W Unii Europejskiej już 20% nowo rejestrowanych aut to elektryki
W Unii Europejskiej już 20% nowo rejestrowanych aut to elektryki, fot. Volkswagen
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że w sierpniu 2023 r. udział samochodów w pełni elektrycznych wśród nowo rejestrowanych aut w UE po raz pierwszy przekroczył 20%. Dzięki temu po raz drugi w tym roku elektryki wyprzedziły auta napędzane olejem napędowym, stając się trzecim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych aut osobowych.
Według ACEA w sierpniu br. rynek samochodowy w UE wzrósł o 21%, osiągając 787 626 zarejestrowanych aut. To już trzynasty miesiąc z rzędu, kiedy notowane są wzrosty. Mimo że sierpień jest zazwyczaj słabszym miesiącem pod względem sprzedaży samochodów, dwucyfrowe wzrosty wskazują, że rynek UE odbija się po zeszłorocznych niedoborach komponentów.
Na większości rynków odnotowano dwucyfrowe wzrosty procentowe, w tym na trzech największych: w Niemczech (+37,3%), Francji (+24,3%) i Włoszech (+11,9%).
Od stycznia do sierpnia 2023 roku w UE zarejestrowano 7,1 mln sztuk nowych samochodów, w tym ponad milion elektrycznych. Większość rynków odnotowała dwucyfrowy wzrost procentowy w tym segmencie aut, w tym cztery największe: Hiszpania (+20,5%), Włochy (+20,2%), Francja (+16,6%) i Niemcy (+16,5%).
Auta benzynowe wciąż najpopularniejsze
Samochody benzynowe nadal są najpopularniejszym wyborem wśród nowo rejestrowanych aut osobowych, jednak ich udział w rynku spadł z 38,7% w sierpniu ubiegłego roku do 32,7% w sierpniu br. Samochody typu HEV (pojazdy spalinowe z dodatkowym silnikiem elektrycznym) utrzymały pozycję drugiego wyboru wśród kupujących, z 24-proc. udziałem w rynku. Natomiast udział elektryków w rejestracjach nowych aut osobowych w sierpniu 2023 roku po raz pierwszy przekroczył 20% (wzrost z 11,6% w sierpniu 2022 roku). Dzięki temu po raz drugi w tym roku elektryki wyprzedziły auta napędzane olejem napędowym, stając się zarazem trzecim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów.
Elektryki i hybrydy
W ósmym miesiącu 2023 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych w UE wzrosła o 118,1%, osiągając 165 165 sztuk, co stanowi 21% rynku. Z wyjątkiem Malty (–22,6%) wszystkie rynki UE odnotowały dwu- i trzycyfrowy wzrost procentowy, przy czym Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały wzrost aż o 170,7%, a Belgia – o 224,5%! Ogółem sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie wzrosła aż o 62,7%.
W sierpniu br. liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych w UE wzrosła o 29%, głównie dzięki silnemu wzrostowi na trzech z czterech największych rynków: w Niemczech (+59%), Francji (+38,7%) i Hiszpanii (+21,5%), podczas gdy Włochy odnotowały niewielki spadek (–2,3%). Spowodowało to skumulowany wzrost o 28,6%, przy prawie 1,8 miliona egzemplarzy sprzedanych w okresie od stycznia do sierpnia, co stanowi jedną czwartą rynku.
W zeszłym miesiącu liczba rejestracji nowych samochodów hybrydowych typu plug-in w UE wzrosła o 5,5%, osiągając łącznie 58 557 sztuk. Dobre wyniki na głównych rynkach, takich jak Niderlandy (+44,7%), Francja (+40,5%) i Szwecja (+24,9%), pomogły zrównoważyć spadek w Niemczech (-41,1%), największym rynku tego źródła energii. Pomimo tego wzrostu udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł w sierpniu br. z 8,5% do 7,4%.
Auta benzynowe i diesle
W sierpniu unijny rynek samochodów benzynowych nieznacznie wzrósł o 2,1%, choć jego udział w rynku spadł z 38,7% do 32,7% w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku. Do wzrostu przyczyniły się przede wszystkim solidne wyniki we Włoszech (+25,3%) i Francji (+21,5%), podczas gdy na większości rynków UE nastąpił spadek.
Z drugiej strony, w sierpniu unijny rynek samochodów z silnikiem diesla nadal spadał (–6%), pomimo wzrostu w Niemczech (+9,2%) i na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w Słowacji (+22,6%) i Rumunii (+19,4%). Udział samochodów z silnikiem diesla w rynku wynosi obecnie 12,5%, w porównaniu z 16,1% w sierpniu ubiegłego roku.
Źródło: Elektromobilni.pl