Pomimo że najlepsze warunki dla fotowoltaiki powinny być za kilka tygodni, to polskie instalacje już teraz rozpoczęły bić rekordy produkcji mocy. To bardzo dobra wiadomość dla krajowego systemu elektroenergetycznego.
Pomimo że najlepsze warunki dla fotowoltaiki powinny być za kilka tygodni, to polskie instalacje już teraz rozpoczęły bić rekordy produkcji mocy. To bardzo dobra wiadomość dla krajowego systemu elektroenergetycznego.
Stacja ładowania autobusów elektrycznych z dwoma punktami ładowania. Zajezdnia w Jaworznie, fot. P. Piotrowski
Prognozy liczby pojazdów elektrycznych w Polsce pozwalają ocenić w wielu wariantach dynamikę rozwoju elektromobilności w Polsce. Niepewność prognoz jest stosunkow duża i wynika z wielu czynników mających potencjalnie wpływ na rozwój elektromobilności w Polsce. Zbyt duże ceny na komercyjnych stacjach ładowania czy też mała liczba dostępnych punktów ładowania mogą zniechęcać do kupna pojazdów elektrycznych. Z kolei duże dopłaty do pojazdów elektrycznych stanowić mogą bodziec pobudzający rozwój elektromobilności. Jednym z kluczowych elementów rozwoju elektromobilności oprócz rozwiązania problemu zbyt małego zasięgu pojazdów elektrycznych, wydaje się dostatecznie niska cena akumulatorów, która niestety w ostatnim okresie spada znacznie mniej dynamicznie niż kilka lata temu.
Znaczącą grupę magnetycznych materiałów Smart (ang. Smart Magnetic Materials – SMM) stanowią materiały o tzw. gigantycznej magnetostrykcji (ang. Giant Magnetostrictive Materials – GMM). Ich kluczowa rola...
Znaczącą grupę magnetycznych materiałów Smart (ang. Smart Magnetic Materials – SMM) stanowią materiały o tzw. gigantycznej magnetostrykcji (ang. Giant Magnetostrictive Materials – GMM). Ich kluczowa rola w wielu obszarach wynika z możliwości przekształcania energii magnetycznej w mechaniczną (działanie typu aktuator) oraz mechanicznej w magnetyczną (działanie typu sensor), o dużym współczynniku sprawności. Umożliwia to zastosowanie w konstrukcjach lotniczych, samochodowych, okrętowych, budowlanych...
Obecna również w Polsce firma Northvolt poinformowała o rozpoczęciu budowy gigafabryki ogniw bateryjnych w Niemczech – w pobliżu miasta Heide, w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn. Firma planuje produkować...
Obecna również w Polsce firma Northvolt poinformowała o rozpoczęciu budowy gigafabryki ogniw bateryjnych w Niemczech – w pobliżu miasta Heide, w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn. Firma planuje produkować tam rocznie milion baterii. W uroczystej inauguracji budowy uczestniczył kanclerz Niemiec Olaf Scholz.
Kolejnych pięć nowych autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego od połowy marca. Są to zeroemisyjne pojazdy, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach miejskich....
Kolejnych pięć nowych autobusów elektrycznych jeździ po ulicach Piotrkowa Trybunalskiego od połowy marca. Są to zeroemisyjne pojazdy, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach miejskich. Teraz w Piotrkowie jest łącznie 18 ekologicznych autobusów elektrycznych i hybrydowych.
W artykule:
• Wprowadzenie do problemu elektromobilności w Polsce • Analiza statystyczna rozwoju elektromobilności • Prognozy z horyzontem 6 lat (od roku 2020 do roku 2025) liczby pojazdów elektrycznych w Polsce • Charakterystyka wykorzystanych metod prognostycznych
Streszczenie
W artykule przedstawiono analizę rozwoju elektromobilności oraz wielowariantowe prognozy liczby pojazdów elektrycznych w Polsce do roku 2025. Sformułowano wnioski końcowe z wykonanych prognoz oraz analiz statystycznych.
Abstract
The article presents the analysis of e-mobility development and multi-variants forecasts of the number of electric vehicles in Poland by 2025. The final conclusions have been formulated from executed forecasts and statistical analysis.
Wprowadzenie do problemu elektromobilności w Polsce
W Polsce – zgodnie z Planem [1] przyjętym przez rząd 16 marca 2017 roku – rozwój elektromobilności nastąpi w trzech fazach, które będzie różnicował stopień dojrzałości rynku oraz niezbędne zaangażowanie państwa. Według tego planu w 2025 r. we flocie wykorzystywanej przez administrację publiczną pojazdów napędzanych energią elektryczną miałaby być już połowa. Sumaryczna liczba pojazdów elektrycznych powinna osiągnąć 1 milion pojazdów elektrycznych przy wzroście zapotrzebowania na energię elektryczną o 4,3 TWh.
Opublikowana we wrześniu 2019 roku „Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” zakłada istotne zmiany korygujące plany rozwoju elektromobilności w Polsce. Strategia zakłada, że do 2030 roku liczba pojazdów elektrycznych typu BEV (ang. battery electric vehicles) oraz pojazdów z napędem hybrydowym wszystkich typów wyniesie łącznie około 600 tysięcy sztuk [3]. Warto dodać, że na koniec roku 2018 roku w Polsce liczba eksploatowanych BEV wynosiła około 2,3 tysiąca, a pojazdów z napędem hybrydowym około 55,5 tys.
Na koniec 2019 w Polsce liczba eksploatowanych pojazdów BEV wynosiła 5091, natomiast pojazdów typu PHEV (ang. plug-in hybrid electric vehicles) 3546, co daje łącznie 8637 pojazdów z napędem elektrycznym.
Według najnowszych danych z końca lutego 2020 r., w Polsce jest zarejestrowanych łącznie 9803 pojazdów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dwa miesiące w roku 2020 liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in wyniosła 1166 sztuk, czyli 181% więcej niż w tym samym okresie 2019 roku [4]. Z łącznej sumy 9803 samochodów elektrycznych, 58% stanowiła pojazdy w pełni elektryczne (BEV) – 5700 szt., a resztę hybrydy typu plug-in (PHEV) – 4103 sztuk. Łączna liczba pojazdów ciężarowych i dostawczych wynosi obecnie 561 sztuk, a autobusów elektrycznych 232 sztuk [4].
Według danych GUS, w Polsce zarejestrowanych jest blisko 29 milionów pojazdów z różnym napędem. To oznacza, że mimo dynamicznego wzrostu liczby zarejestrowanych aut elektrycznych ich udział w Polsce jest wciąż bardzo mały i wynosi obecnie niecałe 0,4 promila.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozbudowuje się także ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec lutego 2020 roku w Polsce działały 1093 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2028 punktów). Około 30% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), natomiast 70% stanowiły wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lutym 2020 zainstalowano łącznie 44 nowe stacje ładowania [4]. W niektórych przypadkach proces budowy jest wydłużony z uwagi na długi wielomiesięczny czas oczekiwania na zgodę na przyłącze energetyczne. Warto jednak dodać, że zgodnie z danymi od Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych aż 80% ładowań odbywa się ładowarką w gospodarstwie domowym. Wynika to zapewne z wygody i niskiej ceny za energię elektryczną w stosunku do stacji ładowania komercyjnych, szczególnie szybkich stacji ładowania.
Wprowadzono również w Polsce zachęty finansowe pobudzające elektromobilność. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, dofinansowanie pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu dotyczy zakupu pojazdu elektrycznego, którego cena nie przekracza 125 000 zł. Wielkość dopłaty w najbliższym czasie ulegnie prawdopodobnie zmianie. Ministerstwo Klimatu zapowiedziało niedawno, że dopłaty będą mniejsze o co najmniej 50 procent od dotychczasowej kwoty maksymalnie 37,5 tys. zł, przy zachowaniu maksymalnej ceny pojazdu do 125 tys. zł. Może to oczywiście wpłynąć na zmniejszenie się popytu na pojazdy elektryczne, podobnie jak trwająca od początku marca 2020 roku pandemia koronawirusa. Popyt na samochody od początku trwania pandemii uległ gwałtownemu spadkowi. Należy mieć nadzieję, że jest to zjawisko przejściowe i trend zmienia się po wygaśnięciu pandemii.
Reasumując, istnieje wiele czynników zarówno pobudzających rozwój elektromobilności jak również negatywnie wpływających na dynamikę rozwoju. Ilustruje to tabela 1. Liczba czynników negatywnie wpływających na rozwój elektromobilności jest sporo znacznie większa niż liczba czynników wpływających pozytywnie. Tym niemniej zachęta w postaci dofinansowania jest bardzo silnym czynnikiem pobudzającym wzrost jak wynika z obserwacji w wielu krajach (np. Norwegia, Niemcy), a spadek dofinansowania niemal automatycznie zmniejsza dynamikę wzrostu liczby eksploatowanych pojazdów elektrycznych.
Tab. 1. Wybrane czynniki wpływające na rozwój elektromobilności. Opracowanie własne
Analiza statystyczna rozwoju elektromobilności
Na rysunku 1. oraz rysunku 2. przedstawiono podstawowe dane na temat rozwoju elektromobilności w Polsce. Liczba pojazdów elektrycznych odnosi się do sumy pojazdów typu BEV oraz typu PHEV. Liczba punktów ładowania jest oczywiście większa niż liczba stacji ładowania, ponieważ dana stacja może mieć więcej niż jeden punkt ładowania.
Rys. 1. Dynamika zmian liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Polsce. Opracowanie własne
Rys. 2. Dynamika zmian liczby publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Opracowanie własne
Wzrost liczby publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce w ostatnim kilku latach jest nieco zbliżony do liniowego trendu, natomiast wzrost całkowitej liczby pojazdów elektrycznych to trend nieliniowy o dużej dynamice wzrostu w kolejnych latach. Na uwagę zasługuje szczególnie duża w roku 2019 liczba nowych rejestracji pojazdów elektrycznych w stosunku do liczb z poprzednich lat.
Z analizy dynamiki wzrostu liczby pojazdów elektrycznych w różnych krajach, w tym w Polsce wynika, że w początkowej fazie wzrost jest dość powolny, by w kolejnej fazie zmienić się w szybki i nieliniowy. Kształt zmian jest zbliżony do funkcji wykładniczej. Prawdopodobnie po fazie gwałtownego wzrostu nastąpi faza nasycenia procesu (liczba pojazdów elektrycznych jest przecież ograniczona ogólną liczbą pojazdów z różnym napędem) [2]. Na rysunku 3. przedstawiono wzrost procentowy liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych w pięciu krajach oraz wartość średnia wzrostu liczby nowych rejestracji. Od maja 2016 roku wprowadzono w Niemczech dotację do BEV w wysokości 4 tys. euro oraz do PHEV w wysokości 3 tys. euro – jest to widoczne na rysunku 3. w postaci wzrostu dynamiki liczby nowych rejestracji.
Rys. 3. Wzrost procentowy liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych w pięciu krajach oraz wartość średnia wzrostu liczby nowych rejestracji. Opracowanie własne
Ceny akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych co roku spadają, ale niestety proces ten jest obecnie zahamowany i spadki cen (prognozy) nie są już tak silne jak kilka lat temu. Na rysunku 4. przedstawiono dynamikę zmian cen akumulatorów litowo-jonowych w kolejnych latach oraz prognozy do roku 2025.
Rys. 4. Dynamika zmian cen akumulatorów litowo-jonowych w kolejnych latach oraz prognozy do roku 2025. Opracowanie własne – źródło danych [5]
Rysunek 5. przedstawia zależność pomiędzy ceną akumulatorów litowo-jonowych oraz liczbą nowych rejestracji pojazdów elektrycznych w danym roku. Wyraźnie widoczny jest nieliniowy (potęgowy) trend. Występowanie związku pomiędzy ceną akumulatorów oraz liczbą nowych rejestracji w danym roku wykorzystać można do prognoz liczby pojazdów elektrycznych do roku 2025. Cena (znana prognoza do 2020 do 2025) stanowić może zmienną objaśniającą do modelu prognostycznego.
Rys. 5. Zależność pomiędzy ceną akumulatorów litowo-jonowych oraz liczbą nowych rejestracji pojazdów elektrycznych w danym roku od roku 2010 do roku 2019. Opracowanie własne
Prognozy z horyzontem 6 lat (od roku 2020 do roku 2025) liczby pojazdów elektrycznych w Polsce
Prognozy dotyczą łącznej liczby pojazdów elektrycznych typu BEV oraz PHEV. Założono, że proces (liczba eksploatowanych pojazdów elektrycznych) jest w początkowej fazie rozwoju. Bardzo krótki szereg czasowy liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych w Polsce (lata 2010-2019) wpływa na niepewność prognoz i jest przesłanką do wykorzystania modelu kombinowanego stanowiącego połączenie kilku modeli.
Wykorzystując zaproponowane modele wykonano prognozy liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych dla lat 2020-2025. Następnie, wykorzystując dane historyczne z lat 2010-2019 oraz wyniki prognoz obliczono wartości skumulowane szeregu czasowego liczby nowych rejestracji dla lat 2020–2025. Wartości skumulowane reprezentują prognozy liczby eksploatowanych pojazdów elektrycznych w latach 2020–2025. Z uwagi na krótki horyzont prognoz nie uwzględniono w obliczeniach naturalnego procesu wycofywania części pojazdów elektrycznych z eksploatacji.
Wykonano prognozy „ex_ante” (czyli na przyszłość – bez możliwości weryfikacji ich jakości w chwili wykonywania prognozy) liczby nowych rejestracji pojazdów elektrycznych z horyzontem 6 lat (od roku 2020 do roku 2025 włącznie). Prognozy utworzono metodami wykorzystującymi szereg czasowy danych historycznych oraz w jednym modelu wykorzystano znane wartości prognoz cen akumulatorów na lata 2020–2025 jako zmienną objaśniającą w modelu.
Charakterystyka wykorzystanych metod prognostycznych
Funkcję logistyczną opisuje wzór (1) [17]. Parametry funkcji logistycznej na danych z zakresu estymacji dobierane były z wykorzystaniem optymalizacji metodą DEPS (ang. Differential Evolution and Particle Swarm Optimization), która wykorzystuje dwa niezależne algorytmy optymalizacyjne. Minimalizacji podlegał błąd SSE (ang. Sum of Squared Errors).
gdzie: a, b, c to parametry funkcji logistycznej.
Model wg Prigogine’a stosowany do prognoz długoterminowych oraz średnioterminowych procesów, które ulegają nasycenia do pewnego pułapu wzrostu opisuje wzór (2) [6]. Parametry modelu na danych z zakresu estymacji dobierane były z wykorzystaniem optymalizacji metodą DEPS. Minimalizacji podlegał błąd SSE. Prognoza w metodzie wykonywana jest krokowo (do prognozy na rok t wykorzystywana jest wartość prognozy z roku t–1).
gdzie: y(t) to liczebność populacji w okresie t, r > 0 to współczynnik szybkości wzrostu populacji, K > 0 to pułap rozwoju (przewidywany wzrost populacji w przyszłości).
Model ekstrapolacji funkcji potęgowej opisuje wzór (3).
gdzie: cena to cena akumulatorów litowo-jonowych [$/kWh] w roku prognozy (dla lat 2010–2019 wartości rzeczywiste, dla lat 2020–2025 prognozy cen), a > 0, b < 0 to parametry modelu. Dobór parametrów modelu wykonano metodą najmniejszych kwadratów.
Model szary (ang. Grey model) opisuje wzór (4). W tym modelu, rząd szarego równania różnicowego oraz liczba zmiennych są równe 1. Model ten wg literatury [7] zalecany jest szczególnie w przypadku bardzo krótkich szeregów czasowych (powyżej 3 danych) oraz gdy ewolucja procesu jest w fazie początkowej. Parametry modelu na danych z zakresu estymacji dobierane były z wykorzystaniem optymalizacji metodą DEPS. Minimalizacji podlegał błąd SSE.
gdzie: n ≥ 4 to długość szeregu czasowego, a to parametr ewolucji, u to zmienna szara, ŷ(t) to prognoza na okres t.
Model kombinowany opisuje wzór (5). Wykorzystuje on dwa modele wybrane po wykonaniu prognoz pojedynczymi modelami. Model z najmniejszymi wartościami prognoz oraz model z największymi wartościami prognoz z przypisanymi do nich wagami równymi 0,5. Celem modelu kombinowanego jest uśrednienie wygenerowanych z modeli skrajnych prognoz.
gdzie: w1 = w2 = 0,5 to wartości wag.
Wykorzystano 3 miary jakości dopasowania: współczynnik korelacji liniowej Pearsona (im bliżej wartości 1 tym lepiej), błąd MAPE procentowy (im wartość mniejsza tym lepiej) oraz błąd RMSE (im wartość mniejsza tym lepiej).
W tabeli 2. przedstawiono wyniki 3 miar jakości dopasowania dla danych z zakresu estymacji parametrów trzech modeli (2010–2019). Na zielono zaznaczono wynik najlepszy dla danej miary dopasowania, a na czerwono wynik najgorszy. Należy jednak pamiętać, że model z najlepszą miarą dopasowania na danych z zakresu estymacji parametrów nie zawsze będzie również najlepszym modelem prognostycznym (w tym przypadku prognozy „ex_ante”). Pozornie najlepszym modelem (dwie miary jakości dopasowania najlepsze) jest model szary. Należy jednak podkreślić, że model z bardzo dobrym dopasowaniem w zakresie estymacji niekoniecznie musi być najlepszym modelem w zakresie prognoz na przyszłość [10, 11].
Tab. 2. Wyniki dopasowania parametrów pięciu modeli dla danych z zakresu estymacji.
Na rysunku 6. przedstawiono wielowariantowe prognozy liczby eksploatowanych pojazdów elektrycznych w Polsce w latach 2020–2025. Pogrubiono wyniki modelu uśredniającego prognozy skrajne, czyli modelu kombinowanego. Rozrzut prognoz jest znaczny. Najmniejszą liczbę eksploatowanych pojazdów elektrycznych w roku 2025 wygenerował model ekstrapolacji funkcji potęgowej wykorzystujący prognoz cen akumulatorów jako zmienną objaśniającą. Największą liczbę eksploatowanych pojazdów elektrycznych w roku 2025 wygenerował model wykorzystujący funkcję logistyczną. Prognozy modelem szarym mają nieco inny przebieg niż pozostałe modele – inna jest dynamika wzrostu (bardziej nieliniowa). Wartości prognoz rosną, ale niezbyt dynamiczne w pierwszych czterech latach, aby w kolejnych dwóch latach nabrać większej dynamiki rosnącej.
Rys. 6. Wielowariantowe prognozy liczby eksploatowanych pojazdów elektrycznych w Polsce w latach 2020-2025. Opracowanie własne
Podsumowanie i wnioski końcowe
Przedstawione w artykule prognozy rozwoju liczby pojazdów elektrycznych zostały opracowane na podstawie dotychczasowej znanej dynamiki. W przyszłości dynamika ta może ulegać silnym zmianom niemożliwym do przewidzenia. Nie można na przykład wykluczyć, że na popularności zyskają także pojazdy elektryczne o napędzie wodorowym lub hybrydowym bateryjno-wodorowym [2]. Nieznaną pozostaje również cena paliw kopalnych, zmiany technologiczne oraz wpływ trendów politycznych na procesy gospodarcze [2].
Opracowane warianty przewidują, że liczby eksploatowanych samochodów elektrycznych w roku 2025 będą się zawierały w przedziale od około 67 tysięcy do prawie 300 tysięcy. Górny zakres stanowi około 33% wartości założonej w pierwotnym planie rządowym. Przyjmując jako w miarę realistyczne wyniki prognozy metodą kombinowaną (uśredniającą wyniki skrajnych prognoz) liczba pojazdów elektrycznych w 2025 wyniesie około 182 tysiące co stanowić będzie około 0,63% pojazdów z wszystkimi rodzajami napędu.
Warto odnotować, że po raz pierwszy od 2014 roku spadła globalna sprzedaż samochodów elektrycznych. Tak wynika z badania „E-Mobility Sales Review” firmy doradczej PwC i dotyczy wyników sprzedaży za trzeci kwartał 2019 roku. Liczba nowo zarejestrowanych samochodów elektrycznych spadła o 2,8% [11]. Tendencje w dynamice rozwoju elektromobilności są różne w zależności od kraju. Szczególnie duże spadki odnotowano w Chinach, największym rynku dla aut elektrycznych. Sprzedaż pojazdów elektrycznych spadła tam o 15,7% [11]. Powodem spadku jest wycofanie dotacji. W USA sprzedaż pojazdów elektrycznych spadła o 15,5%. W zaawansowanej technologicznie Korei Południowej w trzecim kwartale 2019 sprzedaż pojazdów elektryków wzrosła tylko o 5,6%. Natomiast w Europie sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Przykładowo w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, Hiszpanii, Norwegii oraz Holandii, sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła w trzecim kwartale średnio o 100%. W Polsce również występuje silna dynamika wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych. Wzrostowi sprzedaży sprzyja system dotacji. Powstaje istotne pytanie, jak zachowają się kupujący w krajach europejskich w przypadku braku dotacji?
Literatura
Plan rozwoju elektromobilności w Polsce, Ministerstwo Energii https://www.gov.pl/documents/33372/436746/DIT_PRE_PL.pdf/ebdf4105-ef77-91df-0ace-8fbb2dd18140 (dostęp 07.06.2019)
Piotrowski P., Baczyński D., Kapler P.: Wielowariantowe prognozy liczby pojazdów elektrycznych w Polsce do roku 2025 oraz ich wpływ na roczne zapotrzebowania na energię elektryczną, Przegląd Elektrotechniczny, nr.1/2020, R.96, s.138-141, doi: 10.15199/48.2020.01.30
“The Strategy of sustainable transport development until 2030”, https://www.gov.pl/attachment/e268e9f9-d7ca-473e-a7b1-8731348155d9
Dobrzańska I., Dąsal K., Łyp J., Popławski T., Sowiński J., Prognozowanie w elektroenergetyce. Zagadnienia wybrane. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, (2002)
S. Liu, Y. Lin (2010), “Grey Systems. Theory and Applications”, Springer, Berlin–Heidelberg, 2010.
Baczyński D., Piotrowski P., Gotowość systemu elektroenergetycznego na elektromobilność, Materiały konferencyjne - Konferencja - Pierwsze Forum Dialogu Nauka - Przemysł, str.31-38, Warszawa, 9-10 października 2017
Piotrowski P., Prognozowanie w elektroenergetyce w różnych horyzontach czasowych. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa (2013)
Piotrowski P., Marzecki J., Ekspert kontra klasyczne metody prognostyczne w zadaniu prognozowania rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną terenowych stacji transformatorowych SN/nN, Przegląd Elektrotechniczny, 93 (2017), nr 8, 81-85, doi:10.15199/48.2017.04.21
Kłos M., Zagrajek K., Biczel P., Sosnowski Ł., Problematyka przyłączania do sieci dystrybucyjnej stacji ładowania autobusów elektrycznych, Przegląd Elektrotechniczny, 95 (2019), nr 1, 177-181, doi:10.15199/48.2019.01.44
Michalski Ł., Wróblewski K., Zagrajek K., Forecast and impact of electromobility development on the Polish Electric Power System, E3S Web of Conferences 84, 01005 (2019), doi.org/10.1051/e3sconf/20198401005
Krupa K., Kamiński J., Analiza wpływu rozwoju elektromobilności na zużycie energii elektrycznej w Polsce, Rynek Energii 12 (2017)
Arias M., Bae S., Electric vehicle chargnig demand forecasting model based on big data technologies, Applied Energy, 183 (2016), 327-339
Daina N, et al., Modelling electric vehicles use: a survey on the methods, Renewable and Sustainable Energy Reviews 68 (2017), 447–460
Żurowska J., Zastosowanie modelu trendu logistycznego do prognozowania wskaźnika motoryzacji w Polsce, Archiwum motoryzacji, 2 (2007)
Tegoroczna edycja KNM była rekordowa – ponad 3 tys. przedstawicieli branży e-mobility z Polski i świata, przez trzy dni omawiało kluczowe trendy i wyzwania związane z transformacją transportu. Ponad 150...
Tegoroczna edycja KNM była rekordowa – ponad 3 tys. przedstawicieli branży e-mobility z Polski i świata, przez trzy dni omawiało kluczowe trendy i wyzwania związane z transformacją transportu. Ponad 150 wystawców prezentowało w Łodzi najnowsze zeroemisyjne technologie.
Firma OPES Solar Mobility planuje zwiększenie swoich dotychczasowych mocy produkcyjnych i wybiera do tego lokalizację w Niemczech. Popyt na fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (VIPV) rośnie, a elektryfikacja...
Firma OPES Solar Mobility planuje zwiększenie swoich dotychczasowych mocy produkcyjnych i wybiera do tego lokalizację w Niemczech. Popyt na fotowoltaikę zintegrowaną z pojazdami (VIPV) rośnie, a elektryfikacja kolejnych sektorów transportu tylko ten trend przyspieszy.
DHL Parcel wynajął 100 w pełni elektrycznych samochodów marki Ford E-Transit. Do końca 2023 roku firma będzie miał w swojej flocie blisko 500 pojazdów elektrycznych.
DHL Parcel wynajął 100 w pełni elektrycznych samochodów marki Ford E-Transit. Do końca 2023 roku firma będzie miał w swojej flocie blisko 500 pojazdów elektrycznych.
W Gorzowie Wielkopolskim uruchomiono cztery miejskie stacje ładowania aut elektrycznych i hybrydowych, a na finiszu są prace nad budową kolejnych ośmiu. W sumie udostępnione będą 32 miejskie punkty ładowania.
W Gorzowie Wielkopolskim uruchomiono cztery miejskie stacje ładowania aut elektrycznych i hybrydowych, a na finiszu są prace nad budową kolejnych ośmiu. W sumie udostępnione będą 32 miejskie punkty ładowania.
Grupa Renault i Volvo i CMA CGM poinformowały, że łączą siły, by stworzyć nową generację w 100% elektrycznych pojazdów dostawczych i opracują związaną z nimi gamę usług. Pierwsze takie dostawczaki mają...
Grupa Renault i Volvo i CMA CGM poinformowały, że łączą siły, by stworzyć nową generację w 100% elektrycznych pojazdów dostawczych i opracują związaną z nimi gamę usług. Pierwsze takie dostawczaki mają pojawić się w 2026 r.
Polski samochód dostawczy jeszcze w tym roku ma zostać dopuszczony do procesów homologacyjnych, co stanowi ostatni etap przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Pierwsze auta mają trafić do klientów już...
Polski samochód dostawczy jeszcze w tym roku ma zostać dopuszczony do procesów homologacyjnych, co stanowi ostatni etap przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Pierwsze auta mają trafić do klientów już w 2024 r.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości kontynuuje realizację programów finansowanych z Funduszy Europejskich. W programie jest m.in. wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego w Polsce wschodniej...
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości kontynuuje realizację programów finansowanych z Funduszy Europejskich. W programie jest m.in. wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego w Polsce wschodniej w zakresie sieci transportowych.
We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów na rynku UE wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki. Udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku osiągnął 14,8%.
We wrześniu 2023 r. liczba rejestracji nowych samochodów na rynku UE wzrosła o 9,2%, osiągając 861 062 sztuki. Udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku osiągnął 14,8%.
Baterie litowo-jonowe znajdują coraz więcej zastosowań – począwszy od osobistych urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony i laptopy, do akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych i magazynów...
Baterie litowo-jonowe znajdują coraz więcej zastosowań – począwszy od osobistych urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony i laptopy, do akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych i magazynów energii. Dzieje się tak ze względu na to, że technologia litowa zapewnia wysoką gęstość energii, dobrą stabilność, niski współczynnik samorozładowania oraz około 10-letni cykl życia.
Shell otworzył swoją największą stację ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona 258 punktów szybkiego ładowania i w okresie testowym obsłużyła ponad 3,3 tys. pojazdów elektrycznych w ciągu doby!
Shell otworzył swoją największą stację ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmuje ona 258 punktów szybkiego ładowania i w okresie testowym obsłużyła ponad 3,3 tys. pojazdów elektrycznych w ciągu doby!
Flota Poczty Polskiej powiększyła się o elektryczne dostawcze modele MAXUS e-Deliver 3. W 16 największych polskich miastach pracę rozpoczęło 25 pojazdów chińskiego producenta.
Flota Poczty Polskiej powiększyła się o elektryczne dostawcze modele MAXUS e-Deliver 3. W 16 największych polskich miastach pracę rozpoczęło 25 pojazdów chińskiego producenta.
Niedawno Ekoenergetyka dostarczyła swoją pierwszą ultraszybką stację ładowania o mocy 175 kW na stację paliw Orlenu przy autostradzie A1 (MOP Machnacz Południe). Wkrótce takich stacji będzie dużo więcej.
Niedawno Ekoenergetyka dostarczyła swoją pierwszą ultraszybką stację ładowania o mocy 175 kW na stację paliw Orlenu przy autostradzie A1 (MOP Machnacz Południe). Wkrótce takich stacji będzie dużo więcej.
Miasto Suwałki ogłosiło przetarg na zakup 10 autobusów elektrycznych. Zamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Miasto Suwałki ogłosiło przetarg na zakup 10 autobusów elektrycznych. Zamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Przez pierwsze trzy kwartały 2023 roku w UE zarejestrowano 3918 elektrycznych ciężarówek. To wzrost aż o 321,7% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Przez pierwsze trzy kwartały 2023 roku w UE zarejestrowano 3918 elektrycznych ciężarówek. To wzrost aż o 321,7% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Polsat Plus i Grupa ZE PAK stworzyły pierwszą na Śląsku i drugą w Polsce stację tankowania wodorem dla samochodów i autobusów. Inwestycja znajduje się w Rybniku, który jest liderem zielonej transformacji...
Polsat Plus i Grupa ZE PAK stworzyły pierwszą na Śląsku i drugą w Polsce stację tankowania wodorem dla samochodów i autobusów. Inwestycja znajduje się w Rybniku, który jest liderem zielonej transformacji energetycznej w Polsce. Mogą z niej korzystać zarówno autobusy miejskie, jak i mieszkańcy okolicy.
Firma Impact Clean Power Technology zaprezentowała systemy bateryjne do dwóch nowych modeli autobusów marki Alexander Dennis: Enviro100EV i piętrowego Enviro400EV.
Firma Impact Clean Power Technology zaprezentowała systemy bateryjne do dwóch nowych modeli autobusów marki Alexander Dennis: Enviro100EV i piętrowego Enviro400EV.
Szwajcaria ma być pierwszym europejskim krajem, w którym zlikwidowane zostaną ulgi na zakup samochodów elektrycznych. Jak ogłosiły tamtejsze władze, od stycznia 2024 roku import samochodów elektrycznych...
Szwajcaria ma być pierwszym europejskim krajem, w którym zlikwidowane zostaną ulgi na zakup samochodów elektrycznych. Jak ogłosiły tamtejsze władze, od stycznia 2024 roku import samochodów elektrycznych będzie opodatkowany na takich samych zasadach jak aut spalinowych.
W stolicy Wielkopolski wzrosła liczba punktów, gdzie użytkownicy samochodów elektrycznych mogą je naładować. Budimex Mobility we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich uruchomił właśnie 28 ogólnodostępnych...
W stolicy Wielkopolski wzrosła liczba punktów, gdzie użytkownicy samochodów elektrycznych mogą je naładować. Budimex Mobility we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich uruchomił właśnie 28 ogólnodostępnych stacji, w których jest łącznie 55 punktów ładowania pojazdów elektrycznych.
Składane schody prowadzące na strych są popularną alternatywą dla tradycyjnych schodów, które zazwyczaj zajmują bardzo dużo miejsca. W jakie konstrukcje warto zainwestować? Czym się charakteryzują?
Składane schody prowadzące na strych są popularną alternatywą dla tradycyjnych schodów, które zazwyczaj zajmują bardzo dużo miejsca. W jakie konstrukcje warto zainwestować? Czym się charakteryzują?
Konstruktorzy szaf sterowniczych stoją przed wieloma wyzwaniami: począwszy od międzynarodowej presji konkurencyjnej i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, po rosnące koszty pracy i materiałów. Stosunkowo...
Konstruktorzy szaf sterowniczych stoją przed wieloma wyzwaniami: począwszy od międzynarodowej presji konkurencyjnej i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, po rosnące koszty pracy i materiałów. Stosunkowo niewiele można zrobić, aby wpłynąć na te aspekty, dlatego coraz częściej w centrum uwagi znajduje się produkcja własna ze wszystkimi procesami i strukturami, a także ogólna struktura kosztów.
Kompatybilność elektromagnetyczna kabli elektrycznych jest kluczowym parametrem, który charakteryzuje sposób stosowania i użytkowania danych kabli do wzajemnej współpracy kilku urządzeń elektrycznych zestawionych...
Kompatybilność elektromagnetyczna kabli elektrycznych jest kluczowym parametrem, który charakteryzuje sposób stosowania i użytkowania danych kabli do wzajemnej współpracy kilku urządzeń elektrycznych zestawionych w całość. Prawidłowe funkcjonowanie urządzeń może być zapewnione tylko i wyłącznie wtedy, gdy zakłócenia generowane przez otoczenie będą skutecznie blokowane. Generowane spodziewane zakłócenia elektromagnetyczne przez wyposażenie otaczające kable muszą zatem być w odpowiedni sposób odseparowane.
Dzięki kopii zapasowej możesz wykonać kopię całej zawartości swojego komputera. W ten sposób nie stracisz swoich plików i programów. Istnieją różne typy pamięci zewnętrznych z oddzielną funkcją tworzenia...
Dzięki kopii zapasowej możesz wykonać kopię całej zawartości swojego komputera. W ten sposób nie stracisz swoich plików i programów. Istnieją różne typy pamięci zewnętrznych z oddzielną funkcją tworzenia kopii zapasowych. Czytaj dalej i dowiedz się, który z nich może odpowiadać Twoim potrzebom!
Na początku 2024 roku firma BayWa r.e. Solar Systems zrobiła kolejny duży krok w rozwoju działalności na polskim rynku, otwierając nowy magazyn w Gdańsku. Jego powierzchnia to
25 000 m kw., co łącznie...
Na początku 2024 roku firma BayWa r.e. Solar Systems zrobiła kolejny duży krok w rozwoju działalności na polskim rynku, otwierając nowy magazyn w Gdańsku. Jego powierzchnia to
25 000 m kw., co łącznie daje ponad 45 tys. m kw. powierzchni magazynowej BayWa r.e. Solar Systems w Polsce.
Dzięki takim złączkom od firmy WAGO ELWAG naprawienie lub przedłużenie przewodu jest tak proste jak nigdy dotąd! Za ich pomocą można nawet w najmniejszych przestrzeniach – szybko i bez użycia narzędzi...
Dzięki takim złączkom od firmy WAGO ELWAG naprawienie lub przedłużenie przewodu jest tak proste jak nigdy dotąd! Za ich pomocą można nawet w najmniejszych przestrzeniach – szybko i bez użycia narzędzi – połączyć przewody o przekroju od 0,75 do 4 mm kw. Wystarczy po prostu odizolować końcówkę przewodu i bez użycia jakichkolwiek narzędzi wsunąć ją do złączki – i bezpieczne połączenie gotowe.
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom wyższych harmonicznych, można wykorzystać różne rozwiązania. Uzależnione są one od takich czynników jak: moc zapotrzebowana w zakładzie, sztywność sieci zasilającej,...
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom wyższych harmonicznych, można wykorzystać różne rozwiązania. Uzależnione są one od takich czynników jak: moc zapotrzebowana w zakładzie, sztywność sieci zasilającej, moc odbiorników czy budowa samej instalacji elektroenergetycznej. Dobór konkretnego rozwiązania powinien opierać się na analizie układu zasilającego zakład, reżimu pracy i zainstalowanych odbiorników. Bardzo ważnym punktem doboru jest wykonanie pomiarów Jakości Energii Elektrycznej i ich prawidłowa...
Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.
Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i automatyce.
Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów...
Magazyny energii mogą być źródłem zasilania tylko wtedy gdy są sprawne. Systemy umożliwiające pracę urządzeń w przypadku awarii zasilania są zróżnicowane od małych urządzeń UPS do baterii akumulatorów zapewniających zasilanie całych zakładów. Jest zatem sprawą kluczową, aby systemy zasilania awaryjnego same działały bez zarzutu. Bezpieczniki produkowane przez firmę SIBA zabezpieczają urządzenia, które w przypadku awarii zasilania dostarczają energię kluczowym odbiorom.
W związku z dynamicznym rozwojem farm fotowoltaicznych rośnie zapotrzebowanie na prawidłowe pomiary impedancji pętli zwarcia na odcinku inwerter-transformator nn/SN. Z pomocą przychodzi Sonel MZC-340-PV...
W związku z dynamicznym rozwojem farm fotowoltaicznych rośnie zapotrzebowanie na prawidłowe pomiary impedancji pętli zwarcia na odcinku inwerter-transformator nn/SN. Z pomocą przychodzi Sonel MZC-340-PV – pierwszy na świecie miernik przeznaczony do pomiarów impedancji pętli zwarcia w sieciach o napięciach dochodzących aż do 900 V AC, z kategorią pomiarową CAT IV 1000 V.
Wyładowania atmosferyczne jako nieodłączny element burz stanowią poważne zagrożenie dla ludzi oraz infrastruktury. Aby zminimalizować ryzyko strat spowodowanych przez wyładowania atmosferyczne, można skutecznie...
Wyładowania atmosferyczne jako nieodłączny element burz stanowią poważne zagrożenie dla ludzi oraz infrastruktury. Aby zminimalizować ryzyko strat spowodowanych przez wyładowania atmosferyczne, można skutecznie zabezpieczać wszelkiego rodzaju obiekty, projektując i montując instalację odgromową zgodną z obowiązującymi przepisami.
Elektroklub jest programem partnerskim dla klientów wybranych hurtowni elektrotechnicznych, który powstał we współpracy z trzema producentami z tej branży: Philips, NKT i Schneider Electric. Obecnie trwa...
Elektroklub jest programem partnerskim dla klientów wybranych hurtowni elektrotechnicznych, który powstał we współpracy z trzema producentami z tej branży: Philips, NKT i Schneider Electric. Obecnie trwa w nim wiosenna promocja, w której można wygrać supernagrody!
Chcesz zwiększyć wydajność swojej instalacji fotowoltaicznej? Pomyśl o inwerterach hybrydowych. Dowiedz się, czym są te urządzenia, jakie korzyści płyną z ich wykorzystania i dlaczego to właśnie one są...
Chcesz zwiększyć wydajność swojej instalacji fotowoltaicznej? Pomyśl o inwerterach hybrydowych. Dowiedz się, czym są te urządzenia, jakie korzyści płyną z ich wykorzystania i dlaczego to właśnie one są przyszłością zrównoważonej energetyki.
Firma CSI S.A. poszerza ofertę komputerów Mini PC o nowy produkt z serii PICO-SEMI od AAEON. Komputer PICO-EHL4-SEMI jest dostępny w dwóch wersjach procesorowych: Intel® Celeron® J6412 o mocy 10 W i Intel®...
Firma CSI S.A. poszerza ofertę komputerów Mini PC o nowy produkt z serii PICO-SEMI od AAEON. Komputer PICO-EHL4-SEMI jest dostępny w dwóch wersjach procesorowych: Intel® Celeron® J6412 o mocy 10 W i Intel® Celeron® N6210 o mocy 6,5 W.
Już wkrótce gama produktów z firmy Ewimar, zostanie wzbogacona o nowe produkty ochrony przeciwprzepięciowej, dedykowane do linii zasilających, linii pomiarowych oraz transmisyjnych.
Już wkrótce gama produktów z firmy Ewimar, zostanie wzbogacona o nowe produkty ochrony przeciwprzepięciowej, dedykowane do linii zasilających, linii pomiarowych oraz transmisyjnych.
Nowoczesne technologie doprowadziły do wyraźnej transformacji sektora budownictwa, szczególnie w kwestii poprawy efektywności energetycznej. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i zmian klimatycznych...
Nowoczesne technologie doprowadziły do wyraźnej transformacji sektora budownictwa, szczególnie w kwestii poprawy efektywności energetycznej. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i zmian klimatycznych optymalizacja zużycia energii staje się priorytetem. Jednym z ważniejszych kroków prowadzących do obniżenia klasy energetycznej budynków jest wprowadzenie świadectwa energetycznego i nowoczesnych instalacji elektrycznych.
Fronius zapewnia optymalne bezpieczeństwo i wysoki stopień zużycia energii na potrzeby własne w produkcji energii słonecznej – wszystko dzięki wysokiej jakości falownikom, do których dołącza teraz Fronius...
Fronius zapewnia optymalne bezpieczeństwo i wysoki stopień zużycia energii na potrzeby własne w produkcji energii słonecznej – wszystko dzięki wysokiej jakości falownikom, do których dołącza teraz Fronius GEN24.
Odnawialne źródła energii (OZE) odgrywają kluczową rolę w globalnych wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jednym z wyzwań związanych z efektywnym wykorzystaniem...
Odnawialne źródła energii (OZE) odgrywają kluczową rolę w globalnych wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jednym z wyzwań związanych z efektywnym wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych jest gromadzenie i przesyłanie wyprodukowanej energii elektrycznej. W tym kontekście technologia cable pooling zyskuje na znaczeniu, umożliwiając zoptymalizowane zarządzanie przesyłem energii elektrycznej ze źródeł OZE.
Oświetlenie LED cieszy się ogromną popularnością i nie ma w tym nic dziwnego, jeśli weźmie się pod lupę wszystkie jego zalety. Żarówki LED są wykorzystywane zarówno w warunkach domowych, jak i na zewnątrz,...
Oświetlenie LED cieszy się ogromną popularnością i nie ma w tym nic dziwnego, jeśli weźmie się pod lupę wszystkie jego zalety. Żarówki LED są wykorzystywane zarówno w warunkach domowych, jak i na zewnątrz, mają różne rozmiary, dzięki czemu można je dopasować do praktycznie każdego rodzaju lamp, są energooszczędne, a to tylko kilka z wielu ich zalet. Na co zwracać uwagę przy zakupie tego rodzaju żarówek i jak dopasować ich parametry do swoich potrzeb?
Przeprowadzenie remontu to drogie i wymagające zadanie. Niemalże wszystkie wykonywane prace zmuszają zainteresowanych do podejmowania poważnych i przemyślanych decyzji finansowych. Mogą to jednak ułatwić...
Przeprowadzenie remontu to drogie i wymagające zadanie. Niemalże wszystkie wykonywane prace zmuszają zainteresowanych do podejmowania poważnych i przemyślanych decyzji finansowych. Mogą to jednak ułatwić niektóre produkty bankowe. O których z nich mowa? Tego lepiej dowiedzieć się jeszcze przed rozpoczęciem prac budowalnych.
Panele fotowoltaiczne są coraz bardziej popularne. W dobie rosnących cen energii wiele osób ceni sobie niezależność od zewnętrznych dostawców prądu, oszczędność, jaką daje fotowoltaika oraz to, że jest...
Panele fotowoltaiczne są coraz bardziej popularne. W dobie rosnących cen energii wiele osób ceni sobie niezależność od zewnętrznych dostawców prądu, oszczędność, jaką daje fotowoltaika oraz to, że jest to ekologiczne źródło energii. Montaż paneli fotowoltaicznych na działce lub dachu domu ma jeszcze jedną zaletę – w przypadku sprzedaży nieruchomości podnosi jej wartość.
Apator SA we współpracy z TAURON Dystrybucja SA uruchomił magazyn energii służący do stabilizacji parametrów pracy sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia. To kolejny projekt realizowany przez toruńskiego...
Apator SA we współpracy z TAURON Dystrybucja SA uruchomił magazyn energii służący do stabilizacji parametrów pracy sieci dystrybucyjnej niskiego napięcia. To kolejny projekt realizowany przez toruńskiego producenta dla krajowych Operatorów Sieci Dystrybucji, którzy poszukują skutecznych rozwiązań technicznych do bilansowania sieci oraz redukcji nadmiernych obciążeń w szczytach produkcji energii z odnawialnych źródeł.
Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch...
Najnowsze przemysłowe drukarki etykiet stworzone zostały z myślą o profesjonalistach, dla których ważna jest jakość, niezawodność oraz trwałość tworzonych oznaczeń. P‑touch E100VP, P-touch E300VP i P-touch E550WVP to przenośne i szybkie urządzenia, które oferują specjalne funkcje do druku najpopularniejszych typów etykiet. Urządzenia pozwalają na szybkie i bezproblemowe drukowanie oznaczeń kabli, przewodów, gniazdek elektrycznych, przełączników oraz paneli krosowniczych.
Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa...
Wiele ostatnio mówi się o poprawie efektywności energetycznej oraz energii odnawialnej w kontekście redukcji gazów cieplarnianych i rosnących kosztów energii. W silnie konkurencyjnym otoczeniu przedsiębiorstwa wykazują dużą determinację do zmian prowadzących do optymalizacji kosztów, co zapewnić ma im zachowanie przewagi konkurencyjnej, wynikającej np. z przyjętej strategii przewagi kosztowej.
Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych....
Jak wykazano w różnych testach, nie tylko na uczelniach technicznych w Polsce, duży procent ograniczników przepięć (SPD) dostępnych na rynku nie spełnia parametrów deklarowanych w kartach katalogowych. Dodatkowo w różnych materiałach marketingowych również można znaleźć nie zawsze pełne informacje na temat wymagań stawianych SPD, co nie pomaga w właściwym doborze odpowiedniego modelu do aplikacji. W tym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze zagadnienia, które pozwolą dobrać bezpieczne ograniczniki...
Inteligentny dom często mylony jest z budynkiem pasywnym. Należy jednak pamiętać, że nie można tych dwóch pojęć stosować zamiennie. Samo zastosowanie smart home i innych komponentów automatyki nie czyni...
Inteligentny dom często mylony jest z budynkiem pasywnym. Należy jednak pamiętać, że nie można tych dwóch pojęć stosować zamiennie. Samo zastosowanie smart home i innych komponentów automatyki nie czyni z tradycyjnego domu budynku pasywnego. Niewątpliwie jednak należy pamiętać, że elementy automatyki budynkowej są składową pasywnych budowli i nawet zwykłe mieszkanie potrafią uczynić bardziej oszczędnym i ekologicznym.
System drukujący Thermomark E to całkowita nowość na rynku oznaczania. Jest to modułowy system do automatyzacji produkcji oznaczników łączący ze sobą etap drukowania i montażu różnych materiałów w jednym...
System drukujący Thermomark E to całkowita nowość na rynku oznaczania. Jest to modułowy system do automatyzacji produkcji oznaczników łączący ze sobą etap drukowania i montażu różnych materiałów w jednym cyklu roboczym. Rozwiązanie to umożliwia proste i bardzo wydajne oznaczanie przemysłowe, dzięki czemu efektywność naszej produkcji może wzrosnąć diametralnie.
Stres to jedna z rzeczy, z którą mierzymy się wszyscy, niemal każdego dnia. W domu, w pracy, niekiedy podczas podróży. Istnieje wiele zawodów, związanych z wysokim poziomem stresu. Bardzo istotna jest...
Stres to jedna z rzeczy, z którą mierzymy się wszyscy, niemal każdego dnia. W domu, w pracy, niekiedy podczas podróży. Istnieje wiele zawodów, związanych z wysokim poziomem stresu. Bardzo istotna jest wtedy odporność psychiczna osoby zatrudnionej na danym stanowisku. To cecha, jaką doceni wielu pracodawców. Dowiedzmy się więc, w jakich kategoriach zawodowych jest ona szczególnie istotna i jak może wpłynąć na Twoją karierę!
Firma SMA istnieje na rynku już od 40 lat. W ofercie producenta znajdują się falowniki do zastosowań domowych, biznesowych, komercyjnych, a także do dużych projektów.
Firma SMA istnieje na rynku już od 40 lat. W ofercie producenta znajdują się falowniki do zastosowań domowych, biznesowych, komercyjnych, a także do dużych projektów.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.