Pomimo że najlepsze warunki dla fotowoltaiki powinny być za kilka tygodni, to polskie instalacje już teraz rozpoczęły bić rekordy produkcji mocy. To bardzo dobra wiadomość dla krajowego systemu elektroenergetycznego.
Pomimo że najlepsze warunki dla fotowoltaiki powinny być za kilka tygodni, to polskie instalacje już teraz rozpoczęły bić rekordy produkcji mocy. To bardzo dobra wiadomość dla krajowego systemu elektroenergetycznego.
Rys. 1. Proponowane rozwiązanie podwójnej funkcji napędowej przetwornicy częstotliwości i napięcia do ładowania baterii EV i zasilania silnika [1]
Bateria pojazdu elektrycznego lub autonomicznej maszyny przemysłowej może być ładowana różnymi rodzajami przetwornic AC/DC i DC/DC. Odmienną koncepcję topologii przekształtnika DC/DC do szybkiego ładowania baterii EV, wykorzystującego przemysłowe przekształtniki napędowe, przedstawiono w [1] i [2]. Szczególnie interesująca jest propozycja autorów opisana w [1], której ideę przedstawiono na rysunku 1. i omówiono w niniejszym artykule.
Wyeliminowanie zanieczyszczenia powietrza występującego w aglomeracjach przemysłowych, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, to dziś kluczowe wyzwania cywilizacyjne. Zdaniem autorów, przemysł musi zdecydowanie...
Wyeliminowanie zanieczyszczenia powietrza występującego w aglomeracjach przemysłowych, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, to dziś kluczowe wyzwania cywilizacyjne. Zdaniem autorów, przemysł musi zdecydowanie zwiększyć wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych do zasilania przekształtników napędowych silników elektrycznych oraz wykorzystać ją do ładowania baterii pojazdów elektrycznych (EV). Moce stacji ładowania baterii EV mogą być pochodną mocy napędowych przemienników częstotliwości i osiągać...
Obecna również w Polsce firma Northvolt poinformowała o rozpoczęciu budowy gigafabryki ogniw bateryjnych w Niemczech – w pobliżu miasta Heide, w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn. Firma planuje produkować...
Obecna również w Polsce firma Northvolt poinformowała o rozpoczęciu budowy gigafabryki ogniw bateryjnych w Niemczech – w pobliżu miasta Heide, w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn. Firma planuje produkować tam rocznie milion baterii. W uroczystej inauguracji budowy uczestniczył kanclerz Niemiec Olaf Scholz.
Kolejnych pięć nowych autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego od połowy marca. Są to zeroemisyjne pojazdy, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach miejskich....
Kolejnych pięć nowych autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego od połowy marca. Są to zeroemisyjne pojazdy, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach miejskich. Teraz w Piotrkowie jest łącznie 18 ekologicznych autobusów elektrycznych i hybrydowych.
W artykule:
Model przekształtnika do ładowania baterii pojazdów elektrycznych
Badania symulacyjne i eksperymentalne przekształtnika napędowego wykorzystywanego do ładowania baterii EV
Streszczenie
W tej części artykułu przedstawiono rozwiązanie szybkiego ładowania przemysłowych pojazdów elektrycznych (EV) i autonomicznych elektrycznych maszyn roboczych poprzez doposażenie przekształtnika napędowego w prostownik wyjściowy. Przedstawione rozwiązanie poparte jest symulacjami i testami laboratoryjnymi. Przedsiębiorstwa przemysłowe powszechnie używają przekształtniki napędowe do zasilania silników prądu przemiennego. Zwykle są to pośrednie przekształtniki napędowe niskiego napięcia: z prostownikiem wejściowym, baterią kondensatorów i falownikiem MSI. Generalnie można stwierdzić, że dołączenie do falownika MSI dodatkowego prostownika umożliwia wykonanie przekształtnika AC/DC do ładowania baterii EV.
Abstract
Hybrid power supply network of charging stations for batteries of industrial autonomous machines and electric vehicles – Part II. Use of Drive Voltage Frequency Converter to Charging Batteries of Autonomous Industrial Machines and Electric Vehicles This part of paper presents solution of fast charging of company electric vehicles and autonomous electric work machines by retrofitting drive voltage frequency converter (VFC) with output rectifier. The presented solution is supported by simulation and laboratory tests. Industrial companies commonly use VFCs to power AC motors. Usually there are the indirect low voltage VFCs: with an input rectifier, a capacitor bank and a voltage PWM inverter. Generally, it can be stated that the use of an additional rectifier connected to the PWM inverter, instead of the motor, enables the construction of an AC/DC converter for charging EV batteries.
Zastosowanie prostownika diodowego, którego napięcie jest zadawane falownikiem MSI (ang. PWM) przekształtnika napędowego, jest rozwiązaniem możliwym do zastosowania w warunkach przemysłowych. Jeśli przekształtnik napędowy będzie wykorzystywany do ładowania stacjonarnego zasobnika energii, to stosując dodatkowy przekształtnik podwyższający napięcie zasobnika (typu boost) do poziomu napięcia obwodu pośredniego przekształtnika napędowego, można podtrzymywać jego pracę przy przerwach w dostawach energii w sieci napięcia przemiennego. Stosowanie odpowiedniej strategii ładowania baterii EV i stacjonarnych magazynów energii jest niezbędne dla zapewnienia warunków ładowania określonych przez producenta ogniw baterii i kontrolowanych przez system nadzoru ładowania ogniw zestawu bateryjnego BMS (ang. Battery Management System). Stosowanie systemu podtrzymania zasilania przekształtników napędowych, dla zapewnienia kontrolowanego zatrzymania napędu, jest wymagane w wielu wrażliwych procesach technologicznych.
Model przekształtnika do ładowania baterii pojazdów elektrycznych
Schemat przekształtnika do ładowania baterii przemysłowych autonomicznych maszyn i pojazdów elektrycznych przedstawiony jest na rysunku 2. w postaci schematu elektrycznego oraz grafu stanów wygenerowanego w programie komputerowym do badań symulacyjnych przekształtników energoelektronicznych ANSYS Simplorer. Graf stanów stanowi zapis układu sterowania MSI falownika wykorzystywanego w programie symulacyjnym.
Rys. 2. Schemat elektryczny obwodu mocy przekształtnika i jego układ sterowania MSI w postaci grafu stanów, rys. M. Żurek-Mortka, J. Szymański
W modelu przyjęto, że falownik MSI jest zasilany ze źródła napięcia stałego DC 560 V (E3+E4), co odzwierciedla napięcie stałe obwodu pośredniego przekształtnika napędowego zasilanego z sieci napięcia przemiennego 3x400 V/50 Hz. Diody zwrotne D13-D18 występujące w falowniku napędowym umożliwiają przepływ prądu do baterii kondensatorów (kondensatory C5 i C6) w stanie pracy biernej silnika indukcyjnego (np. klatkowego). Przy ładowaniu baterii diody zwrotne D13-D18 nie przewodzą prądów, gdyż bateria jest odbiornikiem mocy czynnej. Najogólniej można stwierdzić, że straty energii diod zwrotnych falownika przejmuje prostownik wyjściowy D19-D24. Aby zapewnić sterowanie napięciem wyjściowym prostownika ładującego baterię, który jest zasilany falownikiem MSI, trzeba zastosować indukcyjności po stronie napięcia AC (L9-L11) lub po stronie napięcia DC (L7-L8). W modelu zastosowano indukcyjności po stronie DC (L7-L8) poprzez dobranie ich dominującej wartości w stosunku do indukcyjności po stronie AC (L9-L11). Bateria EV jest odwzorowana z wykorzystaniem twierdzenia Thevenina jako szeregowe połączenie źródła napięciowego E6 i rezystancji zastępczej baterii R2. Zastosowane w modelu amperomierze i woltomierze przedstawiają miejsca obserwacji przebiegów prądowo-napięciowych przekształtnika ładowania baterii EV.
Sterowanie wartością napięcia na wyjściu prostownika ładowania baterii EV jest realizowane poprzez zadawanie odpowiedniej wartości współczynnika głębokości modulacji M (M = USINE/UTRIANG). Częstotliwość napięcia wyjściowego falownika zwiększono do wartości 300 Hz, aby zmniejszyć wartość składowej przemiennej z napięciem wyprostowanym zasilania baterii EV. Częstotliwość napięcia przemiennego falownika należy maksymalizować, ale zależy to od paramentów technicznych stosowanego przekształtnika napędowego dla potrzeb ładowania baterii. Przekształtnik napędowy może samoczynnie regulować wartość napięcia przemiennego, a tym samym wartość napięcia wyprostowanego, dla zapewnienia stałego prądu ładowania baterii, np. w zakresie 20% – 80% SOC (State of Charge – stan naładowania baterii). 20% – 80% SOC to typowy zakres ładowania zestawów baterii z ogniwami Li-ion.
Napięciowy dwupoziomowy falownik MSI jest komponentem przekształtnikowych napędów silników prądu przemiennego (rys. 3.). W wykonaniu standardowym falownik jest połączony z prostownikiem 6-plusowym poprzez obwód pośredni dla wytworzenia napięcia stałego zasilającego falownik. Zasilanie falownika może być też realizowane napięciem stałym, np. z mikrosieci DC 600 V. Uwzględniając lokalną mikrosieć 600 V DC dołączoną do stałonapięciowego obwodu zasilania falownika można sterować obciążeniem przemysłowej sieci napięcia przemiennego w taki sposób, aby ograniczyć wykorzystanie energii z tej sieci do ładowania baterii EV. Model przekształtnika przedstawiony na rysunku 2. wskazuje, że można zastosować standardowe podzespoły powszechnie stosowane w przekształtnikach napędowych (rys. 3a) do zbudowania przekształtników DC/DC szybkiego ładowania baterii, np. o mocy 1 MW i lokalizacji punktów ładowania w miejscach eksploatacji elektrycznych autonomicznych maszyn roboczych, np. koparek, transporterów itp.
Rys. 3. Budowa napędowego przemiennika częstotliwości: (A) przekształtnik standardowy – z diodowym prostownikiem wejściowym (9), baterią kondensatorów (11) i falownikiem (6), (B) przekształtnik AFE – z falownikiem wejściowym (13) i filtrem wejściowym LCL (14). Udział szacowanych kosztów podzespołów w obu typach przekształtników napędowych podano w procentach, rys. M. Żurek-Mortka, J. Szymański
Zadaniem falownika rekuperacyjnego (13) jest zamiana napięcia stałego na napięcie trójfazowe prądu przemiennego w taki sposób, aby możliwe było przekazanie energii z mikrosieci napięcia stałego do systemu elektroenergetycznego [3]. Na rysunku 4. przedstawiono uproszczony model zastępczy falownika AFE (ang. Acitve Front End) w stanach prostowania i regeneracji (rekuperacji). Falownik jest zasilany ze źródła napięcia o napięciu sinusoidalnym VN o częstotliwości roboczej δN. Falownik generuje napięcie VR, a różnica między dwoma napięciami odkłada się na indukcyjności dławika, który jest tu zastosowany jako element gromadzący energię. Aby uzyskać sinusoidalne prądy sieciowe IN w fazie z napięciem VN, układ przekształtnika musi generować napięcie VR, które wykazuje niewielkie przesunięcie fazowe δR względem napięcia sieciowego VN. Wykres wskazowy z przebiegami napięć i prądów przedstawiono na rysunku 4A – dla stanu prostowania oraz na rysunku 4B – dla stanu regeneracyjnego. Główną wadą tego podejścia jest to, że harmoniczne MSI wysokiego rzędu powstające wskutek przełączania tranzystorów IGBT falownika pojawiają się w systemie elektroenergetycznym. Z tego powodu zwykle stosuje się filtr LCL na wejściu falowników AFE [3], [4].
Rys. 4. Jednofazowy schemat zastępczy falownika AFE ilustrujący przebieg prostowania (a) i rekuperacji (b) przy współczynniku mocy cosφ = 1: a) obwód mocy przekształtnika, b) przebiegi czasowe napięć i prądów w sieci i w przekształtniku, c) wykres wskazowy, rys. M. Żurek-Mortka, J. Szymański
Falownik MSI przekształtnika AFE generuje napięcia fazowe zsynchronizowane z napięciem fazowym transformatora sieciowego. Kąty fazowe napięć falownika δR są zwykle o kilka stopni przesunięte w stosunku do napięć fazowych transformatora, to przesunięcie fazy napięcia falownika względem fazy napięcia sieciowego umożliwia przesłanie energii z linii prądu stałego zasilającej falownik do systemu elektroenergetycznego (rys. 4B). Przesunięcia fazowe między napięciami falownika a napięciami uzwojenia wtórnego transformatora umożliwiają przekazywanie energii do transformatora bez udziału mocy biernej (cos φ = 1) [3].
Badania symulacyjne i eksperymentalne przekształtnika napędowego wykorzystywanego do ładowania baterii EV
Zgodnie z modelem przekształtnika ładowania baterii EV przedstawionego na rysunku 2. wykonano badania symulacyjne, których celem było wykazanie możliwości sterowania wartością wyprostowanego napięcia prostownika ładowania baterii EV. Badania symulacyjne wykazały, że możliwe jest takie sterowanie napięciem falownika MSI, aby zapewnić stały prąd obciążenia prostownika, np. w czasie ładowania baterii EV. Napięcie wyprostowane może przyjmować wartości od 0 V do 500 V, zależnie od współczynnika głębokości modulacji MSI falownika. Przy wartościach współczynnika M od 0 do 1 występuje modulacja sinusoidalna. Przy M większym od jedności, np. M = 1,16 (Mmax = (230 V·√2)/28 0V), występuje modulacja sinusoidalna przerywana, co umożliwia dalsze zwiększenie wartości napięć międzyfazowych falownika, a tym samym napięcia wyprostowanego do zasilania baterii EV.
Do badań symulacyjnych przyjęto, że źródło napięcia E6 w modelu baterii EV wynosi 0 V. Wtedy współczynnik modulacji jest równy 1,16, a równoważne obciążenie R2 wynosi 5 Ω. Bateria EV ładowana jest maksymalnym prądem 100 A (rys. 5a). Obniżenie współczynnika modulacji do poziomu M = 0,46 powoduje, że bateria EV jest nadal ładowana tym samym prądem o wartości 100 A, ale napięcie jest teraz mniejsze i wynosi 200 V. Ten przypadek jest pokazany na rysunku 5b.
Rys. 5. Ładowanie baterii EV różnymi poziomami napięcia w celu uzyskania stałego prądu ładowania w zależności od wartości współczynnika modulacji M: (A) M = 1,16, R = 5 Ω, (B) M = 0,5, R = 2 Ω, rys. M. Żurek-Mortka, J. Szymański
Celem badań eksperymentalnych było potwierdzenie uzyskanych wniosków z badań symulacyjnych. Badania laboratoryjne wykazały możliwość wykorzystania napędowego przekształtnika z falownikiem MSI do zasilania trójfazowego prostownika diodowego. Tym samym zbudowano przetwornicę DC/DC do ładowania baterii EV. Stanowisko laboratoryjne do badań eksperymentalnych przedstawiono na rysunku 6. wraz z parametrami głównych komponentów, które przedstawiono w tabeli 1.
Tab. 1. Specyfikacja stanowiska laboratoryjnego przekształtników do ładowania baterii EV (rys. 6.) wykorzystujących napędowe przekształtniki częstotliwości i napięcia o mocach 2,2 kW i 5,5 kW
Rys. 6. Zespolone stanowisko laboratoryjne zasilane trójfazową siecią przemysłową 3x400 V/50 Hz o układzie sieciowym TN-S z napędowymi przekształtnikami częstotliwości i diodowymi prostownikami trójfazowym In = 16 A wbudowanymi do przekształtników (opis elementów znajduje się w tabeli 1), rys. M. Żurek-Mortka, J. Szymański
Do uzyskania przedstawionych wyników badań eksperymentalnych wykorzystano stanowisko laboratoryjne z przemysłowym napędowym przekształtnikiem częstotliwości małej mocy PN = 2,2 kW (poz. 2 tab. 1.). Przy formułowaniu wniosków założono, że wnioski badawcze będą tożsame dla przekształtników napędowych dużych mocy. W badaniu ukształtowano charakterystykę specjalną wytwarzania wartości harmonicznej podstawowej napięcia międzyfazowego falownika od częstotliwości tego napięcia. Ukształtowano charakterystykę u/f falownika MSI, tak aby narastanie wartości skutecznej harmonicznej podstawowej napięcia międzyfazowego falownika w występowało zakresie częstotliwości 90–100 Hz. Wtedy częstotliwość prostowanego napięcia falownika zmienia się w zakresie 20 Hz. Można przyjąć z błędem 10%, że napięcie prostowane ma częstotliwość 100 Hz niezależnie od wartości napięcia wyprostowanego.
Wykorzystując zestaw laboratoryjny przeprowadzono badania:
wpływu indukcyjności po stronie AC oraz stronie DC na napięcie wyprostowane – indukcyjności DC nie powodowały zauważalnego obniżenia napięcia wyprostowanego dla różnych wartości prądu obciążenia, dlatego autorzy wskazują tę konfigurację jako zalecaną do budowy przekształtnika do ładowania baterii EV;
wpływu częstotliwości napięcia międzyfazowego falownika MSI na wartość składowej przemiennej w napięciu wyprostowanym.
Przekształtnik zastosowany w stanowisku badawczym nie pozwalał na zastosowanie częstotliwości rzędu 500–1000 Hz, jak to ma miejsce w innych rodzajach tych przekształtników napędowych. Osiągnięto maksymalną częstotliwość wynoszącą 100 Hz, co stanowi 2-krotne zwiększenie częstotliwości harmonicznej podstawowej napięcia falownika w stosunku do częstotliwości napięcia sieci przemysłowej.
Na stanowisku laboratoryjnym zbadano możliwość sterowania napięciem zastępczego rezystancyjnego obciążenia prostownika w taki sposób, aby zapewnić stały prąd przepływający przez zastępczy rezystor mocy. Rezystor mocy zastępuje zestaw baterii o godzinnym prądzie ładowania równym 5 A i napięciu nominalnym 500 V (ok. 140 ogniw Li-ion połączonych szeregowo) lub 200 V (ok. 60 ogniw Li-ion połączonych szeregowo). Prąd obciążenia prostownika był stabilizowany przez wykorzystanie, wbudowanej programowo w przekształtniku, funkcji ograniczania prądu falownika przekształtnika napędowego do zadanej wartości – current limit. Zaprogramowano wartość maksymalnego prądu fazowego falownika o wartości skutecznej 3,9 A. Z bilansu mocy falownika i prostownika wynika, że maksymalny prąd prostownika będzie wówczas wynosić ok. 5 A.
Rysunek 7. przedstawia wykazania panelu operatorskiego LCP przemysłowego przekształtnika napędowego w czasie stabilizowania prądu obciążenia prostownika. Zgodnie z rysunkiem 7a częstotliwość harmonicznej podstawowej międzyfazowego napięcia falownika, które jest prostowane w trójfazowym prostowniku diodowym wynosi 95,5 Hz, a maksymalna wartość skuteczna prądu fazowego jest programowo ograniczona do wartości 3,9 A (rys. 7b).
Rys. 7. Informacje wskazywane na panelu LCP napędowego przekształtnika częstotliwości w czasie stabilizowania wartości skutecznej prądu fazowego falownika MSI: (A) – częstotliwość napięcia międzyfazowego falownika (95,5 Hz) w czasie utrzymywania dozwolonej wartości skutecznej prądu fazowego, (B) – utrzymywana maksymalna wartość skuteczna prądu fazowego falownika (3,9 A) poprzez samoczynną redukcję napięcia falownika zasilającego prostownik ładowania baterii EV, rys. M. Żurek-Mortka, J. Szymański
Jest to wskazanie uzyskane według pomiaru wykonanywanego przez przekształtnik napędowy, którego czujnik pomiarowy jest dostosowany do pomiaru prądu sinusoidalnego silnika. Przy dołączeniu prostownika jako obciążenia przekształtnika napędowego, czujnik prądu mierzy prądy odkształcone, dlatego pomiar prądu może być obarczony błędem. Zastosowanie specjalnie ukształtowanej charakterystyki przebiegu wartości napięcia międzyfazowego w funkcji częstotliwości umożliwia utrzymanie częstotliwości bliskiej 100 Hz w pełnym zakresie zmian napięcia międzyfazowego falownika MSI o 0 V do 400 V. W miejsce baterii EV dołączonej do prostownika zastosowano obciążenie zastępcze w postaci rezystora mocy o regulowanej wartości. Zastosowanie zastępczego rezystora umożliwiło symulację ładowania zestawu barerii o różnych wartościach napięcia nominalnego. Przykładowo 150 ogniw Li-ion o napięciu nominalnym 3,2 V połączonych szeregowo daje napięcie 480 V.
Zmierzone wartości napięcia wyprostowanego i prądu obciążenia prostownika diodowego dla przejętych wartości rezystancji obciążenia przedstawia rysunek 8. Rysunek 8a przedstawia zmierzone napięcie maksymalne 500 V DC prostownika przy poborze prądu 5 A DC przez zastępczy rezystor mocy o wartości 100 Ω. Wyniki badań przedstawione na rysunku 8a wskazuje, że możliwe jest ładowanie zestawu baterii Li–ion o maksymalnym napięciu nominalnym 500 V prądem 5 A stosując przekształtnik napędowy o mocy 2,2 kW. Rysunek 8b przedstawia zmierzone napięcie 200 V DC przy prądzie obciążenia 5 A, dla rezystancji zastępczej o wartości 60 Ω. Badanie wskazuje, że przekształtnik może samoczynnie regulować napięcie ładowania baterii tak, aby zapewnić stały prąd jej ładowania. Wykazano tu możliwość ładowania zestawów bateryjnych Li-ion o napięciach nominalnych od 200 V do 500 V prądem 5 A, W zakresie 20%SOC – 80%SOC, napięcie ładowania baterii jest praktycznie stałe.
Rys. 8. Różne wartości napięcia stałego prostowania dla zapewnienia stałej wartości prądu obciążenia prostownika równego 5 A: (A) – prąd i napięcie dla obciążenia R = 100 Ω, (B) – prąd i napięcie dla obciążenia R = 60 Ω, rys. M. Żurek-Mortka, J. Szymański
Z przeprowadzonych badań wynika, że przemysłowy przekształtnik napędowy z falownikiem MSI po doposażeniu o trójfazowy prostownik diodowy można stosować do ładowania baterii EV o napięciach nominalnych do 500 V. Maksymalna moc ładowania baterii jest równa mocy przekształtnika napędowego. Zwykle jest to moc czynna zasilanego przekształtnikiem napędowym silnika prądu przemiennego, np. 300 kW.
Wnioski
Przeprowadzone badania symulacyjne i eksperymentalne potwierdziły możliwość wykorzystania napędowego przekształtnika z napięciowym falownikiem MSI do ładowania baterii pojazdów elektrycznych. Trójfazowy falownik MSI umożliwia sterowanie wartościami amplitud i częstotliwości napięć międzyfazowych, którymi zasilany jest trójfazowy prostownik diodowy w czasie ładowania baterii EV. Wykazano możliwość uzyskania regulowanej wartości napięcia wyprostowanego w taki sposób, aby realizować żądaną strategię ładowania baterii EV, np. prądem stałym godzinnym ładowania baterii (1C – jednogodzinny prąd ładowania baterii) w zakresie 20% – 80% SOC. W zaproponowanym rozwiązaniu moc ładowania baterii jest określona mocą przekształtnika napędowego i zwykle jest to moc czynna silnika prądu przemiennego zasilanego tym przekształtnikiem. Przekształtnik napędowy pełni tutaj podwójną funkcję: zasila silnik o regulowanej prędkości obrotowej i momencie napędowym lub zasila prostownik trójfazowy w czasie ładowania baterii EV. W badaniach wykazano, że zastosowanie zwiększonej częstotliwości napięcia międzyfazowego falownika MSI w stosunku do częstotliwości napięcia w sieci przemysłowej (np. do 500 Hz) skutkuje zmniejszeniem składowej przemiennej w wyprostowanym napięciu, a przez to można wyeliminować konieczność jej filtracji.
Wykorzystanie powszechnie stosowanych w przemyśle przekształtników napędowych do ładowania baterii nie wymaga dodatkowych inwestycji dla zbudowania infrastruktury ich zasilania, gdyż wykorzystywane są już istniejące zabezpieczenia i sieci zasilania przekształtników napędowych.
Zastosowanie lokalnej mikrosieci napięcia 600 V DC umożliwia zbudowanie wspólnej linii DC do dostarczania energii elektrycznej wprost do obwodów pośrednich napięcia stałego przekształtników napędowych i hybrydyzację zasilania poprzez zastosowanie dodatkowych źródeł energii OZE. Zaproponowana przemysłowa mikrosieć napięcia stałego 600 V DC, opisana w artykule publikowanym w numerze 6/2020, umożliwia dostarczanie do ładowania baterii EV energii pozyskanej z OZE, dzięki czemu nie obciąża się sieci przemysłowej mocą niezbędną do ładowania pojazdów elektrycznych.
Zgłoszenia patentowe związane z publikacją.
Literatura
J. Szymanski, M. Zurek-Mortka, D. Wojciechowski, N. Poliakov, Unidirectional DC/DC Converter with Voltage Inverter for Fast Charging of Electric Vehicle Batteries, Energies 13 (18), 4791, 2020, DOI: 10.3390/en13184791
J.R. Szymanski, M. Zurek-Mortka, D. Acharjee, Unidirectional Voltage Converter for Battery Electric Vehicle Ultrafast Charger, Microsystem Technologies, (2020), DOI: 10.1007/s00542-020-05038-7
Schneider Electric Technical Note. Transformation from Six-Pulse to Low Harmonic, Three-Level, Active Rectification Technologies. (2017), https://download.schneider-electric.com (dostęp 14.10.2020)
M. Dursun, M. Dosoglu, LCL Filter Design for Grid Connected Three-Phase Inverter, 2nd International Symposium on Multidisciplinary Studies and Innovative Technologies (ISMSIT). IEEE (Oct. 2018), pp. 1–4. DOI: 10.1109/ISMSIT.2018.8567054
Tegoroczna edycja KNM była rekordowa – ponad 3 tys. przedstawicieli branży e-mobility z Polski i świata, przez trzy dni omawiało kluczowe trendy i wyzwania związane z transformacją transportu. Ponad 150...
Tegoroczna edycja KNM była rekordowa – ponad 3 tys. przedstawicieli branży e-mobility z Polski i świata, przez trzy dni omawiało kluczowe trendy i wyzwania związane z transformacją transportu. Ponad 150 wystawców prezentowało w Łodzi najnowsze zeroemisyjne technologie.
Firma OPES Solar Mobility planuje zwiększenie swoich dotychczasowych mocy produkcyjnych i wybiera do tego lokalizację w Niemczech. Popyt na fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (VIPV) rośnie, a elektryfikacja...
Firma OPES Solar Mobility planuje zwiększenie swoich dotychczasowych mocy produkcyjnych i wybiera do tego lokalizację w Niemczech. Popyt na fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (VIPV) rośnie, a elektryfikacja kolejnych sektorów transportu tylko ten trend przyspieszy.
DHL Parcel wynajął 100 w pełni elektrycznych samochodów marki Ford E-Transit. Do końca 2023 roku firma będzie miał w swojej flocie blisko 500 pojazdów elektrycznych.
DHL Parcel wynajął 100 w pełni elektrycznych samochodów marki Ford E-Transit. Do końca 2023 roku firma będzie miał w swojej flocie blisko 500 pojazdów elektrycznych.
W Gorzowie Wielkopolskim uruchomiono cztery miejskie stacje ładowania aut elektrycznych i hybrydowych, a na finiszu są prace nad budową kolejnych ośmiu. W sumie udostępnione będą 32 miejskie punkty ładowania.
W Gorzowie Wielkopolskim uruchomiono cztery miejskie stacje ładowania aut elektrycznych i hybrydowych, a na finiszu są prace nad budową kolejnych ośmiu. W sumie udostępnione będą 32 miejskie punkty ładowania.
Grupa Renault i Volvo i CMA CGM poinformowały, że łączą siły, by stworzyć nową generację w 100% elektrycznych pojazdów dostawczych i opracują związaną z nimi gamę usług. Pierwsze takie dostawczaki mają...
Grupa Renault i Volvo i CMA CGM poinformowały, że łączą siły, by stworzyć nową generację w 100% elektrycznych pojazdów dostawczych i opracują związaną z nimi gamę usług. Pierwsze takie dostawczaki mają pojawić się w 2026 r.
Polski samochód dostawczy jeszcze w tym roku ma zostać dopuszczony do procesów homologacyjnych, co stanowi ostatni etap przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Pierwsze auta mają trafić do klientów już...
Polski samochód dostawczy jeszcze w tym roku ma zostać dopuszczony do procesów homologacyjnych, co stanowi ostatni etap przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Pierwsze auta mają trafić do klientów już w 2024 r.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości kontynuuje realizację programów finansowanych z Funduszy Europejskich. W programie jest m.in. wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego w Polsce wschodniej...
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości kontynuuje realizację programów finansowanych z Funduszy Europejskich. W programie jest m.in. wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego w Polsce wschodniej w zakresie sieci transportowych.
We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów na rynku UE wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki. Udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku osiągnął 14,8%.
We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów na rynku UE wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki. Udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku osiągnął 14,8%.
Baterie litowo-jonowe znajdują coraz więcej zastosowań – począwszy od osobistych urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony i laptopy, do akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych i magazynów...
Baterie litowo-jonowe znajdują coraz więcej zastosowań – począwszy od osobistych urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony i laptopy, do akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych i magazynów energii. Dzieje się tak ze względu na to, że technologia litowa zapewnia wysoką gęstość energii, dobrą stabilność, niski współczynnik samorozładowania oraz około 10-letni cykl życia.
Shell otworzył swoją największą stację ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona 258 punktów szybkiego ładowania i w okresie testowym obsłużyła ponad 3,3 tys. pojazdów elektrycznych w ciągu doby!
Shell otworzył swoją największą stację ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona 258 punktów szybkiego ładowania i w okresie testowym obsłużyła ponad 3,3 tys. pojazdów elektrycznych w ciągu doby!
Flota Poczty Polskiej powiększyła się o elektryczne dostawcze modele MAXUS e-Deliver 3. W 16 największych polskich miastach pracę rozpoczęło 25 pojazdów chińskiego producenta.
Flota Poczty Polskiej powiększyła się o elektryczne dostawcze modele MAXUS e-Deliver 3. W 16 największych polskich miastach pracę rozpoczęło 25 pojazdów chińskiego producenta.
Niedawno Ekoenergetyka dostarczyła swoją pierwszą ultraszybką stację ładowania o mocy 175 kW na stację paliw Orlenu przy autostradzie A1 (MOP Machnacz Południe). Wkrótce takich stacji będzie dużo więcej.
Niedawno Ekoenergetyka dostarczyła swoją pierwszą ultraszybką stację ładowania o mocy 175 kW na stację paliw Orlenu przy autostradzie A1 (MOP Machnacz Południe). Wkrótce takich stacji będzie dużo więcej.
Miasto Suwałki ogłosiło przetarg na zakup 10 autobusów elektrycznych. Zamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Miasto Suwałki ogłosiło przetarg na zakup 10 autobusów elektrycznych. Zamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Przez pierwsze trzy kwartały 2023 roku w UE zarejestrowano 3918 elektrycznych ciężarówek. To wzrost aż o 321,7% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Przez pierwsze trzy kwartały 2023 roku w UE zarejestrowano 3918 elektrycznych ciężarówek. To wzrost aż o 321,7% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Polsat Plus i Grupa ZE PAK stworzyły pierwszą na Śląsku i drugą w Polsce stację tankowania wodorem dla samochodów i autobusów. Inwestycja znajduje się w Rybniku, który jest liderem zielonej transformacji...
Polsat Plus i Grupa ZE PAK stworzyły pierwszą na Śląsku i drugą w Polsce stację tankowania wodorem dla samochodów i autobusów. Inwestycja znajduje się w Rybniku, który jest liderem zielonej transformacji energetycznej w Polsce. Mogą z niej korzystać zarówno autobusy miejskie, jak i mieszkańcy okolicy.
Firma Impact Clean Power Technology zaprezentowała systemy bateryjne do dwóch nowych modeli autobusów marki Alexander Dennis: Enviro100EV i piętrowego Enviro400EV.
Firma Impact Clean Power Technology zaprezentowała systemy bateryjne do dwóch nowych modeli autobusów marki Alexander Dennis: Enviro100EV i piętrowego Enviro400EV.
Szwajcaria ma być pierwszym europejskim krajem, w którym zlikwidowane zostaną ulgi na zakup samochodów elektrycznych. Jak ogłosiły tamtejsze władze, od stycznia 2024 roku import samochodów elektrycznych...
Szwajcaria ma być pierwszym europejskim krajem, w którym zlikwidowane zostaną ulgi na zakup samochodów elektrycznych. Jak ogłosiły tamtejsze władze, od stycznia 2024 roku import samochodów elektrycznych będzie opodatkowany na takich samych zasadach jak aut spalinowych.
W stolicy Wielkopolski wzrosła liczba punktów, gdzie użytkownicy samochodów elektrycznych mogą je naładować. Budimex Mobility we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich uruchomił właśnie 28 ogólnodostępnych...
W stolicy Wielkopolski wzrosła liczba punktów, gdzie użytkownicy samochodów elektrycznych mogą je naładować. Budimex Mobility we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich uruchomił właśnie 28 ogólnodostępnych stacji, w których jest łącznie 55 punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Składane schody prowadzące na strych są popularną alternatywą dla tradycyjnych schodów, które zazwyczaj zajmują bardzo dużo miejsca. W jakie konstrukcje warto zainwestować? Czym się charakteryzują?
Składane schody prowadzące na strych są popularną alternatywą dla tradycyjnych schodów, które zazwyczaj zajmują bardzo dużo miejsca. W jakie konstrukcje warto zainwestować? Czym się charakteryzują?
Konstruktorzy szaf sterowniczych stoją przed wieloma wyzwaniami: począwszy od międzynarodowej presji konkurencyjnej i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, po rosnące koszty pracy i materiałów. Stosunkowo...
Konstruktorzy szaf sterowniczych stoją przed wieloma wyzwaniami: począwszy od międzynarodowej presji konkurencyjnej i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, po rosnące koszty pracy i materiałów. Stosunkowo niewiele można zrobić, aby wpłynąć na te aspekty, dlatego coraz częściej w centrum uwagi znajduje się produkcja własna ze wszystkimi procesami i strukturami, a także ogólna struktura kosztów.
Kompatybilność elektromagnetyczna kabli elektrycznych jest kluczowym parametrem, który charakteryzuje sposób stosowania i użytkowania danych kabli do wzajemnej współpracy kilku urządzeń elektrycznych zestawionych...
Kompatybilność elektromagnetyczna kabli elektrycznych jest kluczowym parametrem, który charakteryzuje sposób stosowania i użytkowania danych kabli do wzajemnej współpracy kilku urządzeń elektrycznych zestawionych w całość. Prawidłowe funkcjonowanie urządzeń może być zapewnione tylko i wyłącznie wtedy, gdy zakłócenia generowane przez otoczenie będą skutecznie blokowane. Generowane spodziewane zakłócenia elektromagnetyczne przez wyposażenie otaczające kable muszą zatem być w odpowiedni sposób odseparowane.
Dzięki kopii zapasowej możesz wykonać kopię całej zawartości swojego komputera. W ten sposób nie stracisz swoich plików i programów. Istnieją różne typy pamięci zewnętrznych z oddzielną funkcją tworzenia...
Dzięki kopii zapasowej możesz wykonać kopię całej zawartości swojego komputera. W ten sposób nie stracisz swoich plików i programów. Istnieją różne typy pamięci zewnętrznych z oddzielną funkcją tworzenia kopii zapasowych. Czytaj dalej i dowiedz się, który z nich może odpowiadać Twoim potrzebom!
Na początku 2024 roku firma BayWa r.e. Solar Systems zrobiła kolejny duży krok w rozwoju działalności na polskim rynku, otwierając nowy magazyn w Gdańsku. Jego powierzchnia to
25 000 m kw., co łącznie...
Na początku 2024 roku firma BayWa r.e. Solar Systems zrobiła kolejny duży krok w rozwoju działalności na polskim rynku, otwierając nowy magazyn w Gdańsku. Jego powierzchnia to
25 000 m kw., co łącznie daje ponad 45 tys. m kw. powierzchni magazynowej BayWa r.e. Solar Systems w Polsce.
Dzięki takim złączkom od firmy WAGO ELWAG naprawienie lub przedłużenie przewodu jest tak proste jak nigdy dotąd! Za ich pomocą można nawet w najmniejszych przestrzeniach – szybko i bez użycia narzędzi...
Dzięki takim złączkom od firmy WAGO ELWAG naprawienie lub przedłużenie przewodu jest tak proste jak nigdy dotąd! Za ich pomocą można nawet w najmniejszych przestrzeniach – szybko i bez użycia narzędzi – połączyć przewody o przekroju od 0,75 do 4 mm kw. Wystarczy po prostu odizolować końcówkę przewodu i bez użycia jakichkolwiek narzędzi wsunąć ją do złączki – i bezpieczne połączenie gotowe.
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom wyższych harmonicznych, można wykorzystać różne rozwiązania. Uzależnione są one od takich czynników jak: moc zapotrzebowana w zakładzie, sztywność sieci zasilającej,...
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom wyższych harmonicznych, można wykorzystać różne rozwiązania. Uzależnione są one od takich czynników jak: moc zapotrzebowana w zakładzie, sztywność sieci zasilającej, moc odbiorników czy budowa samej instalacji elektroenergetycznej. Dobór konkretnego rozwiązania powinien opierać się na analizie układu zasilającego zakład, reżimu pracy i zainstalowanych odbiorników. Bardzo ważnym punktem doboru jest wykonanie pomiarów Jakości Energii Elektrycznej i ich prawidłowa...
Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów...
Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów zapewniających zasilanie całych zakładów. Jest zatem sprawą kluczową, aby systemy zasilania awaryjnego same działały bez zarzutu. Bezpieczniki produkowane przez firmę SIBA zabezpieczają urządzenia, które w przypadku awarii zasilania dostarczają energię kluczowym odbiorom.
Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.
Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.
W związku z dynamicznym rozwojem farm fotowoltaicznych rośnie zapotrzebowanie na prawidłowe pomiary impedancji pętli zwarcia na odcinku inwerter-transformator nn/SN. Z pomocą przychodzi Sonel MZC-340-PV...
W związku z dynamicznym rozwojem farm fotowoltaicznych rośnie zapotrzebowanie na prawidłowe pomiary impedancji pętli zwarcia na odcinku inwerter-transformator nn/SN. Z pomocą przychodzi Sonel MZC-340-PV – pierwszy na świecie miernik przeznaczony do pomiarów impedancji pętli zwarcia w sieciach o napięciach dochodzących aż do 900 V AC, z kategorią pomiarową CAT IV 1000 V.
Wyładowania atmosferyczne jako nieodłączny element burz stanowią poważne zagrożenie dla ludzi oraz infrastruktury. Aby zminimalizować ryzyko strat spowodowanych przez wyładowania atmosferyczne, można skutecznie...
Wyładowania atmosferyczne jako nieodłączny element burz stanowią poważne zagrożenie dla ludzi oraz infrastruktury. Aby zminimalizować ryzyko strat spowodowanych przez wyładowania atmosferyczne, można skutecznie zabezpieczać wszelkiego rodzaju obiekty, projektując i montując instalację odgromową zgodną z obowiązującymi przepisami.
Elektroklub jest programem partnerskim dla klientów wybranych hurtowni elektrotechnicznych, który powstał we współpracy z trzema producentami z tej branży: Philips, NKT i Schneider Electric. Obecnie trwa...
Elektroklub jest programem partnerskim dla klientów wybranych hurtowni elektrotechnicznych, który powstał we współpracy z trzema producentami z tej branży: Philips, NKT i Schneider Electric. Obecnie trwa w nim wiosenna promocja, w której można wygrać supernagrody!
Chcesz zwiększyć wydajność swojej instalacji fotowoltaicznej? Pomyśl o inwerterach hybrydowych. Dowiedz się, czym są te urządzenia, jakie korzyści płyną z ich wykorzystania i dlaczego to właśnie one są...
Chcesz zwiększyć wydajność swojej instalacji fotowoltaicznej? Pomyśl o inwerterach hybrydowych. Dowiedz się, czym są te urządzenia, jakie korzyści płyną z ich wykorzystania i dlaczego to właśnie one są przyszłością zrównoważonej energetyki.
Firma CSI S.A. poszerza ofertę komputerów Mini PC o nowy produkt z serii PICO-SEMI od AAEON. Komputer PICO-EHL4-SEMI jest dostępny w dwóch wersjach procesorowych: Intel® Celeron® J6412 o mocy 10 W i Intel®...
Firma CSI S.A. poszerza ofertę komputerów Mini PC o nowy produkt z serii PICO-SEMI od AAEON. Komputer PICO-EHL4-SEMI jest dostępny w dwóch wersjach procesorowych: Intel® Celeron® J6412 o mocy 10 W i Intel® Celeron® N6210 o mocy 6,5 W.
Już wkrótce gama produktów z firmy Ewimar, zostanie wzbogacona o nowe produkty ochrony przeciwprzepięciowej, dedykowane do linii zasilających, linii pomiarowych oraz transmisyjnych.
Już wkrótce gama produktów z firmy Ewimar, zostanie wzbogacona o nowe produkty ochrony przeciwprzepięciowej, dedykowane do linii zasilających, linii pomiarowych oraz transmisyjnych.
Nowoczesne technologie doprowadziły do wyraźnej transformacji sektora budownictwa, szczególnie w kwestii poprawy efektywności energetycznej. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i zmian klimatycznych...
Nowoczesne technologie doprowadziły do wyraźnej transformacji sektora budownictwa, szczególnie w kwestii poprawy efektywności energetycznej. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i zmian klimatycznych optymalizacja zużycia energii staje się priorytetem. Jednym z ważniejszych kroków prowadzących do obniżenia klasy energetycznej budynków jest wprowadzenie świadectwa energetycznego i nowoczesnych instalacji elektrycznych.
Fronius zapewnia optymalne bezpieczeństwo i wysoki stopień zużycia energii na potrzeby własne w produkcji energii słonecznej – wszystko dzięki wysokiej jakości falownikom, do których dołącza teraz Fronius...
Fronius zapewnia optymalne bezpieczeństwo i wysoki stopień zużycia energii na potrzeby własne w produkcji energii słonecznej – wszystko dzięki wysokiej jakości falownikom, do których dołącza teraz Fronius GEN24.
Odnawialne źródła energii (OZE) odgrywają kluczową rolę w globalnych wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jednym z wyzwań związanych z efektywnym wykorzystaniem...
Odnawialne źródła energii (OZE) odgrywają kluczową rolę w globalnych wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jednym z wyzwań związanych z efektywnym wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych jest gromadzenie i przesyłanie wyprodukowanej energii elektrycznej. W tym kontekście technologia cable pooling zyskuje na znaczeniu, umożliwiając zoptymalizowane zarządzanie przesyłem energii elektrycznej ze źródeł OZE.
Oświetlenie LED cieszy się ogromną popularnością i nie ma w tym nic dziwnego, jeśli weźmie się pod lupę wszystkie jego zalety. Żarówki LED są wykorzystywane zarówno w warunkach domowych, jak i na zewnątrz,...
Oświetlenie LED cieszy się ogromną popularnością i nie ma w tym nic dziwnego, jeśli weźmie się pod lupę wszystkie jego zalety. Żarówki LED są wykorzystywane zarówno w warunkach domowych, jak i na zewnątrz, mają różne rozmiary, dzięki czemu można je dopasować do praktycznie każdego rodzaju lamp, są energooszczędne, a to tylko kilka z wielu ich zalet. Na co zwracać uwagę przy zakupie tego rodzaju żarówek i jak dopasować ich parametry do swoich potrzeb?
Przeprowadzenie remontu to drogie i wymagające zadanie. Niemalże wszystkie wykonywane prace zmuszają zainteresowanych do podejmowania poważnych i przemyślanych decyzji finansowych. Mogą to jednak ułatwić...
Przeprowadzenie remontu to drogie i wymagające zadanie. Niemalże wszystkie wykonywane prace zmuszają zainteresowanych do podejmowania poważnych i przemyślanych decyzji finansowych. Mogą to jednak ułatwić niektóre produkty bankowe. O których z nich mowa? Tego lepiej dowiedzieć się jeszcze przed rozpoczęciem prac budowalnych.
Panele fotowoltaiczne są coraz bardziej popularne. W dobie rosnących cen energii wiele osób ceni sobie niezależność od zewnętrznych dostawców prądu, oszczędność, jaką daje fotowoltaika oraz to, że jest...
Panele fotowoltaiczne są coraz bardziej popularne. W dobie rosnących cen energii wiele osób ceni sobie niezależność od zewnętrznych dostawców prądu, oszczędność, jaką daje fotowoltaika oraz to, że jest to ekologiczne źródło energii. Montaż paneli fotowoltaicznych na działce lub dachu domu ma jeszcze jedną zaletę – w przypadku sprzedaży nieruchomości podnosi jej wartość.
Apator SA we współpracy z TAURON Dystrybucja SA uruchomił magazyn energii służący do stabilizacji parametrów pracy sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia. To kolejny projekt realizowany przez toruńskiego...
Apator SA we współpracy z TAURON Dystrybucja SA uruchomił magazyn energii służący do stabilizacji parametrów pracy sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia. To kolejny projekt realizowany przez toruńskiego producenta dla krajowych Operatorów Sieci Dystrybucji, którzy poszukują skutecznych rozwiązań technicznych do bilansowania sieci oraz redukcji nadmiernych obciążeń w szczytach produkcji energii z odnawialnych źródeł.
Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych....
Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych. Dodatkowo w różnych materiałach marketingowych również można znaleźć nie zawsze pełne informacje na temat wymagań stawianych SPD, co nie pomaga w właściwym doborze odpowiedniego modelu do aplikacji. W tym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze zagadnienia, które pozwolą dobrać bezpieczne ograniczniki...
Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch...
Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch E550WVP to przenośne i szybkie urządzenia, które oferują specjalne funkcje do druku najpopularniejszych typów etykiet. Urządzenia pozwalają na szybkie i bezproblemowe drukowanie oznaczeń kabli, przewodów, gniazdek elektrycznych, przełączników oraz paneli krosowniczych.
Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa...
Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa wykazują dużą determinację do zmian prowadzących do optymalizacji kosztów, co zapewnić ma im zachowanie przewagi konkurencyjnej, wynikającej np. z przyjętej strategii przewagi kosztowej.
System drukujący Thermomark E to całkowita nowość na rynku oznaczania. Jest to modułowy system do automatyzacji produkcji oznaczników łączący ze sobą etap drukowania i montażu różnych materiałów w jednym...
System drukujący Thermomark E to całkowita nowość na rynku oznaczania. Jest to modułowy system do automatyzacji produkcji oznaczników łączący ze sobą etap drukowania i montażu różnych materiałów w jednym cyklu roboczym. Rozwiązanie to umożliwia proste i bardzo wydajne oznaczanie przemysłowe, dzięki czemu efektywność naszej produkcji może wzrosnąć diametralnie.
Inteligentny dom często mylony jest z budynkiem pasywnym. Należy jednak pamiętać, że nie można tych dwóch pojęć stosować zamiennie. Samo zastosowanie smart home i innych komponentów automatyki nie czyni...
Inteligentny dom często mylony jest z budynkiem pasywnym. Należy jednak pamiętać, że nie można tych dwóch pojęć stosować zamiennie. Samo zastosowanie smart home i innych komponentów automatyki nie czyni z tradycyjnego domu budynku pasywnego. Niewątpliwie jednak należy pamiętać, że elementy automatyki budynkowej są składową pasywnych budowli i nawet zwykłe mieszkanie potrafią uczynić bardziej oszczędnym i ekologicznym.
Stres to jedna z rzeczy, z którą mierzymy się wszyscy, niemal każdego dnia. W domu, w pracy, niekiedy podczas podróży. Istnieje wiele zawodów, związanych z wysokim poziomem stresu. Bardzo istotna jest...
Stres to jedna z rzeczy, z którą mierzymy się wszyscy, niemal każdego dnia. W domu, w pracy, niekiedy podczas podróży. Istnieje wiele zawodów, związanych z wysokim poziomem stresu. Bardzo istotna jest wtedy odporność psychiczna osoby zatrudnionej na danym stanowisku. To cecha, jaką doceni wielu pracodawców. Dowiedzmy się więc, w jakich kategoriach zawodowych jest ona szczególnie istotna i jak może wpłynąć na Twoją karierę!
Firma SMA istnieje na rynku już od 40 lat. W ofercie producenta znajdują się falowniki do zastosowań domowych, biznesowych, komercyjnych, a także do dużych projektów.
Firma SMA istnieje na rynku już od 40 lat. W ofercie producenta znajdują się falowniki do zastosowań domowych, biznesowych, komercyjnych, a także do dużych projektów.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.