Page 15 - Administrator i Menedżer Nieruchomości 3/2020 demo
P. 15
SYG – sygnalizuje odbiór sygna- oraz na skrzyżowaniu tras przewo- Napięcie zasilania 24 V AC/DC ±10%
łów z pilota. zowych. Badania te miały na celu Pobór prądu 60 mA + 10 mA na każdy przekaźnik
Na tylnej części obudowy odbior- sprawdzenie maksymalnego zasię-
nika zastosowano dwa oddzielne złą- gu działania systemu. Podczas ba- Stopień ochrony obudowy IP54
cza X1 i X2 (rys. 3.). Złącze X1 służy dań prowadzonych w zajezdni lo- Wymiary 118×118×221
do podłączenia zasilania odbiorni- komotyw elektrycznych przeprowa- Masa 4 kg
ka, a złącze X2 umożliwia połącze- dzono dodatkowe badanie mające Liczba przekaźników wyjściowych 12
nie wyjść przekaźnikowych odbior- na celu określenie wpływu zakłóceń Obciążalność prądowa wyjść 0,5 A/125 VAC lub 1 A/30 VDC
nika z układem sterowania maszyny. spowodowanych przejazdem loko- przekaźnikowych
Po załączeniu zasilania odbiorni- motywy trakcyjnej na poprawność Tab. 1. Podstawowe parametry techniczne odbiornika typu MOB-1
ka typu MOB-1, następuje urucho- działania systemu Bluester. W każ-
mienie systemu mikroprocesoro- dym z rejonów badania realizowa-
wego, który wchodzi w stan oczeki- no czterokrotnie, zmieniając każdo- Przycisk ON Przycisk OFF
wania na połączenie z pilotem typu razowo położenie odbiornika wzglę-
MPB-1. Odbieranie danych z pilota dem pilota:
Przyciski
odbywa się za pomocą modułu blu- pilot i odbiornik ustawione są funkcyjne
etooth. Odpowiednio zaprogramo- przodem do siebie,
wany mikroprocesor steruje przekaź- pilot ustawiony jest tyłem wzglę- Złącze
nikami zgodnie z przesłanymi dany- dem odbiornika, ładowania
mi z pilota. Podstawowe parametry odbiornik ustawiony jest tyłem
techniczne odbiornika typu MOB-1 względem pilota,
przedstawiono w tabeli 1. pilot i odbiornik ustawione są ty- Rys. 4. Schemat pokrywy pilota typu MPB-1 [4]
łem do siebie.
pilot typu MPB-1 je (rys. 7.). Wyniki tych badań przed- konanie kontroli maszyny wyma-
badania w zajezdni stawiono w tabeli 4. ga potwierdzania poprzez odczyt
Schemat pokrywy pilota typu lokomotyw elektrycznych znacznika umieszczonego bezpo-
MPB-1 pokazano na rysunku 4. W jej badania wpływu zakłóceń średnio przy kontrolowanym ele-
górnej części umieszczono dwa przy- Celem badań w zajezdni lokomo- emitowanych przez mencie, a ponieważ znaczniki RFID
ciski oznaczone jako ON i OFF, słu- tyw elektrycznych było określenie lokomotywę trakcyjną na są małe, to można je umieścić pra-
żące do załączania i wyłączania pilo- wpływu dużej ilości maszyn i urzą- działanie systemu Bluester wie w każdym miejscu. Przykła-
ta. Po naciśnięciu przycisku ON na- dzeń, w które wyposażona jest za- dem tego rodzaju czynności mogą
stępuje uruchomienie modułu pilo- jezdnia, na zasięg działania systemu Celem badań było określenie być wykonywane okresowo kontro-
ta, sygnalizowane zaświeceniem zie- Bluester. Przewidywano, że maszyny wpływu zakłóceń emitowanych le poziomu cieczy chłodzącej, stan
lonej diody na przycisku OFF. Gdy i urządzenia te, stojące na drodze pi- przez lokomotywę trakcyjną na po- wkładów filtrów czy wzrokowe
moduł pilota nawiąże kontakt z od- lot-odbiornik, spowodują zmniejsze- prawność działania systemu Bluester sprawdzenie przewodów i złączek
biornikiem świeci się żółta dioda nie zasięgu (rys. 5.). Wyniki tych ba- (rys. 8.). Wyniki tych badań przed- w układzie odpowietrzenia układu
na przycisku ON. Pozostałe przyci- dań przedstawiono w tabeli 2. stawiono w tabeli 5. chłodzenia [5].
ski, których ilość, oznaczenie i wy- Informacje z pilota przekazywa-
bór miejsca usytuowania zależą od badania w chodniku współpraca systemu ne są do Systemu nadzoru przeglą-
przeznaczenia systemu, służą do na- Bluester z systemem dów technicznych maszyn SNAP
dawania sygnałów sterujących. Syg- Celem badań w chodniku było nadzoru przeglądów opracowanego przez ITG KOMAG.
nały sterujące wysyłane są w posta- określenie maksymalnego zasię- technicznych maszyn SNAP Jest to rozwiązanie, które stano-
ci danych szeregowych, a przesyła- gu na prostej drodze transportowej wi programowe rozszerzenie syste-
ny blok danych zawiera informacje (rys. 6.). Wyniki tych badań przed- Nowością w systemie Bluester mu Bluester. Widok interfejsu apli-
o stanie pracy sterujących przyci- stawiono w tabeli 3. jest połączenie w jednym urządze- kacji sieciowej SNAP przedstawio-
sków klawiatury [3]. niu dwóch funkcji: sterującej i kon- no na rysunku 9. Osadzenie apli-
badania na skrzyżowaniu trolnej. Dzięki wyposażeniu pilo- kacji w internecie pozwala na ła-
badanie systemu Bluester tras przewozowych ta w możliwość zdalnego odczytu twy dostęp z dowolnego miejsca,
w warunkach kopalnianych znaczników RFID (ang. Radio Fre- użytkownicy w zależności od na-
Celem badań na skrzyżowaniu quency Identyfication) można kon- danych uprawnień mogą przeglą-
Badanie bezprzewodowego syste- tras przewozowych było określenie trolować, czy operator przestrzega dać lub tworzyć nowe zadania do
mu sterowania Bluester przeprowa- maksymalnego zasięgu. Zakłada się, procedur bezpieczeństwa. Produ- realizacji z określoną w instrukcji
dzone zostały w podziemiu kopal- by odległość ta była jak najmniejsza cent lub służby nadzoru mają moż- obsługi częstotliwością.
ni w trzech rejonach: zajezdni lo- – operator powinien być w kontakcie liwość określenia czynności, które Głównym oknem programu jest
komotyw elektrycznych, chodniku wzrokowym z maszyną, którą steru- należy wykonywać okresowo. Wy- wykres prezentujący stan realizacji
nr 7-8/2020 www.elektro.info.pl
13