Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Japonia i jej zelektryfikowanie

Japonia i jej zelektryfikowanie
Japonia i jej zelektryfikowanie
Stefan Gierlotka

Japonia jest krajem usytuowanym na łańcuchu wysp zachodniego Pacyfiku o długości 3,3 tys. km. Większość powierzchni jest pokryta górami. Najwyższym szczytem jest wulkan Fudżi (3776 m n.p.m.). Położona na styku płyt tektonicznych, w obrębie „ognistego pierścienia Pacyfiku”, jest stale zagrożona trzęsieniami ziemi, wybuchami wulkanów i falami tsunami.

Na terytorium Japonii znajduje się kilkadziesiąt czynnych wulkanów. Wokół wulkanów występują gejzery i gorące źródła, co przyczyniło się do rozwoju energetyki geotermicznej. Japonia jest drugą po Stanach Zjednoczonych potęgą przemysłową świata, mimo że kraj posiada niewielkie złoża surowców mineralnych oraz skromne zasoby ropy naftowej. Potrzeby ropopochodnego paliwa są w większości importowane, a w głównych portach zlokalizowane są zakłady rafineryjne. Japonia należy do głównych producentów energii elektrycznej, a jej udział w produkcji wynosi 7,4 %, co daje trzecie miejsce na świecie. Połowa wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi z ropy naftowej. Energia wytwarzana w elektrowniach wodnych i innych źródłach odnawialnych stanowi około 10 %. Również kilkanaście procent energii elektrycznej wytwarzanej jest z energii jądrowej i stale rośnie. Pierwsza elektrownia z reaktorem typu BWR o mocy 15 MW powstała w 1963 roku.

W latach siedemdziesiątych rozpoczął się w Japonii intensywny rozwój energetyki jądrowej. Uwarunkowania geologiczne Japonii i występujące trzęsienia ziemi wymusiły budowanie elektrowni jądrowych na litej skale i zagłębianie ich poniżej poziomu ziemi. Wszystkie elektrownie jądrowe zlokalizowane zostały nad brzegiem Morza Japońskiego lub Oceanu Spokojnego. Do chłodzenia obiegu parowego używa się wody morskiej, stąd wygląd elektrowni jest bez charakterystycznych chłodni kominowych. Japonia posiada własne zakłady wzbogacania uranu oraz utylizacji odpadów poprodukcyjnych.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Energetyka japońska oparta jest głównie na liniach napowietrznych, które dominują również w miastach. Uwarunkowane jest to większą elastycznością naprężeń podczas występowania trzęsień ziemi. Miejska sieć rozdzielcza pracuje na napięciu 6600 V i prowadzona jest na słupach energetycznych budowanych w chodnikach ulic. Na słupach tych instalowane są transformatory o przekładni 6600/100 V do zasilania instalacji domowych. Urządzenia gospodarstwa domowego w Japonii są zasilane napięciem 100 V 50 Hz. Sposób napowietrzny zasilania budynków nie jest może estetyczny, ale za to praktyczny.

Japonia posiada najnowocześniejszy transport kolejowy. W żadnym innym kraju, koleją i metrem nie dojeżdża do pracy tyle osób co w Japonii. Gęstość linii kolejowych wynosi 6,21 km/100 km2. Metro tokijskie tworzy sieć trzynastu własnych linii o łącznej długości ponad 340 km i przewozi dziennie ponad 8 mln pasażerów. Budowę metra w Tokio, pierwszego w Azji, rozpoczęto w 1927 roku. Elektryfikacja metra i kolei podmiejskiej w Japonii wprowadziła standardowe zasilanie prądem stałym o napięciu 1500 V. Budowa pierwszych tras linii metra była wykonywana systemem odkrywkowym. Późniejsze wyrobiska dla metra były drążone kombajnami z tarczą urabiającą. Średnica jednotorowego tunelu rurowego wynosi 7,3 m. Kilkupoziomowe podziemne stacje metra znajdują się na głębokości od kilkunastu do 45 m pod poziomem terenu. Wagony metra są długości 19 m i posiadają siedzenia w układzie podłużnym. Wszystkie wagony są klimatyzowane. Elektryczne zespoły trakcyjne składają się, w zależności od linii, od sześciu do dziesięciu wagonów. Składy dziesięciowagonowe wymagają peronów o długości przekraczającej 200 m. W porannym szczycie na niektórych liniach metra pociągi z peronu odjeżdżają co 1,5 minuty. Oprócz metra funkcjonuje też kilka rodzajów naziemnych kolei podmiejskich. Ciekawa jest kolej Monorail zbudowana dla obsługi centrum Tokio z lotniskiem Haneda. Kolej o długości 17,8 km jest bez przystanków pośrednich, a trasa przebiega nad ulicami i kanałami przybrzeżnymi. Jako napęd stosuje się trójfazowy silnik liniowy.

Superszybki japoński elektryczny pociąg zwany „Shinkansen” porusza się z prędkością 300 km/h. Jego pierwszą linię z Tokio do Osaki uruchomiono podczas olimpiady w Tokio w 1964 roku. Sieć tej szybkiej kolei jest ciągle rozbudowywana i pozwala szybko podróżować po całym kraju. Odpowiednio stabilnie posadowione tory tej kolei prowadzone są bez krzyżowań z innymi torami. Pociągi tej kolei zasilane są napięciem zmiennym 25 kV o częstotliwości 50 Hz. Zasilanie odbywa się górnym przewodem jezdnym. Pociąg hamowany jest elektrycznie, a zestawy kołowe nie posiadają klocków hamulcowych.

Ciekawostką w Japonii są elektryczne toalety. Jest to połączenie muszli klozetowej z bidetem, posiadające elektryczne wyposażenie. Ma ona kilka dodatkowych funkcji, takich jak: podgrzewanie siedziska, mycie wodą narządów intymnych, suszenia ciepłym powietrzem, ustawienia temperatury i strumienia wody, automatyczne spłukiwanie dużą lub małą ilością wody, automatyczne podnoszenie i opuszczanie pokrywy i deski sedesowej. Funkcje te obsługiwane są za pomocą panelu sterującego, który może być przymocowany do deski sedesowej lub umiejscowiony w zasięgu ręki na ścianie. Układ sterujący współpracuje z czujnikiem nacisku w siedzeniu, który wyłącza funkcje podczas wstawania, dzięki czemu nie ma ryzyka opryskania wodą użytkownika. Niektóre toalety posiadają również odświeżacz powietrza i odtwarzają muzykę dla rozluźnienia.

Artykuł pochodzi z: miesięcznika elektro.info 6/2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Kursy SEP - zobacz terminarz szkoleń »

kurs sep Stowarzyszenie Elektroenergetyków Polskich oferuje szeroki wybór szkoleń, które pozwalają zdobyć między innymi uprawnienia g1. Organizujemy specjalistyczne kursy dla osób, które w dniu przystąpienia do szkolenia ukończyły 18 lat i posiadają minimum podstawowe wykształcenie. Dostępny w naszej ofercie kurs sep 1kv (...) czytam dalej »


Stacja transformatorowa na kółkach - robi wrażenie »

Rozdzielnica na kołach Jest to lekka stacja w obudowie metalowej, na podwoziu jezdnym – DMC 3,5T, z obsługą z zewnątrz, z możliwością łatwe (...) czytam dalej »


Rodzaje zasilania gwarantowanego - jakie wybrać »

zasilanie gwarantowane W zależności od rodzaju odbiorników i stopnia ich ważności dla użytkownika stosowane są różne rozwiązania samych zasilaczy UPS oraz układów UPS zasilania (...) czytam dalej »


Szynoprzewody w instalacjach elektrycznych - jakie wybrać?

Zielona energia z miedzi»

szynoprzewody jak podłączyć monitorowanie energetyczne
Przyjazne instalatorom ze względu na ich intuicyjny montaż i nieskomplikowaną budowę oraz szeroki wachlarz możliwości z zakresu wykonania różnego (...) czytam więcej » Do 2050 roku powinien zostać osiągnięty zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych – wynika z dokumentu... czytam dalej »

Jaki licznik energii elektrycznej wybrać - porównanie 2019 »

Fotowoltaika Mogą być stosowane do rozliczeń z zakładami energetycznymi, do kontroli procesów przemysłowych, do rozliczeń podnajemców oraz jako element systemów zarządzania ... czytam dalej »


Jak mocować przewody instalacji odgromowej?

Czy energii odnawialnej uda się zastąpić węgiel?

Wsporniki ochrony odgromowej energia odnawialna a węgiel
W obudowie wykonanej z wysokiej jakości polietylenu kryje się betonowy rdzeń. Szczelnie zamknięta konstrukcja chroni go przed niekorzystnym wpływem czynników pogodowych i... czytam więcej » Według ostatniego raportu brytyjskiego koncernu BP do 2040 r. odnawialne źródła energii staną się głównym źródłem energii na świecie. Czy rzeczywiście ... czytam dalej »

Sekcja: Instaluj z Legrandem dla profesjonalisty »

System zarządzania energią Jesteś Instalatorem? W tej sekcji w szybki i łatwy sposób znajdziesz niezbędne ... czytam dalej »


Może Cię to zainteresuje ▼

Jaki wybrać uniwersalny, programowalny wyświetlacz cyfrowy?

Metody ładowania samochodów elektrycznych a czas ładowania »

Sterowniki programowalne Metody ładowania pojazdów
Współpracujący z dowolnym nadajnikiem sygnału w standardzie 4-20 mA. Urządzenie nie wymaga dodatkowego zasilania. Do obszaru zastosowań urządzenia wlicza się sterowanie oraz ...  czytam więcej » Wiele krajów i miast przyjęło już zobowiązania do stopniowego wycofywania technologii silników spalinowych, a większość czołowych (...) czytam dalej »


Kable średniego i niskiego napięcia - wymagania standardów międzynarodowych»

Gdzie znajduje zastosowanie współczesna termowizja?

PRzewody i kable standardy Termowizja w elektryce
Szeroki asortyment przewodów i kabli produkowanych zgodnie z wymaganiami restrykcyjnych standardów międzynarodowych(...) czytam dalej » Zadbaj o bezpieczeństwo i uniknij awarii. Za pomocą kamery termowizyjnej możliwe jest bezdotykowe sprawdzenie instalacji elektrycznej przy pełnym obciążeniu. Dzięki temu można(...) czytam dalej »

Stacje ładowania pojazdów od Kolejowych Zakładów Łączności ?

UPS zasilacze Stacja umożliwia szybkie ładowanie prądem zmiennym o mocy do 22 kW (opcjonalnie 44 kW). Wyposażona jest w dwa gniazda osobno opomiarowane (...) czytam dalej »


Jak komunikować urządzenia w środowisku przemysłowym ??

Projektowanie skomplikowanych etykiet w terenie przy pomocy smartfona »

Switche zarządzalne Drukowanie etykiet ze smartfona
Switche niezarządzalne są to urządzenia, które mają za zadanie przekazywanie danych między urządzeniami w wymagającym środowisku przemysłowym. Ich zadaniem jest zapewnienie przede wszystkim stabilnej, jak również wydajnej komunikacji.(...) czytam dalej » Dzięki zainstalowaniu na dowolnym smartfonie naszej aplikacji Etykiety ekspresowe możesz projektować nawet najbardziej skomplikowane etykiety z kodami 1D, 2D i kodami kreskowymi czy etykiety seryjne korzystając (...) czytam dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
3/2019

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 3/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Zastosowanie algorytmów ewolucyjnych do wielokryterialnej optymalizacji rozwoju sieci dystrybucyjnej SN
  • - Uproszczony projekt automatyki SZR z wydzieloną rozdzielnicą zasilania awaryjnego
Zobacz szczegóły
Cantoni Motor S.A. Cantoni Motor S.A.
Grupa Cantoni została pionierem w produkcji silników elektrycznych już w XIX wieku i od tego czasu kontynuuje misję wdrażania...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl