elektro.info

Polskie rozwiązanie w technologii SiC - nowy napęd i system zasilania »

Polskie rozwiązanie w technologii SiC - nowy napęd i system zasilania » Polskie rozwiązanie w technologii SiC - nowy napęd i system zasilania »

Zobacz przegląd zasilaczy UPS »

Zobacz przegląd zasilaczy UPS » Zobacz przegląd zasilaczy UPS »

news Zapraszamy na bezpłatny webinar elektro.info!

Zapraszamy na bezpłatny webinar elektro.info! Zapraszamy na bezpłatny webinar elektro.info!

Zapraszamy serdecznie na pierwszy, bezpłatny webinar organizowany przez „elektro.info”! Tematem webinaru będzie elektromobilność: „Czy w roku 2025 pojazdy z napędem elektrycznym będą masowo wykorzystywane...

Zapraszamy serdecznie na pierwszy, bezpłatny webinar organizowany przez „elektro.info”! Tematem webinaru będzie elektromobilność: „Czy w roku 2025 pojazdy z napędem elektrycznym będą masowo wykorzystywane w Polsce? Prognozy i ocena szans rozwoju elektromobilności”. Spotkanie poprowadzi dr hab. inż. Paweł Piotrowski, profesor Politechniki Warszawskiej.

Wprowadzenie do systemów ładowania pojazdów elektrycznych

Selected issues concerning the electric vehicle charging systems

Na zdjęciu: przykład procesu ładowania akumulatorów w samochodach napędzanych na prąd elektryczny z gniazd sieciowych w punkcie ładowania (Salon Sobiesław Zasada Warszawa)

Na zdjęciu: przykład procesu ładowania akumulatorów w samochodach napędzanych na prąd elektryczny z gniazd sieciowych w punkcie ładowania (Salon Sobiesław Zasada Warszawa)

Samochody elektryczne znane są już od ponad 100 lat. Jednak z uwagi na ograniczone możliwości magazynowania energii przez wiele lat silniki elektryczne były stosowane do napędzania pojazdów w ograniczonym zakresie. Dopiero od kilku lat technologia ta jest wdrażana do masowej produkcji obok rozwiązań hybrydowych. Jest bowiem możliwe magazynowanie energii w akumulatorach litowo-jonowych, zapewniające przejechanie nawet 200 kilometrów [1, 2]. Jako zaletę elektrycznego samochodu można podać bardzo duży moment obrotowy silnika elektrycznego, który umożliwi nam zastosowanie tego typu napędu w autobusach miejskich i ciężarówkach wjeżdżających do zabytkowych centrów miast także pod bardzo dużym nachyleniem.

Zobacz także

Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych

Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych

Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne – dzieje się tak za sprawą mniejszych kosztów ich bieżącej eksploatacji, w porównaniu do samochodów z silnikami spalinowymi. W obecnie używanych w...

Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne – dzieje się tak za sprawą mniejszych kosztów ich bieżącej eksploatacji, w porównaniu do samochodów z silnikami spalinowymi. W obecnie używanych w pojazdach źródłach energii wymagane jest ich częste ładowanie ze względu na niewielki zasięg tych pojazdów.

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki? Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz...

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz rozwojem związanych z tym usług energetycznych.

Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki?

Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki? Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki?

Celem artykułu jest przybliżenie tematyki dotyczącej pojazdów elektrycznych i ich roli w kształtowaniu przyszłych struktur energetycznych, gdyż problematyka z tym związana w krajowej literaturze wydaje...

Celem artykułu jest przybliżenie tematyki dotyczącej pojazdów elektrycznych i ich roli w kształtowaniu przyszłych struktur energetycznych, gdyż problematyka z tym związana w krajowej literaturze wydaje się być niewystarczająco rozpowszechniana. W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe związane z budową pojazdów elektrycznych, natomiast w niniejszej części skupiono się na zagadnieniu ich ładowania.

W artykule:

• Rozwój akumulatorów
• Rozwój elektromobilności w Polsce
• Wdrożone standardy
• Ładowanie bezprzewodowe

Rozwój akumulatorów

W kolejnych latach należy oczekiwać zarówno spadku cen, jak i znacznego postępu technologicznego w obszarze akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV) – wynika to z analizy Frost & Sullivan, która podsumowuje najważniejsze trendy na światowym rynku baterii do EV. Baterie litowo-jonowe, mimo wielu zalet, z powodu wysokich kosztów zakupu i stosunkowo ograniczonej wydajności nie są idealnym rozwiązaniem. Według różnych szacunków, baterie odpowiadają dziś za znaczną część ceny przeciętnego samochodu elektrycznego i sprawiają, że EV są zazwyczaj znacznie droższe od swoich spalinowych odpowiedników. Przewiduje się, że do 2020 r. ceny baterii spadną o ponad 40% względem poziomu obecnego. W konsekwencji samochody elektryczne będą stopniowo tanieć i zyskiwać na popularności wśród kierowców [3].

Prawdziwy przełom nastąpi jednak wraz z komercjalizacją baterii ze stałym elektrolitem, który jest bezpieczniejszy i znacznie wydajniejszy niż akumulatory litowo-jonowe. Według zapowiedzi niektórych producentów, baterie tego rodzaju zapewnią 2,5 razy większą gęstość energii i zwiększą zasięg samochodów elektrycznych do nawet 800 km na jednym ładowaniu. Ich produkcja na skalę masową rozpocznie się w ciągu najbliższej dekady. Prace nad bateriami ze stałym elektrolitem prowadzą obecnie zarówno szerzej nieznane start upy, jak i wielkie koncerny motoryzacyjne z BMW i Toyotą na czele [3].

Rozwój elektromobilności w Polsce

Decyzją nr 1 z dnia 30 marca 2017 r. Przewodniczący Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów powołał Zespół zadaniowy do spraw „Programu Rozwoju Elektromobilności”. Do najważniejszych zadań Zespołu należy m.in. przygotowanie i wypracowanie koncepcji rozwoju elektromobilności w Polsce oraz realizacja i koordynacja projektów w ramach Programu E-bus i E-car [4]. Rządowy program rozwoju elektromobilności to liczne wyzwania ekonomiczne wynikające z kosztów projektów i dotacji do pojazdów elektrycznych. Należy również uwzględnić wyzwania techniczne związane z modernizacją i rozbudową sieci energetycznej oraz konieczność pokrycia zwiększonego zapotrzebowania na energię i moc z jednostek wytwórczych [1].

wprowadzenie do systemow ladowania pojazdow elektrycznych fot1

Proces ładowania samochodu energią elektryczną z dystrybutora na stacji ładowania zasilanej z instalacji fotowoltaicznej (Niemcy); fot. JT

b ladowanie samochodow3

Powyżej: widok na parkingową uliczną stację ładowania samochodów elektrycznych. Poniżej: ładowanie samochodu elektrycznego z parkingowej stacji (Lwów, ul. Strzelców Siczowych); fot. J. Sawicki)

W polskim transporcie publicznym pojawiają się pojazdy o napędzie elektrycznym, to jednak nadal są to ilości znikome. Liderem jest Warszawa z dziesięcioma autobusami, i Kraków – który testuje 4 takie pojazdy, testy odbywają się też w Jaworznie, Lublinie i Rzeszowie. Z jednej strony skala ich produkcji jest mniejsza z drugiej strony ułatwieniem jest to, że pojazdy poruszają się po stosunkowo niewielkim obszarze – najczęściej w granicach jednego miasta. W ten sposób dużo łatwiej rozwiązać problem związany z infrastrukturą do ładowania oraz niezbędną dodatkową mocą pobieraną z sieci elektroenergetycznej [1].

W Polsce według różnych szacunków znajduje się ponad 300 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Przykładowo we Wrocławiu powstał Wrocławski System Ładowania Pojazdów Elektrycznych z 10 stacjami ładowania samochodów elektrycznych. Rozwój stacji ładowania stanowi bardzo duże wyzwanie. Koszt budowy powolnego punktu ładowania wynosi od 16 do 70 tys. zł, a w przypadku tzw. szybkiego punktu ładowania jest to już od 60 tys. do 200 tys. zł [1].

W przypadku autobusów komunikacji miejskiej wyróżnia się dwa sposoby ładowania [1]:

  • ładowanie średniej mocy (20–200 kW), typowo w zajezdni z interfejsem ładowania w postaci wtyczki combo 2 lub pantografu,
  • ładowanie dużej mocy (150–450 kW), typowo na pętli autobusowej z interfejsem ładowania w postaci pantografu.

Ładowanie autobusów komunikacji miejskiej przy użyciu pantografu zwykłego lub odwróconego jest najczęściej zautomatyzowane. Ładowanie wtyczką combo 2 wymaga ręcznego podłączenia jej do źródła zasilania. Warto odnotować, że ładowarki miejskie o wysokiej mocy zmniejszają potrzebę na duże baterie w e-autobusie [1]. Wskazane jest ponadto, aby stacje ładowania, zarówno miejskie, jak i zajezdniowe, były wielowyjściowe, co pozwoli ograniczać koszty ich wdrożenia oraz koszty eksploatacyjne. Natomiast z ekonomicznego punktu widzenia – im wyższa moc ładowania, tym niższa cena stacji ładowania przypadająca na 1 kW, ale tym wyższa cena podłączenia do sieci energetycznej.

Ładowanie odbywać się może z wykorzystaniem sieci niskiego napięcia, sieci średniego napięcia z transformatorem SN/nn lub z sieci trakcyjnej np. tramwajowej. Koszt zakupu infrastruktury do ładowania autobusów komunikacji miejskiej szacowany jest na około 1300–1800 zł/1 kW [1]. Przy czym dodatkowy koszt związany z kosztem instalacji infrastruktury (sieć niskiego napięcia) to około 200–500 zł/1 kW oraz 800–1500 zł/1 kW (sieć średniego napięcia). Autobusy 12-metrowe mogą być wyposażone, w zależności od przeznaczenia, w akumulatory o pojemności od 80 do 400 kWh. Autobusy przegubowe 18-metrowe wykorzystują w zależności od przeznaczenia akumulatory o pojemności od 120 do 600 kWh [1].

Wdrożone standardy

Do ładowania pojazdów elektrycznych, poza klasycznymi gniazdkami 230/400 V, największą popularność zdobyły trzy standardy: CHAdeMO G105-1993 (szybkie), SAE J1772 Combo („normalne”) oraz Typu 2, zwane także Mennekes (półszybkie) [2]. Pierwszym popularnym standardem ładowania szybkiego prądem stałym stał się japoński standard CHAdeMO. Umożliwia on ładowanie prądem stałym do 125 A przy napięciu 500 V z ładowarki o mocy 50–200 kW (standard 1.1–1.2).Amerykańska konkurencja to standard Combo (SAE J1772), umożliwiający ładowanie prądem stałym z zewnętrznej ładowarki (90 kW, 450 V, 200 A) oraz jednofazowo prądem zmiennym z ładowarki pokładowej (7,2 kW).

Innym spotykanym europejskim standardem jest typu 2 zwany również Mennekes (­VDE-AR-E 2623-2-2) od nazwy firmy, który umożliwia pracę ładowarki jednofazowo (3,5 kW) lub 3-fazowo (o mocy 11, 22 lub 44 kW). Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA propaguje ten standard jako IEC 62196-2 Type 2.

wprowadzenie do systemow ladowania pojazdow elektrycznych fot2

Fot. 2. Przykład ładowarki samochodowej z popularnymi standardami wtyków"; fot. JT

Wdrożony został również standard szybkiego ładowania Combined Charging System (CCS), łączący dwa wcześniej wspomniane standardy, umożliwiający zarówno ładowanie prądem zmiennym 1- i 3-fazowe, jak i prądem stałym, docelowo 50 kW, a w perspektywie nawet 150 kW. Spotykane są również określenia tego standardu Combo 2 i Combo Coupler. System ten powinien być kompatybilny z amerykańskim J1772 [2].

W zależności od standardu, wtyczki różnią się wyglądem (fot. 2) i liczbą wyprowadzeń. Problem z podłączeniem pojazdu do stacji ładowania może się pojawić w przypadku oblodzenia karoserii pojazdu, między innymi dlatego powstała koncepcja ładowania bezprzewodowego.

Ładowanie bezprzewodowe

Większość analityków zajmujących się rynkiem motoryzacji twierdzi, że do 2040 r. samochody elektryczne stanowić będą 50% rynku. Zanim to jednak nastąpi, musimy rozbudować i zmodernizować całą infrastrukturę odpowiedzialną za ich ładowanie. Pojawiają się również koncepcje ładowania bezprzewodowego [3].

To rozwiązanie wykorzystuje zjawisko indukcji magnetycznej, a konstrukcja w istocie opiera się na transformatorze wysokiej częstotliwości ze szczeliną powietrzną zbudowanych z dwóch sprzężonych magnetycznie cewek: jednej w pojeździe, a drugiej w miejscu postoju. Współczynnik sprzężenia uzwojeń jest dosyć niski 0,1–0,5 (szczelina powietrzna) [2]. Przez cewkę w miejscu postojowym przepływa prąd o częstotliwości 20–150 kHz, formowany w przetwornicy energoelektronicznej wyposażonej w przekształtnik ac/dc/ac z prostownikiem diodowym i falownikiem napięcia.

Przykładem może być specjalna mata, umożliwiająca dwukierunkowy przepływ energii elektrycznej. System bezprzewodowego ładowania BMW ma dysponować mocą 3,2 kW. To wystarczy, żeby naładować akumulatory w samochodzie 530e ­iPerformance w ok. 3,5 godziny. Do tego bezprzewodowa mata współpracuje z systemem Digital Charging Service, umożliwiającym ładowanie samochodu w czasie gdy prąd jest najtańszy lub gdy działa nasza przydomowa elektrownia fotowoltaiczna [5].

Literatura:

  1. P. Piotrowski, Wybrane aspekty techniczne i ekonomiczne zasilania odbiorców energii elektrycznej wymagających zwiększonej pewności dostaw energii z uwzględnieniem wykorzystania odnawialnych źródeł energii (część 2.), „elektro.info” 3/2018.
  2. S. Bielecki, Pojazdy elektryczne (część 2.) – przyszłość transportu i energetyki?, „elektro.info” 9/2016.
  3. Materiały Frost & Sullivan i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
  4. www.gov.pl/energia/elektromobilnosc-w-polsce
  5. https://spidersweb.pl/autoblog/bezprzewodowe-ladowanie/

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Powiązane

news Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej

Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej

W Kopalni Węgla Brunatnego Turów trwają testy samochodu terenowego na bazie Landrovera Defender o elektrycznym układzie napędowym. Pierwsza faza testów przeprowadzona została w Kopalni Węgla Brunatnego...

W Kopalni Węgla Brunatnego Turów trwają testy samochodu terenowego na bazie Landrovera Defender o elektrycznym układzie napędowym. Pierwsza faza testów przeprowadzona została w Kopalni Węgla Brunatnego Turów – drugiej pod względem wielkości kopalni należącej do PGE GiEK – w ramach współpracy Południowo-Zachodniego Klastra Energii, do którego należy turoszowski kompleks energetyczny, i Zgorzeleckiego Klastra Energii.

news Jak wygląda samolot solarny?

Jak wygląda samolot solarny? Jak wygląda samolot solarny?

10 lipca br. studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali i zaprezentowali po raz pierwszy samolot solarny. Konstrukcja jest bezzałogowa i zasilana wyłączenie energią słoneczną. Jest to pierwszy...

10 lipca br. studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali i zaprezentowali po raz pierwszy samolot solarny. Konstrukcja jest bezzałogowa i zasilana wyłączenie energią słoneczną. Jest to pierwszy tego typu studencki projekt w Polsce.

news Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych

Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych

W ramach współpracy ING Bank Śląski i blinkee.city wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych. Na początek w ciągu ostatnich dni na ulice największych polskich aglomeracji wyjechało 620 skuterów.

W ramach współpracy ING Bank Śląski i blinkee.city wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych. Na początek w ciągu ostatnich dni na ulice największych polskich aglomeracji wyjechało 620 skuterów.

news Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego?

Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego? Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego?

Ministerstwo Energii przedstawiło projekt dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych. Jednak organizacje promujące elektromobilność oceniają go krytycznie, ponieważ wg nich postulowany w projekcie...

Ministerstwo Energii przedstawiło projekt dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych. Jednak organizacje promujące elektromobilność oceniają go krytycznie, ponieważ wg nich postulowany w projekcie limit ceny auta wyklucza z dopłat najpopularniejsze modele.

news Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce

Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce

Według Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już 6 092 samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym...

Według Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już 6 092 samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym oraz hybryd typu plug-in, czyli o ponad 850 więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

news ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw

ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw

Ministerstwo Energii poinformowało, że rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego...

Ministerstwo Energii poinformowało, że rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego zostało opublikowane 15 lipca 2019 r. w Dzienniku Ustaw RP. Przepisy rozporządzenia wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty

Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty

Toyota poinformowała, że rusza z programem testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych symulacjach i próbach na zamkniętych torach koncern przenosi...

Toyota poinformowała, że rusza z programem testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych symulacjach i próbach na zamkniętych torach koncern przenosi opracowane przez siebie systemy automatycznej jazdy do rzeczywistego otoczenia miejskiego – Brukseli. Testowy pojazd, Lexus LS, będzie poruszać się po stałej trasie w stolicy UE przez 13 miesięcy.

news Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych

Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych

W czerwcu w Norwegii odnotowano dalszy wzrost popularności samochodów z napędem elektrycznym. Klienci nabyli 7 428 szt. nowych, osobowych pojazdów z napędem elektrycznym – o 87% więcej niż w analogicznym...

W czerwcu w Norwegii odnotowano dalszy wzrost popularności samochodów z napędem elektrycznym. Klienci nabyli 7 428 szt. nowych, osobowych pojazdów z napędem elektrycznym – o 87% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział elektryków w rynku wyniósł 48,4%.

news Car sharing od Volkswagen w Berlinie

Car sharing od Volkswagen w Berlinie Car sharing od Volkswagen w Berlinie

Volkswagen uruchomił w Berlinie program WeShare, w ramach którego oferuje samochody elektryczne do wynajmu na minuty. Projekt obejmuje udostępnienie 1 500 e-Golfów, zasilanych wyłącznie energią ze źródeł...

Volkswagen uruchomił w Berlinie program WeShare, w ramach którego oferuje samochody elektryczne do wynajmu na minuty. Projekt obejmuje udostępnienie 1 500 e-Golfów, zasilanych wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych. Na początku przyszłego roku dołączy do nich 500 Volkswagenów e-up!, a w połowie 2020 roku także pierwsze egzemplarze modelu ID.3. WeShare działa według zasady „Free-Floating” – nie tworzy stałych punktów wynajmu samochodów, lecz działa poprzez aplikację. W 2020 roku Volkswagen zamierza...

news Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce!

Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce! Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce!

Jak wynika z raportu organizacji Transport and Environment, w ciągu najbliższych trzech lat liczba modeli samochodów elektrycznych na rynku europejskim wzrośnie ponad trzykrotnie. Producenci samochodów...

Jak wynika z raportu organizacji Transport and Environment, w ciągu najbliższych trzech lat liczba modeli samochodów elektrycznych na rynku europejskim wzrośnie ponad trzykrotnie. Producenci samochodów w UE będą oferować 214 modeli z napędem elektrycznym już w 2021 r., gdzie pod koniec 2018 r. było dostępnych tylko 60.

news Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne

Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne

NEDO, Sharp i Toyota ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy potencjału baterii słonecznych. Pod koniec lipca firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia...

NEDO, Sharp i Toyota ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy potencjału baterii słonecznych. Pod koniec lipca firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w autach wyposażonych w baterie słoneczne o wysokiej sprawności. Rozwiązanie ma pomóc w redukcji emisji CO2 w sektorze transportu.

news Żabka testuje e-Craftera

Żabka testuje e-Craftera Żabka testuje e-Craftera

Sklep Żabka testuje dostawczy samochód elektryczny. Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce testuje, jak podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów sprawdza się w pełni elektryczny e-Crafter.

Sklep Żabka testuje dostawczy samochód elektryczny. Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce testuje, jak podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów sprawdza się w pełni elektryczny e-Crafter.

news PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Od 15 lipca kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać z nowo otwartej stacji ładowania, która znajduje się przy dworcu Wrocław Główny.

Od 15 lipca kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać z nowo otwartej stacji ładowania, która znajduje się przy dworcu Wrocław Główny.

news Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków

Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków

GreenWay Polska uruchomił hub – czyli wielostanowiskową stację – ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym...

GreenWay Polska uruchomił hub – czyli wielostanowiskową stację – ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym samym czasie. Stacje tego typu znane głównie za sprawą amerykańskiej firmy Tesla i powstają już w Europie. Hub GreenWay jest pierwszym takim rozwiązaniem w naszym kraju wykorzystującym technologię szybkiego ładowania.

news Eko-Rowery NFOŚiGW

Eko-Rowery NFOŚiGW Eko-Rowery NFOŚiGW

Dokładnie 30 lat po formalnym rozpoczęciu działalności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 1 lipca br. włączył swoją stację „Eko-Rowery NFOŚiGW” do systemu rowerów miejskich w Warszawie....

Dokładnie 30 lat po formalnym rozpoczęciu działalności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 1 lipca br. włączył swoją stację „Eko-Rowery NFOŚiGW” do systemu rowerów miejskich w Warszawie. Celem projektu jest stworzenie pracownikom możliwości ekologicznych, bezemisyjnych dojazdów do i z biura przy ul. Konstruktorskiej. Rowery miejskie to element systemu transportu niskoemisyjnego.

news GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach

GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach

GreenWay Polska postawi nowe ładowarki na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych w naszym kraju. W ramach umowy podpisanej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad spółka wybuduje, a także będzie...

GreenWay Polska postawi nowe ładowarki na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych w naszym kraju. W ramach umowy podpisanej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad spółka wybuduje, a także będzie operatorem ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na MOP-ach przy A4 i S8.

Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.)

Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.) Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.)

Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych...

Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych źródeł energii (opartych na technologii spalania surowców). Zwiększający się udział pojazdów elektrycznych, w tym elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów, niesie ze sobą obawy o spełnienie ich potrzeb w zakresie ładowania ich baterii w różnych scenariuszach podróży.

news 36 tys. stacji ładowania od Volkswagena

36 tys. stacji ładowania od Volkswagena 36 tys. stacji ładowania od Volkswagena

Volkswagen w całej Europie wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania. Dysponując należącą do marki firmą Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą, oraz serwisem...

Volkswagen w całej Europie wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania. Dysponując należącą do marki firmą Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą, oraz serwisem „We Charge” Volkswagen buduje mocną pozycję w biznesie zasilania samochodów w energię elektryczną. Koncern prowadzi również inne działania przyczyniające się do powstawania coraz większej liczby stacji ładowania.

news Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów

Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów

Nissan „wyjął” silnik spalinowy z typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu o takim przeznaczeniu. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s...

Nissan „wyjął” silnik spalinowy z typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu o takim przeznaczeniu. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s of Scotland, który pozyskuje mleko z rodzinnej farmy zasilanej z odnawialnych źródeł energii – wiatru i słońca. Projekt udowadnia, że stosując podejście „Z nieba do wafelka”, można uniezależnić się od węgla na każdym etapie, jaki przechodzi lodowy smakołyk.

news Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności

Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności

W miejscowości Fredericia w Danii uruchomiono nową, koncepcyjną stację ładowania pojazdów elektrycznych. To część większego planu, który zakłada stworzenie 48 stacji szybkiego ładowania z najwyższej jakości...

W miejscowości Fredericia w Danii uruchomiono nową, koncepcyjną stację ładowania pojazdów elektrycznych. To część większego planu, który zakłada stworzenie 48 stacji szybkiego ładowania z najwyższej jakości infrastrukturą przy duńskich, norweskich i szwedzkich autostradach.

news Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze

Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze

Jak podaje portal cire.pl, zaprojektowany przez polską firmę pojazd elektryczny Triggo, który obecnie jest testowany na ulicach Warszawy, przeszedł również próby na Torze Łódź. Firma zapowiada, że już...

Jak podaje portal cire.pl, zaprojektowany przez polską firmę pojazd elektryczny Triggo, który obecnie jest testowany na ulicach Warszawy, przeszedł również próby na Torze Łódź. Firma zapowiada, że już na jesieni pojawi się kolejna seria prototypów.

news Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce

Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce

Obecnie wiele miast w Polsce boryka się z korkami, tłokiem i brakiem miejsc parkingowych. Z tego powodu coraz większą popularność zyskują skutery i hulajnogi z napędem elektrycznym oraz wypożyczalnie samochodów...

Obecnie wiele miast w Polsce boryka się z korkami, tłokiem i brakiem miejsc parkingowych. Z tego powodu coraz większą popularność zyskują skutery i hulajnogi z napędem elektrycznym oraz wypożyczalnie samochodów elektrycznych. Jednak miasta zapełniają się tymi pojazdami, co rodzi problemy – pozostawiane są często w nieodpowiednich miejscach, nierzadko także dochodzi do wypadków z udziałem jadących po chodnikach. Nowe przepisy mają zrewolucjonizować sposób poruszania się elektrycznymi pojazdami miejskimi.

news ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów

ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów

ABB przedstawiło nowe rozwiązanie – automatyczny pantograf dla autobusów elektrycznych. Nowe rozwiązane umożliwi wydajną eksploatację flot autobusów elektrycznych.

ABB przedstawiło nowe rozwiązanie – automatyczny pantograf dla autobusów elektrycznych. Nowe rozwiązane umożliwi wydajną eksploatację flot autobusów elektrycznych.

news Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności

Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności

Jak podaje portal cire.pl, w ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp ruszyła internetowa sieć ekspertów elektromobilności! Platforma gromadzi osoby, które z racji swojej wiedzy i doświadczenia mogą wspierać...

Jak podaje portal cire.pl, w ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp ruszyła internetowa sieć ekspertów elektromobilności! Platforma gromadzi osoby, które z racji swojej wiedzy i doświadczenia mogą wspierać rozwój polskiego rynku e-mobility.

Komentarze

  • Miko Miko, 27.06.2019r., 10:41:43 Dane dotyczące autobusów elektrycznych są mocno nieaktualne. W Warszawie jeździ 20autobusow el, w zielonej górze 47, Szczecinek 10, stalowa Wola ma kilka, Kraków,

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.