Pełny numer elektro.info 9/2015 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Pojazdy elektryczne (część 2) - przyszłość transportu i energetyki?

Electric vehicles – the future of transport and power engineering sector?
Rys. 7. Idea zelektryfikowanej drogi z bezprzewodowym ładowaniem PEV
Rys. 7. Idea zelektryfikowanej drogi z bezprzewodowym ładowaniem PEV
Rys. S. Bielecki

Współcześnie obserwuje się znaczący wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi, choć pierwsze ich konstrukcje powstawały już ponad 100 lat temu. Pojazdy elektryczne mają pewne cechy, przedstawione w poprzedniej części artykułu, które to przekładają się na wspomniane zainteresowanie. Obecny trend, wymuszający podwyższanie efektywności energetycznej oraz odchodzenie od paliw kopalnych, sprzyja rozwojowi konstrukcji takich pojazdów, które w istocie, jako szczególne jednostki użytkujące energię elektryczną, stają się elementem inteligentnie łączącym transport i energetykę.

Sposoby ładowania PEV

Pojawiły się pierwsze dokumenty normalizujące parametry, wyposażenie i elementy połączenia, służące ładowaniu PEV (IEC 61851, IEC 62196). Generalnie, można wyróżnić cztery tryby ładowania, w ramach trzech „poziomów”, mianowicie:

ładowanie wolne (około 10 godzin), tzw. domowe (AC) 2 kW;

ładowanie wolne (AC), do 20 kW w miejscach publicznych;

ładowanie szybkie od 50 kW prądem stałym DC (specjalne stacje ładowania).

Definiowane tryby to (rys. 1, rys. 2, rys. 3 i rys. 4):

Rys. 1.  Ładowanie wolne PEV, tryb 1; rys. S. Bielecki
Rys. 1.  Ładowanie wolne PEV, tryb 1; rys. S. Bielecki

Tryb 1 (rys. 1)

Ładowanie wolne poprzez układ AC:

  • gniazdko standardowe „siłowe” (maks. 1f: 16 A, 250 V; 3f: 480 V), po stronie sieci np. EN 60309, po stronie pojazdu – dedykowana wtyczka EN 62196,
  • moc: 3,7–11 kW;
  • przewód o żyłach miedzianych, przekrój min. 2,5 mm2,
  • ochrona przeciwporażeniowa: przewód PE, zabezpieczenie przetężeniowe o prądzie znamionowym min. 20 A,
  • ładowanie domowe.
Rys. 2. Ładowanie wolne PEV, tryb 2; rys. S. Bielecki
Rys. 2. Ładowanie wolne PEV, tryb 2; rys. S. Bielecki

Tryb 2 (rys. 2)

Ładowanie wolne poprzez układ AC:

  • gniazdko standardowe „siłowe” (maks. 1f: 32 A, 250 V; 3f: 480 V), po stronie sieci np. EN 60309, po stronie pojazdu – dedykowana wtyczka EN 62196 z dodatkowym stykiem służącym do wykrycia połączenia z pojazdem,
  • moc: 7,4–22 kW;
  • przewód o żyłach miedzianych, przekrój min. 4 mm2 z wbudowanym układem sterującym,
  • ochrona przeciwporażeniowa – przewód PE oraz wyłącznik RCD (30 cm od wtyczki, maks. 30 mA), zabezpieczenie przetężeniowe o prądzie znamionowym min. 32 A,
  • ładowanie domowe.
Rys. 3.  Ładowanie wolne PEV, tryb 3; rys. S. Bielecki
Rys. 3.  Ładowanie wolne PEV, tryb 3; rys. S. Bielecki

Tryb 3 (rys. 3)
 

Ładowanie wolne poprzez układ AC:

  • połączenia dedykowane PEV z terminalem ładowania, po­łączonym na stałe z siecią (układ EVSE, electric vehicle supply equipment), po stronie pojazdu – dedykowana wtyczka EN 62196,
  • obciążalność przewodu do 250 A,
  • moc: 14,8–43 kW;
  • ochrona przeciwporażeniowa – przewód PE, wyłącznik RCD, układ EVSE (m.in. sprawdzający poprawność połączenia),
  • wymiana danych PEV – stacja ładowania za pomocą dodatkowych żył lub bezprzewodowo,
  • ładowanie domowe lub w miejscach publicznych.
Rys. 4. Ładowanie szybkie PEV, tryb 4; rys. S. Bielecki
Rys. 4. Ładowanie szybkie PEV, tryb 4; rys. S. Bielecki

Tryb 4 (rys. 4)

  • Ładowanie szybkie DC (kilkanaście minut):
  • połączenia dedykowane, ładowarka zewnętrzna, stacja ładowania wyposażona w EVSE oraz układ prostownikowy, po stronie pojazdu – dedykowana wtyczka EN 62196,
  • obciążalność przewodu do 400 A,
  • ochrona przeciwporażeniowa – układ EVSE, zabezpieczenia przetężeniowe zarówno przed, jak i za układem prostownikowym, wysokoczuły wyłączniki RCD,
  • wymiana danych PEV – stacja ładowania,
  • ładowanie w publicznych stacjach ładowania DC, np. w pobliżu fabryk i dużych biurowców (bliskość stacji transformatorowych rzędu MW z zapasem mocy).

Literatura:

1. Andriukaitis D., Bagdanavicius N., Jokuzis V., Kilius S.: Investigation of Prospects for Electric Vehicle Development in Lithuania. Przegląd Elektrotechniczny 1/2014, s.101-104
2. Bielecki S.: "Prosument - nowa struktura instalacji elektroenergetycznych" Elektro.Info nr 10(128) 2014r., s.48-53
3. Biernat K., Nita K., Wójtowicz S.: Architektura mikrosieci do inteligentnego ładowania pojazdów elektrycznych. Prace Instytutu Elektrotechniki, zeszyt 260, 2012 r., s.171-183
4. Guziński J., Adamowicz M., Kamiński J.: Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych. Układy ładowania i współpraca z siecią elektroenergetyczną. Automatyka-Elektryka-Zakłócenia vol.5 nr 1(15)2014. s.71-84
5. Z energetyką przyjazną środowisku za pan brat – samochód elektryczny. Instytut na rzecz ekorozwoju, Krajowa Agencja Poszanowania Energii. Warszawa 2011
6. Miśkiewicz M.: Mobilne magazyny energii w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym – model rynku energii. Online: http://www.cire.pl/pokaz-pdf-%252Fpliki%252F2%252Fmobilnemagazynyenergii.pdf
7. Murawski J., Szczepański E.: Perspektywy dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Logistyka 4/2014, s.2249-2258
8. Muszyńska M.: Charles Proteus Steinmetz. Elektro.info 6/2013
9. Mikrosieci niskiego napięcia. Praca zbiorowa pod red. M. Parola. OWPW 2013
10. Portużak R.: Opportunities of electric vehicles as a part of smart solutions. Przegląd Elektrotechniczny 11/2013, s.35-38
11. Skibowski M.: Ładowanie pojazdów elektrycznych. INPE Nr 186 (2013), s.21-28
12. Sun B., Dragicevic T., Savaghebi M., Vasquez C., Guerrero J.: Reactive Power Support of Electrical Vehicle Charging Station Upgraded with Flywheel Energy Storage System. PowerTechPowerTech, 2015 IEEE Eindhoven, IEEE Press. 10.1109/PTC.2015.7232719
13. Tymosiak P. Sulkowski M.: Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych. Elektro.info 6/2013 (115), s.48-51
14. Wasiak I., Błaszczyk P., Wojciecjowska K.: Tendencje rozwoju aut elektrycznych w Unii Europejskiej. Logistyka 3/2014, s.6591-6597
15. Wardak P.: Zebranie i porównanie danych technicznych produkowanych pojazdów elektrycznych. Praca przejściowa inżynierska. Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechnika Warszawska, 2015

Czytaj też: Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki? >>>

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Artykuł pochodzi z: miesięcznika elektro.info 9/2016

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie

 


 

Na czym polega innowacyjne połączenie techniki automatyzacji i technologii chmury »

Od kwietnia 2017 została rozpoczęta produkcja nowych typów przekaźników- charakteryzujących się poprawioną wydajnościąNiniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i Internet Rzeczy (IoT) jest dla wielu firm daleką wizją, która na obecnym etapie wydaje się tak niezrozumiała, jak i (...) czytaj dalej »

 


 

Jak automatyzacja wpływa na rozwój przemysłu »

Czy innowacyjne urządzenia zawsze muszą być kosztowne »
zabezpieczenie instalacji fotowoltaicznych

 


 

Uwaga! Na rynku pojawiła się nowa wersja ultra-cienkiego przekaźnika »

Oscyloskopy - poznaj 3 rodzaje oscyloskopów Od kwietnia 2017 została rozpoczęta produkcja nowych typów przekaźników- charakteryzujących się poprawioną wydajnościąNiniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i (...) czytaj dalej »

 


 

Interesujesz się tematyką sieci przemysłowych? Chcesz poznać najnowsze rozwiązania? Zapraszamy do lektury »

Gdzie znajdziesz proste sterowniki programowalne »
zabezpieczenie instalacji fotowoltaicznych

 

 


 

Bloki rozdzielcze z zaciskami sprężynowymi push-in – gotowe do podłączenia »

Rozwiązania dzięki którym praca instalatora stanie się prostsza »
zabezpieczenie instalacji fotowoltaicznych
Nowe bloki rozdzielcze PTFIX nadają się do użycia zaraz po wyciągnięciu z opakowania bez dodatkowego mostkowania, oszczędzając czas (...) czytaj dalej »
Łatwe, szybkie, z oszczędnością miejsca, globalną dostępnością i absolutną niezawodnością instalacje, ułatwiają pracę, (...)  czytaj dalej»

 


 

Jak projektować schematy elektryczne i jakiego używać oprogramowania wspomagającego »

Oscyloskopy - poznaj 3 rodzaje oscyloskopów Niniejszy artykuł zawiera informacje o projektowaniu schematów elektrycznych i używaniu oprogramowania wspomagającego projektowanie w branży elektrycznej i  (...) czytaj dalej »

 


 

Jak dobrać moc zespołu prądotwórczego dla danego obiektu »  Jak dobrze wybrać agregat prądotwórczy »
Ograniczniki przepieć w sieciach informatycznych Poznaj kompletny system oznaczania - pewna i szybka identyfikacja
Wyjaśniamy co zrobić, gdy trzeba określić moc zespołu prądotwórczego na wstępnym etapie inwestycji. czytaj dalej »
Na jakie parametry zespołu prądotwórczego zwrócić uwagę. Zobacz przegląd »

 


 

Jak zbudowane są współczesne przemienniki częstotliwości »

Przemienniki częstotliwościRozwiązanie techniczne łączące silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PMSM) z wysokosprawnym przemiennikiem częstotliwości (...)  czytaj dalej »

 


 

Jak zidentyfikować kable w razie awarii »

Jakie wybrać zabezpieczenia do rozdzielnicy »
Jak zidentyfikować kable podczas awarii Jakie zabezpieczenia do rozdzielnicy wybrać?
 Trwała identyfikacja kabli stanowi nieocenioną pomoc, gdy rośnie presja w związku z awarią (...) czytaj dalej »
Odpowiednie zabezpieczenie obwodów elektrycznych, poprzez zastosowanie nowoczesnych (...) czytaj dalej »

 


 

Prawidłowy dobór i koordynacja energetyczna ograniczników przepięć »

Stworzenie warunków zapewniających pewne i niezawodne działanie systemu elektroenergetycznego oraz (...)  czytaj dalej »

 


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Najnowsze informacje na Twoją skrzynkę:
5/2017

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 5/2017
W miesięczniku m.in.:
  • - Wymagania dla kabli w związku z rozporządzeniem CPR
  • - Projekt przyłącza kablowego do elektroenergetycznej linii napowietrznej
Zobacz szczegóły
UPS-y kompensacyjne

UPS-y kompensacyjne

Urządzenia zasilania bezprzerwowego są niezbędnym elementem układów zasilania wrażliwych odbiorów, procesów technologicznych, zasilania centrów danych i układów...
Relpol S.A. Relpol S.A.
Relpol S.A. jest znanym europejskim producentem przekaźników, działającym w branży od 1958 roku .   Produkty Relpol S.A....
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl