Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Japonia i jej zelektryfikowanie

Japonia i jej zelektryfikowanie
Japonia i jej zelektryfikowanie
Stefan Gierlotka

Japonia jest krajem usytuowanym na łańcuchu wysp zachodniego Pacyfiku o długości 3,3 tys. km. Większość powierzchni jest pokryta górami. Najwyższym szczytem jest wulkan Fudżi (3776 m n.p.m.). Położona na styku płyt tektonicznych, w obrębie „ognistego pierścienia Pacyfiku”, jest stale zagrożona trzęsieniami ziemi, wybuchami wulkanów i falami tsunami.

Na terytorium Japonii znajduje się kilkadziesiąt czynnych wulkanów. Wokół wulkanów występują gejzery i gorące źródła, co przyczyniło się do rozwoju energetyki geotermicznej. Japonia jest drugą po Stanach Zjednoczonych potęgą przemysłową świata, mimo że kraj posiada niewielkie złoża surowców mineralnych oraz skromne zasoby ropy naftowej. Potrzeby ropopochodnego paliwa są w większości importowane, a w głównych portach zlokalizowane są zakłady rafineryjne. Japonia należy do głównych producentów energii elektrycznej, a jej udział w produkcji wynosi 7,4 %, co daje trzecie miejsce na świecie. Połowa wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi z ropy naftowej. Energia wytwarzana w elektrowniach wodnych i innych źródłach odnawialnych stanowi około 10 %. Również kilkanaście procent energii elektrycznej wytwarzanej jest z energii jądrowej i stale rośnie. Pierwsza elektrownia z reaktorem typu BWR o mocy 15 MW powstała w 1963 roku.

W latach siedemdziesiątych rozpoczął się w Japonii intensywny rozwój energetyki jądrowej. Uwarunkowania geologiczne Japonii i występujące trzęsienia ziemi wymusiły budowanie elektrowni jądrowych na litej skale i zagłębianie ich poniżej poziomu ziemi. Wszystkie elektrownie jądrowe zlokalizowane zostały nad brzegiem Morza Japońskiego lub Oceanu Spokojnego. Do chłodzenia obiegu parowego używa się wody morskiej, stąd wygląd elektrowni jest bez charakterystycznych chłodni kominowych. Japonia posiada własne zakłady wzbogacania uranu oraz utylizacji odpadów poprodukcyjnych.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!

Energetyka japońska oparta jest głównie na liniach napowietrznych, które dominują również w miastach. Uwarunkowane jest to większą elastycznością naprężeń podczas występowania trzęsień ziemi. Miejska sieć rozdzielcza pracuje na napięciu 6600 V i prowadzona jest na słupach energetycznych budowanych w chodnikach ulic. Na słupach tych instalowane są transformatory o przekładni 6600/100 V do zasilania instalacji domowych. Urządzenia gospodarstwa domowego w Japonii są zasilane napięciem 100 V 50 Hz. Sposób napowietrzny zasilania budynków nie jest może estetyczny, ale za to praktyczny.

Japonia posiada najnowocześniejszy transport kolejowy. W żadnym innym kraju, koleją i metrem nie dojeżdża do pracy tyle osób co w Japonii. Gęstość linii kolejowych wynosi 6,21 km/100 km2. Metro tokijskie tworzy sieć trzynastu własnych linii o łącznej długości ponad 340 km i przewozi dziennie ponad 8 mln pasażerów. Budowę metra w Tokio, pierwszego w Azji, rozpoczęto w 1927 roku. Elektryfikacja metra i kolei podmiejskiej w Japonii wprowadziła standardowe zasilanie prądem stałym o napięciu 1500 V. Budowa pierwszych tras linii metra była wykonywana systemem odkrywkowym. Późniejsze wyrobiska dla metra były drążone kombajnami z tarczą urabiającą. Średnica jednotorowego tunelu rurowego wynosi 7,3 m. Kilkupoziomowe podziemne stacje metra znajdują się na głębokości od kilkunastu do 45 m pod poziomem terenu. Wagony metra są długości 19 m i posiadają siedzenia w układzie podłużnym. Wszystkie wagony są klimatyzowane. Elektryczne zespoły trakcyjne składają się, w zależności od linii, od sześciu do dziesięciu wagonów. Składy dziesięciowagonowe wymagają peronów o długości przekraczającej 200 m. W porannym szczycie na niektórych liniach metra pociągi z peronu odjeżdżają co 1,5 minuty. Oprócz metra funkcjonuje też kilka rodzajów naziemnych kolei podmiejskich. Ciekawa jest kolej Monorail zbudowana dla obsługi centrum Tokio z lotniskiem Haneda. Kolej o długości 17,8 km jest bez przystanków pośrednich, a trasa przebiega nad ulicami i kanałami przybrzeżnymi. Jako napęd stosuje się trójfazowy silnik liniowy.

Superszybki japoński elektryczny pociąg zwany „Shinkansen” porusza się z prędkością 300 km/h. Jego pierwszą linię z Tokio do Osaki uruchomiono podczas olimpiady w Tokio w 1964 roku. Sieć tej szybkiej kolei jest ciągle rozbudowywana i pozwala szybko podróżować po całym kraju. Odpowiednio stabilnie posadowione tory tej kolei prowadzone są bez krzyżowań z innymi torami. Pociągi tej kolei zasilane są napięciem zmiennym 25 kV o częstotliwości 50 Hz. Zasilanie odbywa się górnym przewodem jezdnym. Pociąg hamowany jest elektrycznie, a zestawy kołowe nie posiadają klocków hamulcowych.

Ciekawostką w Japonii są elektryczne toalety. Jest to połączenie muszli klozetowej z bidetem, posiadające elektryczne wyposażenie. Ma ona kilka dodatkowych funkcji, takich jak: podgrzewanie siedziska, mycie wodą narządów intymnych, suszenia ciepłym powietrzem, ustawienia temperatury i strumienia wody, automatyczne spłukiwanie dużą lub małą ilością wody, automatyczne podnoszenie i opuszczanie pokrywy i deski sedesowej. Funkcje te obsługiwane są za pomocą panelu sterującego, który może być przymocowany do deski sedesowej lub umiejscowiony w zasięgu ręki na ścianie. Układ sterujący współpracuje z czujnikiem nacisku w siedzeniu, który wyłącza funkcje podczas wstawania, dzięki czemu nie ma ryzyka opryskania wodą użytkownika. Niektóre toalety posiadają również odświeżacz powietrza i odtwarzają muzykę dla rozluźnienia.

Artykuł pochodzi z: miesięcznika elektro.info 6/2010

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Zdobądź certyfikat i uprawnienia - Opomiarowanie i dozór elektryczny

Kurs kwalifikacyjny Grupa 1 elektroenergetyczna Po zakończeniu szkolenia odbędzie się praktyczny test egzaminacyjny. Uczestnik, który pozytywnie zaliczy test oraz zda pozytywnie egzamin kwalifikacyjny przed Państwową Komisją Kwalifikacyjną, otrzymuje imienne świadectwo upoważniające go do samodzielnego wykonywania pomiarów elektrycznych(...) czytam dalej »


Normy na urządzenia zasilające a ups-y kompensacyjne »
Upsy kompensacyjne

Wymagania dotyczące jakości dostarczanej energii poza zakresem zmian napięcia i częstotliwości sprowadzają (...) czytam dalej »


Detektor zwarć łukowych - maksymalizacja bezpieczeństwa »

Zalety i funkcje ładowarek podtynkowych »

Zwarcia łukowe ładowarki podtynkowe
Co roku w całej Europie wybuchają tysiące pożarów wywołanych awarią w instalacji elektrycznej, których przyczyną są niebezpieczne zwarcia łukowe. Sprawdź.... czytam dalej » Już nie musisz szukać wolnego przewodu, ponieważ punkt ładowania znajduje się zawsze w tym samym miejscu i jest gotowy do naładowania Twojego (...) czytam dalej »

Zalety modułowych rozdzielnic nn »
rozdzielnice modułowe

Rozdzielnice niskonapięciowe (rozdzielnice nn) są elementami złożonymi z jednego lub kilku aparatów niskiego napięcia, które współpracują z urządzeniami sterowniczymi, sygnalizacyjnymi oraz pomiarowymi. Dodatkowo służą do łączenia... czytaj dalej »


Czy naprawdę warto? - Nowa seria ograniczników przepięć » Jak diagnozować urządzenia elektryczne za pomocą termowizji »
Ograniczniki przepięć Pomiar za pomocą termowizji
Szeregowe połączenie iskierników w stosunku do warystora powoduje, że ograniczniki typu 1, 2 w czasie normalnej pracy (…) czytaj dalej »
Kamera termowizyjna jest urządzeniem służącym do bezkontaktowego zobrazowania rozkładu temperatury na obserwowanej powierzchni na podstawie pomiaru (...) czytam dalej»

Jakie wybrać agregaty prądotwórcze »
Agregaty prądotwórcze - jakie wybrać

Niezawodne zasilanie i rozdział energii elektrycznej, doświadczona obsługa techniczna to... czytam dalej »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
4/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 4/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Zasady i kryteria doboru wyłączników różnicowoprądowych do selektywnej współpracy
  • - Projekt instalacji piorunochronnej budynku hali produkcyjnej
Zobacz szczegóły
Transformatory PSS N

Transformatory PSS N

Wyraziste kolory, łatwość montażu, zgodność wymiarów z aparaturą modułową oraz znakomite przystosowanie do szyny TH-35. Takie właśnie są nowe transformatory serii...
MICROS sp.j. W. Kędra i J. Lic MICROS sp.j. W. Kędra i J. Lic
Firma Micros istnieje na polskim rynku elektronicznym nieprzerwanie od 1988 roku. Jej początki to mały sklep z asortymentem elektronicznym,...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl