„Zielony transport publiczny” w praktyce, czyli autobusy elektryczne i wodorowe dla polskich miast
Polska walczy z emisją CO2. W tym celu z ulic znikają autobusy spalinowe i w ich miejsce trafiają pojazdy zeroemisyjne. To efekt wdrażania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu „Zielony Transport Publiczny”. Umowy na dotacje i pożyczki z NFOŚiGW podpisały samorządy z niemal wszystkich regionów w kraju.
Zobacz także
mgr inż. Julian Wiatr news Nowy numer 4/2024 „elektro.info”!
Witam Państwa w kwietniowym numerze „elektro.info”. W kwietniu rozpoczyna się sezon burzowy, trwający do końca lata. Jest to sygnał do sprawdzenia stanu technicznego instalacji piorunochronnych wraz z...
Witam Państwa w kwietniowym numerze „elektro.info”. W kwietniu rozpoczyna się sezon burzowy, trwający do końca lata. Jest to sygnał do sprawdzenia stanu technicznego instalacji piorunochronnych wraz z uziomami, których ocena jest powszechnie bagatelizowana.
Redakcja news Potencjał przyłączeniowy dla OZE na Warmii i Mazurach wzrósł o 90 MW dzięki środkom z UE
Energa Operator zrealizowała w woj. warmińsko-mazurskim siedem projektów w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014–2020. Środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego...
Energa Operator zrealizowała w woj. warmińsko-mazurskim siedem projektów w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014–2020. Środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego pozwoliły m.in. na zwiększenie potencjału przyłączeniowego dla OZE o ponad 90 MW.
Redakcja news Laureaci konkursu LIDER INSTALACJI 2024 nagrodzeni
Konkurs LIDER INSTALACJI organizowany jest przez redakcję „Rynku Instalacyjnego”, a laureaci są nagradzani co 2 lata podczas Targów Instalacje. W tym roku jury konkursowe zwróciło szczególną uwagę na działania...
Konkurs LIDER INSTALACJI organizowany jest przez redakcję „Rynku Instalacyjnego”, a laureaci są nagradzani co 2 lata podczas Targów Instalacje. W tym roku jury konkursowe zwróciło szczególną uwagę na działania podejmowane przez branżę instalacyjną na rzecz rozwoju szkolnictwa zawodowego.
Priorytetem środowiskowej i klimatycznej polityki rządu jest upowszechnienie w Polsce bezemisyjnego transportu publicznego, co znacznie może zmniejszyć zużycie nieekologicznych paliw i poprawić jakość powietrza. Wsparcie finansowe ze środków publicznych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest kierowane zwłaszcza do miast średnich i małych. Przeważnie mają one mniej możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a borykają się z takimi wyzwaniami cywilizacyjnymi, jak smog i emisja gazów cieplarnianych. Dodatkowo często dotyka je także zjawisko wykluczenia transportowego. Właśnie przez to samorządy decydują się na rozwój zeroemisyjnej komunikacji lokalnej, widząc w tym szansę na ekorozwój. To dla takich zmian w NFOŚIGW powstał wieloletni system pomocy finansowej pod nazwą „Zielony Transport Publiczny” („ZTP”).
Dzięki temu funduszowi poszczególne jednostki samorządowe mogą reagować na pilną potrzebę zmian w zakresie transportu publicznego. Dzięki temu mają oni szansę ograniczyć zużycie paliw emisyjnych i zacząć korzystać z odnawialnych źródeł energii. Program „ZTP” jest dostosowany do założeń określonych w Krajowym Planie Odbudowy (KPO), co sprawia, że NFOŚiGW może sięgać po środki finansowe z KPO przeznaczone na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnego transportu.
„Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako główna instytucja finansująca ochronę klimatu i środowiska w Polsce, od wielu już lat systematycznie i planowo podejmuje działania na rzecz ograniczenia zużycia paliw emisyjnych w transporcie, wspierając rozwój „zielonej”, ekologicznej komunikacji publicznej w całym kraju” – podkreśla prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski.
Nadmienia on również, że na przestrzeni lat po programach takich ja „Gepard” czy „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, samorządy sięgnęły po niemal 100 autobusów elektrycznych, jednak nowy program może tę liczbę pomnożyć. Powinno to korzystnie wpłynąć na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale również komfort życia mieszkańców. Prezes podkreśla, że jest to jeden ze sposobów odczuwalnej zmiany w poprawie jakości powietrza.
Kto korzysta z programu?
Z programu „Zielony Transport Publiczny” korzystają przede wszystkim miasta mniejsze oraz średnie. Ich powierzchnia, poziom urbanizacji oraz liczba mieszkańców jest często duża, tak samo jak potrzeba ich mobilności, co wymusza na nich utrzymanie rozbudowanej sieci komunikacji. Jednakże często ich potencjał ekonomiczny i społeczny jest niewystarczający do ich poprawnego funkcjonowania. Dzięki takim programom otrzymują oni szansę na szybki rozwój. Wiele z nich to dawne miasta wojewódzkie, o dużym znaczeniu gospodarczym, czy też turystycznym. Innymi przykładami mogą być miasta powiatowe, o niezłym stopniu uprzemysłowienia i edukacji, przed którymi stoją spore, niewykorzystane możliwości rozwojowe.
W wielu z tych miast występują pewne ograniczenia i bariery, które pod kątem finansowym ciężko pokonać. Są nimi stosunkowo wysoki poziom bezrobocia, ograniczony transport, który znacznie wpływa na mobilność, a nawet zjawisko wykluczenia transportowego. Do tego dochodzi często zły stan powietrza przez smog czy stężenie CO2, co odbija się na poziomie życia mieszkańców. Dzięki inwestycjom z dotacji, chociaż część tych problemów można rozwiązać. Pożyczki umożliwiają rozwój ekonomiczny i poprawę standardu życia. Komunikację miejską można porównać przez to do krwiobiegu, ponieważ jeśli jest sprawny i dobrze zorganizowany, stanowi niesamowite wsparcie dla życia miasta. Dodatkowo jeśli szybko możemy przemieszczać się między pracą, domem oraz szkołą, powstają korzystne warunki dla rozwoju społecznego i gospodarczego miasta.
Do tej pory z dofinansowania skorzystało kilkanaście miast. W wielu z nich są to małe inwestycje, ale pojawiają się również duże projekty, które znacznie przyczyniły się do zwiększenia pojazdów zero emisyjnych w Polsce. Są nimi między innymi:
BOLESŁAWIEC (woj. dolnośląskie): Zakup jednego autobusu o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 1,6 mln zł (dotacja).
CHEŁM (woj. lubelskie): Zakup 26 autobusów napędzanych energią elektryczną wytworzoną z wodoru. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 100, 4 mln zł (dotacja).
CHODZIEŻ (woj. wielkopolskie): Zakup jednego autobusu elektrycznego oraz ładowarki. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 1,4 mln zł (dotacja).
GDYNIA (woj. pomorskie): Zakup 3 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 8,7 mln zł (dotacja).
GRUDZIĄDZ (woj. kujawsko-pomorskie): Zakup 17 elektrycznych autobusów akumulatorowych typu midi. Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 35,9 mln zł (dotacja) i niemal 14,2 mln zł (pożyczka).
MIŃSK MAZOWIECKI (woj. mazowieckie): Zakup 6 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 9,9 mln zł (dotacja) i ponad 8,8 mln zł (pożyczka).
OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI (woj. świętokrzyskie): Zakup 8 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z wyposażeniem i stacją ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: niemal 14,8 mln zł (dotacja).
OSTRÓW WIELKOPOLSKI (woj. wielkopolskie): Zakup 6 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z systemem ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 9, 1 mln zł (dotacja).
PIOTRKÓW TRYBUNALSKI (woj. łódzkie): Zakup 7 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z punktami ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: nieco ponad 13 mln zł (dotacja).
RADOMSKO (woj. łódzkie): Zakup 4 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z dokumentacją techniczną i montażem stacji ładowania i instalacji fotowoltaicznej. Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 8,2 mln zł (dotacja).
SIEDLCE (woj. mazowieckie): Zakup 3 autobusów o napędzie elektrycznym klasy maxi wraz z infrastrukturą ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: nieco ponad 7 mln zł (dotacja).
SŁUPSK (woj. pomorskie): Zakup 6 bateryjnych autobusów elektrycznych wraz z kompletną infrastrukturą ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 12,4 mln zł (dotacja) i prawie 4,7 mln zł (pożyczka).
STALOWA WOLA (woj. podkarpackie): Zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym. Dofinansowanie z NFOŚiGW: 10, 6 mln zł (dotacja).
ŚWIDNICA (woj. dolnośląskie): Zakup 6 autobusów o napędzie elektrycznym typu maxi. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 11,8 mln zł (dotacja) i przeszło 5,1 mln zł (pożyczka).
TORUŃ (woj. kujawsko-pomorskie): Zakup 4 autobusów elektrycznych o długości 12 m wraz z infrastrukturą ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: nieco ponad 7 mln zł (dotacja).
WEJHEROWO (woj. pomorskie): Leasing 3 autobusów o napędzie elektrycznym. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 5,6 mln zł (dotacja).
WŁOCŁAWEK (woj. kujawsko-pomorskie): Zakup 11 autobusów elektrycznych wyposażonych w magazyny energii. Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 24,6 mln zł (dotacja) i trochę ponad 9 mln zł (pożyczka).
ZAKOPANE (woj. małopolskie): Zakup 3 autobusów bateryjnych o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania. Dofinansowanie z NFOŚiGW: prawie 7,3 mln zł (dotacja).
ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE (woj. dolnośląskie): Zakup 4 akumulatorowych autobusów elektrycznych typu mini. Dofinansowanie z NFOŚiGW: ponad 5,6 mln zł (dotacja).
Program „Zielony Transport Publiczny” stanowi jedną z dźwigni ekologicznego, społecznego i gospodarczego rozwoju ośrodków głównie powiatowych, to mogą niego korzystać również miasta znacznie większe, jak aktualne stolice województw, albo duże aglomeracje miejskie. Właśnie dlatego z pomocy skorzystały choćby Wrocław, Szczecin czy Opole.
Właśnie dlatego 23.07.2021 do drugiego naboru konkursowego wpłynęło aż 101 wniosków, z czego 69 dotyczyły bezzwrotnej dotacji. Wartość tych wniosków oscyluje w granicach 1,3 mld złotych, za które samorządy chcą kupić pojazdy elektryczne oraz wodorowe. Pokazuje to, że wciąż są chęci i możliwości do podejmowania kolejnych działań i co za tym idzie, wdrażania zero emisyjnej komunikacji w Polsce.
Źródło: NFOŚiGW