elektro.info

Rozwój rynku pojazdów elektrycznych powinien wymusić rozwój źródeł odnawialnych

prof. dr hab. inż. Lech Grzesiak – dziekan Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej

prof. dr hab. inż. Lech Grzesiak – dziekan Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej

O swojej pracy nad napędami elektrycznymi, elektromobilności i szansach, jakie niesie dla społeczeństwa, opowiada w wywiadzie prof. dr hab. inż. Lech Grzesiak – dziekan Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej.

Zobacz także

Redakcja news Fabryka Izery w Jaworznie ma ruszyć w 2025 r.

Fabryka Izery w Jaworznie ma ruszyć w 2025 r. Fabryka Izery w Jaworznie ma ruszyć w 2025 r.

Fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku – tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez spółkę ElectroMobility Poland w Katowicach. Koszt budowy fabryki...

Fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie ma zostać uruchomiona w grudniu 2025 roku – tak wynika z harmonogramu przedstawionego przez spółkę ElectroMobility Poland w Katowicach. Koszt budowy fabryki szacowany jest na 6 mld zł.

Redakcja Elektryczne autobusy MAN będą wozić pasażerów MZK w Zamościu

Elektryczne autobusy MAN będą wozić pasażerów MZK w Zamościu Elektryczne autobusy MAN będą wozić pasażerów MZK w Zamościu

Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych MAN. Wartość kontraktu to 47,7 mln zł, z czego 64 proc. zostanie pokryte...

Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę 14 autobusów elektrycznych MAN. Wartość kontraktu to 47,7 mln zł, z czego 64 proc. zostanie pokryte z dofinansowania od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Redakcja news Panek kupił 140 hybrydowych aut Mazda 2

Panek kupił 140 hybrydowych aut Mazda 2 Panek kupił 140 hybrydowych aut Mazda 2

Do floty Panek CarSharing dołącza 140 sztuk Mazdy 2 hybrid. Model trafi na ulice Warszawy, odświeżając gamę pojazdów oferowanych przez największego operatora wynajmu samochodów na minuty w Polsce.

Do floty Panek CarSharing dołącza 140 sztuk Mazdy 2 hybrid. Model trafi na ulice Warszawy, odświeżając gamę pojazdów oferowanych przez największego operatora wynajmu samochodów na minuty w Polsce.

Czym zajmuje się Pan w pracy naukowej?

Od samego początku zajmuję się napędami elektrycznymi, automatyką napędu elektrycznego i przekształtnikami energoelektronicznymi. W tej chwili jest to jeden z najbardziej gorących obszarów badań naukowych na świecie, a ma to związek z pojazdami elektrycznymi i szerzej – z elektromobilnością. W każdym pojeździe z napędem elektrycznym musi być silnik, przekształtnik energoelektroniczny i źródło lub magazyn energii.

Proszę opowiedzieć o tym więcej…

Magazynowanie energii i przekształcanie jej muszą mieć miejsce w każdym urządzeniu, które jest pojazdem elektrycznym albo jest infrastrukturą służącą do ładowania go. Cały świat w tej chwili ściga się, kto będzie bardziej innowacyjny, kto będzie lepszy, kto będzie miał lepsze pomysły na rozwiązania techniczne. My robimy napęd elektryczny składający się z silnika, przekształtnika energoelektronicznego i systemu sterowania, który jest w każdym pojeździe elektrycznym. I to jest to, czym ja się zajmuję. Do niedawna większość silników elektrycznych, które były w samochodach, to były silniki wykonywane jako konstrukcje silnika synchronicznego o magnesach trwałych.

Dlaczego pojawiła się konieczność szukania nowych rozwiązań, a nie doskonalenia obecnych?

W tych silnikach trzeba wykorzystywać metale ziem rzadkich, do których dostęp jest ograniczony. Jakieś 6–7 lat temu Chiny nagle podniosły ceny magnesów trwałych prawie dwukrotnie i wtedy też zaczęło się szukanie rozwiązań, które pozwalałyby nie korzystać z metali ziem rzadkich. Silniki o magnesach trwałych są atrakcyjne cały czas, ponieważ mają bardzo dobre parametry. Ale w wielu miejscach na świecie już od kilku czy nawet kilkunastu lat są prowadzone prace, żeby mieć alternatywę dla tych silników, które do niedawna były powszechnie wykorzystywane w pojazdach, czyli dla silników z magnesami trwałymi.

Jaka jest alternatywa dla silnika o magnesach trwałych?

Prace, które zmierzają w kierunku wyeliminowania magnesów trwałych z silników, idą w kierunku maszyn reluktancyjnych – to jest inny typ silnika elektrycznego, w którym stojan może być identyczny jak w silnikach synchronicznych o magnesach trwałych, ale ma inny wirnik. W wirniku nie ma żadnych elementów przewodzących, czyli nie ma płynącego prądu, tylko jest specjalnie ukształtowany obwód magnetyczny. Takie silniki mają wiele zalet: są zdecydowanie tańsze, są odporne na wszelkiego rodzaju wstrząsy, zmiany temperatury, nie ma problemów z przeciążalnością, niczego nie można w nich rozmagnesować, a także można łatwo uzyskiwać szeroki zakres regulacji prędkości. To, co jest ważne w przypadku silnika reluktancyjnego, to to, że sterowanie nie jest zbyt proste, ponieważ zmieniają się parametry (indukcyjności) w funkcji kąta obrotu wirnika czy funkcji wartości prądu, który płynie w uzwojeniu stojana. I dlatego standardowe rozwiązania muszą być rozwijane w kierunku dopasowania do tych zmiennych parametrów. To są rzeczy, które są rozwijane w tej chwili w wielu ośrodkach badawczych na świecie. My też postanowiliśmy się tym zająć.

Jaka jest Pana rola w pracach nad tym rozwiązaniem?

Zajmuję się budową i wykorzystaniem urządzeń energoelektronicznych i systemu sterowania. Sterowanie silnika reluktancyjnego jest znacznie bardziej skomplikowane w porównaniu do sterowania silnika indukcyjnego, klatkowego czy synchronicznego o magnesach trwałych. Projektowanie sterowania napędem to jest budowanie pewnych algorytmów i testowanie, żeby można było wykorzystać ten układ napędowy w sposób możliwie najlepszy.

Czyli sam silnik już jest i wiemy, jak on działa. Pana zadaniem jest dostosować go tak, żeby był użyteczny, żeby wiedzieć, jak nim sterować, aby móc go wykorzystywać w pojazdach.

Tak. Poszczególne komponenty, które stanowią napęd elektryczny, są od wielu lat używane i rozwijane. Różnego rodzaju maszyn elektrycznych jest bardzo dużo. Podobnie jest z przekształtnikami energoelektronicznymi, które służą do kontrolowania przepływu energii między silnikiem a źródłem zasilania – można przynajmniej z kilku różnych korzystać przy budowie napędu dla pojazdu elektrycznego. Dokładnie to samo dotyczy układu sterowania – układ sterowania w tej chwili to jest nic innego jak mikrokomputer, w którym zapisane są algorytmy. On decyduje o tym, w którą stronę, w którym momencie płynąć ma prąd i jaka ma być jego wartość czy jaka ma być prędkość silnika.

Dlaczego wcześniej prace nad silnikiem alternatywnym nie były prowadzone?

Można powiedzieć, że prace nad napędami czy w ogóle różnymi typami silników elektrycznych są prowadzone od dziesiątków lat czy nawet od przeszło 100 lat. Ale w zależności od tego, jaki jest cel, który chcemy osiągnąć, dobierany jest sposób działania. Silnik z magnesami trwałymi był powszechnie stosowany w ostatnich 10–15 latach czy jeszcze wcześniej, bo w napędach hybrydowych pod koniec XX wieku część elektryczna miała właśnie takie silniki. Wynikało to z tego, że ten silnik ma obiektywnie bardzo dobre parametry (np. gęstość momentu i gęstość mocy). To było rozwiązanie optymalne. Dopiero z czasem pojawił się problem dostępności metali ziem rzadkich i to zintensyfikowało prace badawcze nad innymi rozwiązaniami.

