Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Elektryczne silniki liniowe

Właściwości i zastosowanie
Szanghaj – kolej Transrapid z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej
Szanghaj – kolej Transrapid z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej
Ciąg dalszy artykułu...

silnik jednoinduktorowy i dwuinduktorowy

Silnik składający się z jednego induktora i bieżnika jest silnikiem liniowym jednoinduktorowym. Dodając drugi induktor z drugiej strony bieżnika otrzymuje się silnik liniowy dwuinduktorowy

W silniku jednoinduktorowym bieżnik wykonuje się z blachy stalowej przewodzącej strumień magnetyczny, na którą nakłada się warstwę blachy aluminiowej przewodzącą prąd elektryczny. Blacha stalowa zmniejsza reluktancję obwodu magnetycznego i wzmacnia mechanicznie bieżnik, wprowadza jednak działanie sił przyciągania między induktorem a bieżnikiem.

W silniku liniowym dwuinduktorowym bieżnikiem jest wydłużona płyta z materiału elektrycznie przewodzącego, najczęściej aluminium. Bieguny induktorów są ustawione tak, że biegun N jednego induktora jest na wprost bieguna S drugiego induktora. Strumień magnetyczny obu induktorów ma jednakowy kierunek, a przecinając prostopadle bieżnik indukuje w nim prąd. Prąd bieżnika oddziałuje na pole magnetyczne wytworzone przez induktory i powoduje ich ruch wzdłuż nieruchomego bieżnika. W przypadku nieruchomych induktorów przemieszcza się bieżnik.

Zaletą silników dwuinduktorowych, w porównaniu z silnikami jednoinduktorowymi, jest wyeliminowanie siły przyciągania magnetycznego. Silnik dwuinduktorowy ma dwukrotnie większą wartość indukcji magnetycznej niż silnik jednoinuktorowy, przy tym samym przepływie wzbudzającym. Ponieważ siła pociągowa rośnie do drugiej potęgi przy liniowym wzroście indukcji, więc przy tych samych parametrach konstrukcyjnych i jednakowej szczelinie siła pociągowa silnika dwuinduktorowego jest czterokrotnie większa od siły pociągowej silnika jednoinduktorowego. Maksymalna siła pociągowa przypada na zakres poślizgu od s=(1÷0,8). Dla każdej konstrukcji silnika liniowego istnieje optymalna grubość nakładki przewodzącej, dla której zwiększenie lub zmniejszenie grubości powoduje malenie siły pociągowej.

Prąd pobierany z sieci przez induktory silnika liniowego dwuinduktorowego jest o 1,8 - 2,1 większy od prądu pobieranego przez induktor silnika jednoinduktorowego. Współczynnik mocy jest jednakowy w silnikach jedno- i dwuinduktorowych. Moc pobierana z sieci przez silnik dwuinduktorowy jest od 1,7 do 2,1 razy większa od mocy pobieranej przez silnik jednoinduktorowy. Mnożnik 1,7 dotyczy silników pracujących przy cienkich nakładkach aluminiowych, zaś 2,1 – silników o grubych nakładkach aluminiowych. Moc oddawana przez silnik dwuinduktorowy jest zależna od poślizgu i większa o 2,5 do 4 razy od mocy oddawanej z silnika jednoinduktorowego. Czterokrotną wartość mocy silnika jednoinduktorowego otrzymuje się przy poślizgu od 0,8 do 0,6.

Sprawność silnika liniowego dwuinduktorowego jest większa od sprawności silnika jednoinduktorowego o około 45 % i wynosi μ=0,72. Nadmierna grubość nakładki aluminiowej powoduje malenie sprawności silnika.

silniki liniowe w napędach trakcyjnych

W latach siedemdziesiątych intensywnie rozwijano zastosowanie silników liniowych w napędach trakcyjnych. Projektowano pojazdy o prędkości docelowej 500 km/h z zastosowaniem lewitacji magnetycznej. Siła pociągowa silnika liniowego wykorzystanego do celów trakcyjnych jest niezależna od adhezji, czyli tarcia statycznego. W Japonii na początku lat siedemdziesiątych wykonano kilka doświadczalnych odcinków kolejowych na silniach liniowych z lewitacją magnetyczną dla projektowanego połączenia miast Tokio z Osaką. Na badanym 18-kilometrowym odcinku osiągnięto wówczas rekord prędkości kolei wynoszący 580 km/godz. W tym samym czasie francuska firma Merlin et Gerin opracowała silniki liniowe do napędu pociągu o nazwie „Aerotrain”. Tor pociągu miał kształt odwróconej litery T. Pozioma część szyny służyła do wytwarzania poduszki unoszącej, a część pionowa do prowadzenia pociągu. Bieżnikiem była część pionowa toru, a po jej obu stronach zostały umieszczone induktory. Przy mocy silnika 350 kW pojazd osiągał prędkość 200 km/h.

W kolejnych latach brytyjska firma Linears Motors LTD opracowała system transportu pasażerów w USA na lotnisku w Dallas. Na lotnisku w Birmingham w Wielkiej Brytanii od 1984 roku pasażerów przewozi kolej napędzana silnikami liniowymi i unoszona lewitacją elektromagnetyczną. Wahadłowy ruch kolei odbywa się od stacji kolejowej National Exhibition Centre do hali dworca lotniczego oddalonego o 610 m. Odcinek kolei magnetycznej został zlikwidowany w 1996 roku po 11 latach pracy ze względu na wzrastającą awaryjność. W Berlinie uruchomiono w 1984 roku kolej M-Bahn (maglev) napędzaną silnikami liniowymi, która pracowała do 1991 roku. W Toronto uruchomiono w 1985 roku kolej miejską ICTS o długości 7 km – trasa Kennedy – Scarborough – McCowan, napędzaną silnikami liniowymi. Od 1986 roku w Vancouver (Kanada) transport pasażerów w odcinku Waterfront Stadion – New Westminste, długości 22 km, odbywa się koleją podmiejską BC Transit napędzaną silnikami liniowymi. W Detroit uruchomiono w 1987 roku kolej miejską DCAT o długości 5,2 km napędzaną silnikami liniowymi. Od 2003 roku w Nowym Jorku do przewozu osób wykorzystywana jest kolej Air Train JFK napędzana silnikami liniowymi.

W Chinach w 2004 roku niemieckie konsorcjum Transrapid uruchomiło w Szanghaju komercyjną linię superszybkiej kolei unoszonej na poduszce magnetycznej, łączącą centrum miasta z portem lotniczym Pudong. Szanghajski maglev rozpędza się do 430 km/godz. i pokonuje trasę 30 km w ciągu 7 min. W przyszłości Chiny zamierzają wydłużyć linię kolei do oddalonego o 200 km Hagzhou. Pojazd porusza się i unosi nad torem siłą elektromagnetyczną indukowaną przez układ elektryczny zabudowany w międzytorzu i u spodu pociągu. Szanghajski pociąg rozpędza się do 300 km/h w dwie minuty na odcinku 5 km. W kwietniu 2007 roku szybka kolej francuska TGV – Train á Grande Vitesse – ustanowiła rekord prędkości 574,8 km/godz. Mimo tak wielkich prędkości, ryzyko wykolejenia jest w praktyce bliskie zeru, ponieważ pociąg zabezpiecza specjalny układ konstrukcyjny torowiska, a w przypadku zaniku prądu z podwozia pociągu wysuną się koła, które bezpiecznie wyhamują skład.

 

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Gdzie szukać pomocy przy doborze właściwego źródła zasilania »

Dobór źródła zasilania

Optymalne rozwiązania na każdym etapie, zarówno dystrybucji, jak i tworzenia dedykowanych pakietów zasilania. Wszystko po to, aby zapewnić jak najwyższą jakość ... czytam dalej »

 


Jak zmniejszyć swój rachunek za prąd »

koszt prądu

Oszczędzanie na rachunkach za prąd w domu lub firmie jest możliwe. Wystarczy dokładnie sprawdzić (...) zobacz ile możesz oszczędzić »

 


Jednoobwodowy licznik energii - jaki wybrać?»

Zobacz co nowego poznamy na targach Energetab 2019 »

Licznik energii jaki wybrać Energetab 2019 logo
Zasilacze awaryjne trzeciej generacji z bardzo wysoką sprawnością 96% w trybie On-Line oraz ze znakomitym współczynnikiem mocy 1(...) czytam więcej » ENERGETAB – największe w Polsce targi nowoczesnych urządzeń, aparatury i technologii dla przemysłu energetycznego, to miejsce jednych z najważniejszych spotkań czołowych przedstawicieli branży elektrotechnicznej w Polsce.(...) czytam dalej »

 


Łączniki i gniazda instalacyjne - jakie wybrać?

Kamery termowizyjne Perfekcyjne dopełnienie nowoczesnego wnętrza.
Prosta, ponadczasowa forma, jakość wykonania, niezawodny system, to tylko niektóre (...)
czytam dalej »


Automatyka przemysłowa i sterowanie - na jakie produkty zwrócić uwagę »

Przewodnik po złączach - znajdż idealne rozwiązanie dla siebie »

automatyka przemysłowa Przewodnik po złączach
Jak sztuczna inteligencja wspomoże pracę elektrowni i fabryk? Aż 63 proc. respondentów twierdzi, że sztuczna inteligencja pomoże zwalczyć (...) czytam więcej » Poznaj pierwszy w branży przewodnik elektroniczny po złączach. Internetowe narzędzie referencyjne ułatwiające dobór złączy. (...) chcę zobaczyć »

 


Oznaczniki mobilne na przewody i osprzęt - które wybrać »

Kamery termowizyjne Technika laminowania taśm, zapewnia trwałe nadruki poprzez całkowitą ochronę tekstu przed czynnikami niszczącymi, takimi jak: zdrapywanie, ścieranie, zmywanie, promieniowanie UV a nawet substancj (...) czytam dalej »

 


Dobór ograniczników przepięć typu 1 »

Bezpanelowe pozyskiwanie energii słonecznej - jak to zrobić?

ograniczniki bezpanelowa energia słoneczna
Kombinowane ograniczniki przepięć jako urządzenia do ograniczania przepięć mają za zadanie zmniejszenie do bezpiecznych poziomów napięcia w instalacji elektrycznej oraz na wejściu zasilanych urządzeń: podczas operacji łączeniowych ń (...) czytam więcej » Innowacje i technologia przeszły długą drogę. Rzeczywiście wkroczyliśmy w nową generację nowoczesnych udogodnień, które nie tylko sprawiają, że nasz styl życia jest bardziej luksusowy i komfortowy, ale... czytam dalej »

Szybki i łatwy sposób na budowę Twojego indywidualnego systemu wizyjnego»

zasilanie gwarantowane Badania przeprowadzone przez Computer Business Review wykazały, że od 2013 roku mamy do czynienia z dynamicznym wzrostem przenoszenia przez przedsiębiorców zasobów danych do tzw. chmury obliczeniowej (cloud computing). W związku z tym stale wzrastają wydatki przeznaczan ... czytam dalej »


Bramka IoT chmury do integracji nowych i istniejących systemów bez konieczności programowania.»

Zobacz jak robot testuje bankomaty?

bramka iot Robot testuje bankomaty
Dzięki prostemu połączeniu z procesem za pomocą protokołów, np. Modbus/TCP, dane czujników i dane procesowe są zbierane, przetwarzane i monitorowane ... czytam więcej » Około 30 sekund zajmuje średnio wypłacenie pieniędzy z wielofunkcyjnego bankomatu ATM. Urządzenia, które są dostępne „za rogiem” w większości miast, zmieniły nasze podejście ... czytam dalej »

Jaką zastosować ochronę urządzeń elektrycznych i elektronicznych przed przepięciami »

ochrona przed przepięciami Każdy ogranicznik przepięć ma pewną określoną zdolność do przenoszenia przez siebie pewnej energii udaru. Jeśli po zadziałaniu ... czytam dalej »


Złącza silnoprądowe - czy silikon sobie poradzi?

Złącza silnopradowe Czy możemy zastosować elastyczne przewody silikonowe i czy są one odporne na uszkodzenie i wysokie temperatury? Przykładowo dla przekroju kabla 240 mm2 ... chcę obejrzeć »


Może Cię to zainteresuje ▼

Wyświetlacz cyfrowy - jaki wybrać?

Przewdonik "Eliminuj błędy
i usprawnij instalacje przewodów" »

wyświetlacze cyfrowe kable i przewody - przewodnik
Współpracujący z dowolnym nadajnikiem sygnału w standardzie 4-20 mA. Urządzenia nie wymagające dodatkowego zasilania. Do obszaru zastosowań ... czytam więcej » Poznaj najskuteczniejsze sposoby oznaczania kabli i komponentów wykorzystywanych w branżach elektrycznych i telekomunikacyjnych... czytam dalej »


Transformatory oraz dławiki dostosowane do indywidualnych wymagań »

transformatory ei Mają zastosowanie w sieciach przesyłowych i rozdzielczych. Stosowane są do zasilania układów trakcyjnych w pojazdach szynowych, w instalacjach wykorzystujących napędy (...) czytam dalej »


1-fazowe liczniki energii elektrycznej - widziałeś to?!

Switch zarządzalny – czy warto? Jaki wybrać?

Liczniki energii jakie wybrać Switche niezarządzalne
Wymagania stawiane licznikom energii elektrycznej zawarte są w normach oraz przepisach (...) czytam dalej » Switch zarządzalny daje możliwość nie tylko stworzenia siecilokalnej, ale daje wiele innicf możliwości. Między innymi pozwala także dostosować porty, a więc i parametry sieci do... czytam dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
9/2019

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 9/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Metody badania funkcji zabezpieczeń nadprądowych przekaźników elektroenergetycznych
  • - Fotowoltaika szansą rozwoju dla komunikacji miejskiej
Zobacz szczegóły

SEP świętuje 100 lat!

Jak co roku targom ENERGETAB towarzyszą konferencje organizowane przez izby i stowarzyszenia patronujące. Z okazji obchodzonego w tym roku 100-lecia Stowarzyszenia Elektryków Polskich...

Przekaźnik instalacyjny o wysokiej odporności na prąd udarowy

RPI-1ZI-U24A firmy Relpol, to nowy przekaźnik instalacyjny, który wytrzymuje prąd załączania 120 A w czasie 20 ms. Przekaźnik ten przeznaczony jest do załączania obwodów o wysokim...
.steute Polska .steute Polska
steute jest międzynarodowym przedsiębiorstwem specjalizującym się w projektowaniu oraz produkcji bezpiecznej, niezawodnej aparatury...

Ciekawe strony

Elektryk na Fixly.pl

EPS System - agregaty prądotwórcze

Producent oświetlenia

Ciekawa Architektura

Instalacje

Literatura fachowa

Rekuperacja

Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl