Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Wpływ unormowań unijnych na wybór metody poprawy sprawności energetycznej napędu elektrycznego po 16 czerwca 2011 r.

Zmiany wskaźnika energochłonności finalnej PKB, w odniesieniu do parytetu siły nabywczej
Zmiany wskaźnika energochłonności finalnej PKB, w odniesieniu do parytetu siły nabywczej

W sierpniu 2009 r. weszło w życie Rozporządzenie Komisji Wspólnoty Europejskiej nr 640/2009 dotyczące wykonania dyrektywy 2005/32/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy. Rozporządzenie to określa wymogi dotyczące wprowadzanych na rynek UE silników elektrycznych oraz silników stanowiących integralną część innych produktów. Artykuł 3 tego rozporządzenia wprowadził wymóg, aby od 16 czerwca 2011 r. wszystkie silniki indukcyjne klatkowe zasilane prądem trójfazowym, 50 Hz lub 50/60 Hz, wprowadzane na rynek lub do użytku w krajach członkowskich UE, odpowiadały co najmniej klasie sprawności IE2.

W praktyce powinno to oznaczać całkowite zniknięcie z rynku tak zwanych silników standardowych (klasa IE1). Rozporządzenie to jest uszczegółowieniem dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię elektryczną.

Zobacz także: Układy łagodnego rozruchu – „soft start”

Wprowadzona w 2005 roku dyrektywa ramowa 2005/32/WE jest odpowiedzią na stale rosnący udział napędów z silnikami elektrycznymi w strukturze konsumpcji energii elektrycznej. Systemy, w których wykorzystuje się silniki elektryczne, zużywają ok. 70% energii elektrycznej pobieranej przez przemysł. W badaniu przygotowawczym przeprowadzonym przez Komisję stwierdzono, że zużycie energii elektrycznej przez silniki w roku 2005 wyniosło 1067 TWh, co odpowiada 427 Mt emisji CO2, a prognozowane zużycie energii w roku 2020 wyniesie 1252 TWh.

Według ekspertów Komisji łączny potencjał ekonomicznie opłacalnej poprawy sprawności energetycznej napędów elektrycznych wynosi od 20 do 30%, a głównym czynnikiem pozwalającym na jego osiągnięcie jest wykorzystanie silników o podwyższonej sprawności energetycznej oraz układów pozwalających na sterowanie ich prędkością obrotową. Wprowadzona w życie dyrektywa ramowa wraz z powiązanymi z nią rozporządzeniami powinna pozwolić na zaoszczędzenie w roku 2020 około 315 TWh energii (w stosunku do scenariusza zakładającego rezygnację z działań proekologicznych i oszczędnościowych). Zmniejszenie zużycia energii o 315 TWh oznaczać będzie, że w roku 2020 kraje UE zużywać będą mniej energii niż w roku 2005, pomimo wzrostu PKB.

Efektywność energetyczna polskiej gospodarki rozumiana jako stosunek wielkości zużycia energii odniesiony do uzyskiwanej wielkości efektu użytkowego, jest około 3 razy niższa niż w najbardziej rozwiniętych krajach europejskich i około 2 razy niższa niż średnia w krajach Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich 10 lat w Polsce dokonał się ogromny postęp w zakresie efektywności energetycznej. Energochłonność PKB spadła bowiem blisko o 1/3 (rys. 1.).

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!


Projektując lub modernizując układy napędowe musimy pamiętać, że napędy, tak jak wszystkie produkty rąk ludzkich, w większym lub mniejszym stopniu wpływają na stan środowiska naturalnego. Analizując ten wpływ musimy uwzględnić etapy życia produktu, poczynając od jego wytworzenia, poprzez okres eksploatacji, na utylizacji kończąc. Wszystkie te etapy wymagają dostarczenia energii. W celu ochrony środowiska i umożliwienia zrównoważonego rozwoju krajów członkowskich Unii Europejskiej, Parlament Europejski i Rada Europy wydały szereg dyrektyw dotyczących efektywności energetycznej. Dyrektywy te są wiążące dla wszystkich państw członkowskich. Do polskiego systemu prawnego zostały one wprowadzone Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 17 grudnia 2010 r., w sprawie procedur oceny zgodności wyrobów wykorzystujących energię oraz ich oznakowania (Dz U z 2011 r., nr 8, poz. 32).

Zobacz także: Japonia i jej zelektryfikowanie

Do chwili obecnej ukazało się 13 rozporządzeń wykonawczych do tych dyrektyw. Wydane rozporządzenia dotyczą głównie urządzeń AGD (pralki, lodówki, zmywarki, sprzęt oświetleniowy) i sprzętu RTV (telewizory oraz proste set-top boksy). Przywołane na początku artykułu rozporządzenie określa:

  • wymogi dotyczące sprawności silników elektrycznych o mocach od 0,75 kW do 375 kW posiadających od 2 do 6 biegunów i zasilanych prądem trójfazowym z sieci o napięciu do 1000 V,
  • wymogi dotyczące informacji o produkcie w odniesieniu do silników,
  • zasady i sposoby dokonywania pomiarów i obliczeń,
  • procedury weryfikacji,
  • orientacyjne poziomy odniesienia.

Zobacz także: Elektryczne silniki liniowe

W rozporządzeniu określono między innymi harmonogram wprowadzania wymogów dla poszczególnych grup silników i tak:

  • od 16 czerwca 2011 r. silniki muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE2,
  • od 1 stycznia 2015 r. silniki o mocy znamionowej w granicach 7,5–375 kW muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE3 lub odpowiadać klasie sprawności IE2 oraz być wyposażone w sterownik bezstopniowy,
  • od 1 stycznia 2017 r. wszystkie silniki o mocy znamionowej w granicach 0,75–375 kW muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE3, lub odpowiadać klasie sprawności IE2 oraz być wyposażone w sterownik bezstopniowy.

Klasy sprawności IE2 oraz IE3 określone są w normie IEC 60034-30 i zastępują dotychczasowy podział na klasy EFF1, EFF2, EFF3 określone przez CEMEP (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Maszyn Elektrycznych i Energoelektroniki) w 1998 r. Zamieszczony na rysunku 2. wykres przedstawia minimalne wymagania, które muszą spełnić silniki o 4 biegunach i mocach znamionowych od 0,75 kW do 375 kW, aby znaleźć się w odpowiedniej klasie sprawności. I tak:

  • silniki, których sprawność znajduje się poniżej granatowej linii na powyższym wykresie, zaliczane są do klasy sprawności IE1,
  • silniki, których wartość sprawności znajduje się pomiędzy liniami granatową a czerwoną, zaliczane są do klasy sprawności IE2,
  • silniki, których wartość sprawności jest powyżej czerwonej linii, zaliczane są do klasy sprawności IE3 (silniki Premium).
Artykuł pochodzi z: miesięcznika elektro.info 6/2011

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Weź udział w konkursie, zdobywaj wiedzę i atrakcyjne nagrody! »

Kable i przewody - pobierz bezpłatny Ebook »

Konkurs dla elektryków Ebook
Jesteś specjalistą z branży elektrycznej lub teletechnicznej?
Weź udział w pierszej edycji Ligi Specjalistów i poczuj emocje związane z rywalizacją w konkursie! Zaglądaj na stronę ligaspecjalistow.pl i odpowiadaj na pytania ze swojej branży.  
zobacz konkurs »
Przedstawiamy nowy poradnik „Kable i przewody”! Znajdziecie w nim m.in. metody ochrony kabli przed pożarem, jak prowadzić i oznaczać trasy kablowe (...) czytam dalej »


Akumulatory do każdego typu pojazdu »

Rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce »

Akumulatory do każdego typu pojazdu Magazyny energi w polsce
Niezależnie od tego czy jeździsz samochodem osobowym, SUV-em, terenówką czy autem dostawczym, znajdziesz(...) czytam dalej » Aparatura łączeniową i sterownicza dla automatyki przemysłowej, techniki medycznej oraz automatyki budynków(...) czytam dalej »

Jak zdalnie monitorować pracę silnika?

UPS zasilacze Jak przekształcić silni elektryczny w inteligentne, połączone bezprzewodowo urządzenia. Czujnik montowany jest na kadłubie silnika indukcyjnego niskiego napięcia bez potrzeby okablowania czy wprowadzania zmian mechanicznych (...) czytam dalej »


Switche niezarządzalne - które wybrać?

Systemy fotowoltaiczne. Jak zwiększyć efektywność energetyczną?

Switche niezarządzalne Rola miedzi w energetyce słonecznej
Switche niezarządzalne są to urządzenia, które mają za zadanie przekazywanie danych między urządzeniami w wymagającym środowisku przemysłowym. Ich zadaniem jest zapewnienie przede wszystkim stabilnej, jak również wydajnej komunikacji.(...) czytam dalej » Sektor energii słonecznej umacnia się coraz bardziej. Według Solar Power Europe, w roku 2017 została zainstalowana globalnie większa moc energii fotowoltaicznej niż (...) czytam dalej »

Stacje ładowania elektryków przed własnym domem »

Co się stało z tymi kablami?

miejska stacja ładowania Co sie stało z kablami
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne. Jednak ich żywot jest uzależniony od stacji ładowania. Stacja ładowania to urządzenie elektryczne, które(...) czytam dalej » Wszelkie błędy popełnione na etapie projektowania, wykonawstwa i eksploatacji nawarstwiają się latami, stopniowo pro­wadząc do wydłużenia czasu poświęcanego na administrację systemu, zmniejszając pewność jego działania i tym samym (...) czytam dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
12/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 12/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Aspekty techniczne i ekonomiczne kompensacji mocy biernej w obiektach użyteczności publicznej
  • - Optymalizacja elektroenergetycznych sieci SN
Zobacz szczegóły

Do końca stycznia trwa konkurs na zakup autobusów elektrycznych

Do końca stycznia trwa nabór wniosków w konkursie dla miast na rozwój transportu publicznego. Do rozdysponowania jest 300 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko. Za te pieniądze...

Torba i walizka na narzędzia Knipex 1

Każdy posiadacz dużej liczby narzędzi zdaje sobie z tego sprawę, że utrzymanie ich w porządku ułatwia i przyspiesza pracę. Dlatego torby czy też walizki na narzędzia są świetnym...
Przetestuj nową złączkę WAGO TOPJOB® S z dźwignią

Przetestuj nową złączkę WAGO TOPJOB® S z dźwignią

Unosisz dźwignię, wsuwasz przewód, opuszczasz dźwignię i gotowe. Podobnego rozwiązania jeszcze nigdy nie zastosowano w złączkach listwowych.
ZPAS ZPAS
ZPAS z siedzibą w Przygórzu to lider produkcji szaf i obudów teleinformatycznych, energetycznych i automatyki oraz kompleksowych rozwiązań...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl