Kongres MOVE 2023: polski przemysł motoryzacyjny w dobie elektromobilności
Na kongresie MOVE w Poznaniu dyskutowano m.in. o elektryfikacji firmowych flot, fot. materiały prasowe
Kongres MOVE w tym roku w dużym stopniu poświęcony był tematowi: jak utrzymać konkurencyjność polskiego przemysłu motoryzacyjnego po europejskiej transformacji na elektromobilność. Dyskutowano też o tym, jak zapewnić polskim kierowcom i przedsiębiorcom duże ilości energii odnawialnej.
Zobacz także
Redakcja news Stacje ładowania Pure City tylko z zieloną energią
Pure City, operator sieci nośników cyfrowej reklamy zewnętrznej, będących jednocześnie stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, podpisał umowę na pozyskanie zielonych certyfikatów pochodzenia energii...
Pure City, operator sieci nośników cyfrowej reklamy zewnętrznej, będących jednocześnie stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, podpisał umowę na pozyskanie zielonych certyfikatów pochodzenia energii od Nadmorskiej Elektrowni Wiatrowej w Darżynie. Zakup zielonych certyfikatów to realne wsparcie producentów odnawialnych źródeł energii, które stanowią gwarancję, że energia używana w stacjach ładowania Pure City jest w pełni zielona i zeroemisyjna.
Redakcja news W 2023 r. w małych instalacjach OZE wyprodukowano 4 TWh energii
W małych instalacjach OZE wyprodukowano w roku ubiegłym łącznie nieco ponad 4,0 TWh energii, podczas gdy rok wcześniej było to 3,6 TWh – podano w raporcie Urzędu Regulacji Energetyki (URE).
W małych instalacjach OZE wyprodukowano w roku ubiegłym łącznie nieco ponad 4,0 TWh energii, podczas gdy rok wcześniej było to 3,6 TWh – podano w raporcie Urzędu Regulacji Energetyki (URE).
Redakcja news 120-letnia elektrownia wodna w Gubinie przeszła modernizację
Elektrownia wodna Gubin, jedna z najstarszych działających elektrowni przepływowych w Polsce, przeszła modernizację, która polegała na wymianie trzech turbin. Dzięki temu elektrownia z 1905 roku będzie...
Elektrownia wodna Gubin, jedna z najstarszych działających elektrowni przepływowych w Polsce, przeszła modernizację, która polegała na wymianie trzech turbin. Dzięki temu elektrownia z 1905 roku będzie pracować jeszcze przez co najmniej 40 lat. Jej obecna moc to 1,26 MW, co oznacza o 10 proc. energii elektrycznej więcej niż przed remontem.
Najwięksi uczestnicy procesu elektryfikacji branży motoryzacyjnej w Polsce spotkali się w Poznaniu na kongresie MOVE 2023, który odbył się podczas targów Poznań Motor Show. Program kongresu MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, a w wydarzeniu tym wzięli udział przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego i paliwowego.
Kongres MOVE w tym roku mocno wychodził poza zagadnienia związane z motoryzacją. Panele dyskusyjne poświęcone były kluczowym wyzwaniom dla polskiej gospodarki w kontekście globalnej walki ze zmianami klimatu.
Producenci części i podzespołów podkreślali, że do osiągnięcia sukcesu w procesie zeroemisyjności niezbędna jest tania i czysta energia oraz dostęp do energii odnawialnej. W rozmowach ze stroną rządową mówiono także o konieczności wprowadzenia programów wsparcia i specjalnych rozwiązań, po to, aby zachować konkurencyjność sektora przemysłu motoryzacyjnego.
– Jesteśmy świadkami ogromnej zmiany, jeśli chodzi o techniki napędów, które z kolei spowodowały całkowitą zmianę konstrukcji samochodu. Dla naszej produkcji jest to ogromne wyzwanie, ponieważ do tej pory produkty, które są wytwarzane w Polsce, są przeznaczone w całości dla platform do samochodów spalinowych. Teraz najważniejszą dla nas rzeczą jest to, aby platformy, które służą do produkcji samochodów elektrycznych lub ich komponentów, zaczęły być robione także u nas w kraju. Walczymy o to, ponieważ są to dla nas miejsca pracy oraz wysokodochodowe inwestycje, które będą wspierały także innowacyjność – mówiła Ilona Antoniszyn z Volkswagen Group Polska.
– Polska jest jednym z najważniejszych krajów w Europie, jeżeli chodzi o produkcję części i podzespołów do pojazdów. Szacujemy jednak, że dziś połowa produkcji jest dedykowana klasycznej motoryzacji, dlatego tak ważne jest, żebyśmy skorzystali z szansy, jaką jest transformacja na elektromobilność i przestawili produkcję całego sektora tak, by zeroemisyjne pojazdy oraz ich części i komponenty były produkowane przez zeroemisyjne fabryki i zakłady pojazdów – podkreślał Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Strona rządowa zapowiada współpracę
Minister Ireneusz Zyska mówił, że przemysł motoryzacyjny to 8 proc. polskiego PKB i ponad 21 proc. eksportu polskiego przemysłu. – Nie chcemy, aby firmy, które dzisiaj produkują w Polsce silniki, przekładnie hybrydowe, skrzynie biegów, samochody osobowe , dostawcze i autobusy elektrycze, znalazły inne miejsce na mapie świata – zapewniał minister Zyska. Zapowiedział też rozwiązania legislacyjne, które będą stymulować i dawać preferencje w zakresie inwestycji dla odnawialnych źródeł energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje też nową, zaktualizowaną politykę energetyczną Polski do roku 2040. – Chcemy, aby w roku 2030 moc zainstalowana w źródłach odnawialnych w Polsce przekroczyła 50 gigawatów. Chcemy również dążyć do zużycia energii brutto, przekraczając 50 proc. w ramach wolumenu całego miksu energetycznego i ta energia ma pochodzić ze źródeł odnawialnych.
Przeczytaj również: Anna Moskwa: w 2040 r. 73 proc. energii będzie pochodzić z OZE i atomu
Polska jest trzecim krajem Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o liczbę osób pracujących w sektorze motoryzacyjnym, i nie chce utracić pozycji lidera na tym rynku – stąd obecność w Poznaniu zarówno przedstawicieli PSE, jak i największych wytwórców prądu, którzy starają się odpowiedzieć na wyzwanie: czy i kiedy będziemy w stanie dostarczyć do tych polskich fabryk czysty i tani prąd.
Wyzwania infrastrukturalne i energetyczne
– Należy podkreślić, że przyszłość indywidualnej mobilności należy do pojazdów elektrycznych. W Polsce aktualnie producenci oferują już ponad 100 różnych modeli samochodów w pełni elektrycznych. W tym roku do tej puli zostanie dodanych kolejnych kilkanaście – mówił Sven Stein, członek zarządu w Volkswagen Group Polska. – W 2030 r. marka Volkswagen planuje osiągnąć aż 80 proc. udział samochodów elektrycznych w dostawach do klientów w Europie. W 2033 r. Volkswagen zamierza zaprzestać już całkowicie sprzedaży aut z silnikami spalinowymi w Europie – mówił Stein. Dodał, że Polska mierzy się obecnie z dwoma wyzwaniami – pierwszym natury infrastrukturalnej, a drugim – obecnego miksu energetycznego.
Przeczytaj również: Kongres Nowej Mobilności 2022: postawmy na innowacje i nowoczesne technologie
Podczas kongresu padła deklaracja, że Polskie Sieci Elektroenergetyczne doskonale rozumieją, że system elektroenergetyczny i sieć elektroenergetyczna będzie krwiobiegiem transformacji elektroenergetycznej zarówno w obszarze ładowania pojazdów elektrycznych, jak i energii potrzebnej do ich budowy bądź budowy ich komponentów. – Jesteśmy przygotowani do tego, żeby w 2030 roku móc przesyłać około 100 terawatogodziny zielonej energii elektrycznej i to niezależnie od tego, jaka będzie nowa polityka energetyczna. Mamy już wykonalne plany i czekamy na to, aż będziemy mogli je realizować – mówił Maciej Przybylski, dyrektor Departamentu Rozwoju Systemu w PSE.
– PKN Orlen do roku 2030 zamierza wybudować 9 tys. megawatów w źródłach odnawialnych i niskoemisyjnych – mówił Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen. –Chcemy się skupiać na inwestycjach wielkoskalowych. Myślimy o największych źródłach odnawialnych, najbardziej efektywnych, czyli morskiej energetyce wiatrowej. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy farmy Baltic Power, którą planujemy oddać w roku 2026 o mocy prawie 1200 MW. Planujemy następne farmy wiatrowe do roku 2030. Chcemy również inwestować w jądrowe źródła niskoemisyjne. Do 2030 jesteśmy w stanie wybudować pierwszy w Polsce modułowy reaktor o mocy 300 MW.
Logistyka i transport na prąd
Rewolucja dotyczy także transportu ciężkiego i logistyki – mówili goście kongresu. – Przejście do zeroemisyjności jest postanowione. Najistotniejsze jest to żeby, zachować mobilność społeczeństwa na dotychczasowym poziomie, ale jednocześnie z szacunkiem dla planety. Dotyczy to nie tylko samochodów osobowych, ale też dostawczych i ciężarowych – mówił Jakub Faryś.
Czytaj także: Koalicja eTransport: trzeba pilnie elektryfikować ciężarówki
– Uważam, że Polska ma bardzo ważną rolę w tej zmianie. 33 proc. transportu w Europie pochodzi z Polski. Potrzebujemy infrastruktury ładowania, potrzebujemy również dostępu do energii oraz odpowiednio niskich cen, aby usatysfakcjonować konsumentów – mówił Claus Wallenstein, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska.
– Bezemisyjna motoryzacja jest przyszłością. Również przyszłością dla logistyki – mówiła Agnieszka Olenderek z Volkswagen Poznań. Flota samochodów Volkswagen Poznań, obsługująca codzienne dostawy podzespołów do fabryki w Poznaniu, wzbogaciła się właśnie o pierwsze elektryczne rozwiązanie transportowe Scania 25P. Samochód wykonywać będzie na co dzień wahadłowe kursy na ośmiokilometrowej trasie łączącej park dostawców w Swarzędzu z zakładem produkcyjnym w Poznaniu-Antoninku.
– Wdrożenie do użytku w naszym przedsiębiorstwie pierwszego elektrycznego samochodu ciężarowego jest naszym krokiem w tę właśnie przyszłość. W ten sposób nie tylko realizujemy cele zrównoważonego rozwoju i wpisujemy się w prośrodowiskową strategię Grupy Volkswagen goTOzero. Zielony transport to bowiem także mniej emisji i mniej hałasu emitowanych dla otoczenia – mówiła Olenderek.
– W 2030 roku 50 proc. naszej globalnej produkcji to będzie produkcja samochodów ciężarowych elektrycznych. To oznacza, że więcej niż 60 proc. samochodów sprzedawanych w Europie w 2030 roku będzie elektrycznych – zapowiadał Wojciech Rowiński, dyrektor generalny w Scania Polska S.A.
Źródło: informacja prasowa