Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Krajowe regulacje prawne wprowadzające zmiany we wsparciu rozwoju OZE

The place of wind power industry in the energy security of Poland in the light of RES Act and its announced amendment
W artykule oceniono najważniejsze krajowe regulacje prawne pod kątem identyfikacji szans i zagrożeń w zakresie rozwoju OZE ze szczególnym naciskiem na energetykę wiatrową.
W artykule oceniono najważniejsze krajowe regulacje prawne pod kątem identyfikacji szans i zagrożeń w zakresie rozwoju OZE ze szczególnym naciskiem na energetykę wiatrową.
Rys. redakcja EI

Obowiązujące aktualnie regulacje prawne – znowelizowana w 2016 roku ustawa OZE, ogranicza intensywny rozwój energetyki wiatrowej kosztem wsparcia innych technologii, a zapowiedziana przez Ministerstwo Energii w czerwcu 2017 r. jej kolejna nowelizacja niweluje pewne niekorzystne zapisy w stosunku do energetyki wiatrowej. W artykule zostaną ocenione najważniejsze krajowe regulacje prawne pod kątem identyfikacji szans i zagrożeń w zakresie rozwoju OZE ze szczególnym naciskiem na energetykę wiatrową.

streszczenie

Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej opiera się na priorytetowym rozwoju energetyki wykorzystującej instalacje odnawialnych źródeł energii OZE. W związku z tym wspieranie rozwoju tych źródeł staje się coraz poważniejszym wyzwaniem dla niemalże wszystkich państw UE.
Energetyka wiatrowa dostarcza ok. 2% energii elektrycznej i jest obecnie światowym liderem zielonych technologii, daleko odbiegając pod względem udziału w rynku od innych nowych technologii energetyki odnawialnej oraz technologią rozwijającą się bardzo intensywnie w porównaniu do tradycyjnych technologii energetycznych i tradycyjnych odnawialnych źródeł energii. Zatem jest tą gałęzią energetyki, która mogłaby zająć istotną pozycję w bilansie paliwowo-energetycznym Polski w najbliższych latach.
Jednak obowiązujące aktualnie regulacje prawne – znowelizowana w 2016 roku ustawa OZE, ogranicza intensywny rozwój energetyki wiatrowej kosztem wsparcia innych technologii, a zapowiedziana przez Ministerstwo Energii w czerwcu 2017 r. jej kolejna nowelizacja niweluje pewne niekorzystne zapisy w stosunku do energetyki wiatrowej.

W artykule zostaną ocenione najważniejsze krajowe regulacje prawne pod kątem identyfikacji szans i zagrożeń w zakresie rozwoju OZE ze szczególnym naciskiem na energetykę wiatrową.



abstract

The energy security of the European Union depends on the prioritised development of renewable energy sources (RES). Therefore, assisting in development of such energy sources is becoming a more serious challenge for virtually all EU Member States.
Wind power industry supplies appx. 2% of power and currently is the world leader among green technologies, with the largest market share and its fast pace of progress in comparison to the traditional energy sources but also other traditional RES. As such, it is a branch of power industry that could occupy an important position on the fuel-energy balance sheet of Poland in the coming years.
Nevertheless, the current legal regulations – RES Act amended in 2016, hinders the intensive development of wind power industry by promoting other technologies to a greater degree, and another amendment announced in June 2017 by Energy Ministry mitigates some of the disadvantageous regulations towards the wind power industry.

In the article, the main legal regulations will be assessed to identify risks and opportunities in development of RES, with particular focus on wind power industry.

Ustawa o odnawialnych źródłach energii z 2015 roku

Prace legislacyjne nad ustawą o odnawialnych źródłach energii trwały cztery lata. Większość nowych przepisów weszła w życie 4 maja 2015 r., tj. z dniem ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw [8], ale wiele kluczowych zapisów (przede wszystkim dotyczących nowego systemu wspierania OZE zapisanych w rozdziale 4) miało obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Na koniec 2015 r. doszło jednak do szybkiej nowelizacji ustawy o OZE, która przesunęła wejście w życie rozdziału 4 na 1 lipca 2016 r. Cztery lata tworzenia ustawy o OZE były okresem dużej niepewności nie tylko w sektorze energetyki wiatrowej, ale w całej branży odnawialnych źródeł energii.

Wprowadzone regulacje prawne dotyczące OZE szczególnie niekorzystnie wpłynęły na sektor wiatrowy, który wcześniej notował szybki rozwój skutkujący uruchomieniem wiatraków o mocy niemal 6 GW.

Po wprowadzeniu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych w połowie 2016 r. [11 ], która drastycznie ograniczyła rozwój nowych projektów wiatrowych, oraz po niekorzystnych modyfikacjach systemu aukcyjnego dla tej technologii wytwarzania energii, deweloperzy projektów wiatrowych wstrzymali się z realizacją nowych inwestycji. Natomiast operatorzy już działających instalacji wiatrowych zanotowali straty finansowe spowodowane przede wszystkim bardzo niskimi cenami zielonych certyfikatów oraz wprowadzeniem wyższego podatku od nieruchomości.

Rynek energii wytwarzanej w odnawialnych źródłach ma problem nadpodaży zielonych certyfikatów od 2012 roku. Obecnie jej skala jest największa w dotychczasowej historii funkcjonowania systemu wsparcia i wynosi 25 TWh.

Od kilku lat ceny zielonych certyfikatów znacznie odbiegają od wysokości opłaty zastępczej i wynoszą ok. 26–32 zł/MWh, co stanowi ok. 10% pierwotnej wysokości opłaty zastępczej. Rozwiązaniem, które może zminimalizować problem nadpodaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z OZE, jest utrzymanie zapisanej w ustawie wysokości ich obowiązkowego zakupu. Może to pomóc zbilansować obecną nadpodaż na rynku, co i tak wymagać będzie kilku lat.

Nowelizacja ustawy OZE z czerwca 2016 r.

Nowelizacja ustawy OZE z czerwca 2016 r. [9] nie rozwiązuje problemów, które powstały na rynku zielonych certyfikatów, w dotychczas stosowanym systemie wsparcia dla OZE. W zakresie tego systemu wpisano do nowelizacji wycofanie się z obowiązku zakupu zielonej energii przez tzw. sprzedawcę zobowiązanego, co ma nastąpić za półtora roku, a do tzw. obowiązku OZE wprowadzono osobny obowiązek zakupu zielonej energii z biogazowni, co ma poprawić sytuację finansową właścicieli biogazowni, ale wpłynie niekorzystnie na działających w systemie zielonych certyfikatów operatorów innych elektrowni OZE, w tym wiatrowych.

W nowej ustawie [10], czyli ustawie zmienionej nowelizacją jej zapisów w czerwcu 2016, wprowadzono tzw. system aukcyjny w miejsce dotychczasowego systemu wsparcia opartego na obrocie prawami majątkowymi, czyli zielonymi certyfikatami.

System aukcyjny wprowadza zasadnicze zmiany w zakresie sposobu wsparcia dla energetyki odnawialnej.

  • W myśl ustawy OZE [10] aukcje ogłasza, organizuje i przeprowadza prezes URE, co najmniej raz w roku, a maksymalną ilość i wartość energii, która może zostać sprzedana w drodze aukcji w danym roku kalendarzowym, określa w drodze rozporządzenia Rada Ministrów.
  • Jeżeli ilość i wartość tej energii nie zostanie wykorzystana, prezes URE może przeprowadzić kolejne aukcje.
  • Przedmiotem aukcji jest wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i są one przeprowadzane oddzielnie dla instalacji OZE o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej do 1 MW i oddzielnie dla instalacji o mocy powyżej 1 MW.
  • Wytwórca energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, który zamierza przystąpić do aukcji, podlega procedurze oceny formalnej przygotowania do wytwarzania energii elektrycznej w danej instalacji (tzw. etap prekwalifikacji).
  • Procedurę oceny formalnej przeprowadza prezes URE, który wydaje (lub odmawia wydania) zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji.
  • Kolejnym etapem jest składanie ofert, a aukcję wygrywają uczestnicy aukcji, którzy zaoferowali najniższą cenę sprzedaży energii – aż do wyczerpania ilości i wartości energii elektrycznej z określonej w ogłoszeniu o aukcji.
  • Podmiot wygrywający aukcję uzyskuje gwarantowane wsparcie w okresie od wprowadzenia po raz pierwszy do sieci energii elektrycznej wytworzonej w instalacji przez kolejne 15 lat.

Między dotychczasowym a „nowym” systemem wsparcia istnieje więc wiele różnic.

  • W systemie certyfikatów występuje nadpodaż certyfikatów i duże wahania ich cen.
  • Z kolei w systemie aukcyjnym, Prezes URE będzie organizował co najmniej raz w roku aukcje na zakup jedynie z góry określonej ilości energii wytworzonej w OZE.
  • Aukcje wygrają wytwórcy, oferujący najniższą cenę, otrzymując następnie gwarancję sprzedaży energii po stałej cenie przez 15 lat, waloryzowanej o roczny wskaźnik inflacji.

Zasadniczym celem wprowadzonej koncepcji aukcji były zmiany w zakresie wsparcia dla OZE w celu wyeliminowanie patologii występujących w systemie zielonych certyfikatów.

Nowe rozwiązania gwarantują zwycięzcom aukcji sprzedaż energii po stałej cenie przez cały piętnastoletni okres wsparcia.

Z punktu widzenia inwestora wygrywającego aukcję, wartość wsparcia jest utrzymana na stałym poziomie przez cały ten okres niezależnie od przyszłych warunków rynkowych, cen energii, udziału OZE oraz ewentualnych nowych technologii o niższych kosztach wytwarzania energii.

W porównaniu do „starego” systemu jest to więc model zapewniający znacznie większą stabilność. Ceny certyfikatów zmieniają się bardzo dynamicznie, reagując na zmiany popytu i podaży (co być może uda się zniwelować przez wprowadzenie kontraktów terminowych na certyfikaty).

Prokonkurencyjna konstrukcja systemu aukcyjnego wymusza na inwestorach, którzy chcą uzyskać wsparcie, składanie jak najniższych ofert. Taka sytuacja może prowadzić do zaniżania przez wytwórców ceny w aukcjach, w celu ich wygrania.

W takiej sytuacji nawet „zwycięski” obiekt mógłby nie powstać, gdyż przy wylicytowanej cenie energii jego realizacja byłaby nieopłacalna. Skutki opisywanego zjawiska obrazują doświadczenia innych krajów: Holandii i Włoch, gdzie ostatecznie (nawet mimo grożących inwestorom kar) zbudowano jedynie niewielki procent z zakontraktowanych w aukcjach mocy. Przyczyną takiego zjawiska było wygranie aukcji przez wytwórców przy zbyt niskich zadeklarowanych cenach, którzy nie zdołali następnie wybudować nowych instalacji, czyli wystąpiło by zjawisko tzw. underbiddingu.

Przed składaniem nierealnych ofert nie chroni też etap prekwalifikacji, a jedynym zabezpieczeniem w polskim systemie aukcyjnym jest konieczność wpłaty gwarancji bankowej lub kaucji w wysokości 30 zł za kW, które co do zasady przepada jeśli projekt nie zostanie zrealizowany.

Celem zmobilizowania wytwórców przewidziano także administracyjne kary pieniężne w przypadku wytworzenia mniej niż 85% deklarowanej w ofercie ilości energii.

Zgodnie z nowa ustawą OZE [10] (po nowelizacji w 2016 r.), aukcje mają się odbywać osobno dla instalacji o łącznej mocy zainstalowanej poniżej 1 MW oraz powyżej 1 MW w siedmiu grupach, tzw. „koszykach technologicznych”:

  • instalacje o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej, łącznej bez względu na źródło pochodzenia, większym niż 3504 MWh/MW/rok;
  • instalacje wykorzystujące do wytworzenia energii elektrycznej ulegającą biodegradacji część odpadów przemysłowych i komunalnych, pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, w tym odpadów z instalacji do przetwarzania odpadów oraz odpadów z uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, w szczególności osadów ściekowych, zgodnie z przepisami o odpadach w zakresie kwalifikowania części energii odzyskanej z termicznego przekształcania odpadów;
  • instalacje, w których emisja CO2 jest nie większa niż 100 kg/MWh, o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej większym niż 3504 MWh/MW/rok;
  • przez członków klastra energii;
  • przez członków spółdzielni energetycznej;
  • instalacje wykorzystujące wyłącznie biogaz rolniczy do wytwarzania energii elektrycznej;
  • inne instalacje.

Nazywanie tych siedmiu grup „koszykami technologicznymi” nie jest jednoznaczne, ponieważ oprócz wskazania wprost konkretnych technologii (biomasa oraz biogaz rolniczy), zastosowano również inne kryteria podziału, które z konkretnymi technologiami nie są związane: członkostwo w klastrze energii lub spółdzielni energetycznej oraz efektywność (stopień wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej oraz emisja CO2).

(...)

Czytaj też: Miejsce energetyki wiatrowej w bezpieczeństwie energetycznym Polski >>>

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!


[rynek energii, regulacje prawne, energetyka wiatrowa, odnawialne źródła energii, ustawa o OZE, bezpieczeństwo energetyczne]

Ten artykuł jest PŁATNY. Aby go przeczytać, wykup dostęp.
DOSTĘP ABONAMENTOWY
DOSTĘP SMS
Dostęp za pomocą SMS czasowo zawieszony







Reklamacje usługi prosimy zgłaszać przez formularz reklamacyjny
Masz już abonament - zaloguj się:
:
:
zapomniałem hasła
Nie posiadasz konta - kliknij i załóż »
Nie masz abonamentu - wykup dostęp:
Abonament umożliwia zalogowanym użytkownikom dostęp do wszystkich płatnych treści na naszym portalu.
Dostępne opcje abonamentowe:
Pakiet: dwuletnia prenumerata papierowa (20 numerów) + dwuletni dostęp do wszystkich treści portalu (730 dni) - 185,00 zł
Prenumerata + on-line w promocyjnej cenie. Zamów już dziś!
Pakiet: roczna prenumerata papierowa (10 numerów) + roczny dostęp do wszystkich treści portalu (365 dni) - 105,00 zł
Prenumerata + on-line w promocyjnej cenie. Zamów już dziś!
Prenumerata elektroniczna (365 dni) - 79,00 zł
Roczny dostęp do wszystkich płatnych treści naszego portalu.
Prenumerata elektroniczna (30 dni) - 15,00 zł
30 dniowy dostęp do wszystkich płatnych treści naszego portalu.
Roczny dostęp dla prenumeratorów w specjalnej cenie - 0,00 zł
Jeśli zakupiłeś roczną prenumeratę papierową, masz możliwość skorzystania z bezpłatnego dostępu do wszystkich treści elektronicznych. Po weryfikacji danych skontaktujemy się z Tobą). Dostęp na czas trwania prenumeraty papierowej!
Dwuletni dostęp dla prenumeratorów w specjalnej cenie! - 0,00 zł
Jeśli zakupiłeś dwuletnią prenumeratę papierową, masz możliwość skorzystania z bezpłatnego dostępu do wszystkich treści elektronicznych. Po weryfikacji danych skontaktujemy się z Tobą). Dostęp na czas trwania prenumeraty papierowej!
30 dniowy dla prenumeratorów w specjalnej cenie - 0,00 zł
Jeśli zakupiłeś roczną prenumeratę papierową, masz możliwość skorzystania z bezpłatnego dostępu do wszystkich treści elektronicznych. Po weryfikacji danych skontaktujemy się z Tobą). Dostęp na czas trwania prenumeraty papierowej!
Prenumerata elektroniczna (730 dni) - 138,00 zł
Dwuletni dostęp do wszystkich płatnych treści naszego portalu.
Regulamin korzystania z portalu elektro.info.pl - zobacz regulamin
Uwagi prosimy zgłaszać na adres:
Artykuł pochodzi z: miesięcznika elektro.info 3/2018

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie



Switche niezarządzalne - które wybrać?

Zobacz co będzie się działo na targach elektrotechniki GET NORD?

Switche niezarządzalne Targi elektroteczniki Get Nord
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ofertą szkoleń organizowanych przez lub przy udziale „elektro.info”. Naszą silną stroną jest dobrze merytorycznie przygotowany zespół, który
(...)
czytam dalej »
Już wkrótece! Zapraszamy do odwiedzenia kolejnej edycji Specjalistycznych Targów Elektrotechniki, Techniki Sanitarnej i Grzewczej oraz Klimatyzacji GET Nord w Hamburgu. (...) czytam dalej »

Rejestrując swój falownik chronisz całą inwestycję?

UPS zasilacze Dawniej stosowane były falowniki tyrystorowe. Obecne w sprzedaży współczesne falowniki to złożone urządzenia sterowane zaawansowanymi procesorami sygnałowymi, kontrolujące szereg parametrów(...) czytam dalej »


Akumulatory do każdego typu pojazdu »

Systemy fotowoltaiczne. Jak zwiększyć efektywność energetyczną?

Akumulatory i prostowniki Rola miedzi w energetyce słonecznej
Niezależnie od tego czy jeździsz samochodem osobowym, SUV-em, terenówką czy autem dostawczym, znajdziesz(...) czytam dalej » Sektor energii słonecznej umacnia się coraz bardziej. Według Solar Power Europe, w roku 2017 została zainstalowana globalnie większa moc energii fotowoltaicznej niż (...) czytam dalej »

Kable i przewody - pobierz bezpłatny Ebook »

Kable i przewody ebook Przedstawiamy nowy poradnik „Kable i przewody”! Znajdziecie w nim m.in. metody ochrony kabli przed pożarem, jak prowadzić i oznaczać trasy kablowe (...) czytam dalej »


Stacje ładowania elektryków przed własnym domem »

Co się stało z tymi kablami?

miejska stacja ładowania Co sie stało z kablami
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne. Jednak ich żywot jest uzależniony od stacji ładowania. Stacja ładowania to urządzenie elektryczne, które(...) czytam dalej » Wszelkie błędy popełnione na etapie projektowania, wykonawstwa i eksploatacji nawarstwiają się latami, stopniowo pro­wadząc do wydłużenia czasu poświęcanego na administrację systemu, zmniejszając pewność jego działania i tym samym (...) czytam dalej »

Rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce »
Magazyny energi w polsce

Aparatura łączeniową i sterownicza dla automatyki przemysłowej, techniki medycznej oraz automatyki budynków... czytam dalej »


Zapraszamy na szkolenia z elektro.info » 
Ebooki dla elektryków i nie tylko

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ofertą szkoleń organizowanych przez lub przy udziale „elektro.info”. Naszą silną stroną jest dobrze merytorycznie przygotowany zespół, który
(...)
czytam dalej »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
10/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 10/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Kompensacja mocy biernej w środowisku wyższych harmonicznych
  • - Projekt zasilania osiedla domków jednorodzinnych w energię elektryczną
Zobacz szczegóły
Wzorcowanie, nie tylko wydatek, ale również korzyść

Wzorcowanie, nie tylko wydatek, ale również korzyść

Zakłady produkcyjne bardzo często postrzegają proces wzorcowania urządzeń pomiarowych jako zbędny wydatek, bez którego fabryka mogłaby nadal produkować wyroby, według...
TRONIA Sp. z o.o. TRONIA Sp. z o.o.
Warszawska firma TRONIA Sp. z o.o. swoją działalność opiera na modnym ostatnio „outsourcingu”, co pozwala jej, przy stosunkowo...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl