Baterie „made in Poland” napędzają europejską elektromobilność
Fot. Przykład baterii stosowanej w pojazdach elektrycznych. fot. JT
Od wielu lat dominującą branżą polskiej gospodarki jest sektor „automotive”, który znacząco wpływa zarówno na krajowe PKB, eksport, jak i zatrudnienie w przemyśle. Obecnie duży wpływ na rozwój tego sektora mają producenci baterii do pojazdów elektrycznych. Obszar ten dynamicznie się rozwija, dzięki czemu Polska stała się liderem w ich produkcji i wyprzedza na tym polu Niemcy oraz Węgry. Elektromobilność została wpisana także w Program Zrównoważonego Rozwoju realizowanego przez polski rząd, co pośrednio przyczyniło się do tego, że Polska chętniej wybierana jest jako miejsce lokowania inwestycji w tym zakresie. Zakładów, produkujących baterie litowo-jonowe oraz komponenty do ich wytwarzania, co roku w naszym kraju przybywa.
Zobacz także
dr inż. Radosław Szczerbowski Rozwój elektromobilności w aglomeracjach miejskich
W drugiej połowie 2020 w Polsce zarejestrowanych było ponad 15 tys. pojazdów elektrycznych, w tym ponad 14 tys. osobowych i ponad 600 ciężarowych i dostawczych [1]. Dla porównania w Niemczech tylko w marcu...
W drugiej połowie 2020 w Polsce zarejestrowanych było ponad 15 tys. pojazdów elektrycznych, w tym ponad 14 tys. osobowych i ponad 600 ciężarowych i dostawczych [1]. Dla porównania w Niemczech tylko w marcu 2020 roku zarejestrowano ponad 10 000 samochodów elektrycznych [2], a w całym 2019 roku zarejestrowano ponad 100 tys. samochodów elektrycznych [3]. Można zatem wnioskować, że wzorem państw zachodnich również w Polsce liczba elektrycznych pojazdów będzie stopniowo rosnąć. Zakłada się, że impulsem...
Redakcja news W Niemczech ruszyła budowa wielkiej fabryki baterii do aut elektrycznych
Obecna również w Polsce firma Northvolt poinformowała o rozpoczęciu budowy gigafabryki ogniw bateryjnych w Niemczech – w pobliżu miasta Heide, w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn. Firma planuje produkować...
Obecna również w Polsce firma Northvolt poinformowała o rozpoczęciu budowy gigafabryki ogniw bateryjnych w Niemczech – w pobliżu miasta Heide, w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn. Firma planuje produkować tam rocznie milion baterii. W uroczystej inauguracji budowy uczestniczył kanclerz Niemiec Olaf Scholz.
Redakcja news Piotrków Trybunalski bogatszy o pięć autobusów elektrycznych
Kolejnych pięć nowych autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego od połowy marca. Są to zeroemisyjne pojazdy, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach miejskich....
Kolejnych pięć nowych autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego od połowy marca. Są to zeroemisyjne pojazdy, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach miejskich. Teraz w Piotrkowie jest łącznie 18 ekologicznych autobusów elektrycznych i hybrydowych.
Jak podkreśla w rozmowie z „elektro.info” Maciej Mazur, prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych: „Temat baterii litowo-jonowych powinniśmy rozpocząć od tego największego podmiotu, jakim jest LG Energy Solution, który już teraz jest największym, i będzie nim dalej, zakładem produkcyjnym na świecie. On się przyczynia do tego, że baterie litowo-jonowe są towarem eksportowym numer jeden w Polsce” [1].
W 2021 roku LG Energy Solution obchodził piąte urodziny działalności w Polsce. Zakład jest największym w Europie oraz wiodącym na świecie producentem baterii litowo-jonowych do aut elektrycznych. Wrocławska fabryka wytwarza obecnie baterie dla takich producentów marek samochodów, jak: Jaguar Land Rover, Audi, Porsche, BMW czy grupa Volkswagen, a w przyszłości ma już zakontraktowane znaczne ilości dla większości producentów aut w Europie. Do producentów dostarczane są baterie o wysokiej pojemności m.in. 55 kWh, 62 kWh oraz 88 kWh. Te ostatnie pozwalają na przejechanie 510 km.
Koreański koncern LG Chem – spółka matka LG Energy Solution – rozpoczął prace nad rozwojem baterii dla przemysłu motoryzacyjnego jeszcze w 2000 roku. Niecałe 10 lat później dostarczył jako pierwszy na świecie tego typu akumulatory spółce Hyundai Motors oraz został wyłącznym dostawcą baterii dla General Motors. Jeszcze w 2009 r. firma rozpoczęła budowę fabryki baterii w koreańskim Ochang, rok później w amerykańskim Michigan, zaś w 2015 r. powstał bliźniaczy zakład w chińskim Nanjing. Polski zakład, jako czwarty stworzony przez LG Chem w globalnym systemie dostaw baterii elektrycznych dla branży motoryzacyjnej, jest pierwszym zlokalizowanym przez koreański koncern na terenie Europy. Jego budowę zaczęto w 2016 r., wówczas jeszcze pod nazwą LG Chem Wrocław. To obecnie kilkadziesiąt linii produkcyjnych umiejscowionych na stu hektarach powierzchni stworzonych za ponad 3 mld euro. Pracę w zakładzie znalazło 9,5 tys. osób. Firma uruchomiła całkowicie zintegrowany system produkcyjny, obejmujący wytwarzanie wszystkich komponentów: elektrod do ogniw, modułów i kompletnych modułów zasilających. Zakład produkuje ponad 100 tys. baterii rocznie, wyłącznie do samochodów elektrycznych o wysokiej wydajności, a cała „czwórka” jest zdolna do produkcji min. 280 tys. baterii o wysokiej wydajności do samochodów elektrycznych rocznie.
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że inwestycja LG Chem przyciągnęła do Polski także jego dostawców. Produkcję w pobliżu wrocławskiej fabryki umiejscowiły firmy: Starion, LS Cable, Guotai-Huarong oraz Nara Battery Engineering.
Starion jest producentem plastikowych obudów do baterii przeznaczonych do pojazdów elektrycznych. Koreańska LS Cable & System w Dzierżeniowie na terenie WSSE Invest-Park produkuje podzespoły elektroniczne do akumulatorów pojazdów elektrycznych, a także do klasycznych samochodów dostarczając je producentom samochodów oraz producentom akumulatorów. Jest to pierwsza baza produkcyjna w Europie jakiegokolwiek koreańskiego producenta przewodów. Inna koreańska firma Nara Battery Engineering prowadząca działalność na terenie Wrocław-Kobierzyce TSSE Euro-Park WISŁOSAN, działająca w przeważającej mierze w sektorze motoryzacyjnym i elektronicznym, w swoim polskim zakładzie produkuje elementy plastikowe przeznaczone głównie na potrzeby fabryki baterii do samochodów elektrycznych LG Energy Solution. Natomiast Guotai-Huarong Poland w swoich zakładach w Godzikowicach (gmina Oława) kończy budowę fabryki o mocach produkcyjnych na poziomie 40 tys. ton elektrolitów rocznie.
LG Energy Solution nie był jednak pierwszym zakładem, który w Polsce zajmował się produkcją baterii do „elektryków”. Od ponad 20 lat na naszym rynku działa bowiem firma Johnson Matthey Battery Systems. Istniejący od 1999 r. gliwicki zakład firmy pierwotnie należał do spółki MAZ, której właścicielem była szwajcarska grupa Ristma. Wraz z przejęciem Ristmy przez Axeon w 2007 r. firma postanowiła rozszerzyć swoją produkcję w Gliwicach, przenosząc jednocześnie laboratoria z Niemiec i Szwajcarii. W 2012 roku Axeon został przejęty przez brytyjski Johnoson Matthey Group, specjalizujący się w produkcji zaawansowanych materiałów chemicznych, działającą na rynku globalnym od ponad 200 lat.
Obecnie firma projektuje i wytwarza zaawansowane systemy zasilania w postaci baterii o różnej mocy. Baterie o mniejszej objętości znajdują swoje zastosowanie w elektronarzędziach użytku domowego i profesjonalnego, urządzeniach medycznych oraz rowerach elektrycznych. Natomiast większe objętościowo baterie przeznaczone są dla prężnie rozwijającej się gałęzi elektromobilności. Zakład produkuje blisko 2,8 mln zestawów wszystkich typów baterii litowo-jonowych, przetwarzając ponad 50 mln ogniw rocznie, współpracując z dominującymi producentami. Firma ma rozbudowany dział R&D – rozwija własne, innowacyjne produkty, które znajdują zastosowanie w wielu aplikacjach.
Kolejnym zakładem, który rozpoczął w 2010 roku wytwarzanie baterii jonowo-litowych, jest BMZ Poland. Fabryka jest częścią BMZ the Innovation Group, wiodącego na globalnym rynku dostawcy inteligentnych systemów zasilania oraz magazynowania energii w oparciu o technologię litowo-jonową. Oddział BMZ Poland produkuje baterie dla autobusów, skuterów i rowerów elektrycznych a także do elektronarzędzi i pojazdów użytkowych. W ostatnim czasie firma koncentruje się także na rozwoju magazynów energii.
Nie tylko dostawcy branży motoryzacyjnej stawiają na Polskę, lokalizując w naszym kraju swoje zakłady produkcyjne. W 2020 roku w Jaworzu (Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna) ruszył ośrodek produkujący akumulatory do pojazdów elektrycznych należący do Daimlera (Mercedes-Benz Cars). Zakład ma produkować rocznie ok. 100 tys. sztuk baterii o wysokiej wydajności.
To kolejna inwestycja w elektromobilność w wałbrzyskiej strefie. Na realizację projektów związanych z elektrycznymi napędami zdecydowały się tam także między innymi firmy: wspomniane wcześniej LS EV, Umicore oraz Capchem, który w miejscowości Śrem (Wielkopolskie) adaptuje do własnych celów produkcyjnych obiekty zakupione od niemieckiego potentata chemicznego firmy BASF. Chiński Capchem, który powstał 25 lat temu w miejscowości Shenzhen, jest światowym liderem w wytwarzaniu elektronicznych produktów chemicznych i jednym z wiodących dostawców branży elektromobilnej. Jak podaje producent „baterie litowo-jonowe z elektrolitem produkowanym przez Capchem można znaleźć w takich urządzeniach, jak np. telefony komórkowe i komputery Apple, elektronarzędzia Bosch, samochody elektryczne Porsche i Tesli, aparaty słuchowe Varta czy rozruszniki serca marki Meditronic”. W nowym polskim zakładzie produkowanych ma być 40 tys. ton elektrolitu rocznie (we wszystkich pięciu fabrykach Capchem w Chinach w ciągu roku wytwarza się łącznie 170 tys. ton) przeznaczonego do baterii litowo-jonowych wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Produkt trafi przede wszystkim do firm: LG Chem, szwedzkiego Northvolt (firma specjalizująca się w technologii akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych), Tesla oraz innych producentów baterii. Uruchomienie zakładu planowane jest w drugiej połowie 2022 roku.
W 2020 roku w Radzikowicach pod Nysą (Wałbrzyska SSE) budowę fabryki materiałów katodowych, wchodzących w skład baterii litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych, rozpoczęła belgijska firma Umicore – działająca globalnie w branży technologii materiałowej i recyklingu. Będzie to pierwszy w Europie zakład tej firmy zajmujący się produkcją materiałów katodowych wykorzystywanych w branży elektromobilności.
To nie ostatnia inwestycja planowana i realizowana w zakresie elektromobilności na terenie Polski. W listopadzie 2021 roku w Stalowej Woli zapowiedziano budowę fabryki koreańskiej firmy SK Nexilis, która jest czołowym producentem folii miedzianej, kluczowego materiału do produkcji wyświetlaczy i rozwiązań użytych w akumulatorach EV na świecie, a w grudniu tegoż roku ujawniono zainteresowanie budową gigafabryki w Polsce chińskiego producenta baterii do „elektryków” firmy CATL. Brane pod uwagę są lokalizacje w Gorzowie Wielkopolskim, Jaworzu lub Stalowej Woli. Decyzja o inwestycji, która może sięgnąć nawet 2 mld euro, jeszcze nie zapadła.
Polska obecnie jest największym eksporterem baterii samochodowych w Unii Europejskiej. W 2020 roku jego wartość wyniosła blisko 4 mld euro i w stosunku do 2019 roku została podwojona (2 mld euro). Stanowi to 1,7% wartości całego polskiego eksportu.
Fot. Wrocławska fabryka wytwarza obecnie baterie dla takich producentów marek samochodów, jak: Jaguar Land Rover, Audi, Porsche, BMW czy grupa Volkswagen, a w przyszłości ma już zakontraktowane znaczne ilości dla większości producentów aut w Europie, fot. arch.
Literatura
- Tempo rozwoju infrastruktury ładowania musi przyspieszyć – rozmowa z Maciejem Mazurem – prezesem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, „elektro.info” 5/2021