elektro.info

Stacje ładowania źródeł energii pojazdów elektrycznych

Wymagania w zakresie instalacji elektrycznych niskiego napięcia

Przewód służący do ładowania pojazdów w trybie 2 samochodu elektrycznego z regulacją wartości prądu ładowania, gdzie: 1 – wbudowany w przewód układ sterujący, 2 – gniazdo wtyczkowe z dodatkowym stykiem [15]

Przewód służący do ładowania pojazdów w trybie 2 samochodu elektrycznego z regulacją wartości prądu ładowania, gdzie: 1 – wbudowany w przewód układ sterujący, 2 – gniazdo wtyczkowe z dodatkowym stykiem [15]

Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne – dzieje się tak za sprawą mniejszych kosztów ich bieżącej eksploatacji, w porównaniu do samochodów z silnikami spalinowymi. W obecnie używanych w pojazdach źródłach energii wymagane jest ich częste ładowanie ze względu na niewielki zasięg tych pojazdów.

Zobacz także

Nowe zasady doboru i montażu wyposażenia elektrycznego instalacji elektrycznych niskiego napięcia

Nowe zasady doboru i montażu wyposażenia elektrycznego instalacji elektrycznych niskiego napięcia Nowe zasady doboru i montażu wyposażenia elektrycznego instalacji elektrycznych niskiego napięcia

Dwudziestego dziewiątego kwietnia 2011 r. opublikowano w języku polskim tekst normy HD 60364-5-51 Instalacje elektryczne niskiego napięcia. Dobór i montaż wyposażenia elektrycznego. Postanowienia ogólne,...

Dwudziestego dziewiątego kwietnia 2011 r. opublikowano w języku polskim tekst normy HD 60364-5-51 Instalacje elektryczne niskiego napięcia. Dobór i montaż wyposażenia elektrycznego. Postanowienia ogólne, której w katalogu PKN nadano numer PN-HD 60364-5-51:2011. W artykule zostały przedstawione najważniejsze postanowienia zawarte w tekście tej nowej normy.

Szybkie koleje elektryczne na świecie

Szybkie koleje elektryczne na świecie Szybkie koleje elektryczne na świecie

Przez szybkie koleje elektryczne określa się, zgodnie z definicją międzynarodowej unii kolei żelaznych (UIC – L’Union Internationale des Chemins de fer), pociągi osiągające szybkość eksploatacyjną powyżej...

Przez szybkie koleje elektryczne określa się, zgodnie z definicją międzynarodowej unii kolei żelaznych (UIC – L’Union Internationale des Chemins de fer), pociągi osiągające szybkość eksploatacyjną powyżej 250 km/godz., na torach specjalnych, lub 200–220 km/godz. – na torach klasycznych. Szybkie koleje elektryczne są obecnie dostępne w Belgii, Francji, Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, na Tajwanie, w Japonii, Korei Południowej oraz Stanach Zjednoczonych. Budowa linii szybkich kolei elektrycznych...

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki? Pojazdy elektryczne (część 1) - przyszłość transportu i energetyki?

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz...

W pierwszej części artykułu opisane zostały zagadnienia podstawowe, natomiast w kolejnych częściach skupiono się na kwestiach możliwej współpracy pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oraz rozwojem związanych z tym usług energetycznych.

Streszczenie

W ostatnim czasie zauważalne jest zwiększanie popularności samochodów elektrycznych. Sprzyja temu wzrost cen paliw kopalnych, proekologiczna polityka rządowa oraz rozwój technologii w zakresie stosowanych źródeł energii i elektrycznych układów napędowych. Jednak do dalszego wzrostu popularności tego typu pojazdów niezbędna jest odpowiednia infrastruktura, obejmująca ogólnodostępne stacje ładowania akumulatorów. Celem artykułu jest przedstawienie wymagań dotyczących instalacji elektrycznych zasilających układy ładowania akumulatorów pojazdów elektrycznych oraz wykorzystywanego w tym celu osprzętu. Artykuł zawiera informacje o wymaganych środkach ochrony, zwiększających bezpieczeństwo eksploatacji stacji ładowania pojazdów oraz wspomagających proces ładowania.

Abstract

The electric vehicle battery charging stations – low voltage electrical installations requirements

Increasing popularity of electric cars is recently noticeable. It is promoted by fossil fuels price growth, proecological government policy and technologies development in the field of applied energy sources and electric drive systems. However, to further increase the popularity of this type of vehicles appropriate infrastructure is needed, including publicly accessible battery charging stations. The purpose of this article is to present requirements concerning electrical installations supplying electric vehicle charging systems and used to this end equipment. This article contains information about required protection means, increasing the exploitation safety of electric charging stations and assisting charging process.

Obecnie w Polsce działa jedynie kilkadziesiąt punktów ładowania pojazdów elektrycznych EV (ang. Electric Vehicle). Liczba ta będzie się zwiększać na skutek wzrostu popularności oraz wprowadzania programów dofinansowujących zakup pojazdów zasilanych energią elektryczną. Dodatkowym istotnym czynnikiem jest proekologiczna polityka Unii Europejskiej. W ramach tej polityki prowadzone są prace nad ustaleniem wymogów w zakresie budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Do roku 2020 planowane jest oddanie do użytku około 800 000 stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie, w tym ponad 46 000 w Polsce (w chwili obecnej na terenie Polski jest 27 stacji ładowania pojazdów elektrycznych) [1]. Stacje te zaleca się oznaczać zgodnie ze wzorem przedstawionym na rysunku 1. Taka liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych na pewno przyczyni się do dalszego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w aglomeracjach miejskich.

Normalizacja w zakresie stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Wymagania techniczne dotyczące ładowania przewodowego pojazdów elektrycznych zostały opisane w normie wieloarkuszowej PN-EN 61851 System przewodowego ładowania (akumulatorów) pojazdów elektrycznych (oryg.) [2, 3, 4]. Ponadto w normie PN-EN 62196 Wtyczki, gniazda wtyczkowe, złącza pojazdowe i wtyki pojazdowe. Przewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych (oryg.) [5, 6] zostały zebrane wymagania dotyczące gniazd i złączy stosowanych w układach ładowania pojazdów elektrycznych.

Dodatkowo, wymagania dotyczące instalacji zasilania stacji ładowania pojazdów elektrycznych z sieci elektroenergetycznej zostały zawarte w normie PN-HD 60364-7-722:2012 Instalacje elektryczne niskiego napięcia. Część 7-722: Wymagania dotyczące specjalnych instalacji lub lokalizacji. Zasilanie pojazdów elektrycznych (oryg.). Normy te są europejskimi odpowiednikami dokumentów sporządzonych przez International Electrotechnical Commission IEC.

Ładowanie pojazdów elektrycznych

Zgodnie z normą PN-EN 61851-1 [2] elektrycznym pojazdem drogowym EV nazywany jest każdy pojazd napędzany silnikiem elektrycznym z akumulatora lub innego źródła umożliwiającego magazynowanie energii, który jest produkowany w celu poruszania się na drogach publicznych. Ponadto w powyższej normie zostały zdefiniowane 4 tryby ładowania akumulatorów pojazdów elektrycznych (tab. 1.). Tryby te różnią się sposobem ładowania oraz wymaganiami w zakresie komunikacji pomiędzy pojazdem a stacją zasilającą.

Tryb 1 określa ładowanie EV za pomocą niededykowanej infrastruktury, np. z domowej instalacji elektrycznej, w której napięcie znamionowe nie przekracza Un=250 V w układzie jednofazowym i Un=480 V w układzie wielofazowym. Wartość prądu ładowania ograniczona jest do I=16 A wytrzymałością cieplną gniazd wtyczkowych i przewodów zasilających. Pojazd elektryczny może być ładowany z obwodu, z którego zasilane są także inne odbiorniki elektryczne. Dlatego obwód elektryczny, z którego ładowany będzie pojazd elektryczny w trybie 1, powinien być wykonany przewodem o żyłach miedzianych o minimalnym przekroju żyły s=2,5 mm2 oraz posiadać zabezpieczenie przetężeniowe o prądzie znamionowym co najmniej In=20 A.

Tryb 2 przewiduje ładowanie EV prądem o wartości In≤32 A z użyciem standardowych gniazd wtyczkowych, z obwodów o napięciu znamionowym nie większym niż Un=250 V w układzie jednofazowym oraz Un=480 V w układzie wielofazowym. Wymagane jest zastosowanie specjalnego przewodu przyłączeniowego z wbudowanym układem sterującym (element nr 1 na fotografii 1.). Połączenie przewodu przyłączeniowego z pojazdem odbywa się za pomocą gniazda z dodatkowym stykiem, który wykorzystywany jest do wykrycia połączenia z pojazdem przez układ sterujący (element 2 na fotografii 1.). Obwód elektryczny, z którego ładowany będzie pojazd elektryczny w trybie 2, powinien być wykonany przewodem o żyłach miedzianych o minimalnym przekroju żyły s=4 mm2, oraz posiadać zabezpieczenie przetężeniowe o prądzie znamionowym co najmniej In=32 A.

