieodłączny element burz stanowią poważne zagrożenie dla ludzi oraz infrastruktury. Aby zminimalizować ryzyko strat spowodowanych przez wyładowania atmosferyczne, można skutecznie...
Wyładowania atmosferyczne jako nieodłączny element burz stanowią poważne zagrożenie dla ludzi oraz infrastruktury. Aby zminimalizować ryzyko strat spowodowanych przez wyładowania atmosferyczne, można skutecznie zabezpieczać wszelkiego rodzaju obiekty, projektując i montując instalację odgromową zgodną z obowiązującymi przepisami.
Elektroklub jest programem partnerskim dla klientów wybranych hurtowni elektrotechnicznych, który powstał we współpracy z trzema producentami z tej branży: Philips, NKT i Schneider Electric. Obecnie trwa...
Elektroklub jest programem partnerskim dla klientów wybranych hurtowni elektrotechnicznych, który powstał we współpracy z trzema producentami z tej branży: Philips, NKT i Schneider Electric. Obecnie trwa w nim wiosenna promocja, w której można wygrać supernagrody!
Chcesz zwiększyć wydajność swojej instalacji fotowoltaicznej? Pomyśl o inwerterach hybrydowych. Dowiedz się, czym są te urządzenia, jakie korzyści płyną z ich wykorzystania i dlaczego to właśnie one są...
Chcesz zwiększyć wydajność swojej instalacji fotowoltaicznej? Pomyśl o inwerterach hybrydowych. Dowiedz się, czym są te urządzenia, jakie korzyści płyną z ich wykorzystania i dlaczego to właśnie one są przyszłością zrównoważonej energetyki.
Firma CSI S.A. poszerza ofertę komputerów Mini PC o nowy produkt z serii PICO-SEMI od AAEON. Komputer PICO-EHL4-SEMI jest dostępny w dwóch wersjach procesorowych: Intel® Celeron® J6412 o mocy 10 W i Intel®...
Firma CSI S.A. poszerza ofertę komputerów Mini PC o nowy produkt z serii PICO-SEMI od AAEON. Komputer PICO-EHL4-SEMI jest dostępny w dwóch wersjach procesorowych: Intel® Celeron® J6412 o mocy 10 W i Intel® Celeron® N6210 o mocy 6,5 W.
Już wkrótce gama produktów z firmy Ewimar, zostanie wzbogacona o nowe produkty ochrony przeciwprzepięciowej, dedykowane do linii zasilających, linii pomiarowych oraz transmisyjnych.
Już wkrótce gama produktów z firmy Ewimar, zostanie wzbogacona o nowe produkty ochrony przeciwprzepięciowej, dedykowane do linii zasilających, linii pomiarowych oraz transmisyjnych.
Nowoczesne technologie doprowadziły do wyraźnej transformacji sektora budownictwa, szczególnie w kwestii poprawy efektywności energetycznej. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i zmian klimatycznych...
Nowoczesne technologie doprowadziły do wyraźnej transformacji sektora budownictwa, szczególnie w kwestii poprawy efektywności energetycznej. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i zmian klimatycznych optymalizacja zużycia energii staje się priorytetem. Jednym z ważniejszych kroków prowadzących do obniżenia klasy energetycznej budynków jest wprowadzenie świadectwa energetycznego i nowoczesnych instalacji elektrycznych.
Fronius zapewnia optymalne bezpieczeństwo i wysoki stopień zużycia energii na potrzeby własne w produkcji energii słonecznej – wszystko dzięki wysokiej jakości falownikom, do których dołącza teraz Fronius...
Fronius zapewnia optymalne bezpieczeństwo i wysoki stopień zużycia energii na potrzeby własne w produkcji energii słonecznej – wszystko dzięki wysokiej jakości falownikom, do których dołącza teraz Fronius GEN24.
Odnawialne źródła energii (OZE) odgrywają kluczową rolę w globalnych wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jednym z wyzwań związanych z efektywnym wykorzystaniem...
Odnawialne źródła energii (OZE) odgrywają kluczową rolę w globalnych wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jednym z wyzwań związanych z efektywnym wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych jest gromadzenie i przesyłanie wyprodukowanej energii elektrycznej. W tym kontekście technologia cable pooling zyskuje na znaczeniu, umożliwiając zoptymalizowane zarządzanie przesyłem energii elektrycznej ze źródeł OZE.
Oświetlenie LED cieszy się ogromną popularnością i nie ma w tym nic dziwnego, jeśli weźmie się pod lupę wszystkie jego zalety. Żarówki LED są wykorzystywane zarówno w warunkach domowych, jak i na zewnątrz,...
Oświetlenie LED cieszy się ogromną popularnością i nie ma w tym nic dziwnego, jeśli weźmie się pod lupę wszystkie jego zalety. Żarówki LED są wykorzystywane zarówno w warunkach domowych, jak i na zewnątrz, mają różne rozmiary, dzięki czemu można je dopasować do praktycznie każdego rodzaju lamp, są energooszczędne, a to tylko kilka z wielu ich zalet. Na co zwracać uwagę przy zakupie tego rodzaju żarówek i jak dopasować ich parametry do swoich potrzeb?
Przeprowadzenie remontu to drogie i wymagające zadanie. Niemalże wszystkie wykonywane prace zmuszają zainteresowanych do podejmowania poważnych i przemyślanych decyzji finansowych. Mogą to jednak ułatwić...
Przeprowadzenie remontu to drogie i wymagające zadanie. Niemalże wszystkie wykonywane prace zmuszają zainteresowanych do podejmowania poważnych i przemyślanych decyzji finansowych. Mogą to jednak ułatwić niektóre produkty bankowe. O których z nich mowa? Tego lepiej dowiedzieć się jeszcze przed rozpoczęciem prac budowalnych.
Panele fotowoltaiczne są coraz bardziej popularne. W dobie rosnących cen energii wiele osób ceni sobie niezależność od zewnętrznych dostawców prądu, oszczędność, jaką daje fotowoltaika oraz to, że jest...
Panele fotowoltaiczne są coraz bardziej popularne. W dobie rosnących cen energii wiele osób ceni sobie niezależność od zewnętrznych dostawców prądu, oszczędność, jaką daje fotowoltaika oraz to, że jest to ekologiczne źródło energii. Montaż paneli fotowoltaicznych na działce lub dachu domu ma jeszcze jedną zaletę – w przypadku sprzedaży nieruchomości podnosi jej wartość.
Apator SA we współpracy z TAURON Dystrybucja SA uruchomił magazyn energii służący do stabilizacji parametrów pracy sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia. To kolejny projekt realizowany przez toruńskiego...
Apator SA we współpracy z TAURON Dystrybucja SA uruchomił magazyn energii służący do stabilizacji parametrów pracy sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia. To kolejny projekt realizowany przez toruńskiego producenta dla krajowych Operatorów Sieci Dystrybucji, którzy poszukują skutecznych rozwiązań technicznych do bilansowania sieci oraz redukcji nadmiernych obciążeń w szczytach produkcji energii z odnawialnych źródeł.
Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa...
Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa wykazują dużą determinację do zmian prowadzących do optymalizacji kosztów, co zapewnić ma im zachowanie przewagi konkurencyjnej, wynikającej np. z przyjętej strategii przewagi kosztowej.
Inteligentny dom często mylony jest z budynkiem pasywnym. Należy jednak pamiętać, że nie można tych dwóch pojęć stosować zamiennie. Samo zastosowanie smart home i innych komponentów automatyki nie czyni...
Inteligentny dom często mylony jest z budynkiem pasywnym. Należy jednak pamiętać, że nie można tych dwóch pojęć stosować zamiennie. Samo zastosowanie smart home i innych komponentów automatyki nie czyni z tradycyjnego domu budynku pasywnego. Niewątpliwie jednak należy pamiętać, że elementy automatyki budynkowej są składową pasywnych budowli i nawet zwykłe mieszkanie potrafią uczynić bardziej oszczędnym i ekologicznym.
System drukujący Thermomark E to całkowita nowość na rynku oznaczania. Jest to modułowy system do automatyzacji produkcji oznaczników łączący ze sobą etap drukowania i montażu różnych materiałów w jednym...
System drukujący Thermomark E to całkowita nowość na rynku oznaczania. Jest to modułowy system do automatyzacji produkcji oznaczników łączący ze sobą etap drukowania i montażu różnych materiałów w jednym cyklu roboczym. Rozwiązanie to umożliwia proste i bardzo wydajne oznaczanie przemysłowe, dzięki czemu efektywność naszej produkcji może wzrosnąć diametralnie.
Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch...
Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch E550WVP to przenośne i szybkie urządzenia, które oferują specjalne funkcje do druku najpopularniejszych typów etykiet. Urządzenia pozwalają na szybkie i bezproblemowe drukowanie oznaczeń kabli, przewodów, gniazdek elektrycznych, przełączników oraz paneli krosowniczych.
Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych....
Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych. Dodatkowo w różnych materiałach marketingowych również można znaleźć nie zawsze pełne informacje na temat wymagań stawianych SPD, co nie pomaga w właściwym doborze odpowiedniego modelu do aplikacji. W tym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze zagadnienia, które pozwolą dobrać bezpieczne ograniczniki...
Stres to jedna z rzeczy, z którą mierzymy się wszyscy, niemal każdego dnia. W domu, w pracy, niekiedy podczas podróży. Istnieje wiele zawodów, związanych z wysokim poziomem stresu. Bardzo istotna jest...
Stres to jedna z rzeczy, z którą mierzymy się wszyscy, niemal każdego dnia. W domu, w pracy, niekiedy podczas podróży. Istnieje wiele zawodów, związanych z wysokim poziomem stresu. Bardzo istotna jest wtedy odporność psychiczna osoby zatrudnionej na danym stanowisku. To cecha, jaką doceni wielu pracodawców. Dowiedzmy się więc, w jakich kategoriach zawodowych jest ona szczególnie istotna i jak może wpłynąć na Twoją karierę!
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.