elektro.info

Bezpieczna eksploatacja pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania – okiem eksperta

Ładowanie pojazdów elektrycznych - fot. pixabay

Ładowanie pojazdów elektrycznych - fot. pixabay

Na podstawie raportu amerykańskiej Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration), elektrolity stosowane w akumulatorach litowo-jonowych stwarzają mniejsze lub porównywalne ryzyko zapłonu względem paliw konwencjonalnych, takich jak benzyna lub olej napędowy. Zdaniem NHTSA pojazdy elektryczne mieszczą się w pierwszej trójce najbezpieczniejszych pojazdów pod względem zagrożeń pożarowych. Z kolei według analiz Tesli, ryzyko zapłonu BEV jest o ponad 10 razy niższe w porównaniu do pojazdów spalinowych. Z danych ujawnionych w 2018 r. wynika, że na każdy miliard przejechanych mil samochody elektryczne Tesli w Stanach Zjednoczonych ulegały średnio 5 pożarom, podczas gdy pojazdy spalinowe osiągały liczbę 55 [1].

Zobacz także

Redakcja news Ładowarki EV na parkingach Europark

Ładowarki EV na parkingach Europark Ładowarki EV na parkingach Europark

GreenWay Polska podpisała umowę z Europark, dzięki której firma będzie oferować ładowarki swoim klientom – właścicielom parkingów. Wprowadzenie takich usług zwiększy atrakcyjność miejsc postojowych dla...

GreenWay Polska podpisała umowę z Europark, dzięki której firma będzie oferować ładowarki swoim klientom – właścicielom parkingów. Wprowadzenie takich usług zwiększy atrakcyjność miejsc postojowych dla kierowców elektryków i przyczyni się do poszerzenia sieci, głównie w miastach.

Redakcja news W Dąbrowie Górniczej powstała fabryka separatorów

W Dąbrowie Górniczej powstała fabryka separatorów W Dąbrowie Górniczej powstała fabryka separatorów

Należąca do koreańskiej Grupy SK spółka SK Hi-tech Battery Materials Poland uruchomiła w Dąbrowie Górniczej swoją pierwszą europejską fabrykę, w której wytwarzane są separatory do akumulatorów litowo-jonowych....

Należąca do koreańskiej Grupy SK spółka SK Hi-tech Battery Materials Poland uruchomiła w Dąbrowie Górniczej swoją pierwszą europejską fabrykę, w której wytwarzane są separatory do akumulatorów litowo-jonowych. Cała podzielona na cztery etapy inwestycja ma kosztować prawie 7 mld zł.

Redakcja news Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR), Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Celem zmian jest wsparcie rozwoju elektromobilności oraz infrastruktury...

Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR), Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Celem zmian jest wsparcie rozwoju elektromobilności oraz infrastruktury paliw alternatywnych.

Jak pokazuje praktyka, samozapłony EV występują bardzo rzadko, a jeżeli już do nich dochodzi, wpływ na to mają najczęściej czynniki zewnętrzne. 31 sierpnia 2018 r. w Guangzhou w Chinach samochód elektryczny Lifan 650 zapalił się spontanicznie i doszczętnie spłonął. Pożar zaczął się w dolnej części pojazdu, gdzie znajdował się akumulator. Dochodzenie wykazało, że samochód elektryczny był zanurzony w wodzie przez ponad 2 godziny po silnej burzy, która spowodowała przedostanie się wody do akumulatora. Później, gdy właściciel prowadził pojazd, stan ten mógł spowodować zwarcie wewnątrz akumulatora, co doprowadziło do pożaru. Z kolei 18 października 2017 r. Tesla Model S rozbiła się z dużą prędkością na betonowej barierze na autostradzie Arlberg w Austrii. Pożar rozpoczął się w akumulatorze znajdującym się w przedniej części pojazdu, w miejscu uderzenia w betonową ścianę. Analiza konkretnych przypadków dowodzi, że do zapłonu EV dochodzi rzadko, nawet przy zderzeniach z dużą prędkością. Przykładowo, w maju 2018 r. w stanie Utah, USA, samochód elektryczny zderzył się ze stojącym na czerwonym świetle wozem strażackim, przy prędkości 60 mil na godzinę (97 km/h). Do pożaru nie doszło, pomimo znacznych uszkodzeń pojazdu elektrycznego, powstałych w wyniku zderzenia czołowego [1]. Zdarzają się bardziej ekstremalne przyczyny pożaru samochodu elektrycznego – przykładem jest zapalenie się Tesli Model S w 2014 r., gdyż ktoś z wnętrza kabiny strzelił w baterię. W wyniku dochodzenia znaleziono pocisk w uszkodzonej baterii, który spowodował rozszczelnienie ogniw i pożar [3].

W artykule:

  • Sposoby gaszenia

  • Testy zderzeniowe

  • Systemy zabezpieczeń

  • Infrastruktura ładowania

  • Punkt a stacja ładowania

Streszczenie

W artykule omówiono podstawowe kwestie bezpiecznej eksploatacji pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania.

Abstract

Safe Operation of Electric Vehicles and Charging Infrastructure – Expert Review

The article discusses the basic issues of safe operation of electric vehicles and charging infrastructure.

Na początku stycznia 2020 r. na świecie rozeszła sie wiadomość, że samochód elektryczny spowodował poważny pożar i zawalenie sie parkingu na lotnisku w Stavanger w Norwegii. Następnie policja zdementowała to twierdzenie podając, że przyczyną pożaru był starszy model pojazdu z silnikiem Diesla. Niestety, pierwsze doniesienia w mediach często są ostatnimi, jakie pozostają w świadomości milionów odbiorców. Mało kto zapozna się z wynikami dochodzenia. Większość czytelników za prawdziwą uzna pierwotną informację – i z tym pozostanie.

Podobna sytuacja miała miejsce w październiku 2020 r. w Warszawie przy ul. Górczewskiej, gdzie w wyniku pożaru w garażu podziemnym uszkodzonych zostało około 50 samochodów oraz konstrukcja budynku. Niepotwierdzona informacja o tym, że przyczyną wybuchu pożaru miał być pojazd elektryczny, samochód albo hulajnoga, odbiła się szerokim echem w mediach. Wywołało to szereg negatywnych komentarzy dotyczących rzekomo wysokiego ryzyka pożarowego związanego z użytkowaniem pojazdów elektrycznych [1]. Nieoficjalnie mówi się, że w garażu tym nie było samochodu elektrycznego. Mimo upływu 6 miesięcy śledztwo jeszcze trwa w tej sprawie i miejmy nadzieję, że eksperci wskażą konkretną przyczynę tego pożaru.

WARTO WIEDZIEĆ – OKIEM EKSPERTA

Jak bezpiecznie eksploatować stację ładowania, by nie narazić jej na pożar czy przepięcie?

Robert Owczarek – Product Manager, Noark Electric sp. z o.o.

Zagrożenia bezpieczeństwa związane z instalowaniem i używaniem domowej ładowarki EV są bardzo niskie. Kluczowym aspektem jest dobranie odpowiedniej stacji ładowania, tzn. powinna ona posiadać niezbędne zabezpieczenia, takie jak: monitorowanie temperatury, przepięcia i spadku napięcia, sprawdzanie połączenia uziemienia i przewodów neutralnych oraz stanu elektronicznego przed rozpoczęciem ładowania. Bateria pojazdu elektrycznego działa na zasadzie prądu stałego. Musimy się liczyć z możliwością wystąpienia jego upływu, dlatego istotnym zabezpieczeniem jest również wyłącznik różnicowoprądowy typu B (np. z serii Ex9LB63), który jest w stanie wykryć upływ prądu stałego, przemiennego i pulsującego o wysokiej częstotliwości.

 

Przy wyborze ładowarki do pojazdu elektrycznego powinniśmy wybrać taką, która jest zgodna z obowiązującymi w Polsce normami, tj. PN-EN 61851.

Sposoby gaszenia

W przypadku pożaru samochodu elektrycznego bardzo trudne jest całkowite schłodzenie baterii – nawet po jego ugaszeniu temperatura baterii może być na tyle wysoka, że po kilkudziesięciu minutach pożar wybucha na nowo. Trudności ze schłodzeniem baterii wynikają z faktu, że ogniwa upakowane są w moduły, które są szczelnie zabezpieczone w ramie, a ta dodatkowo umieszczona pod podłogą samochodu. Całkowite schłodzenie baterii jest więc bardzo trudne, a jej przegrzanie bardzo łatwo przenosi się na kolejne ogniwa. Jeśli do pożaru samochodu elektrycznego dochodzi na wolnym powietrzu, praktyka postępowania służb ratowniczych sprowadza się często do zatopienia auta w kontenerze z wodą lub pozostawienia w zabezpieczonym miejscu w celu jego wypalenia się. Obie te techniki są jednak niemożliwe do zastosowania w garażach podziemnych [2]. Konieczne jest zatem wypracowanie rozwiązań systemowych, które zmniejszą zagrożenia związane z pożarami samochodów spalinowych i elektrycznych w garażach podziemnych. Z jednej strony dotyczy to bezpieczeństwa konstrukcji budynku, a z drugiej, bezpieczeństwa ekip ratowniczych. W krajach europejskich pojawiają się zmiany w przepisach wprowadzające wymóg wyposażania dużych parkingów podziemnych w instalacje tryskaczowe czy wydzielenia miejsc parkingowych dla samochodów elektrycznych. Proponowane jest również obłożenie ścian garaży podziemnych płytami/matami ppoż. zapewniającymi ochronę konstrukcji budynku przed ogniem.

Testy zderzeniowe

Na rynku europejskim crash-testy samochodów przeprowadza niezależna organizacja EURO NCAP. Przebieg prób zderzeniowych jest identyczny dla pojazdów spalinowych i elektrycznych. Wnioski płynące z testów wskazują, że EV nie tylko nie ustępują poziomem bezpieczeństwa swoim konwencjonalnym odpowiednikom, ale często wypadają od nich lepiej, zdobywając wyższe noty za ochronę pasażerów. Wyniki wspólnego projektu badań wypadków, które przeprowadziły DEKRA (Niemieckie Stowarzyszenie Inspekcji Pojazdów Samochodowych) oraz Uniwersyteckie Centrum Medyczne w Getyndze, świadczą o wysokim poziomie bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych. W ramach projektu zeroemisyjne Renault Zoe oraz Nissana Leaf poddano bocznym i czołowym testom zderzeniowym z prędkościami znacznie przekraczającymi te, które są powszechne w standardowych testach zderzeniowych. Wyniki testów pokazały, że schematy uszkodzeń samochodów typu BEV były porównywalne z pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi. Systemy wysokiego napięcia samochodów elektrycznych były niezawodnie wyłączane w razie wypadku, a pożary nie wystąpiły nawet w przypadkach silnych odkształceń obudowy akumulatora trakcyjnego.

WARTO WIEDZIEĆ – OKIEM EKSPERTA

Jak profesjonalnie zarządzać infrastrukturą stacji ładowania? O czym pamiętać?

Paweł Kusiak – Head of EVB Dział Stacji Ładowania EVB, PRE Edward Biel

W Polsce na podstawie danych prowadzonych przez Polski Związek Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego odnotowany zostaje ciągły wzrost rejestracji osobowych pojazdów elektrycznych. Coraz szerszy wybór wersji elektrycznych wśród producentów samochodów, liczne profity, np. możliwość poruszania się BUS-pasami w aglomeracjach miejskich oraz ekonomiczne walory posiadania takiego pojazdu sprawiają, że Polacy coraz częściej zastanawiają się na zakupieniem samochodu elektrycznego.

Niestety, jednej kwestii posiadacze pojazdów elektrycznych nie są w stanie przeskoczyć. Jest to uzupełnienie energii elektrycznej pojazdu. W zależności od temperatury otoczenia, mocy punktu ładowania, możliwości poboru maksymalnej mocy przez pojazd, pojemności baterii oraz tego, czy jest to stacja AC czy DC, proces ładowania może trwać od 1 do 3 godzin, a nawet dłużej.

Posiadacze pojazdów elektrycznych przed wyjazdem w trasę powinni wykonać „planowanie podróży”. Polega to na zaplanowaniu postojów przy stacjach ładowania wynikających z potrzeby naładowania. Rozwinięta infrastruktura ładowania jest niezbędna do bezstresowego odbywania podróży. Mnogość stacji daje komfort, że w razie zajętości lub awarii punktu ładowania, z którego planowaliśmy skorzystać, możemy podjechać kilka, a nie kilkadziesiąt kilometrów dalej do następnego punktu.

Infrastruktura ładująca, czyli odpowiednio rozbudowana i świetnie działająca sieć punktów, jest kluczowym elementem procesu wdrażania i dalszego rozwoju elektromobilności w kraju nad Wisłą. Poniżej zostanie omówione, na co powinniśmy zwrócić uwagę przy tworzeniu oraz zarządzaniu infrastrukturą stacji ładowania.

Na początku infrastrukturę stacji musimy podzielić na dwie części: infrastrukturę publiczną oraz infrastrukturę prywatną. Infrastruktura publiczna dotyczy stacji ogólnodostępnych dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego posiadających pojazd elektryczny. Stacje ładowania takiej infrastruktury podlegają obligatoryjnie badaniom UDT, a są to np. stacje ładowania przy parkingach, MOP-ach itd.

Infrastruktura prywatna dotyczy stacji mających na celu ładować wyłącznie określone pojazdy przez właściciela, jak np. flota kurierska/dostawcza, pojazdy pracowników firmowych. Takie stacje nie mają konieczności przeprowadzenia badania UDT. Aby zbudować infrastrukturę ładowania, potrzebne są 3 elementy: stacje ładowania pojazdów elektrycznych, operator stacji ładowania oraz atrakcyjne miejsce posadowienia stacji.

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych – podczas wyboru dostawcy należy zwrócić uwagę na liczbę oraz oferowane modele stacji ładowania. Lokalizacje wymagają niejednokrotnie różnych rozwiązań konstrukcyjnych oraz nieszablonowych pomysłów np. zastosowanie długich przewodów typ-2. Stacja musi być wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Energii z dnia 26 czerwca 2019 oraz liczniki do pomiaru energii elektrycznej na potrzeby ładowanych pojazdów spełniające dyrektywę MID. Najważniejszą rzeczą, jaką powinna mieć stacja, jest wgrany protokół OCPP do komunikacji z operatorem stacji wraz z modemem GPRS/GSM. Dodatkowo czas gwarancji oraz szybkość wykonywania serwisów ma kolosalny wpływ na utrzymanie się miejsca. Stacja wraz z jej lokalizacją tworzy pewną renomę. Jeśli użytkownicy raz za razem będą napotykać niesprawną stację, przestaną z niej korzystać, a co za tym idzie stacja przestanie być rentowna.

Bardzo duże znaczenie ma wybrany model stacji ładowania. Jest on podyktowany rodzajem punktu ładowania, jaki chcemy dołożyć w naszej infrastrukturze. Podczas wyboru należy określić liczbę punktów ładowania (dla stacji AC maksymalnie 2x punkt AC 22 kW, dla stacji DC maksymalnie 3 punkty – dwa punkty DC oraz jeden AC) oraz ich moc. Oczywiście wraz ze wzrostem mocy skraca się czas ładowania, więc miejsce stacje się bardziej atrakcyjne dla potencjalnego użytkownika, ale koszty przyłącza energetycznego, koszt stacji oraz jej utrzymania idą znacząco w górę. Podczas doboru należy głęboko przemyśleć wszystkie za i przeciw oraz wybrać rozwiązanie ekonomiczne, a równocześnie atrakcyjne dla użytkowników.

Operator stacji ładowania – operator stacji ładowania jest odpowiedzialny za zarządzenia, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację, rozliczanie użytkowników z procesu ładowania oraz wysyłanie do EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych) informacji o statusie punktu ładowania w stanie rzeczywistym oraz cenie za usługę. Stacja łączy się z wybranym operatorem, przez co może zarządzać pracą stacji zdalnie z poziomu aplikacji. Stacja bez operatora nie ma prawa funkcjonować jako ogólnodostępna. Na polskim rynku istnieje kilku operatorów, którzy udzielają systemu właścicielowi, przez co na podstawie odpowiedniej umowy sam może stać się operatorem ogólnodostępnych stacji ładowania.

Miejsce postawienia stacji ładowania – podczas wyboru miejsca należy zwrócić uwagę na:

  • liczbę miejsc parkingowych i ich rozkład,
  • moc przyłączeniową dostępną na punkty ładowania,
  • czas na wykonanie modernizacji przyłącza, jeśli okaże się to konieczne,
  • możliwość rozbudowy o kolejne stacje, jeśli lokalizacja okaże się trafiona,
  • to, jak często miejsce jest odwiedzane oraz jak daleko jest od głównej drogi,
  • czy w okolicy znajdują się obiekty gastronomiczne lub inne obiekty, w których użytkownik może spędzić czas podczas ładowania pojazdu elektrycznego.

Zarządzanie infrastrukturą wykonuje się zdalnie z panelu operatora, bez wychodzenia z domu. Dzięki sieci GPRS/GSM oraz modemom z kartami SIM znajdujących się w stacjach z OCPP możemy na bieżąco monitorować, włączać, wyłączać stację oraz tworzyć statystyki. Po pewnym czasie można zauważyć, które modele stacji oraz które lokalizacje są rentowne, a które nie. Jest to cenna wskazówka przy podejmowaniu kolejnych kroków w celu dalszej rozbudowy infrastruktury ładowania.

 

Systemy zabezpieczeń

Akumulatory w pojazdach elektrycznych są wyposażone w kompleksowy system zabezpieczeń przeciwpożarowych. Jest on aktywny: zarówno podczas postoju samochodu, jak również w czasie jazdy oraz jego ładowania. System zabezpieczeń obejmuje m.in. układ chłodzenia chroniący przed przegrzaniem akumulatora oraz wzmocnioną obudowę ochronną zapobiegającą uszkodzeniom mechanicznym. Zapora ogniowa, która oddziela moduły akumulatora, ogranicza potencjalne szkody i zabezpiecza pozostałe podzespoły pojazdu przed zapłonem. Ryzyko pożaru minimalizują także system awaryjnego wyłączania wysokiego napięcia oraz obwód, który w czasie postoju separuje napięcie akumulatora od reszty instalacji elektrycznej pojazdu [1].

Bezpieczeństwo akumulatorów litowo-jonowych znacznie poprawiło sie od czasu ich opracowania na początku lat 90. XX wieku, a każdy rok przynosi postępy na tym polu. Ograniczenie rozmiarów, przy rosnącej żywotności i pojemności, a także rygorystyczne badania i testy mające na celu minimalizację ryzyka pożarów oraz wdrażanie nowych zabezpieczeń w tym zakresie sprawiają, że akumulatory i ich eksploatacja są bezpieczne.

Infrastruktura ładowania

Rozporządzenie Ministra Energii z 26 czerwca 2019 r. w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego [5] jest jednym z aktów wykonawczych do Ustawy [4], zawierającym najważniejsze informacje prawno-techniczne związane ze stacją lub z punktem ładowania jako obiektem. Można powiedzieć, że Rozporządzenie stanowi swoiste kompendium wiedzy na temat wymagań stawianych tym, którzy chcą zainstalować i eksploatować stację lub punkt ładowania [6]. Podzielone jest tematycznie na rozdziały. W rozdziale 2 przedstawione są szczegółowe wymagania techniczne dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji, naprawy i modernizacji. Rozdział 3 omawia szczegółowe wymagania techniczne dla gniazd wyjściowych lub złączy pojazdowych dla ogólnodostępnych stacji ładowania. Rozdział 4 wskazuje rodzaje, terminy oraz sposoby przeprowadzania badań. Natomiast rozdział 5 omawia zakres dokumentacji dołączanej do wniosku o przeprowadzenie badania [6].

Punkt a stacja ładowania

Najprościej rozróżnić punkt i stację ładowania podając ich definicje – punkt ładowania to urządzenie służące do ładowania pojedynczego pojazdu, natomiast stacja ładowania to urządzenie budowlane lub wolno stojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania [6].

W art. 13 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych [4] mówi się o tym, że wszystkie stacje i punkty ładowania muszą spełniać wymagania techniczne oraz eksploatacyjne, które są określone m.in. w przedmiotowych Polskich Normach oraz Rozporządzeniu [5]. Niestety, tylko jedna norma PN-HD 60364-7-722:2019-01 P, dotycząca ładowania pojazdów elektrycznych jest w języku polskim i należy bezwzględnie ją stosować. Natomiast seria norm okładkowych PN-EN 61851 odnosi się do punktów ładowania przewodowego o napięciu nie wyższym niż ac 1000 V i dc 1500 V. Systematyzuje wiedzę dotyczącą m.in. nazewnictwa, podziałów funkcjonalnych trybów ładowania oraz podejmuje główne aspekty związane z bezpieczeństwem użytkowania punktów i stacji ładowania. Można powiedzieć, że część 1 serii jest podstawowym źródłem wiedzy na temat ładowania przewodowego. Seria norm PN-EN 62196 zawiera wytyczne dla gniazd i wtyczek dla punktów ładowania przewodowego, a także standaryzuje kilka ich typów (m.in. typ 2, CCS2) pod kątem zgodności wymiarowej. Seria norm PN-EN ISO 15118 dotyczy komunikacji pomiędzy punktem ładowania i pojazdem. Przedstawiony jest podział na komunikację korzystającą z podstawowego przesyłania sygnałów oraz komunikację wysokiego poziomu wraz ze sposobami użycia. Seria nie nazywa gotowego protokołu komunikacyjnego – stawia dla niego wytyczne i przedstawia pożądane cechy i działanie. Porusza także tematy związane z cyberbezpieczeństwem oraz sposobami rozliczania się za ładowanie. Dla pantografów autobusowych nie znormalizowano na razie wymiarów, wysokości zawieszenia osprzętu oraz kształtu [6].

Wymagania szczegółowe zawarte w polskojęzycznej normie PN-HD 60364-7-722:2019-01 P odnoszą się do: obwodów przeznaczonych do zasilania pojazdów elektrycznych w celu ich ładowania oraz obwodów przeznaczonych do zasilania sieci z instalacji pojazdów elektrycznych. Wymagania tej części normy dotyczą tylko obwodów do punktu przyłączenia pojazdu. Ta część nie obejmuje ryzyka eksplozji z powodu możliwego wytwarzania wodoru i innych łatwopalnych gazów podczas ładowania akumulatora.

Wskazać należy, że bezpieczeństwo użytkowania stacji i punktów ładowania jest związane nie tylko z zagadnieniami z zakresu elektryki i cyberbezpieczeństwa, ale i ochrony ppoż., bezpieczeństwa funkcjonowania sieci elektroenergetycznej jako części wspólnego systemu oraz dostępu dla osób niepełnosprawnych. Szczególnie przy szybkim ładowaniu pojazdów elektrycznych, gdy występują duże prądy, a akumulatory wydzielają dużo ciepła w ich trakcie, należy uwzględnić kwestie ochrony ppoż. ze względu na pojawiające się w doniesieniach prasowych przypadki pożarów pojazdów elektrycznych [6].

W art. 14 Ustawy [4] dodano, że stacje i punkty mogą być użytkowane jedynie zgodnie z ich przeznaczeniem, zapisanym w dokumentacji urządzenia, czyli m.in. do ładowania konkretnego typu pojazdów prądem o określonych parametrach przy użyciu wtyczki/gniazda sprecyzowanego typu, do pobierania energii na potrzeby własne itd. Z urządzeń nie wolno korzystać, jeśli ich stan techniczny na to nie pozwala lub są one uszkodzone. Urządzenia także powinny mieć zestaw dokumentacji przechowywany przez eksploatującego.

Na jej podstawie został wydany akt wykonawczy – Rozporządzenie Ministra Energii z 26 czerwca 2019 r. w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego [5].

WARTO WIEDZIEĆ – OKIEM EKSPERTA

W jaki sposób możemy zapewnić bezpieczne i nieprzerwane działanie stacji ładowania pojazdów elektrycznych?

Rafał Sypniewski – menadżer obszaru biznesu Phoenix ­Contact Sp. z o.o.

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych jest równie ważna jak sam pojazd. Stacja ładowania obejmuje wiele ważnych i wrażliwych elementów. Wymagają one ochrony w celu zapewnienia długiego czasu użytkowania i bezpiecznego, nieprzerwanego ładowania.

A jej niska odporność może wpłynąć na stan elektroniki pojazdu. Jak zrobić, aby podczas ładowania pojazdów w obwodzie zasilania nie pojawiło się groźne przepięcie lub inny stan nieustalony, które mogą uszkodzić auto?

Podstawowym sposobem zminimalizowania ryzyka jest instalacja odpowiednio skoordynowanych środków ochrony przed przepięciami. Stworzony specjalnie do stacji ładowania ogranicznik przepięć VAL-EV-T1/T2 zapewni niezawodną ochronę nie tylko przed częściowymi prądami piorunowymi, ale również ochronę przez przepięciami powstałymi wskutek pobliskich operacji łączeniowych. Jako uniwersalny spełnia on wymagania PN-HD 60364-5-534 dotyczące odprowadzanych prądów piorunowych, który tutaj jest nie mniejszy niż 12,5kA 10/350 µs. Aby chronić stację ładowania lub ładowarkę naścienną na wypadek pośrednich skutków wyładowania piorunowego w pobliżu naszego punktu ładowania, podstawowym dla ochrony naszej aplikacji jest ogranicznik przepięć typu 2. Stworzony specjalnie w tym celu ­VAL-EV-T2 zapewni nie tylko bezpieczeństwo naszej stacji, ale zwłaszcza ładowanego pojazdu. W przypadku urządzeń zasilanych napięciem 24 V DC zalecany jest również ogranicznik przepięć typu 3, np. PLT-SEC-T3-24-FM-UT – 2907916.

Ważnym elementem, o którym należy również pamiętać, są urządzenia do komunikacji, np. z systemami rozliczeniowymi lub systemami zarządzania budynkiem. Mogą to być np. modemy sieci komórkowej lub switche ethernetowe i aby je chronić, zalecany jest ogranicznik przepięć DT-LAN-CAT.6+ – 2881007 do sieci IT.

Każda stacja z punktem o mocy większej niż 3,7 kW podlega badaniom technicznym przed oddaniem do użytkowania (art. 16 Ustawy [4]). To samo dotyczy punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. Badanie przeprowadzane jest na wniosek eksploatującego, tzn. jeśli eksploatujący chce zacząć korzystać legalnie ze stacji lub z punktu, ma obowiązek złożyć do UDT wniosek o badanie techniczne. Badania techniczne obejmują zakres bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji samych stacji, czyli całą instalację od przyłącza poprzez obudowę wraz z zawartą w niej energoelektroniką i elektryką do gniazda, końca przewodu ładowania lub pantografu, a także zagadnienia bezpieczeństwa i dostępności elementów otoczenia, w którym urządzenia się znajdują [6].

W trakcie badania na miejscu powinien być obecny eksploatujący oraz osoba uprawniona i upoważniona do ingerencji w urządzenie, m.in. do przeprowadzenia pomiarów elektrycznych obwodów wewnętrznych. Inspektor UDT na miejscu instalacji urządzenia dokonuje oględzin urządzenia i sprawdzenia protokołów pomiarów elektrycznych. Może on również wyrywkowo sprawdzić poprawność pomiarów z dostarczonych protokołów, a także przeprowadzić próby obciążeniowe i funkcjonalne. Po wykonaniu badania, niezależnie od jego wyniku, wystawiany jest protokół z przeprowadzenia badania. Jeżeli w trakcie badania okaże się, że urządzenie nie spełnia wymagań technicznych zawartych w Rozporządzeniu, wydana zostanie decyzja o niedopuszczeniu do eksploatacji urządzenia. W takiej sytuacji korzystanie z punktu lub stacji jest niedopuszczalne. Należy wskazane braki lub niezgodności wyeliminować i ponownie zgłosić wniosek o badanie [6, 7].

Należy pamiętać, że zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych [4] stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT [6].

Literatura

  1. PSPA, Eksperci: Samochody elektryczne nie palą sie ani częściej, ani groźniej niż samochody spalinowe,
  2. M. Król, A. Król, Identyfikacja zagrożeń związanych z użytkowaniem samochodów elektrycznych w kontekście ich parkowania w budynkach, „Rynek Instalacyjny” 1–2/2021.
  3. https://electrek.co/2018/12/16/tesla-fire-bullet-battery/
  4. Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych Dz.U. z 2021 poz. 110).
  5. Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego (Dz.U. z 2019 r., poz. 1316).
  6. K. Kuczyński, Wymagania podstawowe dla stacji i punktów ładowania oraz planowane zmiany w przepisach techniczno-budowlanych, „elektro.info” 10/2020.
  7. Stacje i punkty ładowania pojazdów elektrycznych – Przewodnik UDT dla operatorów i użytkowników – zalecane praktyki, UDT 2019.

Komentarze

Powiązane

Redakcja news GDDKiA postawiła kolejne stacje dla pojazdów elektrycznych przy autostradach

GDDKiA postawiła kolejne stacje dla pojazdów elektrycznych przy autostradach GDDKiA postawiła kolejne stacje dla pojazdów elektrycznych przy autostradach

GDDKiA poinformowała, że podpisała umowę na dzierżawę terenu na 17 Miejscach Obsługi Podróżnych klasy I (MOP) zlokalizowanych przy autostradach A1, A2, oraz A4 w celu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania,...

GDDKiA poinformowała, że podpisała umowę na dzierżawę terenu na 17 Miejscach Obsługi Podróżnych klasy I (MOP) zlokalizowanych przy autostradach A1, A2, oraz A4 w celu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania, oraz świadczenia usługi ładowania pojazdów elektrycznych.

Redakcja news Nowa prognoza rozwoju elektromobilności w Polsce

Nowa prognoza rozwoju elektromobilności w Polsce Nowa prognoza rozwoju elektromobilności w Polsce

PSPA przygotowała raport „Polish EV Outlook 2020”, z którego wynika, że 32 proc. wszystkich samochodów elektrycznych w Polsce zostało zarejestrowanych w Warszawie, 24 proc. stacji ładowania funkcjonuje...

PSPA przygotowała raport „Polish EV Outlook 2020”, z którego wynika, że 32 proc. wszystkich samochodów elektrycznych w Polsce zostało zarejestrowanych w Warszawie, 24 proc. stacji ładowania funkcjonuje w galeriach handlowych, a w 2025 r. sprzedaż EV na rynku polskim wzrośnie niemal czterdziestokrotnie w porównaniu do roku 2019.

Redakcja news Czy w 2023 roku będzie możliwe zrównanie cen samochodów EV i spalinowych?

Czy w 2023 roku będzie możliwe zrównanie cen samochodów EV i spalinowych? Czy w 2023 roku będzie możliwe zrównanie cen samochodów EV i spalinowych?

Według Marcina Korolca, byłego ministra środowiska, zrównanie cen samochodów spalinowych i elektrycznych na świecie może nastąpić już w 2023 roku. Jego zdaniem, w perspektywie auta elektryczne staną się...

Według Marcina Korolca, byłego ministra środowiska, zrównanie cen samochodów spalinowych i elektrycznych na świecie może nastąpić już w 2023 roku. Jego zdaniem, w perspektywie auta elektryczne staną się tańsze od spalinowych.

Redakcja news 25 stacji ładowania w warszawskiej zajezdni od Ekoenergetyki

25 stacji ładowania w warszawskiej zajezdni od Ekoenergetyki 25 stacji ładowania w warszawskiej zajezdni od Ekoenergetyki

Ekoenergetyka-Polska zainstalowała w stołecznej Zajezdni Ostrobramska 25 stacji ładowania autobusów elektrycznych o mocy 60 kW każda. To kolejna część umowy realizowana dla MZA Warszawa. Zgodnie z podpisanym...

Ekoenergetyka-Polska zainstalowała w stołecznej Zajezdni Ostrobramska 25 stacji ładowania autobusów elektrycznych o mocy 60 kW każda. To kolejna część umowy realizowana dla MZA Warszawa. Zgodnie z podpisanym kontraktem Ekoenergetyka przygotowuje dla stolicy infrastrukturę składającą się z 65 urządzeń zajezdniowych o mocy 60 kW oraz trzy stacje pantografowe.

Redakcja news Ekoenergetyka-Polska zrealizuje zamówienie dla Qbuzz

Ekoenergetyka-Polska zrealizuje zamówienie dla Qbuzz Ekoenergetyka-Polska zrealizuje zamówienie dla Qbuzz

Ekoenergetyka-Polska kontynuuje współpracę z holenderskim operatorem transportu publicznego firmą Qbuzz. Tym razem firma zadba o infrastrukturę zajezdniową oraz miejską w Utrechcie.

Ekoenergetyka-Polska kontynuuje współpracę z holenderskim operatorem transportu publicznego firmą Qbuzz. Tym razem firma zadba o infrastrukturę zajezdniową oraz miejską w Utrechcie.

Redakcja news Wzrost rejestracji samochodów EV pomimo koronawirusa

Wzrost rejestracji samochodów EV pomimo koronawirusa Wzrost rejestracji samochodów EV pomimo koronawirusa

Według danych Licznika Elektromobilności z kwietnia 2020 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 11 132 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Natomiast przez pierwsze cztery miesiące 2020 r. liczba...

Według danych Licznika Elektromobilności z kwietnia 2020 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 11 132 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Natomiast przez pierwsze cztery miesiące 2020 r. liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 2 136 sztuk – o 45% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Redakcja news MPK Kraków będzie mieć infrastrukturę ładowania autobusów

MPK Kraków będzie mieć infrastrukturę ładowania autobusów MPK Kraków będzie mieć infrastrukturę ładowania autobusów

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie zamówiło od firmy Solaris Bus & Coach 50 elektrobusów. Natomiast Ekoenergetyka-Polska dostarczy operatorowi infrastrukturę ładowania.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie zamówiło od firmy Solaris Bus & Coach 50 elektrobusów. Natomiast Ekoenergetyka-Polska dostarczy operatorowi infrastrukturę ładowania.

Redakcja news Ekoenergetyka-Polska ma już zamontowanych 30 stacji ładowania na stacjach PKN Orlen

Ekoenergetyka-Polska ma już zamontowanych 30 stacji ładowania na stacjach PKN Orlen Ekoenergetyka-Polska ma już zamontowanych 30 stacji ładowania na stacjach PKN Orlen

Na 30 stacjach paliw PKN ORLEN kierowcy samochodów elektrycznych mogą ładować swoje pojazdy za pomocą stacji szybkiego ładowania dostarczonych przez firmę Ekoenergetyka-Polska. Punkty zlokalizowane są...

Na 30 stacjach paliw PKN ORLEN kierowcy samochodów elektrycznych mogą ładować swoje pojazdy za pomocą stacji szybkiego ładowania dostarczonych przez firmę Ekoenergetyka-Polska. Punkty zlokalizowane są w całej Polsce.

Redakcja news Nowy Citroen e-Jumpy

Nowy Citroen e-Jumpy Nowy Citroen e-Jumpy

Citroën zaprezentował wszystkie szczegóły swojego w pełni elektrycznego kompaktowego vana: ë-Jumpy. Ta w 100% elektryczna wersja Jumpy oferuje użytkownikom biznesowym praktyczne rozwiązania problemów związanych...

Citroën zaprezentował wszystkie szczegóły swojego w pełni elektrycznego kompaktowego vana: ë-Jumpy. Ta w 100% elektryczna wersja Jumpy oferuje użytkownikom biznesowym praktyczne rozwiązania problemów związanych z mobilnością w środowisku miejskim (zaostrzenie warunków dostępu do centrów miast), ale także na obszarach wiejskich dzięki zasięgowi wystarczającemu na większość podróży.

Redakcja news Poznań kupił 37 autobusów elektrycznych

Poznań kupił 37 autobusów elektrycznych Poznań kupił 37 autobusów elektrycznych

MPK Poznań zamówiło od firmy Solaris 37 autobusów elektrycznych. Nie emitujące zanieczyszczeń pojazdy zostaną dostarczone przez producenta w drugiej połowie 2021 roku. Ultranowoczesne autobusy powiększą...

MPK Poznań zamówiło od firmy Solaris 37 autobusów elektrycznych. Nie emitujące zanieczyszczeń pojazdy zostaną dostarczone przez producenta w drugiej połowie 2021 roku. Ultranowoczesne autobusy powiększą elektryczną flotę MPK i dołączą do 21 elektrobusów Solarisa, które już od kilku miesięcy wożą poznaniaków.

Redakcja news 50 nowych autobusów elektrycznych będzie jeździć po Krakowie

50 nowych autobusów elektrycznych będzie jeździć po Krakowie 50 nowych autobusów elektrycznych będzie jeździć po Krakowie

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie podpisało umowę na zakup 50 Solarisów Urbino 18 electric. Nowe elektrobusy zasilą dotychczasowy tabor 400 Solarisów o różnej konfiguracji jeżdżących...

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie podpisało umowę na zakup 50 Solarisów Urbino 18 electric. Nowe elektrobusy zasilą dotychczasowy tabor 400 Solarisów o różnej konfiguracji jeżdżących po ulicach Krakowa, w tym 28 autobusów elektrycznych.

Redakcja news NFOŚiGW wesprze szkoły wiejskie w zakupie autobusów EV

NFOŚiGW wesprze szkoły wiejskie w zakupie autobusów EV NFOŚiGW wesprze szkoły wiejskie w zakupie autobusów EV

NFOŚiGW przeznaczy 60 mln zł na wsparcie gmin wiejskich w zakupie elektrycznych autobusów szkolnych i infrastruktury do ich ładowania. Nabór wniosków rusza 1 czerwca 2020 r.

NFOŚiGW przeznaczy 60 mln zł na wsparcie gmin wiejskich w zakupie elektrycznych autobusów szkolnych i infrastruktury do ich ładowania. Nabór wniosków rusza 1 czerwca 2020 r.

Redakcja news Rekordowe inwestycje w rozwój elektromobilności w Europie

Rekordowe inwestycje w rozwój elektromobilności w Europie Rekordowe inwestycje w rozwój elektromobilności w Europie

Jak wynika z raportu Transport & Environment w Europie w ubiegłym roku inwestycje w produkcję pojazdów elektrycznych i akumulatorów wyniosły 60 mld euro. Jest to o 19 razy więcej niż w 2018 roku.

Jak wynika z raportu Transport & Environment w Europie w ubiegłym roku inwestycje w produkcję pojazdów elektrycznych i akumulatorów wyniosły 60 mld euro. Jest to o 19 razy więcej niż w 2018 roku.

dr hab. inż. Paweł Piotrowski Analiza rozwoju elektromobilności w Polsce oraz prognozy liczby pojazdów z napędem elektrycznym do roku 2025

Analiza rozwoju elektromobilności w Polsce oraz prognozy liczby pojazdów z napędem elektrycznym do roku 2025 Analiza rozwoju elektromobilności w Polsce oraz prognozy liczby pojazdów z napędem elektrycznym do roku 2025

Prognozy liczby pojazdów elektrycznych w Polsce pozwalają ocenić w wielu wariantach dynamikę rozwoju elektromobilności w Polsce. Niepewność prognoz jest stosunkow duża i wynika z wielu czynników mających...

Prognozy liczby pojazdów elektrycznych w Polsce pozwalają ocenić w wielu wariantach dynamikę rozwoju elektromobilności w Polsce. Niepewność prognoz jest stosunkow duża i wynika z wielu czynników mających potencjalnie wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce. Zbyt duże ceny na komercyjnych stacjach ładowania czy też mała liczba dostępnych punktów ładowania mogą zniechęcać do kupna pojazdów elektrycznych. Z kolei duże dopłaty do pojazdów elektrycznych stanowić mogą bodziec pobudzający rozwój elektromobilności....

Redakcja news Ulgi na elektromobilność w Grecji

Ulgi na elektromobilność w Grecji Ulgi na elektromobilność w Grecji

W ramach 10-letniego planu klimatycznego na rzecz zmniejszenia emisji CO2, rząd grecki przedstawił zachęty podatkowe w celu zwiększenia ilości samochodów, motocykli i rowerów z napędem elektrycznym.

W ramach 10-letniego planu klimatycznego na rzecz zmniejszenia emisji CO2, rząd grecki przedstawił zachęty podatkowe w celu zwiększenia ilości samochodów, motocykli i rowerów z napędem elektrycznym.

Redakcja news Rynek samochodów EV po pandemii czeka dynamiczny wzrost

Rynek samochodów EV po pandemii czeka dynamiczny wzrost Rynek samochodów EV po pandemii czeka dynamiczny wzrost

Pandemia koronawirusa spowodowała krótkotrwałe problemy zarówno w produkcji, jak i sprzedaży samochodów elektrycznych. Jednak po chwilowym załamaniu, rynek czeka dynamiczny wzrost. Zahamowane zostały natomiast...

Pandemia koronawirusa spowodowała krótkotrwałe problemy zarówno w produkcji, jak i sprzedaży samochodów elektrycznych. Jednak po chwilowym załamaniu, rynek czeka dynamiczny wzrost. Zahamowane zostały natomiast inwestycje w infrastrukturę ładowania. W ich odmrożeniu pomoże wsparcie Komisji Europejskiej w ramach strategii walki z gospodarczymi skutkami pandemii SARS-CoV-2

Redakcja news Kaufland ma własną sieć stacji ładowania samochodów EV

Kaufland ma własną sieć stacji ładowania samochodów EV Kaufland ma własną sieć stacji ładowania samochodów EV

Kaufland uruchomił trzy pierwsze własne stacje ładowania samochodów elektrycznych o mocy 50 kW przy sklepach w Poznaniu, Szczecinie i Zielonej Górze. Do końca marca 2021 r. sieć planuje uruchomić łącznie...

Kaufland uruchomił trzy pierwsze własne stacje ładowania samochodów elektrycznych o mocy 50 kW przy sklepach w Poznaniu, Szczecinie i Zielonej Górze. Do końca marca 2021 r. sieć planuje uruchomić łącznie kilkanaście nowych ładowarek elektrycznych.

Redakcja news Nowy pakiet wsparcia elektromobilności od Ministerstwa Klimatu

Nowy pakiet wsparcia elektromobilności od Ministerstwa Klimatu Nowy pakiet wsparcia elektromobilności od Ministerstwa Klimatu

Ministerstwo Klimatu przygotowało pakiet 26 programów mających na celu wsparcie zielonych inwestycji. Zapowiadany budżet wyniesie ok. 10 mld zł. Pakiet dofinansowania ma dotyczyć także elektromobilności....

Ministerstwo Klimatu przygotowało pakiet 26 programów mających na celu wsparcie zielonych inwestycji. Zapowiadany budżet wyniesie ok. 10 mld zł. Pakiet dofinansowania ma dotyczyć także elektromobilności. Dotacje lub pożyczki zostaną przeznaczone m.in. na zakup samochodów elektrycznych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, przedsiębiorców i jednostki samorządu terytorialnego, a także inwestycje w infrastrukturę ładowania elektryczne taksówki, vany oraz autobusy.

Redakcja news GreenWay otrzymał samochód elektryczny od Alphabet

GreenWay otrzymał samochód elektryczny od Alphabet GreenWay otrzymał samochód elektryczny od Alphabet

Alphabet Polska dostarczył spółce Greenway całkowicie elektrycznego SUVa – Hyundaia Kona Electric.

Alphabet Polska dostarczył spółce Greenway całkowicie elektrycznego SUVa – Hyundaia Kona Electric.

Redakcja news Mercedes-Benz 190 – pionier elektromobilności z 1990 roku

Mercedes-Benz 190 – pionier elektromobilności z 1990 roku Mercedes-Benz 190 – pionier elektromobilności z 1990 roku

Mercedes-Benz EQ reprezentuje samochody elektryczne spod znaku słynnej trójramiennej gwiazdy. Są one projektowane w oparciu o najnowsze osiągnięcia w obszarach takich jak jednostki elektryczne, energoelektronika...

Mercedes-Benz EQ reprezentuje samochody elektryczne spod znaku słynnej trójramiennej gwiazdy. Są one projektowane w oparciu o najnowsze osiągnięcia w obszarach takich jak jednostki elektryczne, energoelektronika czy systemy akumulatorowe – ponieważ to tutaj w ostatnich latach nastąpił znaczący postęp. Z tego względu trudno o bezpośrednie porównania z pojedynczymi eksperymentami z elektromobilnością, jakie miały miejsce przed laty. Jednak przeniesienie się do przeszłości przynosi wiele fascynujących...

Redakcja news Technologia e-4ORCE od Nissana

Technologia e-4ORCE od Nissana Technologia e-4ORCE od Nissana

Na masowym rynku samochodów elektrycznych coraz mocniej zaznacza się trend koncentracji na osiągach. Połączenie silnika elektrycznego i pakietu akumulatorów zapewnia przyspieszenie i moment obrotowy zarezerwowane...

Na masowym rynku samochodów elektrycznych coraz mocniej zaznacza się trend koncentracji na osiągach. Połączenie silnika elektrycznego i pakietu akumulatorów zapewnia przyspieszenie i moment obrotowy zarezerwowane kiedyś tylko dla supersamochodów lub pociągów wysokich prędkości. Nowa, rewolucyjna technologia sterowania napędem na wszystkie koła e-4ORCE kierowców niezależnie od poziomu ich umiejętności. Układ zapewnia natychmiastowe przekazanie momentu obrotowego na wszystkie koła oraz dostarczenie...

Redakcja news Rośnie liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych

Rośnie liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych Rośnie liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych

Według Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) liczba publicznie dostępnych punktów ładowania dla pojazdów z napędem elektrycznym wzrosła w 2019 r. o 60 proc. rdr, co oznacza największy skok od trzech lat.

Według Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) liczba publicznie dostępnych punktów ładowania dla pojazdów z napędem elektrycznym wzrosła w 2019 r. o 60 proc. rdr, co oznacza największy skok od trzech lat.

Redakcja news 2,1 mln sprzedanych samochodów elektrycznych w 2019 r.

2,1 mln sprzedanych samochodów elektrycznych w 2019 r. 2,1 mln sprzedanych samochodów elektrycznych w 2019 r.

Jak podaje Międzynarodowa Agencja Energii IEA sprzedaż aut elektrycznych na świecie w 2019 r. była na poziomie ponad 2,1 miliona, co stanowiło 2,6 proc. globalnej sprzedaży samochodów.

Jak podaje Międzynarodowa Agencja Energii IEA sprzedaż aut elektrycznych na świecie w 2019 r. była na poziomie ponad 2,1 miliona, co stanowiło 2,6 proc. globalnej sprzedaży samochodów.

Redakcja news NFOŚiGW dofinansuje zakup pojazdów elektrycznych

NFOŚiGW dofinansuje zakup pojazdów elektrycznych NFOŚiGW dofinansuje zakup pojazdów elektrycznych

Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wystartowały z trzema nowymi programami dotyczącymi elektromobilności. Programy są skierowane do różnych beneficjentów,...

Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wystartowały z trzema nowymi programami dotyczącymi elektromobilności. Programy są skierowane do różnych beneficjentów, na łączną kwotę blisko 150 mln zł. Nabór wniosków do programów „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” rozpocznie się 26 czerwca br.

Wybrane dla Ciebie

Jaką wybrać izolacje do instalacji przewodów grzewczych?

Jaką wybrać izolacje do instalacji przewodów grzewczych? Jaką wybrać izolacje do instalacji przewodów grzewczych?

Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej? Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Czy znasz najnowsze rozwiązania w foowoltaice?

Czy znasz najnowsze rozwiązania w foowoltaice? Czy znasz najnowsze rozwiązania w foowoltaice?

Licznik 3-fazowy z półpośrednim pomiarem do 6000 A »

Licznik 3-fazowy z półpośrednim pomiarem do 6000 A » Licznik 3-fazowy z półpośrednim pomiarem do 6000 A »

Pierwszym krajowy ognioodporny kabel światłowodowy »

Pierwszym krajowy ognioodporny kabel światłowodowy » Pierwszym krajowy ognioodporny kabel światłowodowy »

Integracja merXu z BaseLinkerem – nowe możliwości, szybsze wystawianie ofert, łatwa obsługa »

Integracja merXu z BaseLinkerem – nowe możliwości, szybsze wystawianie ofert, łatwa obsługa » Integracja merXu z BaseLinkerem – nowe możliwości, szybsze wystawianie ofert, łatwa obsługa »

Jak wykrywać wycieki sprężonego powietrza lub innych gazów »

Jak wykrywać wycieki sprężonego powietrza lub innych gazów » Jak wykrywać wycieki sprężonego powietrza lub innych gazów »

Jakie wybrać oprogramowanie do symulacji układów automatyki i urządzeń?

Jakie wybrać oprogramowanie do symulacji układów automatyki i urządzeń?  Jakie wybrać oprogramowanie do symulacji układów automatyki i urządzeń?

Zobacz, nowości produktowe na rynku od ETI

Zobacz, nowości produktowe na rynku od ETI Zobacz, nowości produktowe na rynku od ETI

Sprawdź konfigurator osprzętu elektroinstalacyjnego online »

Sprawdź konfigurator osprzętu elektroinstalacyjnego online » Sprawdź konfigurator osprzętu elektroinstalacyjnego online »

Poznański producent wprowadził na rynek nowy zasilacz UPS online »»

Poznański producent wprowadził na rynek nowy zasilacz UPS online »» Poznański producent wprowadził na rynek nowy zasilacz UPS online »»

Gdzie zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia dla elektryka?

Gdzie zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia dla elektryka? Gdzie zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia dla elektryka?

Czy Twój miernik wymaga wzorcowania lub naprawy?

Czy Twój miernik wymaga wzorcowania lub naprawy? Czy Twój miernik wymaga wzorcowania lub naprawy?

30% tańsze najlepszej jakości narzędzia i częsci z Czech, Estonii, Litwy, Polski i Słowacji?

30% tańsze najlepszej jakości narzędzia i częsci z Czech, Estonii, Litwy, Polski i Słowacji? 30% tańsze najlepszej jakości narzędzia i częsci z Czech, Estonii, Litwy, Polski i Słowacji?

Poznaj narzędzie programowe służące do projektowania i opracowywania projektów »

Poznaj narzędzie programowe służące do projektowania i opracowywania projektów » Poznaj narzędzie programowe służące do projektowania i opracowywania projektów »

Zadajnik napięciowy 0-10V DC do regulacji prędkości obrotowej wentylatorów

Zadajnik napięciowy 0-10V DC do regulacji prędkości obrotowej wentylatorów Zadajnik napięciowy 0-10V DC do regulacji prędkości obrotowej wentylatorów

Porównanie parametrów, cennik katalogowy kamer termowizyjnych

Porównanie parametrów, cennik katalogowy kamer termowizyjnych Porównanie parametrów, cennik katalogowy kamer termowizyjnych

Jaki miernik cęgowy kupić? Zobacz porównanie »

Jaki miernik cęgowy kupić? Zobacz porównanie » Jaki miernik cęgowy kupić? Zobacz porównanie »

Oprogramowanie do symulacji układów automatyki »

Oprogramowanie do symulacji układów automatyki » Oprogramowanie do symulacji układów automatyki »

Osprzęt elektroinstalacyjny – porównaj i sprawdź ceny »

Osprzęt elektroinstalacyjny – porównaj i sprawdź ceny » Osprzęt elektroinstalacyjny – porównaj i sprawdź ceny »

Analizator jakości zasilania - co nowego w branży? »

Analizator jakości zasilania - co nowego w branży? » Analizator jakości zasilania - co nowego w branży?  »

Jak zostać właścicielem instalacji?

Jak zostać właścicielem instalacji? Jak zostać właścicielem instalacji?

Kilka sprawdzonych rozwiązań na zabezpieczenie instalacji »

Kilka sprawdzonych rozwiązań na zabezpieczenie instalacji » Kilka sprawdzonych rozwiązań na zabezpieczenie instalacji »

Jak zapewnić pełną ochronę dla zasilania?

Jak zapewnić pełną ochronę dla zasilania? Jak zapewnić pełną ochronę dla zasilania?

Jakie zasilacze zastosować w urządzeniach przeciwpożarowych?

Jakie zasilacze zastosować w urządzeniach przeciwpożarowych? Jakie zasilacze zastosować w urządzeniach przeciwpożarowych?

Pobierz program do projektowania schematów elektrycznych »

Pobierz program do projektowania schematów elektrycznych » Pobierz program do projektowania schematów elektrycznych »

Pobierz katalog drukarek do etykiet i oznaczników »

Pobierz katalog drukarek do etykiet i oznaczników » Pobierz katalog drukarek do etykiet i oznaczników »

Jaki miernik wybrać? Zobacz przegląd multimetrów »

Jaki miernik wybrać? Zobacz przegląd multimetrów » Jaki miernik wybrać? Zobacz przegląd multimetrów »

Kamera termowizyjna - zobacz jak sprawdza się w nietypowych warunkach »

Kamera termowizyjna - zobacz jak sprawdza się w nietypowych warunkach » Kamera termowizyjna - zobacz jak sprawdza się w nietypowych warunkach »

Czym wykonać wszystkie pomiary w odbiorczych instalacjach elektrycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Czym wykonać wszystkie pomiary w odbiorczych instalacjach elektrycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami? Czym wykonać wszystkie pomiary w odbiorczych instalacjach elektrycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Najnowsze produkty i technologie

Elektromontaż Rzeszów SA Bezpieczny punkt oświetleniowy – bieżące wyniki projektu „Badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe nad opracowaniem bezpiecznego punktu oświetleniowego”

Bezpieczny punkt oświetleniowy – bieżące wyniki projektu „Badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe nad opracowaniem bezpiecznego punktu oświetleniowego” Bezpieczny punkt oświetleniowy – bieżące wyniki projektu „Badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe nad opracowaniem bezpiecznego punktu oświetleniowego”

Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego są elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, których zadaniem jest ograniczenie skutków zderzenia drogowego.

Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego są elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, których zadaniem jest ograniczenie skutków zderzenia drogowego.

BRADY Polska Brady A8500 Flexcell – automatyczne drukowanie i umieszczanie etykiet

Brady A8500 Flexcell – automatyczne drukowanie i umieszczanie etykiet Brady A8500 Flexcell – automatyczne drukowanie i umieszczanie etykiet

Brady A8500 Flexcell umożliwia automatyczny wydruk i umieszczenie niezawodnej etykiety identyfikacyjnej w dowolnym miejscu na dowolnym wielo- lub jednopłytkowym standardowym obwodzie drukowanym w ciągu...

Brady A8500 Flexcell umożliwia automatyczny wydruk i umieszczenie niezawodnej etykiety identyfikacyjnej w dowolnym miejscu na dowolnym wielo- lub jednopłytkowym standardowym obwodzie drukowanym w ciągu 3 sekund. Odkryj nowe zautomatyzowane rozwiązanie!

BRADY Polska BradyPrinter i5300: Łatwa obsługa. Bez konfiguracji i korekt. Bez odpadów

BradyPrinter i5300: Łatwa obsługa. Bez konfiguracji i korekt. Bez odpadów BradyPrinter i5300: Łatwa obsługa. Bez konfiguracji i korekt. Bez odpadów

Konfiguracja, przełączanie i drukowanie szybsze niż kiedykolwiek wcześniej dzięki przemysłowej drukarce etykiet BradyPrinter i5300. Jest intuicyjna, automatycznie kalibrowana i precyzyjna, drukuje kody...

Konfiguracja, przełączanie i drukowanie szybsze niż kiedykolwiek wcześniej dzięki przemysłowej drukarce etykiet BradyPrinter i5300. Jest intuicyjna, automatycznie kalibrowana i precyzyjna, drukuje kody kreskowe i małe czcionki na etykietach o wielkości zaledwie 5,08 mm.

PHOENIX CONTACT Sp.z o.o. Nowe wymogi w zakresie kodeksów sieciowych i certyfikatów

Nowe wymogi w zakresie kodeksów sieciowych i certyfikatów Nowe wymogi w zakresie kodeksów sieciowych i certyfikatów

Szybki i intensywny rozwój instalacji fotowoltaicznych w Polsce jest faktem. Jest odpowiedzią na rosnące ceny energii oraz ciągły wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną, czynnik charakterystyczny...

Szybki i intensywny rozwój instalacji fotowoltaicznych w Polsce jest faktem. Jest odpowiedzią na rosnące ceny energii oraz ciągły wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną, czynnik charakterystyczny dla krajów rozwijających się (fot. 1.).

TRANSFER MULTISORT ELEKTRONIK SP. Z O.O. Arduino – komunikacja z wykorzystaniem sieci Ethernet

Arduino – komunikacja z wykorzystaniem sieci Ethernet Arduino – komunikacja z wykorzystaniem sieci Ethernet

Tworzenie rozbudowanych sieci komputerowych już od dobrych kilkunastu lat przestało służyć jedynie łączeniu komputerów. Spadek cen oraz wzrost mocy obliczeniowej małych mikrokontrolerów rozpoczął gwałtowny...

Tworzenie rozbudowanych sieci komputerowych już od dobrych kilkunastu lat przestało służyć jedynie łączeniu komputerów. Spadek cen oraz wzrost mocy obliczeniowej małych mikrokontrolerów rozpoczął gwałtowny proces przyłączania do lokalnych sieci Ethenetowych czy nawet globalnej sieci Internetowej, niskomocowych urządzeń, pełniących głównie funkcje kontrolne, sterujące i pomiarowe.

AS ENERGY AS Energy: dystrybutor nowoczesnych rozwiązań dla PV i HVAC

AS Energy: dystrybutor nowoczesnych rozwiązań dla PV i HVAC AS Energy: dystrybutor nowoczesnych rozwiązań dla PV i HVAC

Fotowoltaika to najdynamiczniej rozwijający się sektor OZE w Polsce. Swój rozkwit przeżywa również branża HVAC. Marką specjalizującą się w obu tych obszarach i proponującą jedne z najbardziej nowoczesnych...

Fotowoltaika to najdynamiczniej rozwijający się sektor OZE w Polsce. Swój rozkwit przeżywa również branża HVAC. Marką specjalizującą się w obu tych obszarach i proponującą jedne z najbardziej nowoczesnych i niezawodnych rozwiązań na rynku jest AS Energy. W swoich działaniach łączy troskę o środowisko naturalne z dostarczaniem produktów najwyższej klasy.

Relpol S.A. RELPOL zaprasza na Targi ENERGETAB 2021

RELPOL zaprasza na Targi ENERGETAB 2021 RELPOL zaprasza na Targi ENERGETAB 2021

W dniach 14–16 września odbędzie się kolejna edycja międzynarodowych targów ENERGETAB w Bielsku-Białej. Weźmie w nich udział firma Relpol – wiodący producent przekaźników, obecny w branży od 1958 roku....

W dniach 14–16 września odbędzie się kolejna edycja międzynarodowych targów ENERGETAB w Bielsku-Białej. Weźmie w nich udział firma Relpol – wiodący producent przekaźników, obecny w branży od 1958 roku. Relpol zaprasza na stoisko nr 12 w pawilonie A.

WAMTECHNIK Sp. z o.o. Wamtechnik zaprasza na Targi ENERGETAB 2021

Wamtechnik zaprasza na Targi ENERGETAB 2021 Wamtechnik zaprasza na Targi ENERGETAB 2021

Wamtechnik, jeden z największych w Europie assemblerów baterii, wystawia się na tegorocznych międzynarodowych Targach ENERGETAB. Targi jak co roku odbywają się w Bielsko-Białej, w dniach 14-16 września.

Wamtechnik, jeden z największych w Europie assemblerów baterii, wystawia się na tegorocznych międzynarodowych Targach ENERGETAB. Targi jak co roku odbywają się w Bielsko-Białej, w dniach 14-16 września.

ELEKTROMETAL SA Elektrometal zaprasza na Targi ENERGETAB 2021

Elektrometal zaprasza na Targi ENERGETAB 2021 Elektrometal zaprasza na Targi ENERGETAB 2021

Firma Elektrometal SA będzie obecna międzynarodowych Targach ENERGETAB 2021, które odbywają się w Bielsku-Białej w dniach 14-16 września. Zapraszamy na stoisko A36.

Firma Elektrometal SA będzie obecna międzynarodowych Targach ENERGETAB 2021, które odbywają się w Bielsku-Białej w dniach 14-16 września. Zapraszamy na stoisko A36.

BayWa r.e. Solar Systems novotegra – szybki i prosty montaż modułów PV

novotegra – szybki i prosty montaż modułów PV novotegra – szybki i prosty montaż modułów PV

Baywa r.e. Solar Systems Sp. z o.o. – autoryzowany dystrybutor PV w Polsce oferuje nie tylko moduły, falowniki i wszelkie akcesoria PV od globalnych, sprawdzonych dostawców, ale także autorski system montażowy...

Baywa r.e. Solar Systems Sp. z o.o. – autoryzowany dystrybutor PV w Polsce oferuje nie tylko moduły, falowniki i wszelkie akcesoria PV od globalnych, sprawdzonych dostawców, ale także autorski system montażowy novotegra opracowany przez rodzimą spółkę BayWa r.e.

Finder Polska Sp. z o.o. news Finder na Targach ENERGETAB 2021

Finder na Targach ENERGETAB 2021 Finder na Targach ENERGETAB 2021

Finder, producent przekaźników i komponentów elektrycznych, będzie obecny na Targach ENERGETAB 2021, odbywających się w Bielsko-Białej w dniach 14-16 września. Firma zaprasza na swoje stoisko A58.

Finder, producent przekaźników i komponentów elektrycznych, będzie obecny na Targach ENERGETAB 2021, odbywających się w Bielsko-Białej w dniach 14-16 września. Firma zaprasza na swoje stoisko A58.

merXu Nowe możliwości dzięki integracji merXu z BaseLinkerem

Nowe możliwości dzięki integracji merXu z BaseLinkerem Nowe możliwości dzięki integracji merXu z BaseLinkerem

MerXu to nowa międzynarodowa platforma internetowa dla przedsiębiorców sprzedających i kupujących przede wszystkim w kategoriach przemysłowych, takich jak elektrotechnika i oświetlenie.

MerXu to nowa międzynarodowa platforma internetowa dla przedsiębiorców sprzedających i kupujących przede wszystkim w kategoriach przemysłowych, takich jak elektrotechnika i oświetlenie.

swiatlolux.pl Jak podłączyć żyrandol na 3 żarówki?

Jak podłączyć żyrandol na 3 żarówki? Jak podłączyć żyrandol na 3 żarówki?

Remontujesz mieszkanie? Wybrałeś już żyrandol do salonu lub sypialni i teraz zastanawiasz się, kto go podłączy? Nie musisz dzwonić po elektryka – świetnie poradzisz sobie samodzielnie! Nie wierzysz? Przeczytaj,...

Remontujesz mieszkanie? Wybrałeś już żyrandol do salonu lub sypialni i teraz zastanawiasz się, kto go podłączy? Nie musisz dzwonić po elektryka – świetnie poradzisz sobie samodzielnie! Nie wierzysz? Przeczytaj, jak podłączyć żyrandol na 3 żarówki. To prostsze niż myślisz!

Brother Polska BROTHER na Targach ENERGETAB 2021

BROTHER na Targach ENERGETAB 2021 BROTHER na Targach ENERGETAB 2021

Firma BROTHER bierze udział w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2021, które odbywają się w Bielsku-Białej w dniach 14-16 września. W ramach targowej promocji drukarka PTE110VP będzie sprzedawana na stoisku...

Firma BROTHER bierze udział w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2021, które odbywają się w Bielsku-Białej w dniach 14-16 września. W ramach targowej promocji drukarka PTE110VP będzie sprzedawana na stoisku BROTHER za 99 zł, czyli 50% taniej. Zapraszamy na stoisko N16.

AS ENERGY Fotowoltaika na nowych zasadach. Co się zmieni?

Fotowoltaika na nowych zasadach. Co się zmieni? Fotowoltaika na nowych zasadach. Co się zmieni?

Rozwój fotowoltaiki w Polsce nie zwalnia tempa. Jak wynika z informacji statystycznej opublikowanej przez Agencję Rynku Energii (ARE), moc zainstalowana w PV w czerwcu 2021 roku wyniosła niemal 5,4 GW,...

Rozwój fotowoltaiki w Polsce nie zwalnia tempa. Jak wynika z informacji statystycznej opublikowanej przez Agencję Rynku Energii (ARE), moc zainstalowana w PV w czerwcu 2021 roku wyniosła niemal 5,4 GW, co oznacza wzrost o 117% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Czy na dynamikę przyrostu instalacji wpłyną planowane nowe przepisy prawne? Przedstawiamy zmiany, jakie czekają osoby zainteresowane inwestycją w fotowoltaikę.

Brother Polska Drukarki etykiet dla elektryków i elektroinstalatorów Brother

Drukarki etykiet dla elektryków i elektroinstalatorów Brother Drukarki etykiet dla elektryków i elektroinstalatorów Brother

Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch...

Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch E550WVP to przenośne i szybkie urządzenia, które oferują specjalne funkcje do druku najpopularniejszych typów etykiet. Urządzenia pozwalają na szybkie i bezproblemowe drukowanie oznaczeń kabli, przewodów, gniazdek elektrycznych, przełączników oraz paneli krosowniczych.

PHOENIX CONTACT Sp.z o.o. Certyfikowane rozwiązanie dla systemów fotowoltaicznych

Certyfikowane rozwiązanie dla systemów fotowoltaicznych Certyfikowane rozwiązanie dla systemów fotowoltaicznych

Sterownik do regulacji dostarczania energii do sieci Operatorzy systemu elektroenergetycznego zobowiązani są do dostarczania jak największej ilości energii odnawialnej do sieci, przy czym jej stabilność...

Sterownik do regulacji dostarczania energii do sieci Operatorzy systemu elektroenergetycznego zobowiązani są do dostarczania jak największej ilości energii odnawialnej do sieci, przy czym jej stabilność nie może być zagrożona. Za stabilność sieci odpowiada regulacja mocy czynnej i biernej. Certyfikowane sterowniki firmy Phoenix Contact pozwalaj na regulacje dostarczania energii do sieci, a dzięki technologii PLCnext potrafią znacznie więcej.

F&F Pabianice MeternetPRO – system zdalnego odczytu, rejestracji danych oraz sterowania i powiadamiania

MeternetPRO – system zdalnego odczytu, rejestracji danych oraz sterowania i powiadamiania MeternetPRO – system zdalnego odczytu, rejestracji danych oraz sterowania i powiadamiania

Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa...

Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa wykazują dużą determinację do zmian prowadzących do optymalizacji kosztów, co zapewnić ma im zachowanie przewagi konkurencyjnej, wynikającej np. z przyjętej strategii przewagi kosztowej.

PHOENIX CONTACT Sp.z o.o. Bezpieczeństwo Twojej inwestycji w PV to również certyfikowane ograniczniki przepięć Phoenix Contact

Bezpieczeństwo Twojej inwestycji w PV to również certyfikowane ograniczniki przepięć Phoenix Contact Bezpieczeństwo Twojej inwestycji w PV to również certyfikowane ograniczniki przepięć Phoenix Contact

Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych....

Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych. Dodatkowo w różnych materiałach marketingowych również można znaleźć nie zawsze pełne informacje na temat wymagań stawianych SPD, co nie pomaga w właściwym doborze odpowiedniego modelu do aplikacji. W tym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze zagadnienia, które pozwolą dobrać bezpieczne ograniczniki...

LEGRAND POLSKA Sp.z o.o. Nowe rozdzielnice Practibox S - wysoka jakość i nagrodzony design w przystępnej cenie

Nowe rozdzielnice Practibox S - wysoka jakość i nagrodzony design w przystępnej cenie Nowe rozdzielnice Practibox S - wysoka jakość i nagrodzony design w przystępnej cenie

W portfolio produktowym firmy Legrand pojawiła się nowa gama rozdzielnic izolacyjnych o nazwie Practibox S. Oferta dedykowana jest przede wszystkim dla budownictwa mieszkaniowego (prywatnego jak i deweloperskiego),...

W portfolio produktowym firmy Legrand pojawiła się nowa gama rozdzielnic izolacyjnych o nazwie Practibox S. Oferta dedykowana jest przede wszystkim dla budownictwa mieszkaniowego (prywatnego jak i deweloperskiego), hoteli i obiektów biurowych. Rozdzielnice otrzymały prestiżową nagrodę IF DESIGN AWARD 2019 w kategorii produkt, za elegancki i lekki wygląd oraz dbałość o środowisko naturalne podczas procesu produkcji.

Iwona Bortniczuk, Brother Polska Taśmy TZe synonimem trwałości

Taśmy TZe synonimem trwałości Taśmy TZe synonimem trwałości

Mimo warstwowej budowy są niezwykle cienkie. Grubość 160 mikrometrów nie przeszkadza im jednak w osiągnięciu zaskakująco dobrych parametrów wytrzymałościowych. Taśmy TZe są odporne na ścieranie, zarysowania,...

Mimo warstwowej budowy są niezwykle cienkie. Grubość 160 mikrometrów nie przeszkadza im jednak w osiągnięciu zaskakująco dobrych parametrów wytrzymałościowych. Taśmy TZe są odporne na ścieranie, zarysowania, promieniowania UV i ekstremalne temperatury.

COMEX S.A. Inteligentny system monitorowania baterii COVER PBAT

Inteligentny system monitorowania baterii COVER PBAT Inteligentny system monitorowania baterii COVER PBAT

Największym problemem związanym z eksploatacją baterii akumulatorów jest zagwarantowanie ich pełnej dostępności i niezawodności. Aby to osiągnąć, wymagane jest wykonywanie okresowych testów obciążeniowych...

Największym problemem związanym z eksploatacją baterii akumulatorów jest zagwarantowanie ich pełnej dostępności i niezawodności. Aby to osiągnąć, wymagane jest wykonywanie okresowych testów obciążeniowych takiego systemu oraz czasochłonna obsługa, związana z pomiarami poszczególnych elementów składowych. W przypadku systemu składającego się z dużej liczby akumulatorów, obsługa jest czasochłonna, kosztowna i jednocześnie może zakłócać normalną pracę systemu. Co więcej, nawet prawidłowo wykonywana...

Euro Pro Group Euro Pro Group na Targach ENERGETAB 2021

Euro Pro Group na Targach ENERGETAB 2021 Euro Pro Group na Targach ENERGETAB 2021

Euro Pro Group, firma prowadząca dystrybucję kamer diagnostycznych oraz badania diagnostyczne, będzie obecna na międzynarodowych targach energetycznych ENERGETAB, które odbędą się w dniach 14-16 września...

Euro Pro Group, firma prowadząca dystrybucję kamer diagnostycznych oraz badania diagnostyczne, będzie obecna na międzynarodowych targach energetycznych ENERGETAB, które odbędą się w dniach 14-16 września w Bielsku-Białej. Zaprezentuje tam najnowsze produkty firmy FLIR, których jest bezpośrednim importerem.

Kontakt - Simon SA news Kontakt-Simon na Targach ENERGETAB 2021

Kontakt-Simon na Targach ENERGETAB 2021 Kontakt-Simon na Targach ENERGETAB 2021

W 2021 roku firma obchodzi 100-lecie, które zostanie mocno zaakcentowane podczas targów branżowych Energetab 2021 w Bielsku-Białej. Będzie można przenieść się w czasie, poznać bogatą historię zakładu oraz...

W 2021 roku firma obchodzi 100-lecie, które zostanie mocno zaakcentowane podczas targów branżowych Energetab 2021 w Bielsku-Białej. Będzie można przenieść się w czasie, poznać bogatą historię zakładu oraz zobaczyć, jak na przestrzeni lat zmieniał się osprzęt produkowany przez Kontakt Simon.

Grupa Luxiona news Grupa Luxiona na Targach ENERGETAB 2021

Grupa Luxiona na Targach ENERGETAB 2021 Grupa Luxiona na Targach ENERGETAB 2021

Grupa Luxiona, wiodąca firma w produkcji i projektowaniu profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych, z ponad 90-letnim doświadczeniem i z oddziałami w 9 krajach, będzie obecna na prestiżowych, międzynarodowych...

Grupa Luxiona, wiodąca firma w produkcji i projektowaniu profesjonalnych rozwiązań oświetleniowych, z ponad 90-letnim doświadczeniem i z oddziałami w 9 krajach, będzie obecna na prestiżowych, międzynarodowych targach ENERGETAB, które odbędą się w dniach 14-16 września w Bielsku-Białej.

merXu Artykuły elektryczne na merXu

Artykuły elektryczne na merXu Artykuły elektryczne na merXu

Nowoczesna platforma zakupowa merXu skierowana do producentów, hurtowników, dystrybutorów i wykonawców ułatwia formom z regionu Europy Środkowo-Wschodniej handel materiałami z branży elektrotechnicznej...

Nowoczesna platforma zakupowa merXu skierowana do producentów, hurtowników, dystrybutorów i wykonawców ułatwia formom z regionu Europy Środkowo-Wschodniej handel materiałami z branży elektrotechnicznej i oświetleniowej.

ASTAT Sp. z o.o. Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej? Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Testowanie akumulatorów polega przede wszystkim na poszukiwaniu symptomów wskazujących na ich przyspieszone starzenie się, w celu określenia stopnia ich zużycia, a tym samym sprawności. Jednak taka kontrola...

Testowanie akumulatorów polega przede wszystkim na poszukiwaniu symptomów wskazujących na ich przyspieszone starzenie się, w celu określenia stopnia ich zużycia, a tym samym sprawności. Jednak taka kontrola nie jest tak łatwa, jak się wydaje. Doskonałą analogią będzie w tym przypadku nasze ciało. Badając wydolność organizmu, nie ma większego sensu szukanie wyłącznie zakrzepów w tętnicach (podobnie jak korozji w ogniwach akumulatora). Wskazane jest także sprawdzenie, czy zawartość tlenu we krwi jest...

bm-rent.pl Jaki agregat prądotwórczy do domu jednorodzinnego wybrać?

Jaki agregat prądotwórczy do domu jednorodzinnego wybrać? Jaki agregat prądotwórczy do domu jednorodzinnego wybrać?

Agregat prądotwórczy to urządzenie, które samodzielnie wytwarza energię elektryczną, którą można wykorzystać do zasilania innych urządzeń elektrycznych. Sprzęt ten zazwyczaj spotykamy na placach budowy,...

Agregat prądotwórczy to urządzenie, które samodzielnie wytwarza energię elektryczną, którą można wykorzystać do zasilania innych urządzeń elektrycznych. Sprzęt ten zazwyczaj spotykamy na placach budowy, warsztatach, lecz za sprawą jego uniwersalności coraz częściej występuje w takich miejscach jak garaż samochodowy, czy domu jednorodzinne. Czym kierować się kupując konkretny model? Jakie cechy powinien mieć dobry generator prądu?

Impakt SA Nowa seria zasilaczy PowerWalker IoT

Nowa seria zasilaczy PowerWalker IoT Nowa seria zasilaczy PowerWalker IoT

Seria PowerWalker VFI 1000-3000 ICT/ICR IoT to nowa generacja zasilaczy UPS, oferująca możliwość integracji z systemami IoT poprzez chmurę Microsoft Azure oraz specjalną aplikację mobilną. Zastosowana...

Seria PowerWalker VFI 1000-3000 ICT/ICR IoT to nowa generacja zasilaczy UPS, oferująca możliwość integracji z systemami IoT poprzez chmurę Microsoft Azure oraz specjalną aplikację mobilną. Zastosowana topologia podwójnej konwersji (VFI-SS-311) gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa, a wyspecjalizowane układy utrzymują współczynnik mocy PF na poziomie >0,99. Oczywiście zależy on od podłączonych urządzeń odbiorczych. Wszelkie informacje o stanie UPS widoczne są na wbudowanym wyświetlaczu LCD, który...

merXu Elit – specjalista z branży oświetleniowej i elektrotechnicznej

Elit – specjalista z branży oświetleniowej i elektrotechnicznej Elit – specjalista z branży oświetleniowej i elektrotechnicznej

Dział Elektrotechnika na merXu obejmuje kategorie: aparatura elektryczna, elementy prowadzenia kabli, gniazda i łączniki oraz rozdzielnice i obudowy. Ważnym dostawcą produktów i rozwiązań z tych dziedzin...

Dział Elektrotechnika na merXu obejmuje kategorie: aparatura elektryczna, elementy prowadzenia kabli, gniazda i łączniki oraz rozdzielnice i obudowy. Ważnym dostawcą produktów i rozwiązań z tych dziedzin jest firma Elit, posiadająca w swoim portfolio ponad 20 wiodących włoskich marek.

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.Info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.