Ładowanie w trybie 3 wykorzystuje dedykowany układ EVSE (ang. Electric Vehicle Supply Equipment) trwale połączony z siecią zasilającą, poprzez wbudowanie w stację zasilającą. Układ realizuje dodatkowe funkcje zabezpieczeniowe oraz sterownicze. Prąd ładowania pojazdu dobierany jest na podstawie wydajności prostownika zainstalowanego w pojeździe oraz obciążalności przewodu zasilającego (do wartości I=250 A). Połączenie układu sterującego EVSE z pojazdem może być zrealizowane za pomocą dodatkowych żył sygnałowych w przewodzie zasilającym, bezprzewodowej transmisji danych bądź sygnału nośnego.

W trybie 4 do ładowania pojazdów wykorzystywany jest prąd stały dc. Stacja ładowania wyposażona jest w układ prostownikowy oraz układ EVSE. Poprzez komunikację z pojazdem ustalana jest wartość napięcia oraz prądu ładowania (do wartości I≤400 A). Zmiana prądu przemiennego ac na stały dc w stacji pozwala na zwiększenie mocy ładowania, ale też powoduje wzrost kosztów instalacji. Układy takie z reguły są dedykowane dla konkretnych modeli pojazdów.

Ochrona przeciwporażeniowa oraz ochrona przed prądem przetężeniowym w instalacjach zasilających stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Ochrona przeciwporażeniowa przy uszkodzeniu w obwodach zasilających punkty ładowania pojazdów EV, zgodnie z wymaganiami normy PN-HD 60364-7-722 [7] powinna być realizowana poprzez samoczynne wyłączenie zasilania przy wykorzystaniu wyłącznika różnicowoprądowego RCD. Znamionowy prąd różnicowy wyłącznika nie powinien przekraczać IΔn=30 mA, a wyłącznik powinien umożliwiać rozłączenie wszystkich przewodów roboczych (łącznie z neutralnym). Należy pamiętać, że prąd w obwodzie zasilającym przekształtnik ładujący akumulatory pojazdu elektrycznego ma charakter impulsowy, co wymusza stosowanie wyłączników różnicowoprądowych przynajmniej typu A lub B.

Ponadto każdy obwód ładowania powinien być zabezpieczony oddzielnym zabezpieczeniem przetężeniowym, które pozwala na rozłączenie wszystkich przewodów roboczych (łącznie z neutralnym). Przy czym ładowanie w trybie 1 nie wymaga zastosowania dodatkowych urządzeń zabezpieczeniowych – możliwe jest wykorzystanie istniejącej infrastruktury (z uwzględnieniem wcześniej wymienionych ograniczeń), a obwód powinien być zabezpieczony od skutków przetężeń za pomocą wyłącznika instalacyjnego. Obecnie oddawane do użytku instalacje, wykonane zgodnie z obowiązującymi wymaganiami dotyczącymi instalacji elektrycznych [8], z reguły spełniają te wymagania. Jednak tzw. „stare” instalacje elektryczne wykonane w układzie sieciowym TN-C, w których nie stosuje się wyłączników różnicowoprądowych, a obwody gniazd wtyczkowych wykonane były przewodami o żyłach aluminiowych, nie powinny być wykorzystywane do ładowania EV [9].

Ładowanie według trybu 2 wymaga takich samych rozwiązań technicznych instalacji w zakresie ochrony przed przetężeniami i porażeniem prądem elektrycznym jak dla trybu 1, z tym że w trybie 2 dopuszczalne obciążenie obwodu zwiększone jest do I=32  A. Dodatkowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo eksploatacji instalacji jest układ sterujący wbudowany w przewód łączący pojazd z instalacją elektryczną. W momencie wykrycia odłączenia pojazdu od instalacji zasilającej układ wyłącza napięcie na końcu przewodu przyłączeniowego. Układ sterujący zapewnia także dodatkową ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym poprzez wbudowany wyłącznik różnicowoprądowy.

Stacja umożliwiająca ładowanie w trybie 3 powinna zawierać układ EVSE. Realizuje on szereg funkcji zwiększających bezpieczeństwo ładowania poprzez:

  • wykrywanie poprawności podłączenia samochodu,
  • sprawdzenie ciągłości połączenia przewodu PE,
  • blokowanie napędu pojazdu w trakcie ładowania,
  • ustalenie szybkości ładowania.

Schemat przykładowego układu ładowania w trybie 3 z układem sterowniczym wykorzystującym dodatkowe przewody sygnalizacyjne przedstawiono na rysunku 2.

Instalacja ładowania zgodna z trybem 4 ładowania pojazdów powinna zawierać zabezpieczenia chroniące przez prądem przetężeniowym oraz porażeniem prądem elektrycznym zarówno przed, jak i za układem prostownikowym. Po stronie zasilającej sieci elektroenergetycznej wymagane jest urządzenie ochronne przetężeniowe oraz wysokoczuły wyłącznik różnicowoprądowy RCD, a na wyjściu prostownika należy zastosować dodatkowe urządzenie ochronne przetężeniowe. Pozostałe funkcje zabezpieczeniowe zapewnia układ EVSE, podobnie jak w trybie 3 ładowania pojazdu.

Ochrona przed wpływem warunków środowiskowych w stacjach ładowania pojazdów elektrycznych

Urządzenia wchodzące w skład stacji ładowania pojazdów EV powinny być odporne na oddziaływania środowiskowe. W przypadku, gdy stacja ładowania pojazdów nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym, jej elementy są narażone na szkodliwe oddziaływanie wody, ciał stałych i temperatury. Ze względu na oddziaływanie wody i ciał stałych urządzenia powinny mieć stopień ochrony przynajmniej IP44.

Zwiększenie odporności na wodę oraz ciała stałe możliwe jest np. poprzez zastosowanie klapki ochonnej na gnieździe wtyczkowym, bądź umieszczenie go w zamkniętej skrzynce instalacyjnej, zapewniającej wyższy stopień ochrony niż same gniazdo wtyczkowe. Same gniazda wtyczkowe, stosowane w stacjach ładowania EV, powinny spełniać wymagania następujących norm:

  • gniazda o prądzie nieprzekraczającym 16 A – PN-IEC 60884-1 [10],
  • gniazda niezamienne – PN-EN 60309-1 [11] lub PN-EN 62196-1:2012 [5],
  • gniazda zamienne tulejkowo-kołkowe – PN-EN 60309-2 [12] lub PN-EN 62196-2:2012 [6].

W przypadku trybów ładowania pojazdów elektrycznych prądem przemiennym, w których wymagana jest komunikacja pomiędzy układem sterującym a pojazdem, na podstawie decyzji Komisji Europejskiej standardowym rozwiązaniem jest gniazdo tzw. typu 2, zgodnie z normą IEC 62196-2. Jest to typ gniazd opracowanych przez firmę Mennekes (na podstawie niemieckiej normy VDE). Przeznaczenie styków we wtyczce przeznaczonej do współpracy z gniazdem typu 2, przedstawione jest na rysunku 3. W sprzedaży znajdują następujące konfiguracje przewodów przyłączeniowych z zastosowanym gniazdami i wtyczkami typu 2 [16]:

  • przewody przystosowane do podłączenia z jednej strony do uniwersalnych gniazd wtyczkowych w sieci elektrycznej (przewody przeznaczone do ładowania w trybie 1 lub 2) (fot. 1.),
  • przewody przystosowane do połączenia obustronnego z samochodem i stacją ładowania przy zastosowaniu gniazd typu 2 (przewody przeznaczone do ładowania w trybie 3) (fot. 2.).

Urządzenia elektryczne stacji ładowania mogą być także narażone na oddziaływania mechaniczne. Ochronę przed nimi należy zapewnić poprzez:

  • wybór lokalizacji stacji ładowania w taki sposób, aby uniknąć jakichkolwiek możliwych do przewidzenia uszkodzeń mechanicznych,
  • zapewnienie lokalnej ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi, np. poprzez umieszczenie gniazda wtyczkowego we wnęce w ścianie,
  • zastosowane urządzeń o stopniu ochrony (odporności) mechanicznej na poziomie przynajmniej IK07 (według [13]).

Gniazda wtyczkowe w stacji ładowania EV powinny być usytuowane jak najbliżej miejsca parkowania pojazdu. Jedno gniazdo powinno umożliwiać zasilanie tylko jednego pojazdu. Wymagana wysokość zamocowania gniazd powinna się mieścić pomiędzy 0,5 m i 1,5 m nad powierzchnią parkingu. Jednak w praktyce gniazdo zamocowane na wysokości 0,5 m nie zawsze będzie widoczne z perspektywy osoby siedzącej w fotelu kierowcy (rys. 4.).

Dlatego też autorzy rekomendują, aby gniazda wtyczkowe przeznaczone do ładowania pojazdów, zainstalowane były na większej wysokości, co umożliwi kontrolę wizualną, przeprowadzoną przez kierowcę, czy przewód ładujący jest odłączony przed uruchomieniem pojazdu. Możliwość takiej dodatkowej kontroli zwiększy bezpieczeństwo eksploatacji instalacji, zwłaszcza w przypadku pojazdów ładowanych w trybie 1 oraz trybie 2.

Wnioski

1. Szczególną uwagę przy projektowaniu instalacji elektrycznych zasilających stację ładowania pojazdów należy zwrócić uwagę na ich lokalizację. Istotne z punktu widzenia niezawodności zasilania oraz bezpieczeństwa eksploatacji stacji jest to, aby w maksymalnym stopniu ograniczyć negatywne skutki oddziaływania środowiska. Należy pamiętać, że stację ładowania pojazdów elektrycznych obsługiwać będą w zakresie ich podłączania osoby postronne, nieposiadające często wiedzy oraz umiejętności w zakresie bezpiecznego użytkowania energii elektrycznej.

2. Obwody elektryczne w istniejących instalacjach elektrycznych, z których przewidywane jest ładowanie pojazdów elektrycznych w trybie 1 lub trybie 2, powinny być odpowiednio dostosowane do spełnienia nowych funkcji oraz dodatkowo oznakowane, np. znakiem przedstawionym na rysunku 1. Wynika to z tego, że nie wszystkie obwody gniazd wtyczkowych w obecnie eksploatowanych instalacjach elektrycznych przystosowane są do spełnienia wymagań zapewniających bezpieczeństwo podczas ładowania pojazdów elektrycznych. Dotyczy to przede wszystkim zastosowanych środków ochrony przeciwporażeniowej oraz projektowanego obciążenia obwodu.

Literatura

  1. Komunikat prasowy dot. Strategii czystego paliwa wprowadzanej przez Unię Europejską, ze strony internetowej: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-40_pl.htm (stan na 25.03.2013).
  2. PN-EN 61851-1:2011 System przewodowego ładowania pojazdów elektrycznych. Część 1: Wymagania ogólne.
  3. PN-EN 61851-21:2011 System przewodowego ładowania (akumulatorów) pojazdów elektrycznych. Część 21: Wymagania dotyczące połączeń zasilania ac/dc w pojazdach elektrycznych.
  4. PN-EN 61851-22:2011 System przewodowego ładowania (akumulatorów) pojazdów elektrycznych. Część 22: Stacje ładowania akumulatorów pojazdów elektrycznych przy zasilaniu z sieci prądu przemiennego.
  5. PN-EN 62196-1:2012 Wtyczki, gniazda wtyczkowe, złącza pojazdowe i wtyki pojazdowe. Przewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych. Część 1: Wymagania ogólne.
  6. PN-EN 62196-2:2012 Wtyczki, gniazda wtyczkowe, złącza pojazdowe i wtyki pojazdowe. Przewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych. Część 2: Wymagania dotyczące zgodności wymiarowej i zamienności wyrobów prądu przemiennego z zestykami tulejkowo-kołkowymi.
  7. PN-HD 60364-7-722:2012 Instalacje elektryczne niskiego napięcia. Część 7-722: Wymagania dotyczące specjalnych instalacji lub lokalizacji. Zasilanie pojazdów elektrycznych (oryg.).
  8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wraz z póź. zm. (DzU 2012 nr 75 poz. 690) wraz z późniejszymi zmianami.
  9. P. van den Bossche, Electric and Hybrid Vehicles. Power Sources, Models, Sustainability, Infrastructure and the Market, 2010 Amsterdam, Elsevier B.V.
  10. PN-IEC 60884-1:2006 Gniazda wtyczkowe i wtyczki do użytku domowego i podobnego. Część 1: Wymagania ogólne.
  11. PN-EN 60309-1:2002 Gniazda wtyczkowe i wtyczki do instalacji przemysłowych. Część 1: Wymagania ogólne.
  12. PN-EN 60309-2:2002 Gniazda wtyczkowe i wtyczki do instalacji przemysłowych. Część 2: Wymagania dotyczące zamienności wyrobów z zestykami tulejkowo-kołkowymi.
  13. PN-EN 62262:2003 Stopnie ochrony przed zewnętrznymi uderzeniami mechanicznymi zapewnianej przez obudowy urządzeń elektrycznych (Kod IK) (org.).
  14. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Free_EV_charge_station_sign_evinfra.svg (stan na 01.04.2013).
  15. Strona internetowa: http://www.mennekes.in/in.latest0.html? tx_ttnews [tt_news]=882&cHash=a86ff1d4f2d8b13fb61f442d1056c451 (stan na 25.03.2013).
  16. Infrastructure components for electric mobility – Charging cables and infrastructure components – katalog firmy Mennekes, ze strony internetowej (stan na dzień 01.04.2013): http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Powiązane

news Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej

Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej Elektryczne terenówki w kopalni odkrywkowej

W Kopalni Węgla Brunatnego Turów trwają testy samochodu terenowego na bazie Landrovera Defender o elektrycznym układzie napędowym. Pierwsza faza testów przeprowadzona została w Kopalni Węgla Brunatnego...

W Kopalni Węgla Brunatnego Turów trwają testy samochodu terenowego na bazie Landrovera Defender o elektrycznym układzie napędowym. Pierwsza faza testów przeprowadzona została w Kopalni Węgla Brunatnego Turów – drugiej pod względem wielkości kopalni należącej do PGE GiEK – w ramach współpracy Południowo-Zachodniego Klastra Energii, do którego należy turoszowski kompleks energetyczny, i Zgorzeleckiego Klastra Energii.

news Jak wygląda samolot solarny?

Jak wygląda samolot solarny? Jak wygląda samolot solarny?

10 lipca br. studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali i zaprezentowali po raz pierwszy samolot solarny. Konstrukcja jest bezzałogowa i zasilana wyłączenie energią słoneczną. Jest to pierwszy...

10 lipca br. studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zbudowali i zaprezentowali po raz pierwszy samolot solarny. Konstrukcja jest bezzałogowa i zasilana wyłączenie energią słoneczną. Jest to pierwszy tego typu studencki projekt w Polsce.

news Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych

Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych Wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych

W ramach współpracy ING Bank Śląski i blinkee.city wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych. Na początek w ciągu ostatnich dni na ulice największych polskich aglomeracji wyjechało 620 skuterów.

W ramach współpracy ING Bank Śląski i blinkee.city wystartował carsharing skuterów i hulajnóg elektrycznych. Na początek w ciągu ostatnich dni na ulice największych polskich aglomeracji wyjechało 620 skuterów.

news Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego?

Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego? Czy będzie dopłata do samochodu elektrycznego?

Ministerstwo Energii przedstawiło projekt dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych. Jednak organizacje promujące elektromobilność oceniają go krytycznie, ponieważ wg nich postulowany w projekcie...

Ministerstwo Energii przedstawiło projekt dopłat do zakupu nowych samochodów elektrycznych. Jednak organizacje promujące elektromobilność oceniają go krytycznie, ponieważ wg nich postulowany w projekcie limit ceny auta wyklucza z dopłat najpopularniejsze modele.

news Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce

Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce Ponad 6 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce

Według Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już 6 092 samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym...

Według Licznika Elektromobilności po polskich drogach jeździ już 6 092 samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu 2019 r. zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym oraz hybryd typu plug-in, czyli o ponad 850 więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

news ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw

ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw ME: Rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji i punktów ładowania opublikowane w Dzienniku Ustaw

Ministerstwo Energii poinformowało, że rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego...

Ministerstwo Energii poinformowało, że rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego zostało opublikowane 15 lipca 2019 r. w Dzienniku Ustaw RP. Przepisy rozporządzenia wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty

Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty Ruszają testy zautomatyzowanych pojazdów Toyoty

Toyota poinformowała, że rusza z programem testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych symulacjach i próbach na zamkniętych torach koncern przenosi...

Toyota poinformowała, że rusza z programem testów zautomatyzowanej jazdy (AD – Automated Drive) na drogach publicznych w Europie. Po udanych symulacjach i próbach na zamkniętych torach koncern przenosi opracowane przez siebie systemy automatycznej jazdy do rzeczywistego otoczenia miejskiego – Brukseli. Testowy pojazd, Lexus LS, będzie poruszać się po stałej trasie w stolicy UE przez 13 miesięcy.

news Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych

Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych Norwegia: rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych

W czerwcu w Norwegii odnotowano dalszy wzrost popularności samochodów z napędem elektrycznym. Klienci nabyli 7 428 szt. nowych, osobowych pojazdów z napędem elektrycznym – o 87% więcej niż w analogicznym...

W czerwcu w Norwegii odnotowano dalszy wzrost popularności samochodów z napędem elektrycznym. Klienci nabyli 7 428 szt. nowych, osobowych pojazdów z napędem elektrycznym – o 87% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział elektryków w rynku wyniósł 48,4%.

news Car sharing od Volkswagen w Berlinie

Car sharing od Volkswagen w Berlinie Car sharing od Volkswagen w Berlinie

Volkswagen uruchomił w Berlinie program WeShare, w ramach którego oferuje samochody elektryczne do wynajmu na minuty. Projekt obejmuje udostępnienie 1 500 e-Golfów, zasilanych wyłącznie energią ze źródeł...

Volkswagen uruchomił w Berlinie program WeShare, w ramach którego oferuje samochody elektryczne do wynajmu na minuty. Projekt obejmuje udostępnienie 1 500 e-Golfów, zasilanych wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych. Na początku przyszłego roku dołączy do nich 500 Volkswagenów e-up!, a w połowie 2020 roku także pierwsze egzemplarze modelu ID.3. WeShare działa według zasady „Free-Floating” – nie tworzy stałych punktów wynajmu samochodów, lecz działa poprzez aplikację. W 2020 roku Volkswagen zamierza...

news Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce!

Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce! Dużo więcej modeli samochodów elektrycznych już wkrótce!

Jak wynika z raportu organizacji Transport and Environment, w ciągu najbliższych trzech lat liczba modeli samochodów elektrycznych na rynku europejskim wzrośnie ponad trzykrotnie. Producenci samochodów...

Jak wynika z raportu organizacji Transport and Environment, w ciągu najbliższych trzech lat liczba modeli samochodów elektrycznych na rynku europejskim wzrośnie ponad trzykrotnie. Producenci samochodów w UE będą oferować 214 modeli z napędem elektrycznym już w 2021 r., gdzie pod koniec 2018 r. było dostępnych tylko 60.

news Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne

Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne Rozpoczynają się testy pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie słoneczne

NEDO, Sharp i Toyota ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy potencjału baterii słonecznych. Pod koniec lipca firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia...

NEDO, Sharp i Toyota ogłosiły współpracę, w ramach której przeprowadzą testy potencjału baterii słonecznych. Pod koniec lipca firmy rozpoczną testy na drogach publicznych i będą oceniać skuteczność zwiększenia zasięgu i oszczędność paliwa w autach wyposażonych w baterie słoneczne o wysokiej sprawności. Rozwiązanie ma pomóc w redukcji emisji CO2 w sektorze transportu.

news Żabka testuje e-Craftera

Żabka testuje e-Craftera Żabka testuje e-Craftera

Sklep Żabka testuje dostawczy samochód elektryczny. Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce testuje, jak podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów sprawdza się w pełni elektryczny e-Crafter.

Sklep Żabka testuje dostawczy samochód elektryczny. Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce testuje, jak podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów sprawdza się w pełni elektryczny e-Crafter.

news PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych PKP stawia coraz więcej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Od 15 lipca kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać z nowo otwartej stacji ładowania, która znajduje się przy dworcu Wrocław Główny.

Od 15 lipca kierowcy samochodów elektrycznych mogą korzystać z nowo otwartej stacji ładowania, która znajduje się przy dworcu Wrocław Główny.

news Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków

Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków Pierwszy w Polsce hub ładowania elektryków

GreenWay Polska uruchomił hub – czyli wielostanowiskową stację – ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym...

GreenWay Polska uruchomił hub – czyli wielostanowiskową stację – ładowania aut elektrycznych. Hub znajduje się na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia ładowanie baterii aż 11 samochodów w tym samym czasie. Stacje tego typu znane głównie za sprawą amerykańskiej firmy Tesla i powstają już w Europie. Hub GreenWay jest pierwszym takim rozwiązaniem w naszym kraju wykorzystującym technologię szybkiego ładowania.

news Eko-Rowery NFOŚiGW

Eko-Rowery NFOŚiGW Eko-Rowery NFOŚiGW

Dokładnie 30 lat po formalnym rozpoczęciu działalności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 1 lipca br. włączył swoją stację „Eko-Rowery NFOŚiGW” do systemu rowerów miejskich w Warszawie....

Dokładnie 30 lat po formalnym rozpoczęciu działalności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 1 lipca br. włączył swoją stację „Eko-Rowery NFOŚiGW” do systemu rowerów miejskich w Warszawie. Celem projektu jest stworzenie pracownikom możliwości ekologicznych, bezemisyjnych dojazdów do i z biura przy ul. Konstruktorskiej. Rowery miejskie to element systemu transportu niskoemisyjnego.

news GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach

GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach GreenWay Polska rozbuduje sieć o kolejne stacje ładowania przy MOP-ach

GreenWay Polska postawi nowe ładowarki na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych w naszym kraju. W ramach umowy podpisanej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad spółka wybuduje, a także będzie...

GreenWay Polska postawi nowe ładowarki na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych w naszym kraju. W ramach umowy podpisanej z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad spółka wybuduje, a także będzie operatorem ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na MOP-ach przy A4 i S8.

Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.)

Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.) Wpływ stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych na sieć elektroenergetyczną (część 1.)

Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych...

Stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych z zasobnikami energii (ładowanie napięciem DC) mogą odegrać znaczącą rolę w celu osiągnięcia zmniejszenia zależności systemu elektroenergetycznego od konwencjonalnych źródeł energii (opartych na technologii spalania surowców). Zwiększający się udział pojazdów elektrycznych, w tym elektrycznych samochodów ciężarowych i autobusów, niesie ze sobą obawy o spełnienie ich potrzeb w zakresie ładowania ich baterii w różnych scenariuszach podróży.

news 36 tys. stacji ładowania od Volkswagena

36 tys. stacji ładowania od Volkswagena 36 tys. stacji ładowania od Volkswagena

Volkswagen w całej Europie wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania. Dysponując należącą do marki firmą Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą, oraz serwisem...

Volkswagen w całej Europie wybuduje do 2025 roku łącznie 36.000 punktów ładowania. Dysponując należącą do marki firmą Elli (Electric Life), która zajmuje się tego rodzaju infrastrukturą, oraz serwisem „We Charge” Volkswagen buduje mocną pozycję w biznesie zasilania samochodów w energię elektryczną. Koncern prowadzi również inne działania przyczyniające się do powstawania coraz większej liczby stacji ładowania.

news Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów

Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów Elektryczna furgonetka do sprzedaży lodów

Nissan „wyjął” silnik spalinowy z typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu o takim przeznaczeniu. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s...

Nissan „wyjął” silnik spalinowy z typowej furgonetki do sprzedaży lodów, tworząc koncepcję całkowicie elektrycznego pojazdu o takim przeznaczeniu. Firma nawiązała współpracę z producentem lodów Mackie’s of Scotland, który pozyskuje mleko z rodzinnej farmy zasilanej z odnawialnych źródeł energii – wiatru i słońca. Projekt udowadnia, że stosując podejście „Z nieba do wafelka”, można uniezależnić się od węgla na każdym etapie, jaki przechodzi lodowy smakołyk.

news Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności

Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności Skandynawia wprowadza nowości w ramach elektromobilności

W miejscowości Fredericia w Danii uruchomiono nową, koncepcyjną stację ładowania pojazdów elektrycznych. To część większego planu, który zakłada stworzenie 48 stacji szybkiego ładowania z najwyższej jakości...

W miejscowości Fredericia w Danii uruchomiono nową, koncepcyjną stację ładowania pojazdów elektrycznych. To część większego planu, który zakłada stworzenie 48 stacji szybkiego ładowania z najwyższej jakości infrastrukturą przy duńskich, norweskich i szwedzkich autostradach.

news Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze

Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze Elektryczny Triggo przeszedł testy na torze

Jak podaje portal cire.pl, zaprojektowany przez polską firmę pojazd elektryczny Triggo, który obecnie jest testowany na ulicach Warszawy, przeszedł również próby na Torze Łódź. Firma zapowiada, że już...

Jak podaje portal cire.pl, zaprojektowany przez polską firmę pojazd elektryczny Triggo, który obecnie jest testowany na ulicach Warszawy, przeszedł również próby na Torze Łódź. Firma zapowiada, że już na jesieni pojawi się kolejna seria prototypów.

news Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce

Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce Wzrasta popularność hulajnóg, skuterów i samochodów elektrycznych w Polsce

Obecnie wiele miast w Polsce boryka się z korkami, tłokiem i brakiem miejsc parkingowych. Z tego powodu coraz większą popularność zyskują skutery i hulajnogi z napędem elektrycznym oraz wypożyczalnie samochodów...

Obecnie wiele miast w Polsce boryka się z korkami, tłokiem i brakiem miejsc parkingowych. Z tego powodu coraz większą popularność zyskują skutery i hulajnogi z napędem elektrycznym oraz wypożyczalnie samochodów elektrycznych. Jednak miasta zapełniają się tymi pojazdami, co rodzi problemy – pozostawiane są często w nieodpowiednich miejscach, nierzadko także dochodzi do wypadków z udziałem jadących po chodnikach. Nowe przepisy mają zrewolucjonizować sposób poruszania się elektrycznymi pojazdami miejskimi.

news ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów

ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów ABB zaprezentowało automatyczny pantograf dla elektrycznych autobusów

ABB przedstawiło nowe rozwiązanie – automatyczny pantograf dla autobusów elektrycznych. Nowe rozwiązane umożliwi wydajną eksploatację flot autobusów elektrycznych.

ABB przedstawiło nowe rozwiązanie – automatyczny pantograf dla autobusów elektrycznych. Nowe rozwiązane umożliwi wydajną eksploatację flot autobusów elektrycznych.

news Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności

Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności Wystartowała sieć ekspertów od elektromobilności

Jak podaje portal cire.pl, w ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp ruszyła internetowa sieć ekspertów elektromobilności! Platforma gromadzi osoby, które z racji swojej wiedzy i doświadczenia mogą wspierać...

Jak podaje portal cire.pl, w ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp ruszyła internetowa sieć ekspertów elektromobilności! Platforma gromadzi osoby, które z racji swojej wiedzy i doświadczenia mogą wspierać rozwój polskiego rynku e-mobility.

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.