Jakie mogą być nieoczywiste zastosowania napędu, nad którym Pan pracuje, i w konsekwencji całego silnika elektrycznego?

Odpowiedź jest prosta: napędy elektryczne mogą być stosowane i zresztą są już stosowane w urządzeniach wykorzystywanych w kosmosie. Łazik marsjański czy sondy są wyposażone właśnie w napędy elektryczne. Co do tego nie ma dyskusji, bo silnik spalinowy, klasyczny silnik, w sytuacji braku tlenu w atmosferze jest bezużyteczny.

Zatem wynik prac nad nowym napędem elektrycznym wpłynie nie tylko na samochody elektryczne i wzrost ich dostępności, ale także na wszystkie inne urządzenia, w których można wykorzystać silnik elektryczny.

Tak. Przy czym trzeba powiedzieć, że napędy z silnikiem synchronicznym reluktancyjnym są komercyjnie dostępne. Siemens czy ABB takie napędy oferują, chociaż do tej pory były to napędy przede wszystkim do pomp czy wentylatorów, czyli urządzeń o niskich wymaganiach dynamicznych. Natomiast to, co my chcemy zrobić i to, co już robimy, to stworzenie napędu, który będzie charakteryzował się dobrymi właściwościami dynamicznymi, czyli szybkością zmian momentu i możliwością sterowania przekazywaniem energii w obu kierunkach, z pełnym kontrolowaniem wszystkich stanów. Tak, aby to, co rozwijamy, mogło być stosowane w pojazdach elektrycznych. Już dzisiaj można zauważyć, śledząc katalogi oferowanych samochodów elektrycznych, dążenie do rezygnacji z wykorzystania silników, które 5 lat temu były powszechne. Najnowsza Tesla ma nowy silnik, który jest połączeniem silnika reluktancyjnego i silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, ale dominująca część związana jest ze zjawiskiem reluktancyjnym. Zatem ten kierunek prac przynosi efekty komercyjne.

Jak postrzega Pan przyszłość elektromobilności np. za 10 lat?

Nie trzeba być specjalnie prorokiem, żeby powiedzieć, że za 10 lat być może do miast nie będzie można wjeżdżać samochodami z silnikami spalinowymi. Prognozy i rzeczywistość elektromobilności już dziś pokazują, że rozwój ma charakter wykładniczy. Dopóki nie było Tesli, to wszystkie potężne koncerny samochodowe trwały w stanie błogiego letargu. Komunikowano, że prace trwają, samochody są przygotowywane, ale nie spieszono się, bo sprzedawano coś, co przynosiło zyski. W tej chwili już tak nie jest. Dodatkowo na sytuację wpływają regulacje, ustawy czy inne prawne rozwiązania dotyczące ekologii, które w różnych krajach są bardzo poważnie traktowane. Pojazdy z silnikami spalinowymi przestają być atrakcyjne. Wielkie koncerny w swoich planach rozwoju mają określone konkretne daty zakończenia produkcji samochodów z silnikami spalinowymi. Nie są to lata odległe, bo np. 2030 rok. Koncerny takie jak Mercedes, Volkswagen, BMW mają już przygotowanych przynajmniej kilkanaście modeli elektrycznych w różnych klasach.

Zatem czeka nas duża zmiana w ciągu najbliższych kilkunastu lat?

Tak. Zwolennicy silników spalinowych nie przyjmują do wiadomości, że za chwilę ich era się skończy – tak jak kiedyś skończyła się era parowozu. Próbują poprawiać te silniki, a czasem nawet w sposób bardzo istotny zmieniać właściwości silnika. Są prowadzone prace nad silnikiem spalinowym, ale zasilanym wodorem. To nie jest specjalna nowość, bo w latach 80. ubiegłego wieku BMW opracowało taki silnik i model użytkowy był testowany, ale się z tego wycofano. Natomiast teraz ponownie wraca się do tej myśli i pojawiły się informacje, że są gotowe silniki zasilane wodorem, czyli paliwem, które jest czyste (w wyniku spalania powstaje głównie woda). Natomiast podczas spalania pojawiają się też tlenki azotu (NOx). To nie jest tak w 100 proc. silnik czysty. Ale nieporównywalnie bardziej ekologiczny od tego, co jest, czyli silnika zasilanego benzyną czy olejem napędowym.

Gdzie poza kwestiami związanymi z ochroną środowiska można upatrywać przewagi silników elektrycznych nad silnikami spalinowymi?

Ochrona środowiska jest ważna, przy czym na to można spojrzeć na wiele sposobów. Ochrona środowiska to jest też korzystanie z materiałów, które dają się odzyskiwać i nie stanowią zagrożenia jako zużyte elementy. Można też patrzeć na to w ten sposób, że im bardziej sprawny będzie zespół napędowy, tym mniej będzie strat energii, czyli mniej musimy tej energii dostarczyć samochodom, żeby przejechać 100 km. Jak potrzeba mniej energii, to lepiej dla środowiska. Ruch w kierunku źródeł odnawialnych jest zauważalny – elektrownie z turbinami wiatrowymi czy fotowoltaika zaczynają rozwijać się bardzo szybko.

Jakie problemy społeczeństwa można rozwiązać dzięki rozwiązaniom, nad którymi Pan pracuje?

Można powiedzieć, że związane jest to z innym spojrzeniem na problem energii w Polsce – rozwój rynku pojazdów elektrycznych powinien wymusić rozwój źródeł odnawialnych, bo bez tego to nie będzie miało sensu. Jeśli będą źródła odnawialne, to kwestie ekologiczne związane z wytwarzaniem energii elektrycznej będą miały inny wymiar. Chcę też wskazać na komfort użytkowania samochodu elektrycznego – w takim samochodzie nie ma czegoś takiego jak uruchamianie silnika, możemy po prostu powiedzieć „a teraz jedziemy” i samochód jedzie. Mam nadzieję, że za chwilę będziemy mogli powiedzieć, gdzie chcemy jechać i samochód nas tam zawiezie. W przyszłości – być może – będzie można siedzieć w samochodzie i myśleć o tym, w którą stronę chcemy jechać, a samochód tam pojedzie. Będą to pojazdy sterowane falami elektromagnetycznymi wytwarzanymi w mózgu.

Czy to już nasza przyszłość?

Tak. Takiego pojazdu chyba nie ma, natomiast prace nad takimi rozwiązaniami są też bardzo rozwijane. Jest to użyteczne rozwiązanie chociażby w kontekście osób z niepełnosprawnościami, które nie mają możliwości kierowania standardowym pojazdem. Dzięki takim rozwiązaniom będzie to możliwe.

Jaka jest według Pana rola naukowca? Jaka jest rola nauki?

Rolą nauki w moim polu zainteresowań jest to, żeby znaleźć najlepsze pod względem energetycznym i ekologicznym rozwiązanie dla aplikacji związanych z elektromobilnością. Do tego chcemy to wszystko sprowadzić.

Co oznacza dla Pana określenie społeczna odpowiedzialność nauki?

To pytanie o charakterze filozoficznym. Zawsze można się zastanawiać nad tym, czy wiedza naukowa, która jest w posiadaniu różnych ośrodków na całym świecie, powinna być upowszechniana bez żadnych ograniczeń, czy nie. Jeśli ktoś ma podejście czysto ideologiczne, to odpowiedź brzmi: „tak”. Jeśli ktoś wymyślił świetne rozwiązanie, to dla dobra ludzkości wszyscy powinni z tego skorzystać. Ale świat jest trochę bardziej skomplikowany. Można na to spojrzeć inaczej: jeśli ośrodek badawczy zainwestował duże pieniądze w to, żeby finansować prace naukowe, to trudno oczekiwać, żeby wyniki udostępnił w sposób nieodpłatny i do wykorzystania przez wszystkich. Wiele badań naukowych w tej chwili prowadzonych jest w ściśle strzeżonych laboratoriach korporacji funkcjonujących w tym obszarze, które konkurują pomiędzy sobą i chcą mieć monopol na rozwiązania, które uważają za własne.

Podsumowując naszą rozmowę, można powiedzieć, że dla samochodów jest jedna droga – elektromobilność?

W zasadzie tak. Generalnie kluczowe dla elektromobilności – niezależnie od tego, czy mówimy o samochodach z napędem elektrycznym, czy samolotach, promach, statkach albo jachtach – jest to, aby energia, którą są zasilane, była energią czystą, czyli tylko ze źródeł odnawialnych.

Rozmowę przeprowadziła: 

Magda Matysiak (DBA CZIiTT PW)

Materiał opracowany przez Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW – projekt finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach Programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”. Tytuł pochodzi od redakcji.

centrum zarzadzania innowacjami pw

Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej

Komentarze

Powiązane

Redakcja news Pierwsze w Trójmieście autobusy elektryczne jeżdżą ulicami Gdyni

Pierwsze w Trójmieście autobusy elektryczne jeżdżą ulicami Gdyni Pierwsze w Trójmieście autobusy elektryczne jeżdżą ulicami Gdyni

W dniu 8 czerwca 2022 r. na ulice Gdyni wyjechały po raz pierwszy w pełni elektryczne autobusy Mercedes-Benz eCitaro oraz Mercedes-Benz eCitaro G. To pierwsze w Gdyni – oraz w całym Trójmieście – autobusy...

W dniu 8 czerwca 2022 r. na ulice Gdyni wyjechały po raz pierwszy w pełni elektryczne autobusy Mercedes-Benz eCitaro oraz Mercedes-Benz eCitaro G. To pierwsze w Gdyni – oraz w całym Trójmieście – autobusy neutralne pod względem emisji CO2.

Redakcja news Gdynia dopłaci mieszkańcom nawet 50% ceny zakupu roweru elektrycznego

Gdynia dopłaci mieszkańcom nawet 50% ceny zakupu roweru elektrycznego Gdynia dopłaci mieszkańcom nawet 50% ceny zakupu roweru elektrycznego

Mieszkańcy Gdyni mogą już składać wnioski o przyznanie dotacji na zakup roweru elektrycznego. Może ona wynieść nawet połowę całkowitej ceny pojazdu.

Mieszkańcy Gdyni mogą już składać wnioski o przyznanie dotacji na zakup roweru elektrycznego. Może ona wynieść nawet połowę całkowitej ceny pojazdu.

Redakcja news ABB wspiera firmę Shell w budowie globalnej sieci stacji do ładowania

ABB wspiera firmę Shell w budowie globalnej sieci stacji do ładowania ABB wspiera firmę Shell w budowie globalnej sieci stacji do ładowania

Jak poinformowała firma ABB rozpoczęła współpracę z Shell, aby dostarczyć kompleksowe portfolio rozwiązań ładowania w technologiach prądu stałego (DC) i przemiennego (AC). Umowa dotyczy ładowarek naściennych...

Jak poinformowała firma ABB rozpoczęła współpracę z Shell, aby dostarczyć kompleksowe portfolio rozwiązań ładowania w technologiach prądu stałego (DC) i przemiennego (AC). Umowa dotyczy ładowarek naściennych AC typu wallbox dla zastosowań w domu, w miejscu pracy i instalacji komercyjnych, po ładowarkę dużych mocy Terra 360 dla stacji paliw, miejskich punktów ładowania, parkingów czy aplikacji flotowych.

Redakcja news Jak Polacy oceniają koniec produkcji aut spalinowych?

Jak Polacy oceniają koniec produkcji aut spalinowych? Jak Polacy oceniają koniec produkcji aut spalinowych?

Międzynarodowe regulacje prawne zobowiązują producentów aut, aby zwiększały produkcje pojazdów z napędem elektrycznym, a nie spalinowych. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Volkswagena,...

Międzynarodowe regulacje prawne zobowiązują producentów aut, aby zwiększały produkcje pojazdów z napędem elektrycznym, a nie spalinowych. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Volkswagena, znaczna większość ankietowanych nie słyszała o planach przestawienia się na pojazdy elektryczne. Dostrzega ona jednak pozytywne skutki towarzyszących im zmian, czyli rozwoju sieci ładowania, tworzenia stref czystego transportu czy autonomizacji pojazdów.

Redakcja news Zeroemisyjna komunikacja miejska w Zakrzewiu

Zeroemisyjna komunikacja miejska w Zakrzewiu Zeroemisyjna komunikacja miejska w Zakrzewiu

Samorząd Zakrzewa na Mazowszu otrzymał niemal 9 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dzięki niej zakupi cztery autobusy elektryczne oraz osiem ładowarek na potrzeby...

Samorząd Zakrzewa na Mazowszu otrzymał niemal 9 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dzięki niej zakupi cztery autobusy elektryczne oraz osiem ładowarek na potrzeby lokalnego transportu zbiorowego. Oznacza to dla gminy duży postęp nie tylko ekologiczny, ale i społeczny, gdyż do tej pory nie funkcjonowała tam komunikacja publiczna. Nowe zeroemisyjne pojazdy będą wozić pasażerów głównie do powiatowego Radomia oraz na gminnych trasach wewnętrznych.

Redakcja news Pilotażowa stacja szybkiego ładowania Audi okazała się dużym sukcesem

Pilotażowa stacja szybkiego ładowania Audi okazała się dużym sukcesem Pilotażowa stacja szybkiego ładowania Audi okazała się dużym sukcesem

Od początku 2022 r. w Norymberdze działa pierwsza na świecie stacja szybkiego ładowania z 6 punktami ładowania o dużej mocy, które można rezerwować. Czas oczekiwania kierowca spędza w wygodnym saloniku...

Od początku 2022 r. w Norymberdze działa pierwsza na świecie stacja szybkiego ładowania z 6 punktami ładowania o dużej mocy, które można rezerwować. Czas oczekiwania kierowca spędza w wygodnym saloniku z tarasem; może też zjeść posiłek. Ten pilotażowy projekt Audi okazał się dużym sukcesem i wkrótce powstaną kolejne takie stacje.

Redakcja news E-ciężarówki Scania wyruszą na regionalne trasy w przyszłym roku

E-ciężarówki Scania wyruszą na regionalne trasy w przyszłym roku E-ciężarówki Scania wyruszą na regionalne trasy w przyszłym roku

W 2023 roku ruszy produkcja zelektryfikowanych ciężarówek Scania nowej generacji – z kabinami sypialnymi R lub S. Wprowadzenie takich pojazdów ciężarowych do transportu regionalnego umożliwi jego szybką...

W 2023 roku ruszy produkcja zelektryfikowanych ciężarówek Scania nowej generacji – z kabinami sypialnymi R lub S. Wprowadzenie takich pojazdów ciężarowych do transportu regionalnego umożliwi jego szybką elektryfikację i zieloną transformację branży.

Redakcja news Siemens inwestuje w technologię bezprzewodowego ładowania samochodów

Siemens inwestuje w technologię bezprzewodowego ładowania samochodów Siemens inwestuje w technologię bezprzewodowego ładowania samochodów

Niemiecki koncern nabył za 25 mln USD mniejszościowy udział w firmie WiTricity, specjalizującej się w ładowaniu indukcyjnym. Firmy będą współpracować, aby promować przyjęcie standardów dotyczących indukcyjnego...

Niemiecki koncern nabył za 25 mln USD mniejszościowy udział w firmie WiTricity, specjalizującej się w ładowaniu indukcyjnym. Firmy będą współpracować, aby promować przyjęcie standardów dotyczących indukcyjnego ładowania aut elektrycznych. Siemens zostanie również licencjobiorcą Witricity.

Redakcja news Renault Megane E-Tech najbardziej stylowym samochodem roku

Renault Megane E-Tech najbardziej stylowym samochodem roku Renault Megane E-Tech najbardziej stylowym samochodem roku

W corocznym plebiscycie Wirtualnej Polski elektryczny Megane E-Tech zwyciężył w kategorii Stylowego Samochodu Roku, wyprzedzając konkurentów w kategorii, do której zgłoszono najwięcej modeli. Zachwycił...

W corocznym plebiscycie Wirtualnej Polski elektryczny Megane E-Tech zwyciężył w kategorii Stylowego Samochodu Roku, wyprzedzając konkurentów w kategorii, do której zgłoszono najwięcej modeli. Zachwycił członków jury konsekwencją stylistyki, a Renault docenione zostało za spełnianie obietnic.

Redakcja news Przewodnik: jak dokonać odbioru stacji ładowania pojazdów

Przewodnik: jak dokonać odbioru stacji ładowania pojazdów Przewodnik: jak dokonać odbioru stacji ładowania pojazdów

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych we współpracy z Urzędem Dozoru Technicznego przygotowało raport, który w przejrzysty i prosty sposób wyjaśnia, jak krok po kroku wygląda procedura odbioru stacji...

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych we współpracy z Urzędem Dozoru Technicznego przygotowało raport, który w przejrzysty i prosty sposób wyjaśnia, jak krok po kroku wygląda procedura odbioru stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Redakcja news Enovix pokazał baterię do e-samochodu ładowaną w 10 minut

Enovix pokazał baterię do e-samochodu ładowaną w 10 minut Enovix pokazał baterię do e-samochodu ładowaną w 10 minut

Kalifornijska firma specjalizująca się projektowaniu i produkcji akumulatorów litowo-jonowych zaprezentowała możliwości ogniw testowych 0,27 Ah Electric Vehicle (EV). Ładowanie baterii w zakresie od 0...

Kalifornijska firma specjalizująca się projektowaniu i produkcji akumulatorów litowo-jonowych zaprezentowała możliwości ogniw testowych 0,27 Ah Electric Vehicle (EV). Ładowanie baterii w zakresie od 0 do 80% trwa zaledwie 5,2 minuty, a ponad 98% osiąga się w czasie poniżej 10 minut.

Redakcja news Honda zaprojektowała elektrycznego trójkołowca

Honda zaprojektowała elektrycznego trójkołowca Honda zaprojektowała elektrycznego trójkołowca

Striemo – tak nazywa się jednoosobowy trójkołowy pojazd elektryczny, który jako jedyny w tym segmencie zawiera oryginalny mechanizm wspomagania równowagi. Na jednym ładowaniu ma pokonać ok. 30 km i będzie...

Striemo – tak nazywa się jednoosobowy trójkołowy pojazd elektryczny, który jako jedyny w tym segmencie zawiera oryginalny mechanizm wspomagania równowagi. Na jednym ładowaniu ma pokonać ok. 30 km i będzie sprzedawany na całym świecie.

Redakcja news Wakacyjny test infrastruktury do ładowania: sprawdź, gdzie załadujesz z GreenWay

Wakacyjny test infrastruktury do ładowania: sprawdź, gdzie załadujesz z GreenWay Wakacyjny test infrastruktury do ładowania: sprawdź, gdzie załadujesz z GreenWay

Wakacje zaczęliśmy z liczbą ok. 50 tysięcy zarejestrowanych w kraju samochodów elektrycznych. Według GreenWay Polska, wzrost liczby aut z zieloną tablicą na polskich drogach i podróży wakacyjnych będą...

Wakacje zaczęliśmy z liczbą ok. 50 tysięcy zarejestrowanych w kraju samochodów elektrycznych. Według GreenWay Polska, wzrost liczby aut z zieloną tablicą na polskich drogach i podróży wakacyjnych będą ważnym testem wydajności infrastruktury do ładowania. Spółka zbudowała nowe stacje i podniosła moce w wielu istniejących już lokalizacjach.

Redakcja news TIER Mobility uruchamia swój pierwszy bateriomat w Polsce

TIER Mobility uruchamia swój pierwszy bateriomat w Polsce TIER Mobility uruchamia swój pierwszy bateriomat w Polsce

TIER Mobility, globalny lider mikromobilności, uruchamia innowacyjny projekt w Warszawie. Pilotażowa stacja ładowania i wymiany akumulatorów w e-hulajnogach, która pozwala na równoczesne naładowanie 120...

TIER Mobility, globalny lider mikromobilności, uruchamia innowacyjny projekt w Warszawie. Pilotażowa stacja ładowania i wymiany akumulatorów w e-hulajnogach, która pozwala na równoczesne naładowanie 120 baterii, została uruchomiona na Mokotowie.

Redakcja news Volvo Trucks zaprezentował nowy samochód ciężarowy o zerowej emisji spalin

Volvo Trucks zaprezentował nowy samochód ciężarowy o zerowej emisji spalin Volvo Trucks zaprezentował nowy samochód ciężarowy o zerowej emisji spalin

Producent samochodów rozpoczął właśnie testy pojazdów napędzanych dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem. Takie ciężarówki emitują tylko parę wodną, same wytwarzają energię elektryczną na pokładzie...

Producent samochodów rozpoczął właśnie testy pojazdów napędzanych dzięki ogniwom paliwowym zasilanym wodorem. Takie ciężarówki emitują tylko parę wodną, same wytwarzają energię elektryczną na pokładzie i mają zasięg do 1000 km.

Redakcja news Zużyte akumulatory z Audi e-tron będą napędzać elektryczne riksze w Indiach

Zużyte akumulatory z Audi e-tron będą napędzać elektryczne riksze w Indiach Zużyte akumulatory z Audi e-tron będą napędzać elektryczne riksze w Indiach

Fundacja Środowiskowa Audi (Audi Environmental Foundation) realizuje projekt społeczny, który polega na tym, by moduły akumulatorów napędowych z pojazdów testowych marki Audi zastosować w elektrycznych...

Fundacja Środowiskowa Audi (Audi Environmental Foundation) realizuje projekt społeczny, który polega na tym, by moduły akumulatorów napędowych z pojazdów testowych marki Audi zastosować w elektrycznych rikszach. Celem projektu jest aktywizacja indyjskich kobiet – riksze umożliwią im uczestnictwo w życiu gospodarczym i zapewnią bezpieczny transport.

Redakcja news Już można zarejestrować się na Kongres Nowej Mobilności 2022

Już można zarejestrować się na Kongres Nowej Mobilności 2022 Już można zarejestrować się na Kongres Nowej Mobilności 2022

Już można zarejestrować się na wydarzenie w całości poświęcone elektromobilności – Kongres Nowej Mobilności 2022, który rozpocznie się 12 września w Łodzi. Wśród gości znajdą się m.in. prezydenci polskich...

Już można zarejestrować się na wydarzenie w całości poświęcone elektromobilności – Kongres Nowej Mobilności 2022, który rozpocznie się 12 września w Łodzi. Wśród gości znajdą się m.in. prezydenci polskich miast, ministrowie, dyplomaci, rodzimi i zagraniczni samorządowcy, międzynarodowi i krajowi eksperci, naukowcy, branżowi liderzy oraz szefowie organizacji wdrażających ekologiczne rozwiązania w transporcie. W ramach KNM 2022 zaplanowano 81 spotkań merytorycznych, 5 ścieżek tematycznych oraz 10 premier,...

Redakcja news Renault zaprezentował nowy model ZOE

Renault zaprezentował nowy model ZOE Renault zaprezentował nowy model ZOE

Renault zaprezentował model ZOE 2023. ZOE to najlepiej sprzedający się elektryczny samochód miejski w Europie, który teraz jest dostępny w nowej gamie modelowej z nową wersją wyposażenia i w nowym kolorze...

Renault zaprezentował model ZOE 2023. ZOE to najlepiej sprzedający się elektryczny samochód miejski w Europie, który teraz jest dostępny w nowej gamie modelowej z nową wersją wyposażenia i w nowym kolorze nadwozia Szary Schiste.

Redakcja news Samochody zeroemisyjne znów mogą jeździć za darmo płatnymi autostradami

Samochody zeroemisyjne znów mogą jeździć za darmo płatnymi autostradami Samochody zeroemisyjne znów mogą jeździć za darmo płatnymi autostradami

4 lipca 2022 r. ruszyła druga edycja „Autostrady do elektromobilności”. To projekt, który umożliwia bezpłatne przejazdy płatnymi autostradami dla samochodów w pełni elektrycznych. Jak z tego skorzystać?

4 lipca 2022 r. ruszyła druga edycja „Autostrady do elektromobilności”. To projekt, który umożliwia bezpłatne przejazdy płatnymi autostradami dla samochodów w pełni elektrycznych. Jak z tego skorzystać?

Redakcja news Połowa ładowarek w UE przypada na Holandię i Niemcy

Połowa ładowarek w UE przypada na Holandię i Niemcy Połowa ładowarek w UE przypada na Holandię i Niemcy

Analiza danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazuje, że połowa wszystkich publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w...

Analiza danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazuje, że połowa wszystkich publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w dwóch krajach – Holandii i Niemczech. Te dwa kraje stanowią mniej niż 10% całej powierzchni UE. Druga połowa wszystkich ładowarek jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, zajmujących 90% unijnej powierzchni.

Redakcja news Prawie 5 tys. wniosków o dopłaty z programu „Mój Elektryk”

Prawie 5 tys. wniosków o dopłaty z programu „Mój Elektryk” Prawie 5 tys. wniosków o dopłaty z programu „Mój Elektryk”

Po 9 miesiącach od uruchomienia programu „Mój Elektryk” złożono niemal 5 tys. wniosków o dopłaty do samochodów zeroemisyjnych na łączną kwotę ponad 136 mln złotych.

Po 9 miesiącach od uruchomienia programu „Mój Elektryk” złożono niemal 5 tys. wniosków o dopłaty do samochodów zeroemisyjnych na łączną kwotę ponad 136 mln złotych.

Redakcja news AstraZeneca postawiła na Hyundai IONIQ 5

AstraZeneca postawiła na Hyundai IONIQ 5 AstraZeneca postawiła na Hyundai IONIQ 5

Firmy coraz częściej decydują się na włączenie do swojej floty samochodów w pełni elektrycznych. Jedno z największych zamówień na samochody elektryczne w Polsce jest właśnie realizowane przez LeasePlan....

Firmy coraz częściej decydują się na włączenie do swojej floty samochodów w pełni elektrycznych. Jedno z największych zamówień na samochody elektryczne w Polsce jest właśnie realizowane przez LeasePlan. Firma dostarczy 41 elektryków dla spółki AstraZeneca w ramach wynajmu długoterminowego. Wybrany model to Hyundai IONIQ 5.

Redakcja news Punkty ładowania Shell Recharge pojawią się w Polsce w 2023 roku

Punkty ładowania Shell Recharge pojawią się w Polsce w 2023 roku Punkty ładowania Shell Recharge pojawią się w Polsce w 2023 roku

Koncern paliwowy Shell pracuje nad uruchomieniem w Polsce własnej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych pod marką Shell Recharge. Pierwsze z nich powinny pojawić się u nas w 2023 roku.

Koncern paliwowy Shell pracuje nad uruchomieniem w Polsce własnej sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych pod marką Shell Recharge. Pierwsze z nich powinny pojawić się u nas w 2023 roku.

Redakcja news Corsa-e świetnie sprzedaje się w Wielkiej Brytanii

Corsa-e świetnie sprzedaje się w Wielkiej Brytanii Corsa-e świetnie sprzedaje się w Wielkiej Brytanii

Vauxhall Corsa okazała się najlepiej sprzedającym się nowym samochodem w Wielkiej Brytanii w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku. Z kolei całkowicie elektryczna Corsa-e została uznana za najlepiej...

Vauxhall Corsa okazała się najlepiej sprzedającym się nowym samochodem w Wielkiej Brytanii w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku. Z kolei całkowicie elektryczna Corsa-e została uznana za najlepiej sprzedające się elektryczne super mini w pierwszej połowie tego roku.

Wybrane dla Ciebie

Tylko teraz kamery termowizyjne w tak niskich cenach! Sprawdź promocje!

Tylko teraz kamery termowizyjne w tak niskich cenach! Sprawdź promocje! Tylko teraz kamery termowizyjne w tak niskich cenach! Sprawdź promocje!

15 lat gwarancji na fotowoltaikę - czy to możliwe?

15 lat gwarancji na fotowoltaikę - czy to możliwe? 15 lat gwarancji na fotowoltaikę - czy to możliwe?

Jakie ograniczniki przepięć zastosować do fotowoltaiki?

Jakie ograniczniki przepięć zastosować do fotowoltaiki? Jakie ograniczniki przepięć zastosować do fotowoltaiki?

Jak zwiększyć niezawodność zasilanie?

Jak zwiększyć niezawodność zasilanie? Jak zwiększyć niezawodność zasilanie?

Dobór i konfiguracja transformatorów »

Dobór i konfiguracja transformatorów » Dobór i konfiguracja transformatorów »

Jaką kamerę termowizyjną wybrać? Zobacz porównanie »

Jaką kamerę termowizyjną wybrać? Zobacz porównanie » Jaką kamerę termowizyjną wybrać? Zobacz porównanie »

Jak zabezpieczyć obwód przed przeciążeniami i zwarciami?

Jak zabezpieczyć obwód przed przeciążeniami i zwarciami? Jak zabezpieczyć obwód przed przeciążeniami i zwarciami?

Jakie klucze wybrać do do skręcania złączy oraz do rozłączania gniazda i wtyczki?

Jakie klucze wybrać do do skręcania złączy oraz do rozłączania gniazda i wtyczki? Jakie klucze wybrać do do skręcania złączy oraz do rozłączania gniazda i wtyczki?

W jakim programie przygotowywać wycenę rozdzielnicy? »

W jakim programie przygotowywać wycenę rozdzielnicy? » W jakim programie przygotowywać wycenę rozdzielnicy? »

Katalog Elektromobilność »

Katalog Elektromobilność » Katalog Elektromobilność  »

Idealne rozwiązanie do ochrony i sterowania silnikiem »

Idealne rozwiązanie do ochrony i sterowania silnikiem » Idealne rozwiązanie do ochrony i sterowania silnikiem »

Nie przepłacaj za materiały i produkty elektryczne! Kupuj taniej i zyskaj 150 zł na początek!

Nie przepłacaj za materiały i produkty elektryczne! Kupuj taniej i zyskaj 150 zł na początek! Nie przepłacaj za materiały i produkty elektryczne! Kupuj taniej i zyskaj 150 zł na początek!

Projektowanie oświetlenia - nanowocześniejsze rozwiązania dla Twoich klientów

Projektowanie oświetlenia - nanowocześniejsze rozwiązania dla Twoich klientów Projektowanie oświetlenia - nanowocześniejsze rozwiązania dla Twoich klientów

Multimetr cyfrowy - na co postawić?

Multimetr cyfrowy - na co postawić? Multimetr cyfrowy - na co postawić?

Zarządzanie energią i automatyzacja - isntalacje w budynkach »

Zarządzanie energią i automatyzacja - isntalacje w budynkach » Zarządzanie energią i automatyzacja - isntalacje w budynkach »

Jak zabezpieczyć rozdzielnicę elektryczną?

Jak zabezpieczyć rozdzielnicę elektryczną? Jak zabezpieczyć rozdzielnicę elektryczną?

Jesteś inżynierem? Sprawdź nowe możliwości »

Jesteś inżynierem? Sprawdź nowe możliwości » Jesteś inżynierem? Sprawdź nowe możliwości »

Konfigurator osprzętu elektroinstalacyjnego online»

Konfigurator osprzętu elektroinstalacyjnego online» Konfigurator osprzętu elektroinstalacyjnego online»

Promocja na falowniki - lepiej sprawdź »

Promocja na falowniki - lepiej sprawdź » Promocja na falowniki - lepiej sprawdź »

Jakie są podstawowe elementy systemu Smart Home?

Jakie są podstawowe elementy systemu Smart Home? Jakie są podstawowe elementy systemu Smart Home?

Pobierz program do projektowania schematów elektrycznych »

Pobierz program do projektowania schematów elektrycznych » Pobierz program do projektowania schematów elektrycznych »

Sposób na budowę elektrowni fotowoltaicznej »

Sposób na budowę elektrowni fotowoltaicznej » Sposób na budowę elektrowni fotowoltaicznej »

Porównanie parametrów i cen kamer termowizyjnych »

Porównanie parametrów i cen kamer termowizyjnych » Porównanie parametrów i cen kamer termowizyjnych »

Jaki jest najlepszy modułowy zasilacz UPS dla urządzeń krytycznych?

Jaki jest najlepszy modułowy zasilacz UPS dla urządzeń krytycznych? Jaki jest najlepszy modułowy zasilacz UPS dla urządzeń krytycznych?

Projektowanie serwerowni - rozwiązania dla Data Center »

Projektowanie serwerowni - rozwiązania dla Data Center » Projektowanie serwerowni - rozwiązania dla Data Center »

Najnowsze produkty i technologie

Bartłomiej Jaworski, Eaton Electric Sp. z o.o. Zabezpieczenia stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Zabezpieczenia stacji ładowania pojazdów elektrycznych Zabezpieczenia stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Zgodnie z decyzją parlamentu UE, w 2035 roku mają zostać wyprodukowane ostatnie auta spalinowe. W związku z tym przez najbliższe 13 lat będziemy obserwować dynamiczny rozwój elektromobilności, w tym towarzyszącej...

Zgodnie z decyzją parlamentu UE, w 2035 roku mają zostać wyprodukowane ostatnie auta spalinowe. W związku z tym przez najbliższe 13 lat będziemy obserwować dynamiczny rozwój elektromobilności, w tym towarzyszącej i wspierającej ją infrastruktury. Bardzo istotne jest, aby pod presją czasu nie iść na kompromis w zakresie bezpieczeństwa, zwłaszcza w kontekście infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Dostępne raporty dotyczące pożarów pojazdów elektrycznych wyraźnie wskazują na opłakane skutki...

ABB Sp. z o.o. Elektryka naładujesz energią odnawialną

Elektryka naładujesz energią odnawialną Elektryka naładujesz energią odnawialną

Stacje ładowania powinny dziś być dostępne cenowo, spełniać wysokie standardy jakości i łączyć się z Internetem – to kluczowe potrzeby użytkowników aut elektrycznych. Lista wymagań jednak zaczyna rosnąć,...

Stacje ładowania powinny dziś być dostępne cenowo, spełniać wysokie standardy jakości i łączyć się z Internetem – to kluczowe potrzeby użytkowników aut elektrycznych. Lista wymagań jednak zaczyna rosnąć, bo coraz więcej osób korzysta w swoich domach z energii odnawialnej i chce skutecznie nią zarządzać oraz kontrolować jej zużycie. Jak rynek elektromobilności odpowiada na te potrzeby?

PHOENIX CONTACT Sp.z o.o. Bezpieczeństwo Twojej inwestycji w PV to również certyfikowane ograniczniki przepięć Phoenix Contact

Bezpieczeństwo Twojej inwestycji w PV to również certyfikowane ograniczniki przepięć Phoenix Contact Bezpieczeństwo Twojej inwestycji w PV to również certyfikowane ograniczniki przepięć Phoenix Contact

Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych....

Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych. Dodatkowo w różnych materiałach marketingowych również można znaleźć nie zawsze pełne informacje na temat wymagań stawianych SPD, co nie pomaga w właściwym doborze odpowiedniego modelu do aplikacji. W tym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze zagadnienia, które pozwolą dobrać bezpieczne ograniczniki...

F&F Pabianice MeternetPRO – system zdalnego odczytu, rejestracji danych oraz sterowania i powiadamiania

MeternetPRO – system zdalnego odczytu, rejestracji danych oraz sterowania i powiadamiania MeternetPRO – system zdalnego odczytu, rejestracji danych oraz sterowania i powiadamiania

Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa...

Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa wykazują dużą determinację do zmian prowadzących do optymalizacji kosztów, co zapewnić ma im zachowanie przewagi konkurencyjnej, wynikającej np. z przyjętej strategii przewagi kosztowej.

Iwona Bortniczuk, Brother Polska Taśmy TZe synonimem trwałości

Taśmy TZe synonimem trwałości Taśmy TZe synonimem trwałości

Mimo warstwowej budowy są niezwykle cienkie. Grubość 160 mikrometrów nie przeszkadza im jednak w osiągnięciu zaskakująco dobrych parametrów wytrzymałościowych. Taśmy TZe są odporne na ścieranie, zarysowania,...

Mimo warstwowej budowy są niezwykle cienkie. Grubość 160 mikrometrów nie przeszkadza im jednak w osiągnięciu zaskakująco dobrych parametrów wytrzymałościowych. Taśmy TZe są odporne na ścieranie, zarysowania, promieniowania UV i ekstremalne temperatury.

SIBA Polska Sp. z o.o. Bezpieczniki firmy SIBA – zastosowanie w magazynach energii z akumulatorami

Bezpieczniki firmy SIBA – zastosowanie w magazynach energii z akumulatorami Bezpieczniki firmy SIBA – zastosowanie w magazynach energii z akumulatorami

Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów...

Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów zapewniających zasilanie całych zakładów. Jest zatem sprawą kluczową, aby systemy zasilania awaryjnego same działały bez zarzutu. Bezpieczniki produkowane przez firmę SIBA zabezpieczają urządzenia, które w przypadku awarii zasilania dostarczają energię kluczowym odbiorom.

LEGRAND POLSKA Sp.z o.o. Nowe rozdzielnice Practibox S - wysoka jakość i nagrodzony design w przystępnej cenie

Nowe rozdzielnice Practibox S - wysoka jakość i nagrodzony design w przystępnej cenie Nowe rozdzielnice Practibox S - wysoka jakość i nagrodzony design w przystępnej cenie

W portfolio produktowym firmy Legrand pojawiła się nowa gama rozdzielnic izolacyjnych o nazwie Practibox S. Oferta dedykowana jest przede wszystkim dla budownictwa mieszkaniowego (prywatnego jak i deweloperskiego),...

W portfolio produktowym firmy Legrand pojawiła się nowa gama rozdzielnic izolacyjnych o nazwie Practibox S. Oferta dedykowana jest przede wszystkim dla budownictwa mieszkaniowego (prywatnego jak i deweloperskiego), hoteli i obiektów biurowych. Rozdzielnice otrzymały prestiżową nagrodę IF DESIGN AWARD 2019 w kategorii produkt, za elegancki i lekki wygląd oraz dbałość o środowisko naturalne podczas procesu produkcji.

IGE+XAO Jak projektować schematy elektryczne i jakiego używać oprogramowania wspomagającego

Jak projektować schematy elektryczne i jakiego używać oprogramowania wspomagającego Jak projektować schematy elektryczne i jakiego używać oprogramowania wspomagającego

Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.

Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.

BENNING Power Electronics Sp. z o.o. UPS-y kompensacyjne

UPS-y kompensacyjne UPS-y kompensacyjne

Urządzenia zasilania bezprzerwowego są niezbędnym elementem układów zasilania wrażliwych odbiorów, procesów technologicznych, zasilania centrów danych i układów automatyki. Środowisko techniczne, w jakim...

Urządzenia zasilania bezprzerwowego są niezbędnym elementem układów zasilania wrażliwych odbiorów, procesów technologicznych, zasilania centrów danych i układów automatyki. Środowisko techniczne, w jakim te urządzenia funkcjonują, opisują normy na urządzenia odbierające energię z sieci energetycznej oraz normy i wymagania na sieć zasilającą, w szczególności wymagania na jakość energii elektrycznej dostarczanej przez operatora systemu dystrybucji energii OSD.

Brother Polska Drukarki etykiet dla elektryków i elektroinstalatorów Brother

Drukarki etykiet dla elektryków i elektroinstalatorów Brother Drukarki etykiet dla elektryków i elektroinstalatorów Brother

Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch...

Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch E550WVP to przenośne i szybkie urządzenia, które oferują specjalne funkcje do druku najpopularniejszych typów etykiet. Urządzenia pozwalają na szybkie i bezproblemowe drukowanie oznaczeń kabli, przewodów, gniazdek elektrycznych, przełączników oraz paneli krosowniczych.

Elektrometal Energetyka SA Sterowniki zabezpieczeniowe e2TANGO firmy Elektrometal Energetyka SA

Sterowniki zabezpieczeniowe e2TANGO firmy Elektrometal Energetyka SA Sterowniki zabezpieczeniowe e2TANGO firmy Elektrometal Energetyka SA

Źródłami energii OZE w Polsce są wiatr, słońce, woda, biomasa i biogaz. Według danych publikowanych przez Instytut Energetyki Odnawialnej oraz Agencję Rynku Energii, aktualnie łączna moc z odnawialnych...

Źródłami energii OZE w Polsce są wiatr, słońce, woda, biomasa i biogaz. Według danych publikowanych przez Instytut Energetyki Odnawialnej oraz Agencję Rynku Energii, aktualnie łączna moc z odnawialnych źródeł energii to około 12 GW. W sektorze OZE fotowoltaika zajmuje wysokie drugie miejsce. Moc instalacji PV w Polsce przekroczyła 3 GW, a według prognoz do roku 2025 może osiągnąć niemal 10 GW. Znaczna liczba elektrowni fotowoltaicznych PV to instalacje do 1 MW, z czego do tej pory w około 500 takich...

PHOENIX CONTACT Sp.z o.o. Certyfikowane rozwiązanie dla systemów fotowoltaicznych

Certyfikowane rozwiązanie dla systemów fotowoltaicznych Certyfikowane rozwiązanie dla systemów fotowoltaicznych

Sterownik do regulacji dostarczania energii do sieci Operatorzy systemu elektroenergetycznego zobowiązani są do dostarczania jak największej ilości energii odnawialnej do sieci, przy czym jej stabilność...

Sterownik do regulacji dostarczania energii do sieci Operatorzy systemu elektroenergetycznego zobowiązani są do dostarczania jak największej ilości energii odnawialnej do sieci, przy czym jej stabilność nie może być zagrożona. Za stabilność sieci odpowiada regulacja mocy czynnej i biernej. Certyfikowane sterowniki firmy Phoenix Contact pozwalaj na regulacje dostarczania energii do sieci, a dzięki technologii PLCnext potrafią znacznie więcej.

Dobre Sufity Czy można samemu zrobić sufit napinany?

Czy można samemu zrobić sufit napinany? Czy można samemu zrobić sufit napinany?

Remont jest zawsze drogim procesem, dlatego wiele osób szuka sposobów na zaoszczędzenie pieniędzy. Obniżenie kosztów poprzez wybór tanich materiałów wykończeniowych jest obarczone zakupem produktów niskiej...

Remont jest zawsze drogim procesem, dlatego wiele osób szuka sposobów na zaoszczędzenie pieniędzy. Obniżenie kosztów poprzez wybór tanich materiałów wykończeniowych jest obarczone zakupem produktów niskiej jakości, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia i szybko tracą swój wygląd. Dlatego dla większości najlepszym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy jest samodzielne wykonanie prac instalacyjnych i budowlanych.

Automa.Net Wyszukiwarka części i jej znaczenie dla branży przemysłowej. Jakie możliwości oferuje?

Wyszukiwarka części i jej znaczenie dla branży przemysłowej. Jakie możliwości oferuje? Wyszukiwarka części i jej znaczenie dla branży przemysłowej. Jakie możliwości oferuje?

Żyjemy w czasach, które coraz bardziej kojarzą się z niedoborami. Jednymi z najdotkliwszych są te, które związane są z branżą przemysłową. Istotne części są czasem niedostępne lub potrzeba czekać na nie...

Żyjemy w czasach, które coraz bardziej kojarzą się z niedoborami. Jednymi z najdotkliwszych są te, które związane są z branżą przemysłową. Istotne części są czasem niedostępne lub potrzeba czekać na nie przez długi czas. Na szczęście podejmowane są inicjatywy mające na celu ograniczenie tych przykrych zjawisk. Jedną z nich jest wyszukiwarka części automatyki przemysłowej. Jak działa takie rozwiązanie?

OBI Jak wybrać elektronarzędzia? Zasilanie spalinowe, sieciowe czy akumulatorowe? Silnik szczotkowy czy bezszczotkowy?

Jak wybrać elektronarzędzia? Zasilanie spalinowe, sieciowe czy akumulatorowe? Silnik szczotkowy czy bezszczotkowy? Jak wybrać elektronarzędzia? Zasilanie spalinowe, sieciowe czy akumulatorowe? Silnik szczotkowy czy bezszczotkowy?

Praca w domu, warsztacie czy w ogrodzie wymaga określonych narzędzi, dzięki którym będziesz wygodnie ciąć, wygładzać i obrabiać. Podstawowym pytaniem jest: jakie zasilanie wybrać? Oferta elektronarzędzi...

Praca w domu, warsztacie czy w ogrodzie wymaga określonych narzędzi, dzięki którym będziesz wygodnie ciąć, wygładzać i obrabiać. Podstawowym pytaniem jest: jakie zasilanie wybrać? Oferta elektronarzędzi to nie tylko narzędzia akumulatorowe – do wyboru masz również te zasilane spalinowo i sieciowo, które dodatkowo mogą być wyposażone w silnik szczotkowy lub bezszczotkowy. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety.

merXu Zamawiaj międzynarodowo na merXu i nie płać za transport

Zamawiaj międzynarodowo na merXu i nie płać za transport Zamawiaj międzynarodowo na merXu i nie płać za transport

W październiku zarejestrowani użytkownicy merXu – europejskiej e-platformy handlowej tylko dla firm z branży przemysłowej – mogą zaoszczędzić nawet 1300 zł na dostawie profesjonalnych produktów od międzynarodowych...

W październiku zarejestrowani użytkownicy merXu – europejskiej e-platformy handlowej tylko dla firm z branży przemysłowej – mogą zaoszczędzić nawet 1300 zł na dostawie profesjonalnych produktów od międzynarodowych kontrahentów. Zasady akcji promocyjnej są bardzo proste.

merXu Kupuj przez internet w 8 krajach Unii Europejskiej

Kupuj przez internet w 8 krajach Unii Europejskiej Kupuj przez internet w 8 krajach Unii Europejskiej

Ciężki okres dla branży przemysłowej spowodowany światową sytuacją gospodarczo-polityczną sprawia, że coraz więcej firm zainteresowanych jest międzynarodowymi możliwościami, jakie niesie rynek. A te są...

Ciężki okres dla branży przemysłowej spowodowany światową sytuacją gospodarczo-polityczną sprawia, że coraz więcej firm zainteresowanych jest międzynarodowymi możliwościami, jakie niesie rynek. A te są naprawdę ciekawe – zwłaszcza z perspektywy zakupowej.

Rittal Sp. z o.o. Klimatyzatory Blue e+ Outdoor – maksymalna efektywność przy każdej pogodzie

Klimatyzatory Blue e+ Outdoor – maksymalna efektywność przy każdej pogodzie Klimatyzatory Blue e+ Outdoor – maksymalna efektywność przy każdej pogodzie

Klimatyzatory naścienne „Blue e+ Outdoor” Rittal są uzupełnieniem serii wysokowydajnych klimatyzatorów o rozwiązanie przeznaczone do zastosowań na zewnątrz budynków. Poza oszczędnością energii na średnim...

Klimatyzatory naścienne „Blue e+ Outdoor” Rittal są uzupełnieniem serii wysokowydajnych klimatyzatorów o rozwiązanie przeznaczone do zastosowań na zewnątrz budynków. Poza oszczędnością energii na średnim poziomie 75 procent nowe urządzenia posiadają zabezpieczoną przed wandalizmem obudowę, wysoki stopnień ochrony IP i gwarantują bezpieczną eksploatacją nawet w najsurowszych warunkach. Wraz z obudowami outdoor serii Rittal Toptec tworzą idealnie dopasowany system modułowy, który można stosować w każdych...

Euro Pro Group news Euro Pro Group na Targach Energetab 2022

Euro Pro Group na Targach Energetab 2022 Euro Pro Group na Targach Energetab 2022

Euro Pro Group zaprezentowała się podczas wrześniowych targów energetycznych ENERGETAB 2022. Pokazała tam najnowsze produkty firmy FLIR, których jest bezpośrednim importerem.

Euro Pro Group zaprezentowała się podczas wrześniowych targów energetycznych ENERGETAB 2022. Pokazała tam najnowsze produkty firmy FLIR, których jest bezpośrednim importerem.

TRANSFER MULTISORT ELEKTRONIK SP. Z O.O. Półprzewodnikowe moduły mocy Semikron w TME

Półprzewodnikowe moduły mocy Semikron w TME Półprzewodnikowe moduły mocy Semikron w TME

Dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku nieustannie wymuszają na producentach konieczność poszukiwania nowych rozwiązań. W wielu przypadkach postęp technologiczny sprowadza się obecnie do automatyzacji...

Dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku nieustannie wymuszają na producentach konieczność poszukiwania nowych rozwiązań. W wielu przypadkach postęp technologiczny sprowadza się obecnie do automatyzacji procesów, która pozwala na eliminację ludzkich błędów, podnoszenie jakości życia lub zwiększanie możliwości produkcyjnych w zakładach przemysłowych. Ze względu na politykę klimatyczną, a także stale zwiększający się popyt na energię elektryczną, bardzo ważną kwestią jest możliwość produkcji oraz...

Kontakt-Simon SA news Kontakt-Simon na targach ENERGETAB 2022

Kontakt-Simon na targach ENERGETAB 2022 Kontakt-Simon na targach ENERGETAB 2022

Produkty polskiego producenta można było zobaczyć na stanowisku nr 50.

Produkty polskiego producenta można było zobaczyć na stanowisku nr 50.

Relpol S.A. news Relpol zaprezentował nowe przekaźniki podczas Targów ENERGETAB 2022

Relpol zaprezentował nowe przekaźniki podczas Targów ENERGETAB 2022 Relpol zaprezentował nowe przekaźniki podczas Targów ENERGETAB 2022

Produkty firmy Relpol można było obejrzeć podczas wrześniowych Targów ENERGETAB.

Produkty firmy Relpol można było obejrzeć podczas wrześniowych Targów ENERGETAB.

news Elektrometal SA zaprezentował nowe produkty na Targach ENERGETAB 2022

Elektrometal SA zaprezentował nowe produkty na Targach ENERGETAB 2022 Elektrometal SA zaprezentował nowe produkty na Targach ENERGETAB 2022

Elektrometal SA wziął udział w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2022, które odbyły się w Bielsku-Białej w dniach 13-15 września.

Elektrometal SA wziął udział w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2022, które odbyły się w Bielsku-Białej w dniach 13-15 września.

elektrogielda.com Poznaj bliżej wybrane rodzaje falowników

Poznaj bliżej wybrane rodzaje falowników Poznaj bliżej wybrane rodzaje falowników

Przemiennik częstotliwości w potocznej mowie nazywany bywa falownikiem. Przez niektórych określenia te stosowane są zamiennie. Jest to jednak błędem. Falownik jest jedynie częścią przemiennika częstotliwości....

Przemiennik częstotliwości w potocznej mowie nazywany bywa falownikiem. Przez niektórych określenia te stosowane są zamiennie. Jest to jednak błędem. Falownik jest jedynie częścią przemiennika częstotliwości. Falownik wykorzystywany jest do sterowania częstotliwością prądu przemiennego. Jest urządzeniem, które zamienia prąd stały na zmienny. Falowniki wykorzystywane są m.in. w tramwajach, samochodach elektrycznych, w fotowoltaice, wirówkach, pralkach, wentylatorach czy bramach automatycznych.

Finder Polska Sp. z o.o. news Finder na targach ENERGETAB 2022

Finder na targach ENERGETAB 2022 Finder na targach ENERGETAB 2022

Finder, producent przekaźników i komponentów elektrycznych, wziął udział w Targach ENERGETAB 2022, odbywających się w Bielsko-Białej między 13 a 15 września. Firma zapraszała gości na stoisko A57.

Finder, producent przekaźników i komponentów elektrycznych, wziął udział w Targach ENERGETAB 2022, odbywających się w Bielsko-Białej między 13 a 15 września. Firma zapraszała gości na stoisko A57.

BENNING Power Electronics Sp. z o.o. news ENERGETAB 2022. Benning promował swoje produkty na targach w Bielsku-Białej

ENERGETAB 2022. Benning promował swoje produkty na targach w Bielsku-Białej ENERGETAB 2022. Benning promował swoje produkty na targach w Bielsku-Białej

Benning, niemiecki producent sprzętu diagnostycznego i systemów zasilania, zaprezentował swoją ofertę na Targach ENERGETAB 2022.

Benning, niemiecki producent sprzętu diagnostycznego i systemów zasilania, zaprezentował swoją ofertę na Targach ENERGETAB 2022.

Brother Polska news Brother na Targach Energetab 2022

Brother na Targach Energetab 2022 Brother na Targach Energetab 2022

Producent drukarek Brother uczestniczył w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2022, które odbyły się w Bielsku-Białej w dniach 13-15 września. Firma gościła swoich potencjalnych klientów na stoisku N19.

Producent drukarek Brother uczestniczył w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2022, które odbyły się w Bielsku-Białej w dniach 13-15 września. Firma gościła swoich potencjalnych klientów na stoisku N19.

COMEX S.A. news ENERGETAB 2022. Systemy zasilania produkowane przez COMEX

ENERGETAB 2022. Systemy zasilania produkowane przez COMEX ENERGETAB 2022. Systemy zasilania produkowane przez COMEX

COMEX S.A., producent zasilaczy UPS i agregatów prądotwórczych, wziął udział w tegorocznych Targach ENERGETAB, które odbyły się w dniach 13-15 września w Bielsku-Białej.

COMEX S.A., producent zasilaczy UPS i agregatów prądotwórczych, wziął udział w tegorocznych Targach ENERGETAB, które odbyły się w dniach 13-15 września w Bielsku-Białej.

APS ENERGIA Sp. z o.o. news ENERGETAB 2022. APS Energia zaprezentowała najnowsze zielone rozwiązania

ENERGETAB 2022. APS Energia zaprezentowała najnowsze zielone rozwiązania ENERGETAB 2022. APS Energia zaprezentowała najnowsze zielone rozwiązania

APS Energia wzięła udział w Targach ENERGETAB 2022, które odbyły się w dniach 13–15 września w Bielsku-Białej. W zewnętrznej strefie SEL firma zaprezentowała najnowsze rozwiązania wspierające zieloną transformację.

APS Energia wzięła udział w Targach ENERGETAB 2022, które odbyły się w dniach 13–15 września w Bielsku-Białej. W zewnętrznej strefie SEL firma zaprezentowała najnowsze rozwiązania wspierające zieloną transformację.

Fundacja START ENERGETYKA Polska Fundacja Start Energetyka Polska – szkolenia G1, G2 i G3

Fundacja Start Energetyka Polska – szkolenia G1, G2 i G3 Fundacja Start Energetyka Polska – szkolenia G1, G2 i G3

Porządny start w przyszłość to coś, na czym zależy wielu młodym ludziom, którzy stają przed wyborem swojej drogi zawodowej. Osoby nieco bardziej doświadczone równie często szukają nowych możliwości zarobkowych,...

Porządny start w przyszłość to coś, na czym zależy wielu młodym ludziom, którzy stają przed wyborem swojej drogi zawodowej. Osoby nieco bardziej doświadczone równie często szukają nowych możliwości zarobkowych, myślą o zmianie branży na bardziej dochodową lub nieco bardziej interesującą niż obecna. Przyczyn jest tak wiele jak ludzi – wypalenie zawodowe, kryzys ekonomiczny, rosnące koszty życia czy poszukiwanie pasji w pracy. W Fundacji Start Energetyka Polska odpowiadamy na potrzeby młodych ludzi...

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.Info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.