elektro.info

news System wypożyczania samochodów EV Vozilla kończy działalność

System wypożyczania samochodów EV Vozilla kończy działalność

Firma Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o podpisała z Miastem Wrocław aneks do umowy, który skraca okres działalności wypożyczalni do 30 kwietnia 2020 r. Firma podaje, że wypożyczalnia aut elektrycznych...

Firma Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp. z o.o podpisała z Miastem Wrocław aneks do umowy, który skraca okres działalności wypożyczalni do 30 kwietnia 2020 r. Firma podaje, że wypożyczalnia aut elektrycznych Vozilla w obecnej formie straciła sens swojej kontynuacji.

news Produkcja energii elektrycznej w listopadzie 2019 r.

Produkcja energii elektrycznej w listopadzie 2019 r.

Agencja Rynku Energii podsumowała produkcję energii elektrycznej w listopadzie 2019 r. Wynika z niej, że produkcja w Polsce była niższa o 2 proc. niż w październiku i wyniosła 13,5 TWh. W porównaniu z...

Agencja Rynku Energii podsumowała produkcję energii elektrycznej w listopadzie 2019 r. Wynika z niej, że produkcja w Polsce była niższa o 2 proc. niż w październiku i wyniosła 13,5 TWh. W porównaniu z analogicznym miesiącem 2018 r., w listopadzie 2019 r. wyprodukowano w Polsce o 1 083,6 GWh mniej energii elektrycznej, a jej zużycie spadło o 374 GWh. Produkcja energii elektrycznej z OZE w listopadzie ub. roku wzrosła o 21 proc. w porównaniu z 2018 r. Saldo wymiany zagranicznej energią elektryczną...

UPS ze zintegrowanym zasilaczem i interfejsem USB

UPS ze zintegrowanym zasilaczem i interfejsem USB

Bezpieczne zasilanie krytycznych odbiorników prądu stałego, zwiększenie dostępności systemu, ograniczone miejsce w szafie i trudne warunki otoczenia stawiają projektantów systemów przed wieloma wyzwaniami.

Bezpieczne zasilanie krytycznych odbiorników prądu stałego, zwiększenie dostępności systemu, ograniczone miejsce w szafie i trudne warunki otoczenia stawiają projektantów systemów przed wieloma wyzwaniami.

Elektryczne silniki liniowe

Właściwości i zastosowanie

Szanghaj – kolej Transrapid z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej

W działaniu wielu maszyn i urządzeń technicznych wymagany jest ruch postępowy lub postępowo-zwrotny. Zazwyczaj ruch ten wytwarzają silniki rotacyjne poprzez mechanizmy przekształcające ruch obrotowy na prostolinijny. Dlatego istnieje duże zapotrzebowanie na silniki wytwarzające bezpośrednio ruch postępowy. Takimi silnikami są indukcyjne silniki liniowe. Silniki te nie mają części wirujących, charakteryzują się zwartą budową odporną na wpływy środowiskowe oraz przenoszeniem sił bez udziału elementów mechanicznych.

Zobacz także

Wybrane cechy silnika reluktancyjnego przełączalnego

Wybrane cechy silnika reluktancyjnego przełączalnego

Silniki reluktancyjne przełączalne (SRM) należą do grupy silników o komutacji elektronicznej, w działaniu których wykorzystuje się zjawisko zmiennej reluktancji widzianej przez pasmo uzwojenia i zależnej...

Silniki reluktancyjne przełączalne (SRM) należą do grupy silników o komutacji elektronicznej, w działaniu których wykorzystuje się zjawisko zmiennej reluktancji widzianej przez pasmo uzwojenia i zależnej od położenia wirnika. Ze względu na brak uzwojeń w wirniku oraz ze względu na stosunkowo prosty układ pasm uzwojenia twornika (w stojanie), SRM należą do silników o najniższych kosztach wytwarzania. Charakteryzują się przy tym dużą trwałością, podobną do trwałości maszyn indukcyjnych.

Aktualny stan rozwoju systemów kogeneracyjnych z silnikami Stirlinga

Aktualny stan rozwoju systemów kogeneracyjnych z silnikami Stirlinga

W obecnie eksploatowanych układach kogeneracyjnych w głównej mierze stosowane są silniki spalinowe, mikroturbiny, ogniwa paliwowe oraz silniki Stirlinga. Według raportu PolySMART [2] w najbliższym czasie...

W obecnie eksploatowanych układach kogeneracyjnych w głównej mierze stosowane są silniki spalinowe, mikroturbiny, ogniwa paliwowe oraz silniki Stirlinga. Według raportu PolySMART [2] w najbliższym czasie w mikrokogeneracji dominującą technologią będzie ta oparta na silnikach Stirlinga, szczególnie w zastosowaniach domowych, jak również w przypadku gospodarstw rolnych, z uwagi na możliwość stosowania różnego rodzaju paliw alternatywnych. Tendencja ta jest widoczna w takich krajach, jak Niemcy, Holandia...

Pomiary oraz obliczenia parametrów silnika reluktancyjnego przełączalnego

Pomiary oraz obliczenia parametrów silnika reluktancyjnego przełączalnego

Badania symulacyjne przeprowadzane w pamięci operacyjnej komputera umożliwiają zapoznanie się ze zjawiskami zachodzącymi w badanym obiekcie. W celu otrzymania zadowalających pod względem dokładności wyników...

Badania symulacyjne przeprowadzane w pamięci operacyjnej komputera umożliwiają zapoznanie się ze zjawiskami zachodzącymi w badanym obiekcie. W celu otrzymania zadowalających pod względem dokładności wyników należy rozpoznać fizyczne parametry obiektu, które następnie zostają wprowadzone do modelu symulacyjnego.

Konstrukcję pierwszego silnika liniowego opatentowano w 1890 roku. W latach 1895 - 1905 pojawiły się napędy czółek tkackich w przemyśle włókienniczym z zastosowaniem silników liniowych. W 1902 roku wydano patent Alfredowi Zehdenerowi na zastosowanie silnika liniowego z dwustronnym induktorem do napędów trakcji kolejowej. W 1923 roku zaprojektowano w Nowym Jorku ruchomy chodnik przemieszczający się wzdłuż ulic od stacji kolejowej Grand Central Terminal do Times Square napędzany silnikiem liniowym.

Podczas drugiej wojny światowej w Stanach Zjednoczonych firma Westinghouse Electric zastosowała silnik liniowy w elektrycznej katapulcie do nadawania przyśpieszeń samolotom wojskowym na lotniskowcach. Był to silnik jednoinduktorowy o mocy 7460 kW, którego część pierwotna znajdowała się na wózku i była zasilana z generatora trójfazowego przez przewody ślizgowe. Umieszczony na wózku  samolot o masie 5000 kg mógł byćprzyspieszany do prędkości 350 km/h. Przy końcu toru część pierwotna była odłączana od sieci trójfazowej i hamowana dynamicznie prądem stałym. W latach sześćdziesiątych XX wieku opracowano napęd urządzenia do symulacji zderzeń samochodów z zastosowaniem silnika liniowego.

Budowa i właściwości silników liniowych

W silniku o strukturze liniowej część pierwotna zasilana z sieci elektrycznej nazywana jest induktorem, a część wtórna – bieżnikiem. Induktor to ferromagnetyczny rdzeń stalowy z umieszczonym w żłobkach uzwojeniem wytwarzającym strumień magnetyczny. Druga część silnika, zwana bieżnikiem, jest wykonana w postaci płaskiej szyny, zazwyczaj dłuższej od induktora.

W silniku wirującym uzwojenie stojana zasilane prądem przemiennym wytwarza poprzez strukturę cylindryczną pole magnetyczne wirujące, a w silniku liniowym uzwojenie induktora poprzez strukturę liniową wytwarza pole magnetyczne wędrujące. Pole magnetyczne wędrujące indukuje prądy w części wtórnej. W wyniku oddziaływania prądów części wtórnej na pole magnetyczne wędrujące powstaje siła pociągowa powodująca ruch liniowy części ruchomej silnika. Częścią ruchomą może być zarówno induktor, jak i bieżnik.

Dla zapewnienia korzystnej konfiguracji rozpływu indukowanych prądów, bieżnik powinien mieć wymiar poprzeczny większy od induktora. Prądy indukowane w bieżniku zamykają się wzdłuż linii równoległych do kierunku ruchu i leżących przy krawędzi bieżnika. Przy bieżniku węższym od induktora uzyskuje się dobrą dynamikę silnika, ale małą sprawność. Efektywna rezystancja bieżnika jest zbyt duża, a część strumienia magnetycznego induktora pozostaje niewykorzystana. Badania praktyczne wykazały, że najkorzystniejszym rozwiązaniem jest, gdy szerokość bieżnika jest 1,3 razy większa od szerokości induktora.

Silnik liniowy jako silnik indukcyjny posiada stałą prędkość liniową synchroniczną zależną od częstotliwości napięcia zasilania. Charakterystyka elektromechaniczna F(s) silnika liniowego jest w zakresie małych poślizgów bardziej nachylona niż charakterystyka M(s) zwykłego obrotowego silnika indukcyjnego. Prędkość silnika liniowego w dużym stopniu zależy od siły obciążenia i różni się od prędkości synchronicznej o wartość poślizgu:

gdzie:

v – prędkość silnika liniowego,

vo – prędkość synchroniczna silnika liniowego,

s – poślizg.

Silnik jednoinduktorowy i dwuinduktorowy

Silnik składający się z jednego induktora i bieżnika jest silnikiem liniowym jednoinduktorowym. Dodając drugi induktor z drugiej strony bieżnika otrzymuje się silnik liniowy dwuinduktorowy.

W silniku jednoinduktorowym bieżnik wykonuje się z blachy stalowej przewodzącej strumień magnetyczny, na którą nakłada się warstwę blachy aluminiowej przewodzącą prąd elektryczny. Blacha stalowa zmniejsza reluktancję obwodu magnetycznego i wzmacnia mechanicznie bieżnik, wprowadza jednak działanie sił przyciągania między induktorem a bieżnikiem.

W silniku liniowym dwuinduktorowym bieżnikiem jest wydłużona płyta z materiału elektrycznie przewodzącego, najczęściej aluminium. Bieguny induktorów są ustawione tak, że biegun N jednego induktora jest na wprost bieguna S drugiego induktora. Strumień magnetyczny obu induktorów ma jednakowy kierunek, a przecinając prostopadle bieżnik indukuje w nim prąd. Prąd bieżnika oddziałuje na pole magnetyczne wytworzone przez induktory i powoduje ich ruch wzdłuż nieruchomego bieżnika. W przypadku nieruchomych induktorów przemieszcza się bieżnik.

Zaletą silników dwuinduktorowych, w porównaniu z silnikami jednoinduktorowymi, jest wyeliminowanie siły przyciągania magnetycznego. Silnik dwuinduktorowy ma dwukrotnie większą wartość indukcji magnetycznej niż silnik jednoinuktorowy, przy tym samym przepływie wzbudzającym. Ponieważ siła pociągowa rośnie do drugiej potęgi przy liniowym wzroście indukcji, więc przy tych samych parametrach konstrukcyjnych i jednakowej szczelinie siła pociągowa silnika dwuinduktorowego jest czterokrotnie większa od siły pociągowej silnika jednoinduktorowego. Maksymalna siła pociągowa przypada na zakres poślizgu od s=(1÷0,8). Dla każdej konstrukcji silnika liniowego istnieje optymalna grubość nakładki przewodzącej, dla której zwiększenie lub zmniejszenie grubości powoduje malenie siły pociągowej.

Prąd pobierany z sieci przez induktory silnika liniowego dwuinduktorowego jest o 1,8 - 2,1 większy od prądu pobieranego przez induktor silnika jednoinduktorowego. Współczynnik mocy jest jednakowy w silnikach jedno- i dwuinduktorowych. Moc pobierana z sieci przez silnik dwuinduktorowy jest od 1,7 do 2,1 razy większa od mocy pobieranej przez silnik jednoinduktorowy. Mnożnik 1,7 dotyczy silników pracujących przy cienkich nakładkach aluminiowych, zaś 2,1 – silników o grubych nakładkach aluminiowych. Moc oddawana przez silnik dwuinduktorowy jest zależna od poślizgu i większa o 2,5 do 4 razy od mocy oddawanej z silnika jednoinduktorowego. Czterokrotną wartość mocy silnika jednoinduktorowego otrzymuje się przy poślizgu od 0,8 do 0,6.

Sprawność silnika liniowego dwuinduktorowego jest większa od sprawności silnika jednoinduktorowego o około 45 % i wynosi μ=0,72. Nadmierna grubość nakładki aluminiowej powoduje malenie sprawności silnika.

Silniki liniowe w napędach trakcyjnych

W latach siedemdziesiątych intensywnie rozwijano zastosowanie silników liniowych w napędach trakcyjnych. Projektowano pojazdy o prędkości docelowej 500 km/h z zastosowaniem lewitacji magnetycznej. Siła pociągowa silnika liniowego wykorzystanego do celów trakcyjnych jest niezależna od adhezji, czyli tarcia statycznego. W Japonii na początku lat siedemdziesiątych wykonano kilka doświadczalnych odcinków kolejowych na silniach liniowych z lewitacją magnetyczną dla projektowanego połączenia miast Tokio z Osaką. Na badanym 18-kilometrowym odcinku osiągnięto wówczas rekord prędkości kolei wynoszący 580 km/godz. W tym samym czasie francuska firma Merlin et Gerin opracowała silniki liniowe do napędu pociągu o nazwie „Aerotrain”. Tor pociągu miał kształt odwróconej litery T. Pozioma część szyny służyła do wytwarzania poduszki unoszącej, a część pionowa do prowadzenia pociągu. Bieżnikiem była część pionowa toru, a po jej obu stronach zostały umieszczone induktory. Przy mocy silnika 350 kW pojazd osiągał prędkość 200 km/h.

W kolejnych latach brytyjska firma Linears Motors LTD opracowała system transportu pasażerów w USA na lotnisku w Dallas. Na lotnisku w Birmingham w Wielkiej Brytanii od 1984 roku pasażerów przewozi kolej napędzana silnikami liniowymi i unoszona lewitacją elektromagnetyczną. Wahadłowy ruch kolei odbywa się od stacji kolejowej National Exhibition Centre do hali dworca lotniczego oddalonego o 610 m. Odcinek kolei magnetycznej został zlikwidowany w 1996 roku po 11 latach pracy ze względu na wzrastającą awaryjność. W Berlinie uruchomiono w 1984 roku kolej M-Bahn (maglev) napędzaną silnikami liniowymi, która pracowała do 1991 roku. W Toronto uruchomiono w 1985 roku kolej miejską ICTS o długości 7 km – trasa Kennedy – Scarborough – McCowan, napędzaną silnikami liniowymi. Od 1986 roku w Vancouver (Kanada) transport pasażerów w odcinku Waterfront Stadion – New Westminste, długości 22 km, odbywa się koleją podmiejską BC Transit napędzaną silnikami liniowymi. W Detroit uruchomiono w 1987 roku kolej miejską DCAT o długości 5,2 km napędzaną silnikami liniowymi. Od 2003 roku w Nowym Jorku do przewozu osób wykorzystywana jest kolej Air Train JFK napędzana silnikami liniowymi.

W Chinach w 2004 roku niemieckie konsorcjum Transrapid uruchomiło w Szanghaju komercyjną linię superszybkiej kolei unoszonej na poduszce magnetycznej, łączącą centrum miasta z portem lotniczym Pudong. Szanghajski maglev rozpędza się do 430 km/godz. i pokonuje trasę 30 km w ciągu 7 min. W przyszłości Chiny zamierzają wydłużyć linię kolei do oddalonego o 200 km Hagzhou. Pojazd porusza się i unosi nad torem siłą elektromagnetyczną indukowaną przez układ elektryczny zabudowany w międzytorzu i u spodu pociągu. Szanghajski pociąg rozpędza się do 300 km/h w dwie minuty na odcinku 5 km. W kwietniu 2007 roku szybka kolej francuska TGV – Train á Grande Vitesse – ustanowiła rekord prędkości 574,8 km/godz. Mimo tak wielkich prędkości, ryzyko wykolejenia jest w praktyce bliskie zeru, ponieważ pociąg zabezpiecza specjalny układ konstrukcyjny torowiska, a w przypadku zaniku prądu z podwozia pociągu wysuną się koła, które bezpiecznie wyhamują skład.

Lewitacja magnetyczna

W silniku liniowym oprócz siły pociągowej występują siły normalne, działające poprzecznie do kierunku ruchu silnika. Siły te pochodzą od naciągu magnetycznego związanego z obecnością ferromagnetycznego materiału bieżnika i wzajemnego oddziaływania prądu i indukcji magnetycznej w bieżniku. Siły normalne wywierają poważny wpływ na pracę silnika jednoinduktorowego, natomiast w silniku dwuinduktorowym się znoszą. Zjawisko lewitacji magnetycznej polega na unoszeniu i zawieszeniu w powietrzu ciał ferromagnetycznych lub przewodzących prąd elektryczny za pomocą pola magnetycznego na tzw. poduszce magnetycznej.

Do uzyskania poduszki magnetycznej wykorzystuje się układ lewitacji elektromagnetycznej lub elektrodynamicznej. Lewitacja elektromagnetyczna jest to unoszenie ciał ferromagnetycznych przy wykorzystaniu siły elektromagnetycznej do przyciągania magnetycznego. W układach lewitacji elektromagnetycznej siłą unoszącą pojazd jest siła odpychania zwory stalowej prowadnicy przez elektromagnes zabudowany w pojeździe o regulowanym prądzie. Szczelina powietrzna pomiędzy zworą a elektromagnesem wynosi w praktyce kilka milimetrów. Siłę tę można wyznaczyć z zależności:

gdzie:

F – siła lewitacji,

S – pole powierzchni szczeliny powietrznej pod jednym biegunem,

I – prąd elektromagnesu,

z – liczba zwojów cewki,

x – długość szczeliny powietrznej,

μo – przenikalność magnetyczna próżni.

Jeżeli szczelina powietrzna między elektromagnesem a zworą zwiększa się, to prąd elektromagnesu musi również się zwiększyć.

Lewitacja elektrodynamiczna jest to unoszenie ciał przewodzących prąd elektryczny przy wykorzystaniu sił oddziaływania dynamicznego pola indukcji magnetycznej elektromagnesu lub magnesu stałego na prądy indukowane przez to pole w ciele zawieszonym. W układach lewitacji elektrodynamicznej wykorzystuje się siły odpychania między elektromagnesem zamocowanym w pojeździe a płytą aluminiową (prowadzącą) umieszczoną w torze. Szczelina powietrzna jest znacznie większa niż w układach lewitacji elektromagnetycznej i wynosi 100 - 300 mm. Pozwala to na eksploatację pojazdu na poduszce magnetycznej w warunkach klimatycznych, zwłaszcza gdy tor narażony jest na opady śniegu i oblodzenia.

Krajowa produkcja silników liniowych

W Polsce pierwsze badania nad silnikami liniowymi prowadzone były w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Elektrotechniki i Automatyki Górniczej EMAG i w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Maszyn Elektrycznych KOMEL w Katowicach oraz w kilku wyższych uczelniach technicznych. W Polsce opracowano w 1973 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Maszyn Elektrycznych KOMEL w Katowicach silnik liniowy typu SL-5-100 oraz SL-5-270. Silniki te produkowała Fabryka Maszyn Elektrycznych EMAIndukta w Bielsku-Białej. Silniki zasilane z sieci 220/380 V przy prędkości synchronicznej 5 m/s posiadały siłę ciągu 100 N oraz 270 N. Produkcję silników przekazano w 1984 roku do Spółdzielni Pracy Technika w Łodzi.

Współcześnie w kraju silniki liniowe produkuje firma Rduch w Połomi koło Wodzisławia Śląskiego. Firma produkuje 15 typów induktorów do napędu silnikiem liniowym w zakresie siły pociągowej od 30 do 900 N. Prędkość liniowa produkowanych silników liniowych jest 7,5, 5, 3,3, 2,5 m/s. Produkowane silniki liniowe w firmie Rduch są przeznaczone do napędu dzwonów oraz otwierania bram.

Literatura

  1. J. Gieras, Silniki indukcyjne liniowe, Warszawa WNT 1990.
  2. S. Gierlotka, Analiza porównawcza parametrów elektromechanicznych indukcyjnego silnika liniowego, Politechnika Śląska w Gliwicach 1976, praca niepublikowana.
  3. S. Gierlotka, Elektryczne silniki liniowe, „Młody Technik” nr 4/1977.
  4. S. Gierlotka, Elektryczne silniki liniowe, „Horyzonty Techniki” nr 6 - 8/1978.
  5. S. Nitka, Elektromechaniczne przetwarzanie energii w asynchronicznych przetwornikach liniowych, prace ZKMPW, zeszyt nr 80, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1972.
  6. S. Nitka, Stany statyczne i dynamiczne indukcyjnych silników liniowych, prace OBR SMEAG, Katowice 1980.
  7. K. Pawluk, W. Szczepański, Silniki elektryczne liniowe, WNT, Warszawa 1974.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Powiązane

Domy z soli i energetyka w Boliwii

Domy z soli i energetyka w Boliwii

Boliwia jest najwyżej położonym krajem Ameryki Południowej. Stolica La Paz, leżąca na wysokości około 4000 m n.p.m., jest najwyżej położoną stolicą państwową na świecie. Na zachodzie kraju wznoszą się...

Boliwia jest najwyżej położonym krajem Ameryki Południowej. Stolica La Paz, leżąca na wysokości około 4000 m n.p.m., jest najwyżej położoną stolicą państwową na świecie. Na zachodzie kraju wznoszą się kordyliery andyjskie. Pomiędzy kordylierami rozciąga się na wysokości 3300–3800 m n.p.m. płaskowyż Altiplano. W południowo-zachodniej części Altiplano znajdują się rozległe solniska, w tym największa na świecie pustynia solna Salar de Uyuni.

Elektropatologia porażeń prądem elektrycznym oraz bezpieczeństwo przy urządzeniach elektrycznych

Elektropatologia porażeń prądem elektrycznym oraz bezpieczeństwo przy urządzeniach elektrycznych

Książka przeznaczona jest dla elektryków, a także dla lekarzy, którzy interesują się zagadnieniem rażenia prądem elektrycznym oraz jego oddziaływaniem na człowieka. Może być przydatna terapeutom stosującym...

Książka przeznaczona jest dla elektryków, a także dla lekarzy, którzy interesują się zagadnieniem rażenia prądem elektrycznym oraz jego oddziaływaniem na człowieka. Może być przydatna terapeutom stosującym w swoich zabiegach prąd elektryczny, jak i projektantom elektrycznego sprzętu terapeutycznego oraz diagnostycznego.

Instalacje elektryczne do zasilania urządzeń elektrycznych, których funkcjonowanie jest niezbędne w czasie pożaru. Podstawy planowania i projektowania

Instalacje elektryczne do zasilania urządzeń elektrycznych, których funkcjonowanie jest niezbędne w czasie pożaru. Podstawy planowania i projektowania

"Instalacje elektryczne do zasilania urządzeń elektrycznych, których funkcjonowanie jest niezbędne w czasie pożaru. Podstawy planowania i projektowania" - to tytuł najnowszego „Vademecum elektro.info”,...

"Instalacje elektryczne do zasilania urządzeń elektrycznych, których funkcjonowanie jest niezbędne w czasie pożaru. Podstawy planowania i projektowania" - to tytuł najnowszego „Vademecum elektro.info”, przygotowanego przez mgr. inż. Juliana Wiatra - redaktora naczelnego naszego tytułu, i mgr inż. Marcina Orzechowskiego. Jego premiera odbyła się na tegorocznych targach ENERGETAB w Bielsku Białej - zapraszamy do zapoznania się z dwiema recenzjami wydawnictwa, stworzonymi przez wybitnych ekspertów branży...

Spitsbergen i energetyka

Spitsbergen i energetyka

Spitsbergen jest miejscem niezwykłym ze względu na wyjątkową bliskość od bieguna geograficznego. Archipelag Svalbard, którego największą wyspą jest Spitsbergen, graniczy z Oceanem Arktycznym oraz Morzami:...

Spitsbergen jest miejscem niezwykłym ze względu na wyjątkową bliskość od bieguna geograficznego. Archipelag Svalbard, którego największą wyspą jest Spitsbergen, graniczy z Oceanem Arktycznym oraz Morzami: Norweskim, Grenlandzkim i Barentsa. Dominuje rzeźba górska z licznymi dolinami polodowcowymi.

Birma i energetyka

Birma i energetyka

Birma, zwana też Myanmar, leży w Azji Południowo-Wschodniej nad Zatoką Bengalską i Morzem Andamańskim. Graniczy z Tajlandią, Laosem, Chinami, Bangladeszem i Indiami. Jest to kraj górzysty, gdzie obszary...

Birma, zwana też Myanmar, leży w Azji Południowo-Wschodniej nad Zatoką Bengalską i Morzem Andamańskim. Graniczy z Tajlandią, Laosem, Chinami, Bangladeszem i Indiami. Jest to kraj górzysty, gdzie obszary górskie zajmują północną, wschodnią i zachodnią część kraju. W północnej części kraju, przy granicy z Chinami, góry osiągają wysokość 5881 m n.p.m. Główną rzeką kraju jest Irawadi o długości 2150 km. Wypływa z Wyżyny Tybetańskiej w Chinach, a przy ujściu do Morza Andamańskiego tworzy ogromną deltę. Połowę...

Kolumbia i energetyka

Kolumbia i energetyka

Kolumbia położona w północno-zachodniej części Ameryki Południowej zajmuje powierzchnię czterokrotnie większą od Polski. Stolicą jest Bogota, położona na wysokości 2650 m n.p.m., którą zamieszkuje ponad...

Kolumbia położona w północno-zachodniej części Ameryki Południowej zajmuje powierzchnię czterokrotnie większą od Polski. Stolicą jest Bogota, położona na wysokości 2650 m n.p.m., którą zamieszkuje ponad 8 milionów ludności. W zachodniej części kraju znajdują się Andy, a w części wschodniej nizina Orinoko i Puszcza Amazońska. Andy kolumbijskie ciągną się wzdłuż wybrzeża Pacyfiku, tworząc trzy Kordyliery rozdzielone głębokimi dolinami rzek Magdaleny i Cauca.

Syberyjska energetyka

Syberyjska energetyka

Syberia rozciąga się od Uralu aż do Oceanu Spokojnego. Większość rzek Syberii wpływa do zlewiska Oceanu Arktycznego i zamarzają w północnym biegu na około 5 miesięcy. Największym jeziorem Syberii jest Bajkał,...

Syberia rozciąga się od Uralu aż do Oceanu Spokojnego. Większość rzek Syberii wpływa do zlewiska Oceanu Arktycznego i zamarzają w północnym biegu na około 5 miesięcy. Największym jeziorem Syberii jest Bajkał, który jest też najgłębszym jeziorem na świecie. Głębokość Bajkału wynosi 1700 m. Jezioro rozciąga się na długość 670 km i szerokość 79 km. Zbiornik wypełnia 23 tys. km³ wody, co stanowi 20% światowych zasobów wody słodkiej. Od stycznia do maja wody Bajkału zamarzają na grubość do ok. 1 m. Do...

Iran i energetyka

Iran i energetyka

Iran zwany do roku 1935 Persją, jest krajem wyżynnym i górzystym. Nizinne tereny zajmują niewielki procent jego powierzchni. Wnętrze Wyżyny Irańskiej jest podzielone na dwie pustynie. W północnej części...

Iran zwany do roku 1935 Persją, jest krajem wyżynnym i górzystym. Nizinne tereny zajmują niewielki procent jego powierzchni. Wnętrze Wyżyny Irańskiej jest podzielone na dwie pustynie. W północnej części wyżyny znajduje się Wielka Pustynia Słona, a na południowy wschód od niej leży Pustynia Lota z usypanymi przez wiatr wydmami. Oficjalną religią Iranu jest islam szyicki. Irańska gospodarka opiera się na wydobyciu surowców energetycznych, głównie ropy naftowej i gazu.

Namibia i energetyka

Namibia i energetyka

Namibia znajduje się w południowozachodniej Afryce i graniczy z Angolą, Botswaną, Zambią i RPA. Zajmuje powierzchnię 825 tys. km2, a liczba ludności szacowana jest na 2,3 mln osób. Od 1884 roku Namibia...

Namibia znajduje się w południowozachodniej Afryce i graniczy z Angolą, Botswaną, Zambią i RPA. Zajmuje powierzchnię 825 tys. km2, a liczba ludności szacowana jest na 2,3 mln osób. Od 1884 roku Namibia była kolonią niemiecką pod nazwą Niemiecka Afryka Południowo-Zachodnia. Po pierwszej wojnie światowej kraj stał się terytorium mandatowym Ligi Narodów. W 1990 r. proklamowano niepodległą Republikę Namibii ze stolicą Windhuk.

Uzbekistan i energetyka

Uzbekistan i energetyka

Uzbekistan jest największym producentem energii elektrycznej w Azji Centralnej. System przesyłowy energii elektrycznej podobny jest do naszego krajowego, jako że był budowany był na podobnych wytycznych...

Uzbekistan jest największym producentem energii elektrycznej w Azji Centralnej. System przesyłowy energii elektrycznej podobny jest do naszego krajowego, jako że był budowany był na podobnych wytycznych ZSRR. Zapraszamy do lektury krótkiego opisu elektroenergetyki w Uzbekistanie, przygotowanego przez naszego elektro-podróżnika, dr hab. inż. Stefana Gierlotkę.

Chile i energetyka

Chile i energetyka

Dystrybucją energii zajmują się w Chile prywatne spółki.Przesył energii odbywa się liniami napowietrznymi o napięciach 6 kV, 33 kV 66 kV, 110 kV, 220 kV oraz 500 kV, zaś układ przesyłowy energetyki w Chile...

Dystrybucją energii zajmują się w Chile prywatne spółki.Przesył energii odbywa się liniami napowietrznymi o napięciach 6 kV, 33 kV 66 kV, 110 kV, 220 kV oraz 500 kV, zaś układ przesyłowy energetyki w Chile stanowią trójfazowe sieci izolowane w układzie IT. Co jeszcze charakteryzuje energetykę w Chile? Dowiecie się tego z artykułu i zdjęć naszego elektro-podróżnika.

Skutki patologiczne u porażonego w pierwszych chwilach zdarzenia

Skutki patologiczne u porażonego w pierwszych chwilach zdarzenia

W artykule opisano zmiany patologiczne występujące u porażonych prądem elektrycznym. Omówiono zjawiska histopatologiczne powstające w układzie nerwowym człowieka spowodowane prądem rażeniowym. Przedstawiono...

W artykule opisano zmiany patologiczne występujące u porażonych prądem elektrycznym. Omówiono zjawiska histopatologiczne powstające w układzie nerwowym człowieka spowodowane prądem rażeniowym. Przedstawiono sposoby rozpoznawania zatrzymania układu krążenia u człowieka.

Wyspa Wielkanocna i elektryka

Wyspa Wielkanocna i elektryka

Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu naszego specjalisty od elektroenergetyki i pasjonata podróży. Tym razem kierunkiem jego elektryzujących wojaży była Wyspa Wielkanocna.

Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu naszego specjalisty od elektroenergetyki i pasjonata podróży. Tym razem kierunkiem jego elektryzujących wojaży była Wyspa Wielkanocna.

Senegal i energetyka

Senegal i energetyka

W Senegalu energia elektryczna jest wytwarzana w elektrowniach cieplnych i wodnych. Produkcja energii elektrycznej odbywa się głównie z mazutu i ropy naftowej. Senegal nie wydobywa własnej ropy naftowej,...

W Senegalu energia elektryczna jest wytwarzana w elektrowniach cieplnych i wodnych. Produkcja energii elektrycznej odbywa się głównie z mazutu i ropy naftowej. Senegal nie wydobywa własnej ropy naftowej, ale importuje i przetwarza w rafinerii na wschodnich obrzeżach Dakaru. Dla pokrycia niedoboru własnej energii elektrycznej importuje z elektrowni wodnej na tamie Manantali w Mali. Nieliczne i niewielkie elektrownie wiatrowe można zaobserwować tylko na wybrzeżu Atlantyku.

Wykorzystanie elektryczności w terapii medycznej

Wykorzystanie elektryczności w terapii medycznej

Autor naszkicował historię wykorzystania elektryczności w terapii i diagnostyce medycznej, opisał rozwój metod i urządzeń do elektrostymulacji oraz defibrylacji serca, przedstawił stosowanie prądu elektrycznego...

Autor naszkicował historię wykorzystania elektryczności w terapii i diagnostyce medycznej, opisał rozwój metod i urządzeń do elektrostymulacji oraz defibrylacji serca, przedstawił stosowanie prądu elektrycznego w terapii psychiatrycznej, omówił terapię z wykorzystaniem prądów wysokiej częstotliwości i kliniczne zastosowanie pól elektromagnetycznych w terapii medycznej.

Pioruny i wysokie drzewa

Pioruny i wysokie drzewa

Autor fotoreportażu dzieli się uwagami o największych drzewach świata rosnących w Parku Sekwoi, które od ich zarania stawiają opór uderzeniom piorunów.

Autor fotoreportażu dzieli się uwagami o największych drzewach świata rosnących w Parku Sekwoi, które od ich zarania stawiają opór uderzeniom piorunów.

Wenezuela i energetyka

Wenezuela i energetyka

Wenezuela leży w strefie klimatów równikowych z wyraźnie zaznaczającą się porą deszczową, trwającą od maja do października. Suma roczna opadów dochodzi do 2000 mm. Wiecznie zielone, wilgotne lasy równikowe...

Wenezuela leży w strefie klimatów równikowych z wyraźnie zaznaczającą się porą deszczową, trwającą od maja do października. Suma roczna opadów dochodzi do 2000 mm. Wiecznie zielone, wilgotne lasy równikowe pokrywają 34% terytorium. Środkową część Wenezueli zajmuje Nizina Orinoko, pocięta gęstą siecią rzek, częściowo zabagniona. Główna rzeka to Orinoko o długości 2400 km, na której znajdują się tylko dwa mosty. Delta Orinoko zajmuje powierzchnię ponad 30 tys. km2 i stanowi jeden z najbardziej dziewiczych...

elektryka i architektura w Indiach

elektryka i architektura w Indiach

W Indiach około 78% produkowanej energii elektrycznej dostarczają elektrownie cieplne, 18% – wodne, 3% – jądrowe oraz 1% – źródła odnawialne. Około 70% węgla wydobytego w indyjskich kopalniach zużywana...

W Indiach około 78% produkowanej energii elektrycznej dostarczają elektrownie cieplne, 18% – wodne, 3% – jądrowe oraz 1% – źródła odnawialne. Około 70% węgla wydobytego w indyjskich kopalniach zużywana jest do wytwarzania energii elektrycznej.

Napędy elektryczne dzwonów

Napędy elektryczne dzwonów

Dzwony towarzyszą człowiekowi ciągle, od narodzin do śmierci. Odmierzają czas pracy i modlitwy, służą do wyrażania smutku i triumfu. Największe dzwony znajdują się w świątyniach Dalekiego Wschodu. Dzwony...

Dzwony towarzyszą człowiekowi ciągle, od narodzin do śmierci. Odmierzają czas pracy i modlitwy, służą do wyrażania smutku i triumfu. Największe dzwony znajdują się w świątyniach Dalekiego Wschodu. Dzwony azjatyckie różnią się od europejskich nie tylko smukłym kształtem, ale i tym, że nie posiadają wewnątrz serca. W dzwon azjatycki uderza się drewnianą belką zawieszoną na linach. Największy dzwon na świecie, Great Bell of Dhammazedi, o masie około 297 ton, wysokości 6,2 m i średnicy 4,1 m został wykonany...

Indie Południowe i energetyka

Indie Południowe i energetyka

Indie zajmują terytorium o powierzchni 3 287 600 km2, które zamieszkuje 1,2 mld ludzi (dane za 2012 rok). Pod względem liczby ludności są drugim państwem na świecie. Gęstość zaludnienia wynosi 368 osób/km²....

Indie zajmują terytorium o powierzchni 3 287 600 km2, które zamieszkuje 1,2 mld ludzi (dane za 2012 rok). Pod względem liczby ludności są drugim państwem na świecie. Gęstość zaludnienia wynosi 368 osób/km². Kraj podzielony jest na 29 stanów i sześć administrowanych centralnie terytoriów związkowych.

Kalifornia i energetyka

Kalifornia i energetyka

Kalifornia położona jest nad Pacyfikiem, na zachodnim wybrzeżu USA. Terytorium stanu rozciąga się między wybrzeżem Pacyfiku a górami Sierra Nevada od wschodu oraz pustynią Mojave na południowym wschodzie....

Kalifornia położona jest nad Pacyfikiem, na zachodnim wybrzeżu USA. Terytorium stanu rozciąga się między wybrzeżem Pacyfiku a górami Sierra Nevada od wschodu oraz pustynią Mojave na południowym wschodzie. Leżąca na pustyni Mojave Dolina Śmierci, w której temperatura powietrza osiąga 50°C, jest najniższym punktem (86 m p.p.m.) w Ameryce Północnej.

Rozwój aparatów fotograficznych od początków po elektronikę

Rozwój aparatów fotograficznych od początków po elektronikę

W X wieku Arabowie wynaleźli przyrząd do odwzorowywania obrazów nazwany „camera obscura”. Składała się z czarnej wewnątrz skrzynki, w której na ścianie tylniej była matowa szybka, a w ścianie przedniej...

W X wieku Arabowie wynaleźli przyrząd do odwzorowywania obrazów nazwany „camera obscura”. Składała się z czarnej wewnątrz skrzynki, w której na ścianie tylniej była matowa szybka, a w ścianie przedniej znajdował się maleńki otwór. Wpadające z zewnątrz promienie światła tworzyły na matówce pomniejszony obraz obiektu, który przerysowywano. W 1665 roku Johann Zahn unowocześnił kamerę wyposażając ją w zestaw soczewek o różnych ognikowych oraz zabudował wewnątrz lustro pod kątem 45o dla odwracania obrazu...

Badania impedancji ciała człowieka

Badania impedancji ciała człowieka

Większość badań impedancji ciała człowieka przeprowadzonych w różnych okresach i przez różnych badaczy była wykonywana na pomiarowej drodze rażeniowej: ręka–ręka lub ręka–nogi. Uwzględniając zagrożenie...

Większość badań impedancji ciała człowieka przeprowadzonych w różnych okresach i przez różnych badaczy była wykonywana na pomiarowej drodze rażeniowej: ręka–ręka lub ręka–nogi. Uwzględniając zagrożenie dla życia i zdrowia badanych, zwłaszcza w trudnych warunkach środowiskowych, należało opracować takie warunki badań, aby pomiary nie stwarzały ryzyka zagrożenia.

Wietnam i energetyka

Wietnam i energetyka

Socjalistyczna Republika Wietnamu zajmuje wschodnią część Półwyspu Indochińskiego, a jego wydłużone terytorium rozciąga się wzdłuż Morza Południowochińskiego. Powierzchnia kraju wynosi 332 000 km2 i jest...

Socjalistyczna Republika Wietnamu zajmuje wschodnią część Półwyspu Indochińskiego, a jego wydłużone terytorium rozciąga się wzdłuż Morza Południowochińskiego. Powierzchnia kraju wynosi 332 000 km2 i jest porównywalna z powierzchnią Polski. Kraj ten zamieszkuje ok. 86 milionów mieszkańców.

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies. Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.