Znaczącą grupę magnetycznych materiałów Smart (ang. Smart Magnetic Materials – SMM) stanowią materiały o tzw. gigantycznej magnetostrykcji (ang. Giant Magnetostrictive Materials – GMM). Ich kluczowa rola w wielu obszarach wynika z możliwości przekształcania energii magnetycznej w mechaniczną (działanie typu aktuator) oraz mechanicznej w magnetyczną (działanie typu sensor), o dużym współczynniku sprawności. Umożliwia to zastosowanie w konstrukcjach lotniczych, samochodowych, okrętowych, budowlanych oraz efektywne zastosowania w medycynie, przemyśle wydobywczym, aparaturze akustycznej i wielu innych. GMM mogą być wykorzystane jako aktywne tłumiki, które nie pochłaniają energii (jak materiały magnetoreologiczne), gdyż można za ich pomocą wytworzyć w pętli „kontrdrganie” wygaszające emisję źródła. Materiały te odgrywają również kluczową rolę w zakresie odzysku energii (ang. Energy Harvesting – EH) z drgań [1, 2].
PSPA przygotowało raport, który krok po kroku wyjaśnia procedurę odbioru stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Opracowanie ma pomóc w przyspieszeniu wdrażania infrastruktury EV w Polsce.
PSPA przygotowało raport, który krok po kroku wyjaśnia procedurę odbioru stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Opracowanie ma pomóc w przyspieszeniu wdrażania infrastruktury EV w Polsce.
Mercedes-Benz otworzył w Mannheim swój pierwszy w Europie ogólnodostępny hub ładowania. Podobne działają już w Atlancie (USA), Chengdu (Chiny) i Foshan (Chiny).
Mercedes-Benz otworzył w Mannheim swój pierwszy w Europie ogólnodostępny hub ładowania. Podobne działają już w Atlancie (USA), Chengdu (Chiny) i Foshan (Chiny).
Izivia to operator stacji ładowania we Francji, należący w 100 proc. do państwowego EDF. Firma właśnie ogłosiła, że przy sieci ponad 700 barów McDonald’s postawi ładowarki działające z mocą od 150 do 200...
Izivia to operator stacji ładowania we Francji, należący w 100 proc. do państwowego EDF. Firma właśnie ogłosiła, że przy sieci ponad 700 barów McDonald’s postawi ładowarki działające z mocą od 150 do 200 kW. Do 2025 roku ma powstać sieć Izivia Fast z ponad 2000 punktów szybkiego ładowania.
W artykule:
• Energy Harvesting • Panele słoneczne • Generatory termoelektryczne
Streszczenie
W artykule omówiony został przegląd literatury w zakresie odzyskiwania energii z otoczenia (energy harvesting – EH) i możliwości zastosowania do zasilania pojazdów elektrycznych. Możliwość pozyskania energii przez EH staje się realnym sposobem zwiększenia energii dostępnej w pojazdach i transporcie szynowym. Przekształca się w tym celu energię ruchu (kinetyczną), ciepła, światła, pola elektromagnetycznego i innych źródeł.
Abstract
Possibilities of the energy recovery from the environment (energy harvesting) and other ways of powering electric vehicles
The article discusses the review of energy recovery from the environment (energy harvesting – EH) and the possibility of using EH in electric vehicles. The possibility of obtaining energy by EH is becoming a reality to increase the energy available in vehicles and rail transport. The energy of motion (kinetic), heat, light, electromagnetic field and other sources is transformed for this purpose.
Jednym z nich jest magnetostrykcja (tzw. efekt Joule’a), czyli zjawisko fizyczne, które polega na liniowym i/lub objętościowym deformowaniu się ciała na skutek zmiany jego magnetyzacji. Głównym czynnikiem, wpływającym na zmianę namagnesowania, jest zmiana zewnętrznego pola magnetycznego. Silny wpływ na namagnesowanie ma także temperatura otoczenia oraz naprężenia wewnętrzne występujące w ferromagnetyku. Zjawisko magnetostrykcji charakteryzuje się histerezą magnetomechaniczną. Pod względem aplikacyjnym jej minimalizacja stwarza realne szanse na uzyskanie dużej sprawności przekształcania energii magnetycznej w mechaniczną. Następstwem odkształcania ferromagnetyków jest z kolei odwrotna magnetostrykcja zwana też efektem Villariego [1].
Energy Harvesting
Energy Harvesting jest następstwem postępu w zakresie materiałów i technologii umożliwiających odzysk energii z tzw. tła, czyli ze źródeł znanych, ale dotychczas pomijanych. Powodem tego była mała sprawność przekształcania energii oraz wysoki koszt wytwarzania niezbędnych do tego celu urządzeń (tzw. harvesterów). Kluczowe znaczenie ma też malejące zużycie energii przez mikrosystemy, co powoduje, że źródła energii o mocy mili-, a nawet mikrowatów mają praktyczne znaczenie i umożliwiają wyeliminowanie tradycyjnych układów zasilania z zastosowaniem systemów kablowych czy baterii lub akumulatorów [1, 2].
Możliwość pozyskania energii przez EH staje się realnym sposobem zwiększenia energii dostępnej w pojazdach i transporcie szynowym. Przekształca się w tym celu energię ruchu (kinetyczna), ciepła, światła, pola elektromagnetycznego i innych źródeł. Energię tą można wykorzystać na wiele sposobów w zależności od uzyskanej mocy [1, 2]:
rzędu miliwatów [mW] lub mniej – do zasilania bezprzewodo-wych czujników i elementów wykonawczych,
rzędu watów [W] – do samowystarczalnego zasilania wybranych elementów oświetlenia wewnętrznego. W przypadku gromadzenia energii (np. w superkondensatorach) może też służyć do zasilania klimatyzacji i wybranych podzespołów,
rzędu kilowatów [kW] – do ładowania akumulatorów trakcyjnych lub superkondensatorów (w przypadku pojazdów elektrycznych lub/i hybrydowych), dostarczających z kolei energie do elektrycznych silników trakcyjnych.
Od ponad dekady naukowcy badają [3] metody uzyskiwania energii elektrycznej z pól magnetycznych występujących w otoczeniu za pomocą mechanizmu magneto-mechano-elektrycznego (MME). Mechanizm działania można opisać w następujący sposób: Gdy kompozyt ME jest umieszczony w polu magnetycznym AC, warstwa magnetostrykcyjna w kompozycie reaguje na drgania mechaniczne (sprzężenie magneto-mechaniczne), tym samym oddziaływuje na warstwę piezoelektryczną, co powoduje powstanie napięcia wyjściowego na elektrodach poprzez prosty efekt piezoelektryczny (sprzęgło mechano-elektryczne). Ze względu na istnienie fazy piezoelektrycznej w kompozycie ME, wszelkie drgania mechaniczne oddziałujące na kompozyt bezpośrednio powodują powstanie na wyjściu piezoelektryka napięcia. W związku z tym generator MME może być wykorzystywany do pozyskiwania energii zarówno z pola magnetycznego, jak i wibracji zewnętrznych w tym samym czasie [3]. Schematyczne rozwiązanie dla pól zmiennych występujących wokół kabli energetycznych w metrze zostało przedstawione na rysunku 1.
Rys. 1. Schemat działania przetwornika umożliwiającego odzysk energii z otoczenia [3]
Panele słoneczne
Dobrze opanowaną technologią EH jest pozyskiwanie energii z paneli słonecznych zintegrowanych z dachem samochodu. Firma Webasto, od 1989 roku, wytworzyła ponad 250000 zestawów dla takich producentów samochodów, jak Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Bentley i Maybach. Najnowsze generacje dachów umożliwiają uzyskanie mocy ponad 100 W, przy sprawności ogniw rzędu 17% i służą do zasilania wentylacji, a także do ładowania akumulatorów. Jednocześnie oferuje się stacjonarne układy paneli słonecznych montowanych w garażu/domu do stacjonarnego zasilania akumulatora lub superkondensatora [1, 4]. Szacuje się, że technologia solarna z paneli zintegrowanych z dachem umożliwia pokonanie przez samochód na każde 100 km dodatkowo dystansu 6 – 8 km, obniżając w ten sposób zużycie paliwa.
Generatory termoelektryczne
Generatory termoelektryczne (ang. Thermoelectric Generators – TEGs) wykorzystują efekt Seebecka, by wytworzyć prąd i efekt Peltiera w klimatyzacji [1]. Najwięcej ciepła zawierają spaliny, gdyż dwie trzecie energii ze spalania w pojeździe jest tracona w postaci ciepła odpadowego, z czego 40% w postaci gorących spalin. Dzięki zastosowaniu TEGs można odzyskać efektywnie – w postaci prądu – nawet do 5% energii [1, 5]. Układ TEG wymaga wysokich temperatur i zazwyczaj przystosowany jest do pracy w zakresie 400 – 800°C. Ostatnio badane są tzw. dwustopniowe układy o większej sprawności, które zastosowano po raz pierwszy w samochodach BMW. Generator typu TEG zainstalowany w 2007 roku przez firmę BMW umożliwiał uzyskanie mocy 200 watów, następnie już 600 watów, a obecnie wdrażany jest model, który zapewni moc 1 – 2 kW [1, 5].
Odzysk energii z hamowania
Hamowanie regeneracyjne z wykorzystaniem systemu KERS (ang.: Kinetic Energy Recovery System) umożliwia – w samochodach elektrycznych lub hybrydowych – ładowanie akumulatora lub superkondensatora [1, 6]. Zadebiutował on w sezonie 2009 Formuły 1. Dopuszczono 2 sposoby oddawania zgromadzonej energii: poprzez koło zamachowe lub z super kondensatora. Początkowo KERS był ograniczony do 60 kW, natomiast od 2014 roku jest to 120 kW. Tak też stało się z hamowaniem rekuperacyjnym. Jednym z producentów wykorzystujących odzysk energii jest system i-ELOOP firmy Mazda. Działa on w ten sposób, że w momencie kiedy hamujemy lub samochód toczy się ładowany jest specjalny kondensator. Potem zgromadzona energia jest używana do zasilania wszelkich odbiorników energii w całym samochodzie.
Udane eksperymentalne aplikacje w samochodach Formuły 1 spowodowały, że aktualnie zastosowano w samochodach powszechnego użytku. W lutym 2011 r. Volkswagen zaprezentował nowy dwumiejscowy hybrydowy samochód, tzw. koncepcyjny, w którym oszczędność paliwa z tytułu zastosowania SARS umożliwiała przejechanie dodatkowo do 35 km (na każde 100 km, w porównaniu z wersją bez SARS) [1].
Ładowanie pojazdów i smartGrid
Pojazdy elektryczne zużywają coraz większą ilość energii elektrycznej – co skutkuje większym jej zapotrzebowaniem głównie w okresach szczytów energetycznych (w których występuje maksymalny pobór mocy przez użytkowników końcowych w sieci).
Okresy szczytów energetycznych w przypadku pojazdów elektrycznych są trudne do przewidzenia tak, by zapewnić w sieci odpowiednią ilość energii. Dlatego sieci będą wymagały modernizacji i dodatkowych źródeł wytwarzania i przesyłu energii. Rozwiązaniem może być monitorowanie sieci energetycznej przez układy Inteligentne, gdzie istnieje komunikacja między wszystkimi odbiorcami i wytwórcami rynku energii. Ma to na celu zapewnienie stabilności oraz obniżenie kosztów i zwiększenie efektywności, a także zintegrowanie rozproszonych źródeł energii (odnawialnych i alternatywnych).
Rozwiązaniem dla problemu niedoborów energii w tzw. szczytach energetycznych mogą być rozproszone magazyny energii ładowane poza szczytem energetycznym, które są rozbudowane o układy hybrydowe z odnawialnych źródeł energii (elektrownie wiatrowe, panele fotowoltaiczne, elektrownie wodne ) (rys. 4.).
Rys. 4. Przykładowe rozwiązanie układu hybrydowego [9]
Zaletą takich układów jest stabilizacja sieci, zwłaszcza przy dużych wahaniach, w trakcie szczytów obciążenia, jak również w okresie, gdy zapotrzebowanie w energię jest znacznie niższe i wówczas następuje ładowanie zasobników energii.
W standardowym układzie do magazynów energii podłączone są ładowaki do samochodów EV gdzie można stosować kilka ultra szybkich ładowarek prądu stałego o mocy nawet 200 – 400 kW.
Układy magazynowania energii
W zależności od formy możemy wyróżnić kilka rodzajów systemów magazynowania energii: mechaniczne, elektrochemiczne, elektryczne, cieplne.
Energię można magazynowąć w dużych centrach energetyczncyh jak na przykład budowany przez Teslę wraz z PG&E (Pacific Gas and Electric Company) najwiekszy magazynu energii, który może osiągnąć pojemność nawet 1,1 GWh [10] Energię można również magazynować w małych rozproszonych magazynach energii.
Jako magazyny energii możemy rozpatrywać:
elektrownie szczytowo-pompowe,
zasobniki ze sprężonym powietrzem,
energię kinetyczną, wirujących mas,
akumulatory chemiczne,
wodorowe ogniwa paliwowe.
Wirujące koła zamachowe
Mają one możliwości oddawania bardzo dużej mocy w krótkim czasie. Na przykład jednostka gromadząca energię 250 kW przy czasie reakcji poniżej 5 s. Mogą służyć jako źródła rozproszone do dużej chwilowej przeciążalności.
Takie magazyny działają poprzez rozpędzenie cylindrycznego koła zamachowego do prędkości 8 – 16 tys. obr/min i oddają energię napędzając silnik generatora.
Superkondensatory
Najnowszymi elementami magazynowania energii są superkondensatory ktore posiadają dużą pojemność, mogą przyjmować i generować bardzo duże prądy kilka kA oraz charakteryzują się bardzo dużą żywotnością. Pozwala to na współpracę z odnawialnymi źródłami energii. Wśród superkondensatorów wyróżniamy dwa rodzaje ze względu na ich budowę: składane i zwijane. Te pierwsze mają mniejszą gęstość energii niż superkondensatory zwijane, mogą pracować z dużymi prądami przy niskich stratach. Zasada działania superkondensatora opiera się na wykorzystaniu zjawiska podwójnej warstwy elektrycznej (Electric Double Layer), która stanowi obszar na granicy dwóch faz odznaczający się statystycznie nierównomiernym rozmieszczeniem elektronów lub jonów w obu fazach [9–11].
Paliwowe ogniwa wodorowe
Ogniwa paliwowe są urządzeniami generującymi energię elektryczną w wyniku elektrochemicznej reakcji utleniania dostarczanego z zewnątrz paliwa (nie występuje w nich gromadzenie energii). Są ogniwami galwanicznymi, w których paliwo (wodór w stanie czystym lub w mieszaninie) jest dostarczane w sposób ciągły do anody, a utleniacz (tlen w stanie czystym lub mieszaninie – powietrze) doprowadzany jest w sposób ciągły do katody. W procesie wytwarzania energii nie zachodzą zmiany chemicznej natury elektrod oraz wykorzystywanych elektrolitów.
W efekcie elektrochemicznej reakcji wodoru oraz tlenu powstaje energia elektryczna, woda i ciepło. To alternatywny magazyn energii, który jest obecnie w niewielkim stopniu rozpowszechniony, a który ma ogromne możliwości. Począwszy od zrewolucjonizowania przemysłu samochodowego po rozproszone systemy energii elektrycznej [9-11].
Kontenerowe magazyny energii
Interesującym rozwiązaniem może być zastosowanie kontenerowego magazynu energii pokazanego na fotografii 1. do zasilania silników elektrycznych w tzw. pociągach drogowych (zespołach pojazdów drogowych). Tego typu pojazdy będzie można spotkać przy transporcie towarowym w Australii, USA, Kanadzie i Szwecji. W takim przypadku ciągnik może mieć naczepę z kontenerem zawierającym magazyn energii pozwalający na przejazd między punktami ładowania. Tego typu rozwiązania mogą mieć zastosowanie do pojazdów i maszyn stosowanych w kopalniach odkrywkowych. Już dzisiaj dostępne są cieżarówki elektryczne Mitsubishi E-Fuso wyposażone w baterie o pojemności 300 kWh co ma zapewnić zasięg według producenta „do 350 kilometrów”.
Fot. 1. Przykład kontenerowego magazynu energii 1000 kWh
Podsumowanie
Aktualnie zakłada się, iż EH może być efektywnym źródłem „bezkosztowego” (po pominięciu kosztów instalacji) zasilania urządzeń małej mocy (np. urządzenia elektroniczne, układy sensorów itp.). Stąd narastające zainteresowanie aplikacjami cywilnymi i militarnymi. Zakłada się, iż w przyszłości rozległe systemy harvesterów będą również źródłem energii elektrycznej dużej mocy. Szacuje się, iż w roku 2011 rynek harvesterów był wart 700 mln dolarów, a jego wartość w 2021 r. wzrośnie do ponad 4 mld dolarów [1]. Natomiast sektor magazynów energii rozwija się dynamicznie i należy spodziewać się, że w kolejnych latach będzie powiększał swoje możliwe implementacje. Koncepcja rozwiązania i wybór technologii są ściśle powiązane z zapotrzebowaniem na dane rozwiązania. Planowanie inwestycji, ze szczególnym naciskiem na określenie kosztu pełnego cyklu życia infrastruktury oraz uwzględnienie wszystkich aspektów formalnych w fazie projektowania wpływa pozytywnie na projekt, zarówno na etapie budowy, jak i późniejszej bezpiecznej eksploatacji [8].
red. Shashank Priya, Daniel J. Inman, „Energy harvesting technologies”, Springer Science+Business Media, LLC 2009
Palneedi H., Annapureddy V., Priya S., Ryu J., Review: Status and perspectives of multiferroic magnetoelectric composite materials and applications, Actuators 2016, 5, 9; do-i:10.3390/act5010009.
Tie S.F., Tan C.W., A review of power and energy management strategies in electric vehicles, 4th IEEE International Conference on Intelligent and Advanced Systems (ICIAS), 1, 2012, s. 412–417.
Jovovic V. Thermoelectric Waste Heat Recovery Program for Passenger Vehicles, United States: Gentherm LLC, Final Technical Report DE-EE0005387, 2016.
Tie S.F., Tan C.W., A review of energy sources and energy management system in electric vehicles, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 20, 2013, s. 82–102.
Materiały firmy Mazda
Kurpas J. “Projektowanie systemów zintegrowanych z magazynami energii – wybrane aspekty”, Konferencja Bezpieczeństwo w elektryce i energetyce w obliczu wyzwań przemysłu 4.0, Katowice 29.05.2019 r.
Marek Iwanicki, „Sposoby magazynowania energii elektrycznej” Urządzenia dla energetyki 2/2013
Karol Bednarek, Leszek Kasprzyk „Zasobniki energii w systemach elektrycznych – Charakterystyka problemu” Academic Journals, Electrical engineering, No 69, Poznan University of Technology, Poznań 2012.
Izraelski startup Elektreon ustanowił rekord odległości przejechanej samochodem elektrycznym. Firma poinformowała, że ich pojazd przejechał ponad 100 godzin bez przerwy, pokonując dystans prawie 2 tys....
Izraelski startup Elektreon ustanowił rekord odległości przejechanej samochodem elektrycznym. Firma poinformowała, że ich pojazd przejechał ponad 100 godzin bez przerwy, pokonując dystans prawie 2 tys. km i korzystając z technologii bezprzewodowego ładowania, czyli miedzianych cewek umieszczonych w asfalcie.
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE. Trzy takie stacje powstały przy ul. Franciszkańskiej w Koszalinie, w odległości niecałych 5 minut jazdy od zjazdu...
Polenergia eMobility uruchomiła kolejne stacje ładowania elektryków zasilane energią z OZE. Trzy takie stacje powstały przy ul. Franciszkańskiej w Koszalinie, w odległości niecałych 5 minut jazdy od zjazdu z trasy S6, jednej z najważniejszych dróg ekspresowych na Pomorzu.
Państwowa Straż Pożarna zatwierdziła „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”. Jest w nich kilka różnic w stosunku do dokumentu z roku 2020.
Państwowa Straż Pożarna zatwierdziła „Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami z napędem elektrycznym oraz hybrydowym”. Jest w nich kilka różnic w stosunku do dokumentu z roku 2020.
Jaworzno wprowadza system roweru miejskiego na wynajem długoterminowy. Ponadto na terenie miasta pojawi się też 50 rowerów na wynajem krótkoterminowy. Wypożyczyć je będzie można w 20 stacjach bazowych,...
Jaworzno wprowadza system roweru miejskiego na wynajem długoterminowy. Ponadto na terenie miasta pojawi się też 50 rowerów na wynajem krótkoterminowy. Wypożyczyć je będzie można w 20 stacjach bazowych, zlokalizowanych w różnych częściach Jaworzna.
Podróżowanie samochodem elektrycznym w pobliżu wrocławskiego lotniska będzie teraz jeszcze prostsze. Wszystko dzięki zamontowaniu szybkiej ładowarki (stacja DC o mocy 60 kW), która została właśnie uruchomiona...
Podróżowanie samochodem elektrycznym w pobliżu wrocławskiego lotniska będzie teraz jeszcze prostsze. Wszystko dzięki zamontowaniu szybkiej ładowarki (stacja DC o mocy 60 kW), która została właśnie uruchomiona na terenie portu lotniczego – poinformowała firma Elocity.
Elektryczny autobus Mercedes-Benz eCitaro fuel cell przejeżdża około 400 km bez konieczności doładowywania. Jego premiera odbyła się podczas trwającego właśnie Światowego Szczytu Transportu Publicznego...
Elektryczny autobus Mercedes-Benz eCitaro fuel cell przejeżdża około 400 km bez konieczności doładowywania. Jego premiera odbyła się podczas trwającego właśnie Światowego Szczytu Transportu Publicznego w Barcelonie, a już w tym miesiącu rusza seryjna produkcja pojazdu.
6 czerwca ruszył pierwszy w branży leasingowej ogólnopolski program grantowy dla samorządów w mniejszych miejscowościach. Projekt „Razem dla ekozmiany” przewiduje przekazanie i utrzymanie przez 2 lata...
6 czerwca ruszył pierwszy w branży leasingowej ogólnopolski program grantowy dla samorządów w mniejszych miejscowościach. Projekt „Razem dla ekozmiany” przewiduje przekazanie i utrzymanie przez 2 lata minimum 16 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Za realizację programu odpowiadają Fundacja Santander Bank Polska oraz Santander Leasing. Do współpracy zaproszeni zostali GreenWay Polska i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Władze Świdnika ogłosiły przetarg na zakup trzech autobusów wodorowych o długości ok. 12 m. Na ich dostawę miasto chce czekać maksymalnie 12 miesięcy. Zakup jest dofinansowany z programu Zielony transport...
Władze Świdnika ogłosiły przetarg na zakup trzech autobusów wodorowych o długości ok. 12 m. Na ich dostawę miasto chce czekać maksymalnie 12 miesięcy. Zakup jest dofinansowany z programu Zielony transport publiczny.
Koncern Toyota Motor Corporation wyposażył jeden ze swoich najlepiej sprzedających się modeli samochodów w solarny dach. Znajdujące się tam ogniwa fotowoltaiczne firmy Kaneka sprawiają, że to hybrydowe...
Koncern Toyota Motor Corporation wyposażył jeden ze swoich najlepiej sprzedających się modeli samochodów w solarny dach. Znajdujące się tam ogniwa fotowoltaiczne firmy Kaneka sprawiają, że to hybrydowe auto będzie miało większy zasięg i mniejszą emisję dwutlenku węgla.
Ford poinformował o otwarciu Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii (Niemcy), w którym w głównej montowni będą powstawać modele osobowe Forda z napędem elektrycznym nowej generacji. Zakład ma produkować...
Ford poinformował o otwarciu Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii (Niemcy), w którym w głównej montowni będą powstawać modele osobowe Forda z napędem elektrycznym nowej generacji. Zakład ma produkować rocznie 250 tys. elektrycznych aut. Pierwszym elektrykiem produkowanym w niemieckiej fabryce będzie Explorer.
W Polsce nie wprowadzono dotąd żadnych instrumentów zachęcających przedsiębiorców do inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki. Efekt jest taki, że w 2022 r. zarejestrowano ich u nas... sześć. Nie ma też ani...
W Polsce nie wprowadzono dotąd żadnych instrumentów zachęcających przedsiębiorców do inwestycji w zeroemisyjne ciężarówki. Efekt jest taki, że w 2022 r. zarejestrowano ich u nas... sześć. Nie ma też ani jednej stacji ładowania dla pojazdów ciężkich. Potrzebne są pilne zmiany prawne i instytucjonalne, aby to zmienić. Niezbędne działania w tym zakresie przedstawia raport pt. „Elektromobilność w transporcie ciężkim – czas na konkretne działania”, opracowany przez PSPA przy wsparciu firm Ekoenergetyka...
Koniec z dziesiątkami aplikacji i wyrabianiem kilku kart do ładowania auta elektrycznego – płacenie za to na publicznych stacjach ładowania ma być tak samo proste jak płacenie za paliwo. Takie rozwiązanie...
Koniec z dziesiątkami aplikacji i wyrabianiem kilku kart do ładowania auta elektrycznego – płacenie za to na publicznych stacjach ładowania ma być tak samo proste jak płacenie za paliwo. Takie rozwiązanie od 1 lipca 2023 r. będzie obowiązywało w Niemczech, ale ładowarki tego typu są też już w Polsce.
Z uruchomionego przez PZPM i PSPA Licznika elektromobilności wynika, że w Polsce do końca maja zarejestrowanych było 42 859 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Działało wtedy 2836 ogólnodostępnych...
Z uruchomionego przez PZPM i PSPA Licznika elektromobilności wynika, że w Polsce do końca maja zarejestrowanych było 42 859 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Działało wtedy 2836 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5597 punktów). W samym maju uruchomiono 68 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (157 punktów).
Jak wynika z najnowszego sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Infrastruktury Ładowania (NAL), w Holandii przekroczono liczbę 500 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. To najwięcej w...
Jak wynika z najnowszego sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Infrastruktury Ładowania (NAL), w Holandii przekroczono liczbę 500 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. To najwięcej w Europie, a przypomnijmy, że ten kraj liczy 17,5 mln mieszkańców.
Pod Warszawą powstaje jedna z największych fabryk baterii w Europie – GigafactoryX. To projekt polskiej spółki Impact Clean Power Technology, która należy do grupy Grenvia. Obiekt ma mieć powierzchnię...
Pod Warszawą powstaje jedna z największych fabryk baterii w Europie – GigafactoryX. To projekt polskiej spółki Impact Clean Power Technology, która należy do grupy Grenvia. Obiekt ma mieć powierzchnię ponad 16 tys. m kw., będą w nim powstawać baterie do samochodów elektrycznych oraz magazyny energii.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu zamówiło 25 autobusów Urbino 12 hydrogen marki Solaris. Będzie to pierwsza tak duża flota autobusów wodorowych na polskich ulicach. Tankowanie zapewni...
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu zamówiło 25 autobusów Urbino 12 hydrogen marki Solaris. Będzie to pierwsza tak duża flota autobusów wodorowych na polskich ulicach. Tankowanie zapewni im PKN Orlen, który na stacji nieopodal pętli tramwajowej Miłostowo wybuduje infrastrukturę do zasilania pojazdów wodorem.
Flota dolnośląskiej policji powiększyła się o 9 elektrycznych radiowozów. Są to nowe pojazdy oznakowane, które wykorzystywać będą funkcjonariusze pełniący służbę na terenie miast i powiatów województwa....
Flota dolnośląskiej policji powiększyła się o 9 elektrycznych radiowozów. Są to nowe pojazdy oznakowane, które wykorzystywać będą funkcjonariusze pełniący służbę na terenie miast i powiatów województwa. Pojazdy kosztowały ponad 2,1 mln złotych, z czego połowę przekazał Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, a druga połowa sfinansowana została z budżetu państwa.
W warszawskiej dzielnicy Białołęka, tuż przy Trasie Toruńskiej (S8), powstała duża stacja ładowania elektryków Polenergii. Obsłuży 8 aut jednocześnie, oferując do 175 kW mocy na jeden punkt ładowania....
W warszawskiej dzielnicy Białołęka, tuż przy Trasie Toruńskiej (S8), powstała duża stacja ładowania elektryków Polenergii. Obsłuży 8 aut jednocześnie, oferując do 175 kW mocy na jeden punkt ładowania. Co więcej, ładowanie będzie tu o 50 proc. tańsze w czasie, gdy świeci słońce.
20 elektrycznych autobusów Yutong E12 posłuży komunikacji miejskiej w Białymstoku. Pierwsze nowe elektryki zostały już dostarczone do stolicy województwa podlaskiego i obecnie trwają ich odbiory. Realizowany...
20 elektrycznych autobusów Yutong E12 posłuży komunikacji miejskiej w Białymstoku. Pierwsze nowe elektryki zostały już dostarczone do stolicy województwa podlaskiego i obecnie trwają ich odbiory. Realizowany przez Busnex Poland kontrakt jest jednym z największych na krajowym rynku autobusów elektrycznych.
PowerCo – spółka zależna Grupy Volkswagen – planuje wprowadzenie całkowicie nowego procesu produkcyjnego w swoich fabrykach ogniw akumulatorowych w Europie i Ameryce Północnej. Nowa technologia powlekania...
PowerCo – spółka zależna Grupy Volkswagen – planuje wprowadzenie całkowicie nowego procesu produkcyjnego w swoich fabrykach ogniw akumulatorowych w Europie i Ameryce Północnej. Nowa technologia powlekania ogniw na sucho (dry coating) ma znacznie zwiększyć wydajność produkcji i pozwoli zaoszczędzić nawet 30 proc. energii.
Po raz trzeci ruszyła wakacyjna akcja „Autostrada do elektromobilności”, która zapewnia kierowcom aut elektrycznych należącym do EV Klub Polska przejazdy bez opłat po płatnych odcinkach autostrad A1 i...
Po raz trzeci ruszyła wakacyjna akcja „Autostrada do elektromobilności”, która zapewnia kierowcom aut elektrycznych należącym do EV Klub Polska przejazdy bez opłat po płatnych odcinkach autostrad A1 i A4, dzięki współpracy z Autopay. Celem kampanii jest popularyzacja korzystania z zeroemisyjnych pojazdów oraz w pełni automatycznych płatności za autostrady.
Ponad 50 milionów złotych kosztowały 22 autobusy hybrydowe, które kupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika. Są wyposażone w dwa silniki...
Ponad 50 milionów złotych kosztowały 22 autobusy hybrydowe, które kupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika. Są wyposażone w dwa silniki – elektryczny i spalinowy. Ten pierwszy jest ładowany przez ten drugi w trakcie jazdy. Odzyskiwana jest również energia w momencie hamowania.
Wspomniana firma poszukuje osób i firm chętnych do udziału w programie testowym ekosystemu Communev. Zakwalifikowane do programu osoby i podmioty przez rok będą mogły za darmo użytkować nową stację ładowania...
Wspomniana firma poszukuje osób i firm chętnych do udziału w programie testowym ekosystemu Communev. Zakwalifikowane do programu osoby i podmioty przez rok będą mogły za darmo użytkować nową stację ładowania – darmowe jest też zamontowanie stacji. Chętni mogą się zgłaszać do końca lipca.
To pierwsza taka instalacja w Polsce! Nowy system montażowy na dach zielony od firmy novotegra miał swój debiut w Poznaniu na dachu jednego z biurowców. Instalację wykonała firma D3RS Czymbor, Koperski...
To pierwsza taka instalacja w Polsce! Nowy system montażowy na dach zielony od firmy novotegra miał swój debiut w Poznaniu na dachu jednego z biurowców. Instalację wykonała firma D3RS Czymbor, Koperski Sp.j.
W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II we wsi Dęba, położonej niedaleko Opoczna, zakończono innowacyjny projekt termomodernizacji budynku, w tym modernizacji systemu ogrzewania. Dzięki zastosowaniu kaskady...
W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II we wsi Dęba, położonej niedaleko Opoczna, zakończono innowacyjny projekt termomodernizacji budynku, w tym modernizacji systemu ogrzewania. Dzięki zastosowaniu kaskady pomp ciepła Modena oraz kotła olejowego CFU EcoNox marki De Dietrich, szkoła stała się przykładem efektywnego wykorzystania nowoczesnych technologii i świadomej edukacji ekologicznej.
Seria PowerWalker VFI EVS to nowa generacja zasilaczy UPS, oferująca długi czas podtrzymania dzięki zastosowaniu baterii LiFePO4 o 40% mniejszej masie i wymiarach w odniesieniu do klasycznych baterii kwasowo-ołowiowych....
Seria PowerWalker VFI EVS to nowa generacja zasilaczy UPS, oferująca długi czas podtrzymania dzięki zastosowaniu baterii LiFePO4 o 40% mniejszej masie i wymiarach w odniesieniu do klasycznych baterii kwasowo-ołowiowych. Zastosowana topologia podwójnej konwersji (VFI-SS-311) gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa, a wyspecjalizowane układy utrzymują współczynnik mocy PF na poziomie > 0.99. Oczywiście zależy on od podłączonych urządzeń odbiorczych. Wszelkie informacje o stanie UPS widoczne są na...
Dekoracyjne sople, migoczące figurki, kolorowe sznurki oplatające drzewka… Nastrojowe oświetlenie to jeden z ważniejszych elementów Bożego Narodzenia. Wyjątkowy klimat świąt można również stworzyć w ogrodzie...
Dekoracyjne sople, migoczące figurki, kolorowe sznurki oplatające drzewka… Nastrojowe oświetlenie to jeden z ważniejszych elementów Bożego Narodzenia. Wyjątkowy klimat świąt można również stworzyć w ogrodzie lub przy wejściu do domu. Wystarczy wybrać odpowiednie lampki. Które z nich sprawdzą się na zewnątrz? Poniżej przydatne wskazówki.
Dziś kwestie związane z ochroną środowiska stają się coraz ważniejsze. Widać to w niemal każdej dziecinie życia. Tak jest również w przypadku branży budowlanej. Domy energooszczędne i ekologiczne z roku...
Dziś kwestie związane z ochroną środowiska stają się coraz ważniejsze. Widać to w niemal każdej dziecinie życia. Tak jest również w przypadku branży budowlanej. Domy energooszczędne i ekologiczne z roku na rok cieszą się wciąż rosnącą popularnością. Coraz istotniejsze dla wielu ludzi jest mieszkanie w domu, który jest zarówno oszczędny, jak i przyjazny środowisku. Warto zatem wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę decydując się na budowę domu energooszczędnego.
ESP32 to zaawansowany układ mikrokontrolerowy, który oferuje szeroki zakres możliwości dla projektów związanych z Internetem Rzeczy (IoT). Dzięki swojej dwurdzeniowej architekturze, komunikacji bezprzewodowej,...
ESP32 to zaawansowany układ mikrokontrolerowy, który oferuje szeroki zakres możliwości dla projektów związanych z Internetem Rzeczy (IoT). Dzięki swojej dwurdzeniowej architekturze, komunikacji bezprzewodowej, różnorodnym interfejsom komunikacyjnym oraz narzędziom programistycznym, ESP32 staje się idealnym rozwiązaniem dla wielu aplikacji. W tym artykule szczegółowo omówimy ESP32, jego funkcje komunikacyjne, interfejsy, bezpieczeństwo oraz narzędzia programistyczne. Przedstawimy również różnorodne...
Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego są elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, które razem z oprawą oświetleniową zapewniają dobrą widoczność po zmroku, ale również powinny charakteryzować...
Słupy oświetleniowe z cechami bezpieczeństwa biernego są elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, które razem z oprawą oświetleniową zapewniają dobrą widoczność po zmroku, ale również powinny charakteryzować się cechami, które ograniczą skutki zderzenia z pojazdem oraz wtórne skutki zderzenia. Niemal wszyscy na co dzień korzystamy z różnych środków transportu: komunikacji miejskiej, samochodu, motocykla czy roweru, ale każdy z nas po opuszczeniu pojazdu czy zejściu z jednośladu staje się pieszym....
Wysokie napięcie w sieci? GoodWe ma na to sposób! GoodWe jako pierwszy na rynku wprowadza innowacyjne rozwiązanie do swoich falowników hybrydowych z serii ET. Falownik GoodWe, w przypadku stwierdzenia...
Wysokie napięcie w sieci? GoodWe ma na to sposób! GoodWe jako pierwszy na rynku wprowadza innowacyjne rozwiązanie do swoich falowników hybrydowych z serii ET. Falownik GoodWe, w przypadku stwierdzenia zbyt wysokiego napięcia na którejkolwiek z faz, w sposób automatyczny i inteligentny przenosi produkcję na fazy z niższymi napięciami, stabilizując tym samym sieć i zapobiegając niepotrzebnemu wyłączeniu generacji.
Choć mogłoby się wydawać, że zakup żarówki LED jest prostą sprawą, która sprowadza się do wybrania modelu o odpowiednim gwincie, w praktyce jest nieco trudniej. Trzeba zwrócić też uwagę na takie aspekty...
Choć mogłoby się wydawać, że zakup żarówki LED jest prostą sprawą, która sprowadza się do wybrania modelu o odpowiednim gwincie, w praktyce jest nieco trudniej. Trzeba zwrócić też uwagę na takie aspekty jak dopasowanie mocy do wielkości i rodzaju pomieszczenia, a także wybranie odpowiedniej barwy światła. Dlatego warto sprawdzić, jak dopasować żarówki LED do kuchni, sypialni, salonu i łazienki.
Lutownica transformatorowa to profesjonalne narzędzie, niezbędne m.in. w warsztatach samochodowych i serwisach. Wydajniejsza i mocniejsza niż lutownica oporowa, pozwala na sprawne lutowanie grubych kabli...
Lutownica transformatorowa to profesjonalne narzędzie, niezbędne m.in. w warsztatach samochodowych i serwisach. Wydajniejsza i mocniejsza niż lutownica oporowa, pozwala na sprawne lutowanie grubych kabli i dużych powierzchni. Jednak nie nadaje się do wszystkiego. Aby zapewnić sobie efektywność pracy, sprawdź, co lutować, a czego nie lutować lutownicą transformatorową!
Połączenia przewodów to zagadnienie, z którym mamy do czynienia od początku istnienia instalacji elektrycznych w budynkach. Zmieniały się czasy, zmieniały się rodzaje przewodów, a wraz z nimi ewoluowały...
Połączenia przewodów to zagadnienie, z którym mamy do czynienia od początku istnienia instalacji elektrycznych w budynkach. Zmieniały się czasy, zmieniały się rodzaje przewodów, a wraz z nimi ewoluowały również techniki łączenia. Zróżnicowane są też normy, zwyczaje i materiały instalacyjne – w zależności od tego, jakiego kraju to dotyczy.
Dobra jakość zasilania charakteryzuje się tym, że napięcie sieciowe faktycznie docierające do odbiorcy odpowiada napięciu sieciowemu obiecanemu przez zakład energetyczny.
Dobra jakość zasilania charakteryzuje się tym, że napięcie sieciowe faktycznie docierające do odbiorcy odpowiada napięciu sieciowemu obiecanemu przez zakład energetyczny.
Coraz częściej podnoszonym tematem w zakresie sieci elektroenergetycznych każdego poziomu napięć oraz instalacji przemysłowych jest jakość energii elektrycznej. Jakość ta określana jest przede wszystkim...
Coraz częściej podnoszonym tematem w zakresie sieci elektroenergetycznych każdego poziomu napięć oraz instalacji przemysłowych jest jakość energii elektrycznej. Jakość ta określana jest przede wszystkim przez dwa dokumenty. Pierwszy to norma PN-EN 50160:2010 Parametry napięcia zasilającego w publicznych sieciach elektroenergetycznych. Drugi to Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. 819).
W bieżącym roku 2023 firma Hikvision dostosowała swoją ofertę, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów indywidualnych. Na rynku pojawiły się nowe rozwiązania, które cechują się zarówno prostotą montażu,...
W bieżącym roku 2023 firma Hikvision dostosowała swoją ofertę, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów indywidualnych. Na rynku pojawiły się nowe rozwiązania, które cechują się zarówno prostotą montażu, jak i zaawansowaną funkcjonalnością. Nowa seria produktów otrzymała nazwę HiLook i stanowi idealne rozwiązanie dla osób poszukujących innowacyjnych rozwiązań z zakresu ekonomicznych systemów monitoringu. W poniższym artykule przybliżymy Państwu ofertę kamer IP z nowej linii.
Podczas targów ENERGETAB 2023 firma Elektrometal SA odebrała wyróżnienie specjalne przyznane przez organizatora imprezy w uznaniu jubileuszu 75-lecia działalności. Ponadto firma zaprezentowała nowości...
Podczas targów ENERGETAB 2023 firma Elektrometal SA odebrała wyróżnienie specjalne przyznane przez organizatora imprezy w uznaniu jubileuszu 75-lecia działalności. Ponadto firma zaprezentowała nowości produktowe, m.in. oświetlenie przemysłowe i przeciwwybuchowe Ex.
Elektromontaż Rzeszów tradycyjnie prezentował swoją ofertę podczas tegorocznych targów Energetab, które odbyły się w dniach 12–14 września 2023 w Bielsku-Białej.
Elektromontaż Rzeszów tradycyjnie prezentował swoją ofertę podczas tegorocznych targów Energetab, które odbyły się w dniach 12–14 września 2023 w Bielsku-Białej.
Firma Kontakt-Simon była jednym z wystawców na targach ENERGETAB 2023, które odbywały się we wrześniu w Bielsku-Białej. W tym roku firma postawiła nacisk na estetyczną formę prezentacji materiałów wykorzystywanych...
Firma Kontakt-Simon była jednym z wystawców na targach ENERGETAB 2023, które odbywały się we wrześniu w Bielsku-Białej. W tym roku firma postawiła nacisk na estetyczną formę prezentacji materiałów wykorzystywanych do produkcji osprzętu, przedstawiając je w postaci nowatorskiej galerii obrazów.
Finder, producent przekaźników i komponentów elektrycznych, przez trzy dni bielskich targów raczył swoich gości nie tylko dużą dawką wiedzy merytorycznej i doradztwem technicznym, zaprezentował również...
Finder, producent przekaźników i komponentów elektrycznych, przez trzy dni bielskich targów raczył swoich gości nie tylko dużą dawką wiedzy merytorycznej i doradztwem technicznym, zaprezentował również nowości – takie jak np. zegar 12.B2. Na stoisku można było pobawić się w prefabrykację systemu MasterIn i wygrać puchar ufundowany przez firmę.
Firma Ormazabal, specjalizująca się w dostarczaniu nowoczesnych systemów elektrycznych – rozdzielnic, transformatorów olejowych, stacji transformatorowych podziemnych – prezentowała najnowszą ofertę podczas...
Firma Ormazabal, specjalizująca się w dostarczaniu nowoczesnych systemów elektrycznych – rozdzielnic, transformatorów olejowych, stacji transformatorowych podziemnych – prezentowała najnowszą ofertę podczas targów ENERGETAB 2023.
Wamtechnik podczas targów ENERGETAB 2023 zaprezentował niezawodne akumulatory litowe NERBO Lithium w technologii LFP. Targi odbyły się w Bielsku-Białej w dniach 12–14 września br., firma – jak co roku...
Wamtechnik podczas targów ENERGETAB 2023 zaprezentował niezawodne akumulatory litowe NERBO Lithium w technologii LFP. Targi odbyły się w Bielsku-Białej w dniach 12–14 września br., firma – jak co roku – prezentowała swoją ofertę w hali A.
Firma Relpol, która obchodzi właśnie 65-lecie działalności, jak co roku była obecna na targach ENERGETAB 2023 w Bielsku-Białej. I – również jak ostatnio co roku – została tam wyróżniona w konkursie targowym!
Firma Relpol, która obchodzi właśnie 65-lecie działalności, jak co roku była obecna na targach ENERGETAB 2023 w Bielsku-Białej. I – również jak ostatnio co roku – została tam wyróżniona w konkursie targowym!
BENNING Power Electronics Sp. z o.o. miał swoje stoisko na Międzynarodowych Energetycznych Targach Bielskich ENERGETAB 2023. Firma zaprezentowała m.in. nowe w swojej ofercie modułowe magazyny energii ENERTRONIC.
BENNING Power Electronics Sp. z o.o. miał swoje stoisko na Międzynarodowych Energetycznych Targach Bielskich ENERGETAB 2023. Firma zaprezentowała m.in. nowe w swojej ofercie modułowe magazyny energii ENERTRONIC.
Producent drukarek Brother uczestniczył w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2023, które odbywały się w Bielsku-Białej w dniach 12–14 września br. Firma na swoim stoisku N18 prezentowała m.in. drukarki...
Producent drukarek Brother uczestniczył w międzynarodowych Targach ENERGETAB 2023, które odbywały się w Bielsku-Białej w dniach 12–14 września br. Firma na swoim stoisku N18 prezentowała m.in. drukarki etykiet dla elektryków.
Nexans Power Accessories Poland, ceniony dostawca i partner w dziedzinie akcesoriów, osprzętu kablowego i prac kablowych, z powodzeniem prezentował swoje produkty i rozwiązania podczas targów ENERGETAB...
Nexans Power Accessories Poland, ceniony dostawca i partner w dziedzinie akcesoriów, osprzętu kablowego i prac kablowych, z powodzeniem prezentował swoje produkty i rozwiązania podczas targów ENERGETAB 2023 w Bielsku-Białej.
Wrześniowe targi ENERGETAB to jedna z najciekawszych imprez branży energetycznej w kraju. Na takim wydarzeniu nie mogło zabraknąć firmy EmiterNet, która od ponad 30 lat jest jednym z liderów na polskim...
Wrześniowe targi ENERGETAB to jedna z najciekawszych imprez branży energetycznej w kraju. Na takim wydarzeniu nie mogło zabraknąć firmy EmiterNet, która od ponad 30 lat jest jednym z liderów na polskim rynku.
Sonel S.A. po raz kolejny uczestniczył w ważnym branżowym wydarzeniu, jakim są targi ENERGETAB w Bielsku-Białej. W tym roku firma nie tylko zaprezentowała odwiedzającym swoją bogatą ofertę, ale też prowadziła...
Sonel S.A. po raz kolejny uczestniczył w ważnym branżowym wydarzeniu, jakim są targi ENERGETAB w Bielsku-Białej. W tym roku firma nie tylko zaprezentowała odwiedzającym swoją bogatą ofertę, ale też prowadziła darmowe wykłady na temat praktycznego zastosowania swoich rozwiązań.
Kable do zasilania przetwornic częstotliwości (falowników) i serwonapędów DPCFlex® Servo to odpowiedź na potrzeby w dziedzinie automatyki przemysłowej.
Kable do zasilania przetwornic częstotliwości (falowników) i serwonapędów DPCFlex® Servo to odpowiedź na potrzeby w dziedzinie automatyki przemysłowej.
Firma Riello Delta Power Sp. z o.o. na przełomie lat 2022 i 2023 zrealizowała projekt zabudowy, produkcji, dostarczenia i instalacji dwóch zespołów prądotwórczych na potrzeby funkcjonowania nowych bloków...
Firma Riello Delta Power Sp. z o.o. na przełomie lat 2022 i 2023 zrealizowała projekt zabudowy, produkcji, dostarczenia i instalacji dwóch zespołów prądotwórczych na potrzeby funkcjonowania nowych bloków gazowo-parowych w jednej z kluczowych dla polskiego systemu energetycznego elektrowni w Polsce północno-zachodniej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.