elektro.info

Podstawowe wymagania dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Basic requirements for electric vehicles charging stations

Typowy wykres dobowego poboru mocy w sieci elektroenergetycznej

Typowy wykres dobowego poboru mocy w sieci elektroenergetycznej

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju zakłada rozwój sektora elektromobilności. Zgodnie z założeniami do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych. Impulsem do rozwoju elektromobilności w Polsce jest przyjęty przez rząd plan rozwoju elektromobilności, który na lata 2019–2020 przewiduje budowę infrastruktury zasilania pojazdów elektrycznych w wybranych aglomeracjach miejskich.

Zobacz także

Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych

Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych

Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne – dzieje się tak za sprawą mniejszych kosztów ich bieżącej eksploatacji, w porównaniu do samochodów z silnikami spalinowymi. W obecnie używanych w...

Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne – dzieje się tak za sprawą mniejszych kosztów ich bieżącej eksploatacji, w porównaniu do samochodów z silnikami spalinowymi. W obecnie używanych w pojazdach źródłach energii wymagane jest ich częste ładowanie ze względu na niewielki zasięg tych pojazdów.

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki? Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz...

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz rozwojem związanych z tym usług energetycznych.

Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki?

Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki? Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki?

Celem artykułu jest przybliżenie tematyki dotyczącej pojazdów elektrycznych i ich roli w kształtowaniu przyszłych struktur energetycznych, gdyż problematyka z tym związana w krajowej literaturze wydaje...

Celem artykułu jest przybliżenie tematyki dotyczącej pojazdów elektrycznych i ich roli w kształtowaniu przyszłych struktur energetycznych, gdyż problematyka z tym związana w krajowej literaturze wydaje się być niewystarczająco rozpowszechniana. W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe związane z budową pojazdów elektrycznych, natomiast w niniejszej części skupiono się na zagadnieniu ich ładowania.

W artykule:

• Wymagania prawne
• Projekt rozporządzenia
• Rozwiązania stacji ac i dc
• Perspektywy rozwoju

Wymagania prawne

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych [1] szczegółowe wymagania techniczne dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji, a także zakres dokumentacji dołączanej do wniosku o przeprowadzenie badań stacji ładowania oraz punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego zostaną określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw energii. Zgodnie z informacjami na stronie internetowej Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) rozpoczęcie przyjmowania wniosków o opinie, o których mowa w art. 15 ustawy, oraz wniosków o przeprowadzenie badania, o których mowa w art. 16 ustawy nastąpi po wejściu w życie rozporządzenia wykonawczego, które zostanie obwieszone na podstawie delegacji zawartej w art. 17 ustawy [1].

Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie z art. 74 ustawy podmioty, które rozpoczęły eksploatację lub budowę stacji ładowania oraz punktów ładowania wchodzących w skład infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, w celu rozpoczęcia lub ich dalszej eksploatacji będą zobowiązane w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia dostosować stacje ładowania do wymagań określonych w ustawie oraz w tym rozporządzeniu, a także złożyć do UDT wniosek o przeprowadzenie badania zezwalającego na rozpoczęcie lub ich dalszą eksploatację.

W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych przewidziano zarówno rozwój strategii dotyczącej zrównoważonych paliw alternatywnych, jak również rozwój odpowiedniej infrastruktury. Wymagania dyrektywy wdrożono do prawa polskiego ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z tą ustawą Urząd Dozoru Technicznego zobowiązany jest do opiniowania w zakresie zgodności dokumentacji technicznej projektowanych stacji z wymaganiami technicznymi oraz do przeprowadzania badań technicznych stacji i punktów ładowania, przed oddaniem ich do eksploatacji oraz po naprawach i modernizacji [2].

Podmiot odpowiedzialny za budowę, zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania:

1. zapewnia, aby:

a) w ogólnodostępnej stacji ładowania prowadził działalność co najmniej jeden dostawca usługi ładowania,

b) ogólnodostępna stacja ładowania spełniała wymagania techniczne i eksploatacyjne określone w szczególności w Polskich Normach, zapewniające ich bezpieczne użytkowanie, w tym bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczne funkcjonowanie sieci elektroenergetycznych oraz dostęp do stacji ładowania dla osób niepełnosprawnych.

2. zapewnia przeprowadzenie przez Urząd Dozoru Technicznego badań stacji ładowania;

3. zapewnia bezpieczną eksploatację ogólnodostępnej stacji ładowania;

4. wyposaża:

a) ogólnodostępną stację ładowania w oprogramowanie pozwalające na:

    • podłączenie i ładowanie pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego;
    • przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych o dostępności punktu ładowania i cenie za usługę ładowania,

b) każdy punkt ładowania zainstalowany w ogólnodostępnej stacji ładowania, którą zarządza, w systemie pomiarowym umożliwiający pomiar zużycia energii elektrycznej i przekazywanie danych pomiarowych z tego systemu do systemu zarządzania stacji ładowania w czasie zbliżonym do rzeczywistego;

5. zawiera umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania oraz świadczenia usług ładowania – jeżeli stacja ładowania jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne;

6. przekazuje operatorowi systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, dostawcy usług ładowania i sprzedawcy energii elektrycznej, który zawarł umowę sprzedaży energii elektrycznej z dostawcą usług ładowania prowadzącym działalność na tej stacji, dane dotyczące ilości zużytej energii elektrycznej odrębnie na świadczenie usług ładowania oraz na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania;

7. zawiera umowę sprzedaży energii elektrycznej na potrzeby funkcjonowania stacji ładowania;

8. udostępnia ogólnodostępnej stacji ładowania informacje dotyczące zasad korzystania z tej stacji oraz instrukcję jej obsługi;

9. zapewnia dostawcom usług ładowania, na zasadach równoprawnego traktowania, dostęp do ogólnodostępnej stacji ładowania;

10. uzgadnia z organem zarządzającym ruchem na drogach liczbę możliwych do wyznaczenia stanowisk postojowych przy ogólnodostępnych stacjach ładowania w przypadkach, o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Projekt rozporządzenia

W związku z ustawą [1] Ministerstwo Energii przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego [4]. Według Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych w Polsce działa obecnie 306 punktów ładowania pojazdów elektrycznych [3]. Podkreślić należy, że rynek pojazdów elektrycznych w Polsce jest w początkowej fazie rozwoju. Aktualnie w Polsce brak jest przepisów dedykowanych stacjom ładowania i punktom ładowania stanowiącym element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. Obecnie nie ma w prawodawstwie polskim szczegółowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa eksploatacji, naprawy lub modernizacji stacji ładowania czy też punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego.

Projekt rozporządzenia [4] jest aktem wykonawczym do ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zawiera on szczegółowe wymagania techniczne dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji, napraw i modernizacji stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. Opisuje wymagania techniczne, jakie muszą spełniać ogólnodostępne stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie dotyczącym ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz przeciwporażeniowej poprzez zastosowanie wyłączników nadprądowych i różnicowoprądowych, oraz wyłączników głównych. Wskazuje zakres informacji znajdujących się na tabliczce znamionowej oraz gniazd wyjściowych lub złączy pojazdowych typu 2 i Combo2. Przywołuje rodzaje badań, jakim podlegają stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego oraz sposób i terminy przeprowadzania tych badań przez Urząd Dozoru Technicznego.

Rozwiązania stacji ac i dc

W zależności od sposobu przesyłania energii oraz ładowania prądem stałym lub przemiennym możemy w transporcie publicznym wyróżnić stacje ładowania za pomocą złącza wtykowego, połączenie pantografowego 2 i 4 przewodowego oraz ładowania w ruchu. Układ ładowania ze złączem wtykowym jest zbliżony do systemów ładowania elektrycznych osobowych samochodów i polega na dostarczaniu energii elektrycznej za pomocą przewodu zakończonego wtyczką. Możliwe jest zasilanie prądem stałym bądź przemiennym. Obecnie stosowane rozwiązania umożliwiają ładowanie prądem o wartości 60–100 A, co odpowiada mocy ładowarki do 60 kW, Testowane są systemy wtykowe o większej mocy, nawet do 500 kW, jednak nie są one rozpowszechnione [5].

Ładowarka może być zabudowana w pojeździe lub być rozwiązaniem stacjonarnym. W pierwszym przypadku zasilanie odbywa się energią prądu przemiennego (3f~400 V ac), co ułatwia budowę infrastruktury oraz zwiększa elastyczność ładowania. Wadą tego rozwiązania jest wzrost masy pojazdu. W drugim przypadku przewodem dostarczana jest prąd stały. Umożliwia to zmniejszenie masy pojazdu, zwiększa się natomiast koszt infrastruktury [5]. W systemie czteroprzewodowym ładowanie odbywa się za pomocą napięcia stałego o wartości 600–900 V. Pojazd jest połączony ze stacją ładowania za pomocą pantografowego odbieraka zawierającego 4 złącza (przewody-bieguny): przewód dodatni ładowania, przewód ujemny ładowania, przewód ochronny (uziemienie) oraz przewód kontroli uziemienia.

Przewód ochronny służy do zapewnienia ochrony przeciwporażeniowej na wypadek ewentualnego uszkodzenia izolacji instalacji elektrycznej. Ze względu na wymogi bezpieczeństwa, konieczne jest zapewnienie niezawodnego połączenia karoserii pojazdu z przewodem uziemiającym. Wiąże się to z koniecznością kontroli styku łączącego przewód ochronny, W tym celu stosuje się dodatkowy przewód kontroli ciągłości uziemienia. Stacja ładowania wyposażona jest w przetwornicę ładowania. Moc ładowarki przeważnie mieści się w zakresie 150–350 kW. Jednak w celu zwiększenia efektywności wykorzystania autobusów elektrycznych, coraz powszechniej stosowane są instalacje większej mocy – 400–450 kW, a poza Polską, dochodzące nawet do 600 kW. Pantograf może być częścią pojazdu lub częścią stacji ładowania. Systemy te wymagają jednak precyzyjnego zatrzymania pojazdu w punkcie ładowania. Istnieją także rozwiązania pozwalające na podłączanie i odłączanie systemu w ruchu, a także na zatrzymanie pojazdu z większym zakresem tolerancji [5].

Natomiast w systemie dwuprzewodowym ładowanie odbywa się napięciem stałym o wartości 600–900 V. Pojazd jest połączony ze stacją ładowania za pomocą pantografowego odbieraka zawierającego 2 bieguny: przewód dodatni ładowania i ujemny ładowania. Jest to system ładowania autobusów elektrycznych wykorzystywany głównie w przypadku istnienia tramwajowej lub trolejbusowej sieci trakcyjnej. Kluczowe w tym systemie ładowania jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony przeciwporażeniowej. Standardowe autobusy elektryczne posiadają instalację elektryczną wykonaną z pojedyncz izolacją. W dwuprzewodowym systemie zasilania nadwozie pojazdu nie jest uziemione. Nie jest dopuszczalne podłączenie do sieci nieuziemionego pojazdu elektrycznego wyposażonego w pojedynczą izolację, dlatego konieczne jest wykonanie instalacji elektrycznej pojazdu w podwójnej izolacji (analogicznie jak w przypadku trolejbusów) bądź zastosowanie przetwornicy separacyjnej w pojeździe. Masa takiej przetwornicy wynosi 200–600 kg, co zwiększa masę autobusu i jego cenę. Możliwa jest instalacja przetwornicy separacyjnej w formie stacjonarnej. Moc ładowania w systemie dwuprzewodowym ograniczona jest maksymalnym prądem odbieraka pantografowego, który obecnie umożliwia przepływ prądu o wartości 200–300 A, co odpowiada mocy 150–200 kW [5].

System ładowania dynamicznego stanowi połączenie ładowania dwuprzewodowego z komunikacją trolejbusową. W tym systemie część trasy pokryta jest trolejbusową siecią trakcyjną, która umożliwia ładowanie baterii trakcyjnych podczas ruchu. Pozostałą część trasy, na której nie ma linii jezdnej, autobus pokonuje z wykorzystaniem zasilania bateryjnego. Pozwala to na ładowanie pojazdu bez konieczności wyłączania go z ruchu, co zwiększa elastyczność i funkcjonalność systemu. Ponadto, pokrycie fragmentu trasy siecią trakcyjną zmniejsza dystans jazdy bateryjnej, co z kolei pozwala zmniejszyć pojemność akumulatorów trakcyjnych. Z jednej strony budowa sieci trakcyjnej wiąże się z dużymi nakładami finansowymi, dlatego z ekonomicznego punktu widzenia wskazane jest ograniczenie długości takiego odcinka [5]. Z drugiej strony, odcinek pokryty siecią trakcyjną musi być wystarczająco długi, aby umożliwić ładowanie baterii trakcyjnych. Obecnie wystarczające jest pokrycie 30–40% długości trasy siecią trakcyjną, jednak w przyszłości wartość ta może być ograniczona do 25%.

Perspektywa rozwoju

Zgodnie z informacjami Instytutu Badań Rynku Motoryzacji SAMAR liczba samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce przekracza 17 mln sztuk. Według przewidywań w roku 2020 co 10 samochód będzie pojazdem elektrycznym (EV – Electric Vehicle) [6]. Ponieważ pojemność baterii samochodów elektrycznych wynosi obecnie średnio ok. 30 kWh, to w trybie ładowania 10-godzinnego pojazd EV stanowi dla SEE obciążenie 3 kW. Przy 1,7 mln pojazdów i przyjętym współczynniku jednoczesności ładowania (0,5) będzie stanowić obciążenie dla SEE o mocy 2,55 GW. W Polsce, według stanu z października 2010, sumaryczna moc zainstalowana w elektrowniach wynosi 35,9 GW. Łatwo wywnioskować, że odbiorniki w formie ładowarek samochodowych stanowić będą wtedy ok. 4,5% wszystkich konsumentów energii elektrycznej – jest to znacząca grupa.

Należałoby zatem zadbać o odpowiednie sterowanie procesem dystrybucji mocy, tak aby osiągnąć maksimum korzyści już na etapie wdrażania technologii z nią związanych. Czynnikiem sprzyjającym poborowi energii, a co za tym idzie ładowaniu pojazdów, w okresach zmniejszonego zapotrzebowania na energię elektryczną jest istotne zróżnicowanie taryf energii. Warto rozważać scenariusze, że przy zastosowaniu układów inteligentnych ładowania pojazdów elektrycznych, wybierane będą automatycznie momenty pracy układu ładującego, aby zapewnić minimalizację kosztów energii: minimalizację nadmiaru mocy w dobowym cyklu jej zapotrzebowania. Rysunek 1. przedstawia wykres typowego dobowego zapotrzebowania na energię elektryczną. Wypełnienie czasu zmniejszonego zapotrzebowania na energię sprawiłoby, że wzrosłaby opłacalność produkcji energii elektrycznej [6]. Interesujące są również koncepcje integracji układów szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z infrastrukturą oświetleniową.

Literatura

  1. Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz U z 2018 r. poz. 317, 1356).
  2. www.udt.gov.pl/elektromobilnosc
  3. www.prawodrogowe.pl 
  4. Projekt Rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego z dnia 26.06.2018 r.
  5. Oprac. pod red. B. Szumskiej, Ł. Witkowskiego, Elektromobilność w transporcie publicznym – praktyczne aspekty wdrażania, Polski Fundusz Rozwoju, Warszawa 2018 r.
  6. M. Skibowski, Ładowanie pojazdów elektrycznych, INPE nr 186 z 2015 r.
  7. H. Gładyś, R. Matla, Praca elektrowni w systemie elektroenergetycznym. Wrocław–Warszawa, WNT 1999.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Powiązane

news Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej

Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej

W Kopalni Węgla Brunatnego Turów trwają testy samochodu terenowego na bazie Landrovera Defender o elektrycznym układzie napędowym. Pierwsza faza testów przeprowadzona została w Kopalni Węgla Brunatnego...

W Kopalni Węgla Brunatnego Turów trwają testy samochodu terenowego na bazie Landrovera Defender o elektrycznym układzie napędowym. Pierwsza faza testów przeprowadzona została w Kopalni Węgla Brunatnego Turów – drugiej pod względem wielkości kopalni należącej do PGE GiEK – w ramach współpracy Południowo-Zachodniego Klastra Energii, do którego należy turoszowski kompleks energetyczny, i Zgorzeleckiego Klastra Energii.

news Jak wygląda samolot solarny?

Jak wygląda samolot solarny? Jak wygląda samolot solarny?

10 lipca br. studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali i zaprezentowali po raz pierwszy samolot solarny. Konstrukcja jest bezzałogowa i zasilana wyłączenie energią słoneczną. Jest to pierwszy...

10 lipca br. studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali i zaprezentowali po raz pierwszy samolot solarny. Konstrukcja jest bezzałogowa i zasilana wyłączenie energią słoneczną. Jest to pierwszy tego typu studencki projekt w Polsce.

news Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych

Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych

W ramach współpracy ING Bank Śląski i blinkee.city wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych. Na początek w ciągu ostatnich dni na ulice największych polskich aglomeracji wyjechało 620 skuterów.

W ramach współpracy ING Bank Śląski i blinkee.city wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych. Na początek w ciągu ostatnich dni na ulice największych polskich aglomeracji wyjechało 620 skuterów.

news Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego?

Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego? Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego?

Ministerstwo Energii przedstawiło projekt dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych. Jednak organizacje promujące elektromobilność oceniają go krytycznie, ponieważ wg nich postulowany w projekcie...

Ministerstwo Energii przedstawiło projekt dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych. Jednak organizacje promujące elektromobilność oceniają go krytycznie, ponieważ wg nich postulowany w projekcie limit ceny auta wyklucza z dopłat najpopularniejsze modele.

news Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce

Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce

Według Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już 6 092 samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym...

Według Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już 6 092 samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym oraz hybryd typu plug-in, czyli o ponad 850 więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

news ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw

ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw

Ministerstwo Energii poinformowało, że rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego...

Ministerstwo Energii poinformowało, że rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego zostało opublikowane 15 lipca 2019 r. w Dzienniku Ustaw RP. Przepisy rozporządzenia wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty

Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty

Toyota poinformowała, że rusza z programem testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych symulacjach i próbach na zamkniętych torach koncern przenosi...

Toyota poinformowała, że rusza z programem testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych symulacjach i próbach na zamkniętych torach koncern przenosi opracowane przez siebie systemy automatycznej jazdy do rzeczywistego otoczenia miejskiego – Brukseli. Testowy pojazd, Lexus LS, będzie poruszać się po stałej trasie w stolicy UE przez 13 miesięcy.

news Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych

Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych

W czerwcu w Norwegii odnotowano dalszy wzrost popularności samochodów z napędem elektrycznym. Klienci nabyli 7 428 szt. nowych, osobowych pojazdów z napędem elektrycznym – o 87% więcej niż w analogicznym...

W czerwcu w Norwegii odnotowano dalszy wzrost popularności samochodów z napędem elektrycznym. Klienci nabyli 7 428 szt. nowych, osobowych pojazdów z napędem elektrycznym – o 87% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział elektryków w rynku wyniósł 48,4%.

news Car sharing od Volkswagen w Berlinie

Car sharing od Volkswagen w Berlinie Car sharing od Volkswagen w Berlinie

Volkswagen uruchomił w Berlinie program WeShare, w ramach którego oferuje samochody elektryczne do wynajmu na minuty. Projekt obejmuje udostępnienie 1 500 e-Golfów, zasilanych wyłącznie energią ze źródeł...

Volkswagen uruchomił w Berlinie program WeShare, w ramach którego oferuje samochody elektryczne do wynajmu na minuty. Projekt obejmuje udostępnienie 1 500 e-Golfów, zasilanych wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych. Na początku przyszłego roku dołączy do nich 500 Volkswagenów e-up!, a w połowie 2020 roku także pierwsze egzemplarze modelu ID.3. WeShare działa według zasady „Free-Floating” – nie tworzy stałych punktów wynajmu samochodów, lecz działa poprzez aplikację. W 2020 roku Volkswagen zamierza...

news Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce!

Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce! Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce!

Jak wynika z raportu organizacji Transport and Environment, w ciągu najbliższych trzech lat liczba modeli samochodów elektrycznych na rynku europejskim wzrośnie ponad trzykrotnie. Producenci samochodów...

Jak wynika z raportu organizacji Transport and Environment, w ciągu najbliższych trzech lat liczba modeli samochodów elektrycznych na rynku europejskim wzrośnie ponad trzykrotnie. Producenci samochodów w UE będą oferować 214 modeli z napędem elektrycznym już w 2021 r., gdzie pod koniec 2018 r. było dostępnych tylko 60.

news Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne

Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne

NEDO, Sharp i Toyota ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy potencjału baterii słonecznych. Pod koniec lipca firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia...

NEDO, Sharp i Toyota ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy potencjału baterii słonecznych. Pod koniec lipca firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w autach wyposażonych w baterie słoneczne o wysokiej sprawności. Rozwiązanie ma pomóc w redukcji emisji CO2 w sektorze transportu.

news Żabka testuje e-Craftera

Żabka testuje e-Craftera Żabka testuje e-Craftera

Sklep Żabka testuje dostawczy samochód elektryczny. Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce testuje, jak podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów sprawdza się w pełni elektryczny e-Crafter.

Sklep Żabka testuje dostawczy samochód elektryczny. Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce testuje, jak podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów sprawdza się w pełni elektryczny e-Crafter.

news PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Od 15 lipca kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać z nowo otwartej stacji ładowania, która znajduje się przy dworcu Wrocław Główny.

Od 15 lipca kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać z nowo otwartej stacji ładowania, która znajduje się przy dworcu Wrocław Główny.

news Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków

Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków

GreenWay Polska uruchomił hub – czyli wielostanowiskową stację – ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym...

GreenWay Polska uruchomił hub – czyli wielostanowiskową stację – ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym samym czasie. Stacje tego typu znane głównie za sprawą amerykańskiej firmy Tesla i powstają już w Europie. Hub GreenWay jest pierwszym takim rozwiązaniem w naszym kraju wykorzystującym technologię szybkiego ładowania.

news Eko-Rowery NFOŚiGW

Eko-Rowery NFOŚiGW Eko-Rowery NFOŚiGW

Dokładnie 30 lat po formalnym rozpoczęciu działalności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 1 lipca br. włączył swoją stację „Eko-Rowery NFOŚiGW” do systemu rowerów miejskich w Warszawie....

Dokładnie 30 lat po formalnym rozpoczęciu działalności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 1 lipca br. włączył swoją stację „Eko-Rowery NFOŚiGW” do systemu rowerów miejskich w Warszawie. Celem projektu jest stworzenie pracownikom możliwości ekologicznych, bezemisyjnych dojazdów do i z biura przy ul. Konstruktorskiej. Rowery miejskie to element systemu transportu niskoemisyjnego.

news GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach

GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach

GreenWay Polska postawi nowe ładowarki na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych w naszym kraju. W ramach umowy podpisanej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad spółka wybuduje, a także będzie...

GreenWay Polska postawi nowe ładowarki na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych w naszym kraju. W ramach umowy podpisanej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad spółka wybuduje, a także będzie operatorem ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na MOP-ach przy A4 i S8.

Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.)

Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.) Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.)

Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych...

Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych źródeł energii (opartych na technologii spalania surowców). Zwiększający się udział pojazdów elektrycznych, w tym elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów, niesie ze sobą obawy o spełnienie ich potrzeb w zakresie ładowania ich baterii w różnych scenariuszach podróży.

news 36 tys. stacji ładowania od Volkswagena

36 tys. stacji ładowania od Volkswagena 36 tys. stacji ładowania od Volkswagena

Volkswagen w całej Europie wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania. Dysponując należącą do marki firmą Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą, oraz serwisem...

Volkswagen w całej Europie wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania. Dysponując należącą do marki firmą Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą, oraz serwisem „We Charge” Volkswagen buduje mocną pozycję w biznesie zasilania samochodów w energię elektryczną. Koncern prowadzi również inne działania przyczyniające się do powstawania coraz większej liczby stacji ładowania.

news Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów

Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów

Nissan „wyjął” silnik spalinowy z typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu o takim przeznaczeniu. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s...

Nissan „wyjął” silnik spalinowy z typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu o takim przeznaczeniu. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s of Scotland, który pozyskuje mleko z rodzinnej farmy zasilanej z odnawialnych źródeł energii – wiatru i słońca. Projekt udowadnia, że stosując podejście „Z nieba do wafelka”, można uniezależnić się od węgla na każdym etapie, jaki przechodzi lodowy smakołyk.

news Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności

Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności

W miejscowości Fredericia w Danii uruchomiono nową, koncepcyjną stację ładowania pojazdów elektrycznych. To część większego planu, który zakłada stworzenie 48 stacji szybkiego ładowania z najwyższej jakości...

W miejscowości Fredericia w Danii uruchomiono nową, koncepcyjną stację ładowania pojazdów elektrycznych. To część większego planu, który zakłada stworzenie 48 stacji szybkiego ładowania z najwyższej jakości infrastrukturą przy duńskich, norweskich i szwedzkich autostradach.

news Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze

Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze

Jak podaje portal cire.pl, zaprojektowany przez polską firmę pojazd elektryczny Triggo, który obecnie jest testowany na ulicach Warszawy, przeszedł również próby na Torze Łódź. Firma zapowiada, że już...

Jak podaje portal cire.pl, zaprojektowany przez polską firmę pojazd elektryczny Triggo, który obecnie jest testowany na ulicach Warszawy, przeszedł również próby na Torze Łódź. Firma zapowiada, że już na jesieni pojawi się kolejna seria prototypów.

news Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce

Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce

Obecnie wiele miast w Polsce boryka się z korkami, tłokiem i brakiem miejsc parkingowych. Z tego powodu coraz większą popularność zyskują skutery i hulajnogi z napędem elektrycznym oraz wypożyczalnie samochodów...

Obecnie wiele miast w Polsce boryka się z korkami, tłokiem i brakiem miejsc parkingowych. Z tego powodu coraz większą popularność zyskują skutery i hulajnogi z napędem elektrycznym oraz wypożyczalnie samochodów elektrycznych. Jednak miasta zapełniają się tymi pojazdami, co rodzi problemy – pozostawiane są często w nieodpowiednich miejscach, nierzadko także dochodzi do wypadków z udziałem jadących po chodnikach. Nowe przepisy mają zrewolucjonizować sposób poruszania się elektrycznymi pojazdami miejskimi.

news ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów

ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów

ABB przedstawiło nowe rozwiązanie – automatyczny pantograf dla autobusów elektrycznych. Nowe rozwiązane umożliwi wydajną eksploatację flot autobusów elektrycznych.

ABB przedstawiło nowe rozwiązanie – automatyczny pantograf dla autobusów elektrycznych. Nowe rozwiązane umożliwi wydajną eksploatację flot autobusów elektrycznych.

news Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności

Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności

Jak podaje portal cire.pl, w ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp ruszyła internetowa sieć ekspertów elektromobilności! Platforma gromadzi osoby, które z racji swojej wiedzy i doświadczenia mogą wspierać...

Jak podaje portal cire.pl, w ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp ruszyła internetowa sieć ekspertów elektromobilności! Platforma gromadzi osoby, które z racji swojej wiedzy i doświadczenia mogą wspierać rozwój polskiego rynku e-mobility.

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.