Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Japonia i jej zelektryfikowanie

Japonia i jej zelektryfikowanie
Japonia i jej zelektryfikowanie
Stefan Gierlotka

Japonia jest krajem usytuowanym na łańcuchu wysp zachodniego Pacyfiku o długości 3,3 tys. km. Większość powierzchni jest pokryta górami. Najwyższym szczytem jest wulkan Fudżi (3776 m n.p.m.). Położona na styku płyt tektonicznych, w obrębie „ognistego pierścienia Pacyfiku”, jest stale zagrożona trzęsieniami ziemi, wybuchami wulkanów i falami tsunami.

Na terytorium Japonii znajduje się kilkadziesiąt czynnych wulkanów. Wokół wulkanów występują gejzery i gorące źródła, co przyczyniło się do rozwoju energetyki geotermicznej. Japonia jest drugą po Stanach Zjednoczonych potęgą przemysłową świata, mimo że kraj posiada niewielkie złoża surowców mineralnych oraz skromne zasoby ropy naftowej. Potrzeby ropopochodnego paliwa są w większości importowane, a w głównych portach zlokalizowane są zakłady rafineryjne. Japonia należy do głównych producentów energii elektrycznej, a jej udział w produkcji wynosi 7,4 %, co daje trzecie miejsce na świecie. Połowa wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi z ropy naftowej. Energia wytwarzana w elektrowniach wodnych i innych źródłach odnawialnych stanowi około 10 %. Również kilkanaście procent energii elektrycznej wytwarzanej jest z energii jądrowej i stale rośnie. Pierwsza elektrownia z reaktorem typu BWR o mocy 15 MW powstała w 1963 roku.

W latach siedemdziesiątych rozpoczął się w Japonii intensywny rozwój energetyki jądrowej. Uwarunkowania geologiczne Japonii i występujące trzęsienia ziemi wymusiły budowanie elektrowni jądrowych na litej skale i zagłębianie ich poniżej poziomu ziemi. Wszystkie elektrownie jądrowe zlokalizowane zostały nad brzegiem Morza Japońskiego lub Oceanu Spokojnego. Do chłodzenia obiegu parowego używa się wody morskiej, stąd wygląd elektrowni jest bez charakterystycznych chłodni kominowych. Japonia posiada własne zakłady wzbogacania uranu oraz utylizacji odpadów poprodukcyjnych.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Energetyka japońska oparta jest głównie na liniach napowietrznych, które dominują również w miastach. Uwarunkowane jest to większą elastycznością naprężeń podczas występowania trzęsień ziemi. Miejska sieć rozdzielcza pracuje na napięciu 6600 V i prowadzona jest na słupach energetycznych budowanych w chodnikach ulic. Na słupach tych instalowane są transformatory o przekładni 6600/100 V do zasilania instalacji domowych. Urządzenia gospodarstwa domowego w Japonii są zasilane napięciem 100 V 50 Hz. Sposób napowietrzny zasilania budynków nie jest może estetyczny, ale za to praktyczny.

Japonia posiada najnowocześniejszy transport kolejowy. W żadnym innym kraju, koleją i metrem nie dojeżdża do pracy tyle osób co w Japonii. Gęstość linii kolejowych wynosi 6,21 km/100 km2. Metro tokijskie tworzy sieć trzynastu własnych linii o łącznej długości ponad 340 km i przewozi dziennie ponad 8 mln pasażerów. Budowę metra w Tokio, pierwszego w Azji, rozpoczęto w 1927 roku. Elektryfikacja metra i kolei podmiejskiej w Japonii wprowadziła standardowe zasilanie prądem stałym o napięciu 1500 V. Budowa pierwszych tras linii metra była wykonywana systemem odkrywkowym. Późniejsze wyrobiska dla metra były drążone kombajnami z tarczą urabiającą. Średnica jednotorowego tunelu rurowego wynosi 7,3 m. Kilkupoziomowe podziemne stacje metra znajdują się na głębokości od kilkunastu do 45 m pod poziomem terenu. Wagony metra są długości 19 m i posiadają siedzenia w układzie podłużnym. Wszystkie wagony są klimatyzowane. Elektryczne zespoły trakcyjne składają się, w zależności od linii, od sześciu do dziesięciu wagonów. Składy dziesięciowagonowe wymagają peronów o długości przekraczającej 200 m. W porannym szczycie na niektórych liniach metra pociągi z peronu odjeżdżają co 1,5 minuty. Oprócz metra funkcjonuje też kilka rodzajów naziemnych kolei podmiejskich. Ciekawa jest kolej Monorail zbudowana dla obsługi centrum Tokio z lotniskiem Haneda. Kolej o długości 17,8 km jest bez przystanków pośrednich, a trasa przebiega nad ulicami i kanałami przybrzeżnymi. Jako napęd stosuje się trójfazowy silnik liniowy.

Superszybki japoński elektryczny pociąg zwany „Shinkansen” porusza się z prędkością 300 km/h. Jego pierwszą linię z Tokio do Osaki uruchomiono podczas olimpiady w Tokio w 1964 roku. Sieć tej szybkiej kolei jest ciągle rozbudowywana i pozwala szybko podróżować po całym kraju. Odpowiednio stabilnie posadowione tory tej kolei prowadzone są bez krzyżowań z innymi torami. Pociągi tej kolei zasilane są napięciem zmiennym 25 kV o częstotliwości 50 Hz. Zasilanie odbywa się górnym przewodem jezdnym. Pociąg hamowany jest elektrycznie, a zestawy kołowe nie posiadają klocków hamulcowych.

Ciekawostką w Japonii są elektryczne toalety. Jest to połączenie muszli klozetowej z bidetem, posiadające elektryczne wyposażenie. Ma ona kilka dodatkowych funkcji, takich jak: podgrzewanie siedziska, mycie wodą narządów intymnych, suszenia ciepłym powietrzem, ustawienia temperatury i strumienia wody, automatyczne spłukiwanie dużą lub małą ilością wody, automatyczne podnoszenie i opuszczanie pokrywy i deski sedesowej. Funkcje te obsługiwane są za pomocą panelu sterującego, który może być przymocowany do deski sedesowej lub umiejscowiony w zasięgu ręki na ścianie. Układ sterujący współpracuje z czujnikiem nacisku w siedzeniu, który wyłącza funkcje podczas wstawania, dzięki czemu nie ma ryzyka opryskania wodą użytkownika. Niektóre toalety posiadają również odświeżacz powietrza i odtwarzają muzykę dla rozluźnienia.

Artykuł pochodzi z: miesięcznika elektro.info 6/2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


PROMOCJA na kamery termowizyjne nawet do 5000 zł taniej !! »

Tylko do 31.XII możesz skorzystać z obniżki na oscyloskopy»

Promocja kamery termowizyjne oscyloskopy niskie ceny
Zostało już tylko kilka dni promocji na kamery termowizyjne. Zobacz niższe ceny z okazji BLACK FRIDAY i CYBER WEEK (...) chcę zobaczyć ceny » Oscyloskopy cyfrowe świetnie sprawdzają się przy pomiarach w laboratoriach oraz firmowych działach rozwoju. Bywają także niezbędne podczas zadań serwisowych (...) czytam dalej »


Akumulatory do każdego typu pojazdu »

Rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce »

Akumulatory do każdego typu pojazdu Magazyny energi w polsce
Niezależnie od tego czy jeździsz samochodem osobowym, SUV-em, terenówką czy autem dostawczym, znajdziesz(...) czytam dalej » Aparatura łączeniową i sterownicza dla automatyki przemysłowej, techniki medycznej oraz automatyki budynków(...) czytam dalej »

Rejestrując swój falownik chronisz całą inwestycję?

UPS zasilacze Dawniej stosowane były falowniki tyrystorowe. Obecne w sprzedaży współczesne falowniki to złożone urządzenia sterowane zaawansowanymi procesorami sygnałowymi, kontrolujące szereg parametrów(...) czytam dalej »


Switche niezarządzalne - które wybrać?

Systemy fotowoltaiczne. Jak zwiększyć efektywność energetyczną?

Switche niezarządzalne Rola miedzi w energetyce słonecznej
Switche niezarządzalne są to urządzenia, które mają za zadanie przekazywanie danych między urządzeniami w wymagającym środowisku przemysłowym. Ich zadaniem jest zapewnienie przede wszystkim stabilnej, jak również wydajnej komunikacji.(...) czytam dalej » Sektor energii słonecznej umacnia się coraz bardziej. Według Solar Power Europe, w roku 2017 została zainstalowana globalnie większa moc energii fotowoltaicznej niż (...) czytam dalej »

Kable i przewody - pobierz bezpłatny Ebook »

Kable i przewody ebook Przedstawiamy nowy poradnik „Kable i przewody”! Znajdziecie w nim m.in. metody ochrony kabli przed pożarem, jak prowadzić i oznaczać trasy kablowe (...) czytam dalej »


Stacje ładowania elektryków przed własnym domem »

Co się stało z tymi kablami?

miejska stacja ładowania Co sie stało z kablami
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne. Jednak ich żywot jest uzależniony od stacji ładowania. Stacja ładowania to urządzenie elektryczne, które(...) czytam dalej » Wszelkie błędy popełnione na etapie projektowania, wykonawstwa i eksploatacji nawarstwiają się latami, stopniowo pro­wadząc do wydłużenia czasu poświęcanego na administrację systemu, zmniejszając pewność jego działania i tym samym (...) czytam dalej »

Zapraszamy na szkolenia z elektro.info » 
Ebooki dla elektryków i nie tylko

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ofertą szkoleń organizowanych przez lub przy udziale „elektro.info”. Naszą silną stroną jest dobrze merytorycznie przygotowany zespół, który
(...)
czytam dalej »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
11/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 11/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Eksploatacja instalacji elektrycznych tymczasowych
  • - Symulacyjne metody analizy funkcjonowania układów automatyki elektroenergetycznej
Zobacz szczegóły
EAST UPS EAST UPS
Marka EAST ® to uznany producent wysokowydajnych zasilaczy awaryjnych UPS zaprojektowanych do całodobowej ochrony urządzeń elektrycznych oraz...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl