Nowe inicjatywy dotyczące elektromobilności będą szybciej wdrażane?
Nowe inicjatywy dotyczące elektromobilności będą szybciej wdrażane?, fot. pixabay.com
Czy start-upy znacznie wpływają na rozwój elektromobilności? Nowy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) bierze pod lupę różne podejścia rządów do nowych rozwiązań. Czy w dobnie kryzysu będziemy mieli do czynienia z przyśpieszonym wdrażaniem?
Zobacz także
Redakcja news KE zgodziła się na dofinansowanie LG Chem produkującego baterie dla pojazdów EV
Komisja Europejska poinformowała, że zatwierdziła polską pomoc w wysokości 95 mln euro na rozbudowę zakładu LG Chem, produkującego baterie do pojazdów elektrycznych.
Komisja Europejska poinformowała, że zatwierdziła polską pomoc w wysokości 95 mln euro na rozbudowę zakładu LG Chem, produkującego baterie do pojazdów elektrycznych.
Redakcja news Unikatowy układ napędowy Nissana bez konieczności ładowania
Nissan przedstawił nowy układ napędowy e-POWER, który zostanie wprowadzony do modelu Nissana Qashqai latem tego roku. Układ e-POWER zapewnia optymalne parametry w zakresie zużycia paliwa oraz przyjemność...
Nissan przedstawił nowy układ napędowy e-POWER, który zostanie wprowadzony do modelu Nissana Qashqai latem tego roku. Układ e-POWER zapewnia optymalne parametry w zakresie zużycia paliwa oraz przyjemność z jazdy jak samochodem elektrycznym, dzięki połączeniu dwóch mocnych atutów Nissana: zaawansowanej techniki akumulatorów i silników elektrycznych oraz innowacyjnego silnika spalinowego o zmiennym stopniu sprężania.
Redakcja news Już wkrótce na polskich drogach będzie 300 tysięcy elektryków?
Już wkrótce na polskich drogach będzie można spotkać niemal 300 tysięcy aut elektrycznych. Tak wynika z nowego raportu „Polish EV Outlook 2022”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych...
Już wkrótce na polskich drogach będzie można spotkać niemal 300 tysięcy aut elektrycznych. Tak wynika z nowego raportu „Polish EV Outlook 2022”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Kiedy zobaczymy największy wzrost?
W ostatnich latach jesteśmy świadkami zwrotu w stronę odnawialnych źródeł energii. Podobny trend utrzymuje się na drogach, gdzie rośnie liczba aut zero lub nisko emisyjnych. W związku z tym ważne są zmiany, które umożliwią im poprawne poruszanie się po drogach. Właśnie dlatego powstał nowy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), który pokazuje podejście do nowych pomysłów, w tym różnych start-upów.
W Unii Europejskiej powołano InnoEnergy. Jego działanie daje wsparcie nowym inicjatywom, oraz do granic możliwości skraca czas wdrażania w życie inicjatyw z zakresu energii odnawialnej czy e-mobilności. Dodatkowo coraz więcej państw chce podejmować współpracę nie tylko z małymi firmami, ale również tymi wielkimi, przez co liczą na stanie się domem dla firm takich jak Tesla, BYD lub Vestas.
Rozwiązania na świecie
Jak wynika z raportu, inwestorzy najchętniej inwestują w małe firmy, które mają wielkie plany i aspiracje. Większości z nich cel, skierowany jest na ulepszanie systemów energetycznych i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dzięki zainteresowaniu startupy takie jak Addionics, Evage, H2Pro, Kula Bio i PassiveLogic zebrały około 25 mln dolarów na rozwój swoich rozwiązań, które w niedługim czasie mogą pojawić się na rynku. Rozwiązania są różne, zarówno jeśli chodzi o zakres zmian, jak i kraj, z którego pochodzą, przez co mają szansę odpowiedzieć na bardziej zróżnicowane problemy, wynikające choćby z różnic klimatycznych. Coraz więcej z rozwiązań staje się bardziej cyfrowe, modułowe, a jednocześnie zorientowanych na klienta.
W Europie w celu poprawy czasu wdrażania i udostępnienia wsparcia „nowym graczom” powołano w 2009 roku Wspólnotę Wiedzy i Innowacji (WWiI) InnoEnergy. Jej zadanie opiera się na pomaganiu firmom oraz inwestorom, którym zależy na poprawie lub przyśpieszeniu transformacji energetycznej. Dzięki tym działaniom energia staje się bezpieczniejsza, bardziej zrównoważona, a także powszechniejsza. Jednocześnie samym firmom również jest łatwiej działać, ponieważ mogą liczyć na dotacje, która pokryje nawet 25% ich kosztów. InnoEnergy ma aktualnie 26 udziałowców, w skład których wchodzą podmioty edukacyjne, badawcze oraz biznesowe.
Przeczytaj również: Wg ACEA w UE 10% autobusów to elektryki
Kluczowy program Highway
Innym kluczowym czynnikiem do rozwoju elektromobilności są akumulatory, które zasilają pojazdy. By móc lepiej się rozwijać, od 2017 roku, InnoEnergy prowadzi program Highway, który wspiera inicjatywy na rzecz wzmacniania przemysłowych łańcuchów wartości, takie jak: European Solar Initiative i Green Hydrogen Acceleration Center.
Kluczowe również okazują się inne inicjatywy, które mogłyby być związane z programem, jednak z różnych powodów do niego nie trafiły. Przykładem takiej inwestycji może być choćby firma Northvolt, która w Szwecji pracuje nad zwiększeniem produkcji akumulatorów litowo-jonowych w Europie. Firma wyceniana jest aktualnie na ponad 10 mld USD, a jej współpraca z InnoEnergy trwa niemal od jej powstania, czyli od 2017 roku.
Ciepłe przyjmowanie rozwiązań
Kluczowe do szybkiego i zróżnicowanego wprowadzania rozwiązań jest to, że nawet małe podmioty takie jak start-up są traktowane dobrze. Mogą one zgłaszać się do programów takich jak Highway i zostaną wysłuchane. Dodatkowo Innoenergy również na własną rękę szuka firm, które mogą zaoferować nowe rozwiązania. Dzięki temu jej przedstawiciele nie tylko siedzą i czekają na zgłoszenia, ale także sami wychodzą z inicjatywą do firm, które z różnych przyczyn bały się ujawnić. Przyniosło to już efekt w 2018 r., który pozwolił na uzyskanie bardzo dobrych wyników start-upów w zakresie produkcji akumulatorów, co przełożyło się na zaproszenie kolejnych firm do współpracy, co wpłynęło na czas badania, a często również wdrażania rozwiązań.
InnoEnergy przyjęło bardzo klarowny system oceny oraz weryfikacji firm, które chcą rozpocząć współpracę. Nowych kandydatów ocenia się pod kątem jakości rozwiązań, ich nowości, potencjału rynkowego, a w dalszej kolejności pod uwagę bierze się kompetencje zespołu, możliwości związane ze skalowaniem rozwiązania, a także wpływ na emisję gazów cieplarniach i koszty energii dla konsumenta. Ważną rzeczą jest fakt, że od inwestorów nie wymaga się długiej historii działania, a wręcz mogą się zgłosić nawet przed jej założeniem.
Firmy zgłaszające chęć współpracy nie muszą być działalnościami z Unii Europejskiej, ale wymagane jest, by mieli swoją filię na terenie wspólnoty. Przykładem takiego rozwiązania są działania firmy Principle Power, która jest amerykańska i zajmuje się technologią pływających wiatrów, a do europejskiego programu dołączyło dzięki utworzeniu portugalskiej fili, na co również zresztą uzyskała pomoc prawną. Odbiorcy wsparcia Highway otrzymują rozwadniającą inwestycję kapitałową (udział mniejszościowy) w zamian za wsparcie akceleracyjne. Charakter usług wsparcia, w tym kamienie milowe i cele, jest szczegółowo opisany w „mapie drogowej”, która jest ustalana po podpisaniu umowy między start-upem a EIT InnoEnergy.
Rząd również może pomóc
Coraz większą rolę w działaniach poprawy jakości energii odgrywają rządy, które dysponują całym wachlarzem unikalnych zasobów, które są niezbędne firmom w celu odniesienia sukcesu. Na podstawie raportu widać, że działania, które podejmują państwa to na przykład zapewnienie kontaktu z partnerami dostarczającymi kapitał i światowej klasy laboratoria, mentoring i partnerstwo tworzenie sieci kontaktów między użytkownikami oraz ukierunkowanie na konkretne technologie.
Ostatni raport MAE to również szereg praktycznych wskazówek, co można zrobić by wdrążenie i analiza rozwiązań działa jak najlepiej. Niezależnie czy mowa tutaj o tradycyjnej roli w formie bezpośredniego finansowania działań, czy też wspomagania tworzenia projektów demonstracyjnych na dużą skalę. Wszystkie te działania korzystnie mogą wpłynąć nie tylko na bezpieczeństwo energetyczne, ale również na poprawę jakości powietrza i klimatu.
Źródło: ORPA