Autobusy elektryczne stanowią już prawie 16% unijnego rynku
Autobusy elektryczne stanowią już prawie 16% unijnego rynku Fot. Solaris
W 2023 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 39,1% – do 5166 sztuk, co stanowi 15,9% udziału w rynku – wynika z raportu ACEA.
W 2023 r. w segmentach samochodów dostawczych (vany), ciężarówek i autobusów wzrosły udziały tych pojazdów z napędem elektrycznym. Największy, bo ponad 230-proc. progres zaliczyły elektryczne samochody ciężarowe. Natomiast elektryczne autobusy zagarnęły w minionym roku prawie 16% unijnego rynku. W Polsce autobusy BEV zbliżyły się zaś do 20-proc. udziału w rynku!
W 2023 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE wzrosła o 14,6% – do prawie 1,5 mln sztuk, co wynikało z dobrych wyników na kluczowych rynkach UE. Włochy mogły pochwalić się wzrostem o 22,7%, Hiszpania na poziomie 22%, Niemcy na poziomie 12,1% oraz Francja na poziomie 8,9%.
Podobnie liczba rejestracji nowych ciężarówek w UE wzrosła o istotne 16,3%, do 346 986 sztuk. Prym w tym segmencie wiodą Niemcy, ze sprzedażą 94 820 egzemplarzy, co oznacza znaczny wzrost, bo o 24,4%. Inne główne rynki UE także odnotowały dwucyfrowy wzrost, w tym Hiszpania o 22,3%, Włochy o 11,4% i Francja o 11,3%.
Rejestracje nowych autobusów (ogółem, o różnych napędach) w UE wzrosły aż o 19,4% w porównaniu z 2022 r., osiągając łączną liczbę 32 593 sztuk. Patrząc na główne rynki UE, Włochy i Hiszpania odnotowały bardzo wysoki wzrost – na poziomie 56,2%. Największy i drugi co do wielkości rynek autobusowy, Niemcy i Francja, odnotowały solidny wzrost: odpowiednio o 12,5% i 4,1%.
Elektryczne vany – ponad 50-proc. wzrost rejestracji
Jeśli chodzi o vany, to w 2023 r. liderem wśród rodzajów napędu nadal był olej napędowy z liczbą zarejestrowanych 1,2 mln sztuk, co oznacza wzrost o 10,4% w porównaniu z 2022 r. Jednak jego udział w rynku spadł z 85,7% w 2022 r. do 82,6% w roku ubiegłym. Jednocześnie samochody dostawcze ładowane elektrycznie zyskały na popularności, przyczyniając się do stopniowej zmiany dynamiki rynku. Sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych wzrosła o 56,8% w 2023 r., osiągając 7,4% udziału w rynku, w porównaniu z 5,4% w 2022 r. Zmiana ta była spowodowana znacznymi wzrostami na kluczowych rynkach, w tym w Holandii (+110,4%), Hiszpanii (+100,3%) i Francji (+76,7%). Jeśli chodzi o Polskę, to elektryczne vany zgarnęły 3,8% rynku nowych aut dostawczych. Zarejestrowano 2450 sztuk, co przełożyło się na wzrost o 72,9%.
Ponad 230-proc. wzrost liczby elektrycznych ciężarówek
Także na rynku pojazdów ciężarowych w 2023 r. wśród napędów nadal dominował olej napędowy, stanowiący 95,7% rejestracji nowych pojazdów. Wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych z silnikiem diesla w UE o 15,4%, napędzany był progresem na kluczowych rynkach, w tym w Niemczech (+23,5%), Hiszpanii (+21,8%) i Włoszech (+12,3%). W tym samym czasie liczba rejestracji nowych ciężarówek elektrycznych odnotowała imponujący wzrost o 234,1%, osiągając 5279 sztuk. Holandia (+889,7%) i Niemcy (+169,8%) okazały się głównymi rynkami napędzającymi ten niezwykły wzrost. Jednak elektryczne ciężarówki stanowią nadal tylko 1,5% rynku. W Polsce ciężarówki z napędem alternatywnym odpowiadały w minionym roku za 1% nowych rejestracji.
Autobusy elektryczne to już prawie 16% rynku
W 2023 r. liczba rejestracji nowych autobusów elektrycznych w UE wzrosła o 39,1% – do 5166 sztuk, co stanowi 15,9% udziału w rynku. Hiszpania przoduje z imponującym wzrostem na poziomie 269,7%, a za nią plasują się Włochy (+253,4%) i Niemcy (+29,3%). Autobusy hybrydowe również wykazały pozytywne wyniki na koniec zeszłego roku, odnotowując wzrost o 115,1%, co oznacza prawie dwukrotny wzrost udziału w rynku z 7,1% do 12,8% w porównaniu z 2022 r. Istotne wzrosty na trzech największych rynkach – we Francji (+221,3%), Hiszpanii (+ 172,4%) i w Niemczech (+37,5%) – przyczyniły się do tego wyniku. Pomimo rosnącej popularności autobusów z napędem alternatywnym, największy udział w tym segmencie utrzymuje olej napędowy – 62,3%, choć zanotował spadek w porównaniu z 66,9% w 2022 r.
W Polsce autobusy elektryczne stanowią 19,6% rynku (357 sztuk, wzrost o 176,6%). Ponadto w minionym roku 6,1% udziału w rynku przypadło autobusom hybrydowym, a 6,6% – z innym napędem (m.in. wodorowym).
Źródło: Elektromobilni.pl