Uczęszczał do gimnazjum w Lubece. Ze względu na ciężką sytuację finansową rodziny i brak możliwości podjęcia studiów, Werner Siemens w wieku 17 lat jako ochotnik wstąpił do armii pruskiej. Swoją edukację kontynuował na studiach w Akademii Wojskowej w Berlinie. Już od najmłodszych lat interesował się fizyką i chemią, dlatego w czasie studiów zaczął prowadzić badania naukowe. Po ukończeniu studiów, w 1838 roku, jako oficer artylerii pracował dla armii. W roku 1842 zdobył pierwszy pruski patent na metodę galwanizacji. Jego badania w dziedzinie telegrafii zaowocowały wynalezieniem w 1846 roku aparatu telegraficznego wskazówkowego z samoczynnym przerywaniem obwodu. Wkrótce po tym udało mu się skonstruować elektromagnetyczny synchroniczno-współfazowy aparat telegraficzny. Jego kolejnym osiągnięciem była budowa pierwszej podziemnej linii telegraficznej na użytek armii.
2 października 1847 r., razem z J.G. Halske założyli firmę Zakład Budowy Telegrafów Siemens & Halske. Firma przez lata działalności przechodziła w ręce kolejnych pokoleń rodziny Siemensów. Obecnie funkcjonuje jako spółka akcyjna. Początkowo oferowała wyłącznie urządzenia telegraficzne, ale później rozszerzono profil na urządzenia elektroenergetyczne. Dziś koncern Siemens pod swoją marką oferuje wiele rodzajów produktów, m.in. tramwaje, sprzęt AGD, telefony komórkowe.
Przeczytaj także: Stanisław Szpor
W 1866 roku Ernst Werner von Siemens skonstruował samowzbudną prądnicę elektryczną prądu stałego. Następnie, w 1879 roku zbudował pierwszy na świecie elektrowóz napędzany prądem o napięciu 150 V. 2 lata później powstał pierwszy tramwaj elektryczny, a w 1880 zbudowano w Mannheim pierwszą windę elektryczną. Po raz pierwszy na świecie winda tego rodzaju została wyposażona w silnik elektryczny. Silnik ten był przymocowany do spodu platformy i przesuwał ją na szczyt wieży za pomocą systemu kół zębatych. Pierwszy na świecie trolejbus o nazwie Elektromote został zaprezentowany w 1882 roku w Berlinie. Zastosowano w nim odbiór prądu za pomocą szyn. W 1883 roku otwarto w Austrii linię Mödling-Hinterbrühl, która jest uważana za pierwszą regularną linię tramwaju elektrycznego w Europie. System tej linii był doskonalszy od pierwotnych ze względu na wykorzystanie sieci trakcyjnej powieszonej na słupach. Odbiór prądu w tym przypadku zapewniał pantograf ślizgający się po sieci zasilającej podającej napięcie za pomocą przewodów do napędu tramwaju.
Przeczytaj także: Nikola Tesla
Kolejnym osiągnięciem firmy Ernsta Wernera von Siemensa było zainstalowanie pierwszego stałego elektrycznego oświetlenia drogi w Poczdamie. W 1885 r. Siemens po raz pierwszy w Niemczech dostarczył prądnice do oświetlenia biur na Markgrafenstrasse w Berlinie.
Werner Siemens był również czynnym działaczem społecznym. Zajmował się sprawami socjalnymi oraz należał do licznych towarzystw naukowych. Od 1874 roku był członkiem Akademii Nauk w Berlinie. Za swoje zasługi cesarz Franciszek nadał mu tytuł szlachecki, stąd w encyklopediach występuje jako Werner von Siemens. Zmarł w 1892 roku.
Od nazwiska Siemens została nazwana międzynarodowa jednostka miary. Jeden siemens (symbolizowany literą S) oznacza jednostkę przewodnictwa elektrycznego.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera! |