elektro.info

Zasilanie budynków w energię elektryczną w warunkach normalnych a zasilanie w warunkach pożaru (część 2.)

Zasilanie budynków w energię elektryczną w warunkach normalnych a zasilanie w warunkach pożaru (część 2.)

W tej części artykułu prezentujemy metodykę projektowania ochrony przeciwporażeniowej oraz zagorożenia stwarzane przez gazy wydzielane przez baterie akumulatorów wraz ze sposobami ich neutralizacji.

W tej części artykułu prezentujemy metodykę projektowania ochrony przeciwporażeniowej oraz zagorożenia stwarzane przez gazy wydzielane przez baterie akumulatorów wraz ze sposobami ich neutralizacji.

news 100 dni programu „Mój Prąd”. Kiedy rusza drugi nabór?

100 dni programu „Mój Prąd”. Kiedy rusza drugi nabór?

Jakie są efekty z pierwszego naboru „Mój Prąd”? Redukcja szkodliwego dla zdrowia dwutlenku węgla o 58,8 tys. ton rocznie, 65 mln zł wypłaconych i zatwierdzonych do przekazania dotacji, 13,5 tys. dofinansowanych...

Jakie są efekty z pierwszego naboru „Mój Prąd”? Redukcja szkodliwego dla zdrowia dwutlenku węgla o 58,8 tys. ton rocznie, 65 mln zł wypłaconych i zatwierdzonych do przekazania dotacji, 13,5 tys. dofinansowanych instalacji PV przez 100 dni. Wychodząc naprzeciw ogromnemu zainteresowaniu fotowoltaiką prosumencką Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada drugi konkurs. Do wykorzystania jest jeszcze ponad 90% z miliardowego budżetu programu.

BradyPrinter A8500: Pełna automatyzacja identyfikowalności płytek drukowanych w liniach SMT

BradyPrinter A8500: Pełna automatyzacja identyfikowalności płytek drukowanych w liniach SMT

Drukarka i aplikator etykiet BradyPrinter A8500 niezawodnie automatyzuje oznaczanie płytek z obwodami drukowanymi, co pozwala uzyskać pełną identyfikowalność. Urządzenie w sposób spójny drukuje i nakłada...

Drukarka i aplikator etykiet BradyPrinter A8500 niezawodnie automatyzuje oznaczanie płytek z obwodami drukowanymi, co pozwala uzyskać pełną identyfikowalność. Urządzenie w sposób spójny drukuje i nakłada nawet najmniejsze etykiety z naszej gamy automatycznie nakładanych etykiet poliimidowych, które są odporne na cały proces produkcji płytek drukowanych.

Aktualne procedury przyłączenia nowych podmiotów do sieci elektroenergetycznej

Przyłączanie do istniejącej sieci elektroenergetycznej nowych odbiorców wymaga posiadania bardzo dużej wiedzy z zakresu obowiązujących aktów prawnych. To one regulują zakres uprawnień wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego i poniekąd ustalają procedury postępowania.

Podstawą przyłączania odbiorców do sieci, projektowania i rozbudowy obiektów liniowych, jakimi są sieci elektroenergetyczne są następujące akty prawne:

a) Ustawa Prawo energetyczne [1],

b) Kodeks Postępowania Administracyjnego [2],

c) Ustawa Prawo budowlane [3],

d) Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym [4],

e) Ustawa o gospodarce nieruchomościami [5],

f) Ustawa o drogach publicznych [6].

Przeczytaj także: Planowane zmiany w zakresie „Warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie” (część 2.)

Procedury prawne przyłączania grupy budynków mieszkalnych do sieci elektroenergetycznej

Przyłączanie obiektów do sieci elektroenergetycznej uregulowane jest przede wszystkim przez Ustawę Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. (DzU2012.1059 j.t. z późniejszymi zmianami). Ustawa ta określa zasady kształtowania polityki energetycznej państwa, zasady i warunki zaopatrzenia i użytkowania paliw i energii, w tym ciepła, oraz działalności przedsiębiorstw elektroenergetycznych, a także określa organy właściwe w sprawach gospodarki paliwami oraz energią [1] (Czytaj więcej na ten temat).

Przeczytaj także: Zagrożenia i sposoby ograniczenia zakłóceń od linii kablowych WN

streszczenie

W artykule przedstawiono aktualne wymagania prawne w zakresie przyłączania odbiorców (budynków mieszkalnych) na terenach niezurbanizowanych. Omówiono, jakie procedury wymagane są przy przyłączeniu nowych odbiorców do sieci elektroenergetycznej, dla których realizacji konieczna jest m.in. rozbudowa istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej.



abstract

Current procedures for the connection of new consumers to the electricity grid

The article presents the legal requirements to connect customers (residential buildings) on greenfield sites. This article presents a step-by-step, what procedures are required when connecting new customers to the electricity grid, for the completion it is necessary expansion of the electricity infrastructure

 

Dostarczanie energii elektrycznej odbiorcy możliwe jest po uprzednim przyłączeniu odbiorcy do sieci elektroenergetycznej oraz zawarciu umowy świadczenia usług sprzedaży i dystrybucji energii. Najważniejszy zapis, z punktu widzenia przyłączanych odbiorców, w ustawie Prawo energetyczne znajduje się w artykule 7 i stanowi o obowiązku zawierania umów o przyłączenie do sieci przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii z podmiotami, które chcą podłączyć się do sieci elektroenergetycznej.

Obowiązek przyłączenia musi być (i jest) realizowany na zasadzie równoprawnego traktowania, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania energii, a podmioty ubiegające się o przyłączenie spełniają warunki przyłączenia do sieci i odbioru.

Dlatego też, podmiot ubiegający się o przyłączenie powinien zgłosić się do przedsiębiorstwa dystrybucji energii, zwanego w dalszej części Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (OSD), działającego (posiadającego sieć dystrybucyjną) na właściwym dla podmiotu obszarze, w celu złożenia wniosku o określenie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, tzw. warunków przyłączenia.

Składany wniosek o przyłączenie obiektu do sieci elektroenergetycznej powinien zawierać następujące elementy:

  • nazwę podmiotu podłączanego;
  • określenie mocy przyłączeniowej;
  • przewidywane roczne zużycie energii elektrycznej;
  • przewidywany termin rozpoczęcia dostarczania energii elektrycznej.

 

Do wniosku o określenie warunków przyłączenia należy również dołączyć:

  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z obiektu,
  • plan zabudowy lub szkic sytuacyjny określający usytuowanie obiektu względem istniejącej sieci oraz usytuowanie innych obiektów.

 

Nieodłącznym i ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę przy składaniu wniosku o określenie warunków przyłączenia, jest wybór grupy przyłączeniowej, która to określa moc przyłączeniową i napięcie, na jakim podmiot zostanie przyłączony do istniejącej sieci elektroenergetycznej.

Podział na grupy przyłączeniowe określony został Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego [7], a charakterystyka poszczególnych grup została przedstawiona w tabeli 1.

Zgodnie z artykułem 7 Prawa energetycznego [1] przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do przyłączenia podmiotu do sieci, ale pod warunkiem, że istnieją techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia do sieci.

Określony w Rozporządzeniu [7] termin wydania warunków przyłączenia został wyznaczony na 14 dni od dnia złożenia wniosku przez wnioskodawcę przyłączanego do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV. Warunki przyłączeniowe wydane przez Operatora Systemu Elektroenergetycznego ważne są przez dwa lata od dnia ich doręczenia i w tym czasie stanowią one zobowiązanie przedsiębiorstwa do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej.

Przepisy nie regulują jednoznacznie sytuacji, gdy przedsiębiorstwo energetyczne odmówi podmiotowi przyłączenia do sieci. Jest to zależne od konkretnego przypadku i zależne od przedsiębiorstwa energetycznego. Jednakże, jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne odmówi przyłączenia (zawarcia umowy), zobowiązane jest do niezwłocznego powiadomienia Prezesa Urzędu Energetyki oraz zainteresowanego podmiotu o zaistniałej sytuacji, podając informację o powodach odmowy. Powodami odmowy mogą być:

  • aspekt techniczny, wynikający najczęściej z braku możliwości dotrzymania wymaganych parametrów jakościowych energii elektrycznej dostarczanej do odbiorcy lub gdy podłączenie nowego odbiorcy spowodowałoby znaczne przeciążenie istniejącej sieci,
  • aspekt ekonomiczny – przyczyna bardzo często występująca w rejonach, gdzie podłączany jest tylko jeden odbiorca i nie ma możliwości rozwoju sieci i podłączania nowych podmiotów.

 

Przedsiębiorstwo energetyczne może także odmówić przyłączenia podmiotu w normalnym trybie, warunkując możliwość przyłączenia podmiotu od poniesienia przez niego kosztów (ustalanych indywidualnie zależnie od potrzeby przebudowy/rozbudowy istniejącej sieci potrzebnej do podłączenia nowego odbiorcy).

W przypadku wydania warunków przyłączenia, zależnie od tego, w jakim miejscu podłączany będzie obiekt, przedsiębiorstwo energetyczne może:

  • podłączyć podmiot za opłatą podstawową (standardową), wynikającą z opłaty za moc przyłączeniową (przyłącze do 200 mb),
  • podłączyć podmiot za opłatą podstawową + opłata dodatkowa. Opłata dodatkowa wynika z konieczności poniesienia dodatkowych kosztów przyłącza powyżej 200 mb, a jej wysokość uzależniona jest od dodatkowej długości przyłącza (opłata dodatkowa za każdy metr powyżej 200 mb przyłącza),
  • podłączyć podmiot (podmioty) za opłatą podstawową, (przyłącze powyżej 200 mb) w przypadku, gdy przedsiębiorstwo uzna, że na chwilę obecną nie jest to ekonomicznie uzasadnione, ale teren jest rozwojowy i w najbliższym czasie mogą w pobliżu podłączać się nowi odbiorcy.

 

Za przyłączenie podmiotów zakwalifikowanych do IV, V oraz do VI grupy, przyłączanych do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV, pobiera się opłatę standardową, która stanowi iloczyn stawki opłaty za przyłączenie (określonej w „Taryfie dla usług dystrybucji energii elektrycznej”) oraz wielkości mocy przyłączeniowej określonej w umowie o przyłączenie, z zastrzeżeniem długości przyłącza (do 200 mb).

W nakładach kosztów przyłączeniowych (zgodnie z Prawem energetycznym [1]), o których mowa w art. 7 ust. 8 ustawy, uwzględnia się wydatki ponoszone na:

  • wykonanie prac projektowych i geodezyjnych,
  • uzgodnienia dokumentacji,
  • uzyskanie pozwoleń na budowę,
  • zakup materiałów do budowy odcinków sieci służących do przyłączenia podmiotów do sieci z uwzględnieniem długości tych odcinków,
  • roboty budowlano-montażowe wraz z nadzorem,
  • wykonanie niezbędnych prób,
  • koszty uzyskania praw do nieruchomości oraz zajęcia terenów niezbędnych do budowy lub eksploatacji urządzeń,
  • wydatki ponoszone na budowę odcinków sieci, od miejsca przyłączenia do miejsca rozgraniczenia własności instalacji, urządzeń lub sieci, określonych w umowie o przyłączenie do sieci.

 

Przyłączany podmiot ma oczywiście prawo wyboru rodzaju przyłącza (kablowego lub napowietrznego), o ile wybrany przez ten podmiot rodzaj przyłącza jest możliwy do realizacji ze względów technicznych.

W przypadku, gdy przyłączenie podmiotu do sieci elektroenergetycznej wymaga budowy przyłącza o długości ponad 200 mb, podmiot ten musi ponieść dodatkową opłatę wynikającą z budowy przyłącza. Koszty te, przy niewielkich mocach przyłączeniowych, mogą być wielokrotnie wyższe od opłaty podstawowej. Na przykład przy mocy przyłączeniowej P = 20 kW i realizacji przyłącza w postaci linii kablowej, na terenie działalności spółki PGE Dystrybucja Oddział Białystok, przy długości przyłącza l = 230 mb wysokość opłaty dodatkowej przekracza wysokość opłaty podstawowej. Kolejnym ograniczeniem związanym przyłączaniem podmiotów zlokalizowanych w „oddali” od istniejącej infrastruktury energetycznej są aspekty wynikające z jakości dostarczanej energii elektrycznej. Konieczność rozbudowy infrastruktury energetycznej obejmującej budowę stacji transformatorowej SN/nn, linie SN oraz nn może generować dodatkowe koszty związane z przyłączeniem do sieci i wybiegające poza opłatę wynikającą z mocy przyłączeniowej.

Dlatego też przy składaniu wniosków o wydanie warunków przyłączenia obiektów „oddalonych” od istniejącej infrastruktury, warto wykazać, że dany obszar, na którym planowana jest inwestycja, jest obszarem rozwojowym o dużym potencjale w zakresie użytkowania energii elektrycznej. Można to zrealizować składając jednocześnie do spółki dystrybucyjnej kilka wniosków o wydanie warunków przyłączenia podmiotów znajdujących się w danej lokalizacji. Wówczas przedsiębiorstwo energetyczne realizujące przyłączenie podmiotu do sieci może potraktować koszty związane z budową linii elektroenergetycznej (kablowej lub napowietrznej) jako inwestycję w infrastrukturę sieciową, a nie jako realizacja przyłącza elektroenergetycznego. Wówczas przyłączany podmiot poniesie jedynie koszty wynikające z podstawowej opłaty przyłączeniowej, nie ponosząc kosztów związanych z realizacją długiego (ponad 200 m) przyłącza.

Wynika to wprost z definicji przyłącza [8], w której przyłącze służy do połączenia urządzeń, instalacji lub sieci podmiotu, z pozostałą częścią sieci przedsiębiorstwa energetycznego. Budowa długich „równoległych” przyłączy do przyłączenia kilku podmiotów w danej lokalizacji jest działaniem nieracjonalnym. Dlatego też przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem energii jest obowiązane zapewnić realizację oraz finansowanie rozbudowy sieci, na potrzeby przyłączania podmiotów ubiegających się o przyłączenie.

Przedsiębiorstwo energetyczne wystawiając warunki przyłączeniowe przesyła również propozycję umowy przyłączeniowej, po podpisaniu której może ono rozpocząć procedurę realizacji przyłączenia.

W umowie przyłączeniowej powinny się znaleźć co najmniej poniższe elementy [1]:

  • termin realizacji przyłączenia,
  • wysokość opłaty za przyłączenie,
  • miejsce rozgraniczenia własności przedsiębiorstwa i podmiotu,
  • zakres prac niezbędnych do przyłączenia podmiotu,
  • wymagania dotyczące lokalizacji układu pomiarowego,
  • wymagania dotyczące parametrów układu pomiarowego,
  • harmonogram przyłączenia podmiotu,
  • warunki udostępnienia przedsiębiorstwu energetycznemu nieruchomości będącej własnością podmiotu w celu budowy lub rozbudowy sieci niezbędnej do podłączenia podmiotu,
  • termin zawarcia umowy, na podstawie której nastąpi dostarczenie energii,
  • moc przyłączeniową,
  • odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy,
  • zakres obowiązywania umowy,
  • warunki jej rozwiązania.

 

Po podpisaniu umowy przyłączeniowej przedsiębiorstwo energetyczne zaczyna proces związany z przyłączeniem. Po wpłaceniu zaliczki na poczet opłaty za przyłączenie (czasem nie jest wymagana) zostaje uruchomiona procedura związana z podłączeniem odbiorców, polegająca m.in. na zleceniu opracowania dokumentacji projektowej dla biura projektowego, które musi opracować dokumentację techniczną i prawną, pozwalającą zgodnie z obowiązującym prawem wykonać prace budowlane związane z realizacją przyłączenia nowego podmiotu do sieci elektroenergetycznej.

Podsumowanie

Wstępne procedury związane z realizacją przyłączania nowego podmiotu do sieci elektroenergetycznej nie są mocno skomplikowane. Z punktu widzenia przyszłego odbiorcy wymagane jest tylko złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku o wydanie warunków przyłączenia i po zaakceptowaniu warunków przedstawionych przez przedsiębiorstwo energetyczne podpisanie umowy przyłączeniowej. Jednak w przypadku przyłączenia podmiotów „oddalonych” od istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, znajomość przepisów dotyczących działalności i obowiązków przedsiębiorstw energetycznych umożliwia znaczne obniżenie kosztów związanych z opłatami przyłączeniowymi. Możliwe jest przeniesienie kosztów związanych z niezbędną rozbudową infrastruktury energetycznej na przedsiębiorstwo energetyczne odpowiedzialne za dostarczanie energii elektrycznej dla przyszłego odbiorcy.

Literatura

1.  Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (DzU2012.1059 j.t., z późniejszymi zmianami).

2.  Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania administracyjnego (DzU2013.267 j.t., z późniejszymi zmianami).

3.  Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (DzU2013.1409 j.t., z późniejszymi zmianami).

4.  Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU2012.647 j.t., z późniejszymi zmianami).

5.  Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (DzU2010.102.651 j.t., Dz.U.2014.518 j.t.).

6.  Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU2013.260 j.t., z późniejszymi zmianami).

7.  Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (DzU2007.93.623).

8.  Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (DzU2013.1200 j.t.).

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Powiązane

Prefabrykowane stacje transformatorowe SN/nn

Prefabrykowane stacje transformatorowe SN/nn

Elektroenergetyczne stacje rozdzielcze SN/nn zasilane są najczęściej z sieci SN o napięciu znamionowym od 6 do 36 kV. Ze względu na budowę stacje mogą być wnętrzowe lub napowietrzne. Funkcją stacji transformatorowej...

Elektroenergetyczne stacje rozdzielcze SN/nn zasilane są najczęściej z sieci SN o napięciu znamionowym od 6 do 36 kV. Ze względu na budowę stacje mogą być wnętrzowe lub napowietrzne. Funkcją stacji transformatorowej SN/nn jest transformacja energii elektrycznej ze średniego napięcia na niskie i rozdział tej energii w sposób determinowany konfiguracją sieci nn, z zachowaniem warunków technicznych określonych w obowiązujących przepisach [1, 2]. Wymagania w zakresie wykonania oraz badania prefabrykowanych...

Inicjatywa zastosowania superkondensatorów w układzie zasilania napędów rozłączników średniego napięcia

Inicjatywa zastosowania superkondensatorów w układzie zasilania napędów rozłączników średniego napięcia

Artykuł przedstawia rozpoczęte prace badawczo-rozwojowe autorów w zakresie zastosowania superkondensatorów w układzie zasilania napędów rozłączników średniego napięcia. W publikacji został opisany prototypowy...

Artykuł przedstawia rozpoczęte prace badawczo-rozwojowe autorów w zakresie zastosowania superkondensatorów w układzie zasilania napędów rozłączników średniego napięcia. W publikacji został opisany prototypowy układ zasilania, z doborem superkondensatorów, uzyskane efekty i wyniki oraz wnioski i cele dalszych prac w tym zakresie. Autorzy wskazują na zasadność opracowania kompleksowego rozwiązania zawierającego napęd elektromechaniczny, akumulator bezobsługowy, superkondensator i niestandardowy zasilacz...

Zaburzenia elektryczne wewnątrz sieci energetycznej zakładu drukarskiego (część 1)

Zaburzenia elektryczne wewnątrz sieci energetycznej zakładu drukarskiego (część 1)

Obecnie można zaobserwować bardzo szybki rozwój elektroniki stosowanej zarówno w gospodarstwach domowych, jak również w zakładach przemysłowych. Ma to wpływ również na jakość energii elektrycznej zasilającej...

Obecnie można zaobserwować bardzo szybki rozwój elektroniki stosowanej zarówno w gospodarstwach domowych, jak również w zakładach przemysłowych. Ma to wpływ również na jakość energii elektrycznej zasilającej te obiekty. W artykule przedstawiono analizę zakłóceń wprowadzanych przez urządzenia zainstalowane w zakładzie drukarskim.

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.