Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Japonia i jej zelektryfikowanie

Japonia i jej zelektryfikowanie
Japonia i jej zelektryfikowanie
Stefan Gierlotka

Japonia jest krajem usytuowanym na łańcuchu wysp zachodniego Pacyfiku o długości 3,3 tys. km. Większość powierzchni jest pokryta górami. Najwyższym szczytem jest wulkan Fudżi (3776 m n.p.m.). Położona na styku płyt tektonicznych, w obrębie „ognistego pierścienia Pacyfiku”, jest stale zagrożona trzęsieniami ziemi, wybuchami wulkanów i falami tsunami.

Na terytorium Japonii znajduje się kilkadziesiąt czynnych wulkanów. Wokół wulkanów występują gejzery i gorące źródła, co przyczyniło się do rozwoju energetyki geotermicznej. Japonia jest drugą po Stanach Zjednoczonych potęgą przemysłową świata, mimo że kraj posiada niewielkie złoża surowców mineralnych oraz skromne zasoby ropy naftowej. Potrzeby ropopochodnego paliwa są w większości importowane, a w głównych portach zlokalizowane są zakłady rafineryjne. Japonia należy do głównych producentów energii elektrycznej, a jej udział w produkcji wynosi 7,4 %, co daje trzecie miejsce na świecie. Połowa wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi z ropy naftowej. Energia wytwarzana w elektrowniach wodnych i innych źródłach odnawialnych stanowi około 10 %. Również kilkanaście procent energii elektrycznej wytwarzanej jest z energii jądrowej i stale rośnie. Pierwsza elektrownia z reaktorem typu BWR o mocy 15 MW powstała w 1963 roku.

W latach siedemdziesiątych rozpoczął się w Japonii intensywny rozwój energetyki jądrowej. Uwarunkowania geologiczne Japonii i występujące trzęsienia ziemi wymusiły budowanie elektrowni jądrowych na litej skale i zagłębianie ich poniżej poziomu ziemi. Wszystkie elektrownie jądrowe zlokalizowane zostały nad brzegiem Morza Japońskiego lub Oceanu Spokojnego. Do chłodzenia obiegu parowego używa się wody morskiej, stąd wygląd elektrowni jest bez charakterystycznych chłodni kominowych. Japonia posiada własne zakłady wzbogacania uranu oraz utylizacji odpadów poprodukcyjnych.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Energetyka japońska oparta jest głównie na liniach napowietrznych, które dominują również w miastach. Uwarunkowane jest to większą elastycznością naprężeń podczas występowania trzęsień ziemi. Miejska sieć rozdzielcza pracuje na napięciu 6600 V i prowadzona jest na słupach energetycznych budowanych w chodnikach ulic. Na słupach tych instalowane są transformatory o przekładni 6600/100 V do zasilania instalacji domowych. Urządzenia gospodarstwa domowego w Japonii są zasilane napięciem 100 V 50 Hz. Sposób napowietrzny zasilania budynków nie jest może estetyczny, ale za to praktyczny.

Japonia posiada najnowocześniejszy transport kolejowy. W żadnym innym kraju, koleją i metrem nie dojeżdża do pracy tyle osób co w Japonii. Gęstość linii kolejowych wynosi 6,21 km/100 km2. Metro tokijskie tworzy sieć trzynastu własnych linii o łącznej długości ponad 340 km i przewozi dziennie ponad 8 mln pasażerów. Budowę metra w Tokio, pierwszego w Azji, rozpoczęto w 1927 roku. Elektryfikacja metra i kolei podmiejskiej w Japonii wprowadziła standardowe zasilanie prądem stałym o napięciu 1500 V. Budowa pierwszych tras linii metra była wykonywana systemem odkrywkowym. Późniejsze wyrobiska dla metra były drążone kombajnami z tarczą urabiającą. Średnica jednotorowego tunelu rurowego wynosi 7,3 m. Kilkupoziomowe podziemne stacje metra znajdują się na głębokości od kilkunastu do 45 m pod poziomem terenu. Wagony metra są długości 19 m i posiadają siedzenia w układzie podłużnym. Wszystkie wagony są klimatyzowane. Elektryczne zespoły trakcyjne składają się, w zależności od linii, od sześciu do dziesięciu wagonów. Składy dziesięciowagonowe wymagają peronów o długości przekraczającej 200 m. W porannym szczycie na niektórych liniach metra pociągi z peronu odjeżdżają co 1,5 minuty. Oprócz metra funkcjonuje też kilka rodzajów naziemnych kolei podmiejskich. Ciekawa jest kolej Monorail zbudowana dla obsługi centrum Tokio z lotniskiem Haneda. Kolej o długości 17,8 km jest bez przystanków pośrednich, a trasa przebiega nad ulicami i kanałami przybrzeżnymi. Jako napęd stosuje się trójfazowy silnik liniowy.

Superszybki japoński elektryczny pociąg zwany „Shinkansen” porusza się z prędkością 300 km/h. Jego pierwszą linię z Tokio do Osaki uruchomiono podczas olimpiady w Tokio w 1964 roku. Sieć tej szybkiej kolei jest ciągle rozbudowywana i pozwala szybko podróżować po całym kraju. Odpowiednio stabilnie posadowione tory tej kolei prowadzone są bez krzyżowań z innymi torami. Pociągi tej kolei zasilane są napięciem zmiennym 25 kV o częstotliwości 50 Hz. Zasilanie odbywa się górnym przewodem jezdnym. Pociąg hamowany jest elektrycznie, a zestawy kołowe nie posiadają klocków hamulcowych.

Ciekawostką w Japonii są elektryczne toalety. Jest to połączenie muszli klozetowej z bidetem, posiadające elektryczne wyposażenie. Ma ona kilka dodatkowych funkcji, takich jak: podgrzewanie siedziska, mycie wodą narządów intymnych, suszenia ciepłym powietrzem, ustawienia temperatury i strumienia wody, automatyczne spłukiwanie dużą lub małą ilością wody, automatyczne podnoszenie i opuszczanie pokrywy i deski sedesowej. Funkcje te obsługiwane są za pomocą panelu sterującego, który może być przymocowany do deski sedesowej lub umiejscowiony w zasięgu ręki na ścianie. Układ sterujący współpracuje z czujnikiem nacisku w siedzeniu, który wyłącza funkcje podczas wstawania, dzięki czemu nie ma ryzyka opryskania wodą użytkownika. Niektóre toalety posiadają również odświeżacz powietrza i odtwarzają muzykę dla rozluźnienia.

Artykuł pochodzi z: miesięcznika elektro.info 6/2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Nowy wspornik do mocowania przewodów ochrony odgromowej?

Wspornik odgromowy W obudowie wykonanej z wysokiej jakości polietylenu kryje się betonowy rdzeń. Szczelnie zamknięta konstrukcja chroni go przed niekorzystnym wpływem czynników pogodowych i erozją(...) czytam dalej »


Elektryku, sprawdź, co zyskasz dołączając do Programu »

Badania kabli wysokiego napięcia - zobacz video »

Punkty same trafiają na Twoje konto, a Ty wygrywasz nagrody i uzyskujesz dostęp do wartościowych szkoleń. czytam dalej » Wiele firm zajmujących się budową linii kablowych nie posiada sprzętu do wykonania badań odbiorczych i badań po-naprawczych. Powód jest prosty...(...) czytam dalej »

Łatwo programowalne sterowniki »

Sterowniki Telematik Te urządzenia pozwolą automatyzować procesy, serwisować maszyny oraz organizować działania, które przyniosą wymierne oszczędności(...) czytam dalej »


Jak sprawdzić gdzie mogą nastąpić awarie w urządzeniach elektrycznych»

Zintegrowane usługi materiałowe dla instalatorów »

Diagnozowanie urządzeń elektrycznych Produkty dla elektryków
Wykrycie elementu przegrzanego i prawidłowa klasyfikacja zagrożenia w zależności od obciążenia prądowego i przyrostu temperatury – to typowe zadania ... czytam dalej » Usługi materiałowe dla instalatorów  - poznaj zalety tego rozwiązania, zawsze masz dostęp do najnowszych jakościowo produktów i materiałów, możesz proponować swoim klientom konkurencyjne ceny, (...) czytam dalej »

Darmowy ebook “Sterowniki PLC, enkodery, pulpity sterownicze”»
ebook Sterowniki PLC i enkodery

Każdy nowo powstały obiekt nie może istnieć bez punktów rozdzielczych, które w związku z rozwojem (...) czytam dalej »


Sondy pomiarowe - jakie wybrać?

Prąd budowlany, czyli skąd czerpać energię elektryczną na czas budowy domu»

Sondy pomiarowe Staubli Prąd budowlany - skąd czerpać?
Na jakie parametry zwrócić uwagę i jak dokonywać pomiaru... czytam dalej » W trakcie budowy domu lub innej inwestycji wiele prac nie da się wykonać bez dostępu do energii elektrycznej (...) czytam dalej »

Szynoprzewody - zalety i opłacalność ich stosowania »
Szynoprzewody zalety i wady

System prawny w prawodawstwie polskim porządkuje ważność aktów prawnych w następujący sposób: konstytucja, ratyfikowane umowy... czytam dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
6/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 6/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Zasilacze UPS w układach zasilania urządzeń elektromedycznych
  • - Oszczędność kosztów dla przedsiębiorstwa przemysłowego na podstawie analizy faktur zakupowych za media energetyczne
Zobacz szczegóły
Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Instalacja elektryczna znajduje się w każdym budynku i jest częścią układu niskiego napięcia. Powinna być wykonana z niezwykłą starannością oraz dokładnością. Co...
ELEKTROMETAL ELEKTROMETAL
PRODUKCJA - DYSTRYBUCJA - SERWIS przeciwwybuchowych i przemysłowych opraw oświetleniowych przeciwwybuchowych puszek rozgałęźnych,...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl