Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Elektryczne silniki liniowe

Właściwości i zastosowanie
Szanghaj – kolej Transrapid z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej
Szanghaj – kolej Transrapid z wykorzystaniem lewitacji magnetycznej
Ciąg dalszy artykułu...

silnik jednoinduktorowy i dwuinduktorowy

Silnik składający się z jednego induktora i bieżnika jest silnikiem liniowym jednoinduktorowym. Dodając drugi induktor z drugiej strony bieżnika otrzymuje się silnik liniowy dwuinduktorowy

W silniku jednoinduktorowym bieżnik wykonuje się z blachy stalowej przewodzącej strumień magnetyczny, na którą nakłada się warstwę blachy aluminiowej przewodzącą prąd elektryczny. Blacha stalowa zmniejsza reluktancję obwodu magnetycznego i wzmacnia mechanicznie bieżnik, wprowadza jednak działanie sił przyciągania między induktorem a bieżnikiem.

W silniku liniowym dwuinduktorowym bieżnikiem jest wydłużona płyta z materiału elektrycznie przewodzącego, najczęściej aluminium. Bieguny induktorów są ustawione tak, że biegun N jednego induktora jest na wprost bieguna S drugiego induktora. Strumień magnetyczny obu induktorów ma jednakowy kierunek, a przecinając prostopadle bieżnik indukuje w nim prąd. Prąd bieżnika oddziałuje na pole magnetyczne wytworzone przez induktory i powoduje ich ruch wzdłuż nieruchomego bieżnika. W przypadku nieruchomych induktorów przemieszcza się bieżnik.

Zaletą silników dwuinduktorowych, w porównaniu z silnikami jednoinduktorowymi, jest wyeliminowanie siły przyciągania magnetycznego. Silnik dwuinduktorowy ma dwukrotnie większą wartość indukcji magnetycznej niż silnik jednoinuktorowy, przy tym samym przepływie wzbudzającym. Ponieważ siła pociągowa rośnie do drugiej potęgi przy liniowym wzroście indukcji, więc przy tych samych parametrach konstrukcyjnych i jednakowej szczelinie siła pociągowa silnika dwuinduktorowego jest czterokrotnie większa od siły pociągowej silnika jednoinduktorowego. Maksymalna siła pociągowa przypada na zakres poślizgu od s=(1÷0,8). Dla każdej konstrukcji silnika liniowego istnieje optymalna grubość nakładki przewodzącej, dla której zwiększenie lub zmniejszenie grubości powoduje malenie siły pociągowej.

Prąd pobierany z sieci przez induktory silnika liniowego dwuinduktorowego jest o 1,8 - 2,1 większy od prądu pobieranego przez induktor silnika jednoinduktorowego. Współczynnik mocy jest jednakowy w silnikach jedno- i dwuinduktorowych. Moc pobierana z sieci przez silnik dwuinduktorowy jest od 1,7 do 2,1 razy większa od mocy pobieranej przez silnik jednoinduktorowy. Mnożnik 1,7 dotyczy silników pracujących przy cienkich nakładkach aluminiowych, zaś 2,1 – silników o grubych nakładkach aluminiowych. Moc oddawana przez silnik dwuinduktorowy jest zależna od poślizgu i większa o 2,5 do 4 razy od mocy oddawanej z silnika jednoinduktorowego. Czterokrotną wartość mocy silnika jednoinduktorowego otrzymuje się przy poślizgu od 0,8 do 0,6.

Sprawność silnika liniowego dwuinduktorowego jest większa od sprawności silnika jednoinduktorowego o około 45 % i wynosi μ=0,72. Nadmierna grubość nakładki aluminiowej powoduje malenie sprawności silnika.

silniki liniowe w napędach trakcyjnych

W latach siedemdziesiątych intensywnie rozwijano zastosowanie silników liniowych w napędach trakcyjnych. Projektowano pojazdy o prędkości docelowej 500 km/h z zastosowaniem lewitacji magnetycznej. Siła pociągowa silnika liniowego wykorzystanego do celów trakcyjnych jest niezależna od adhezji, czyli tarcia statycznego. W Japonii na początku lat siedemdziesiątych wykonano kilka doświadczalnych odcinków kolejowych na silniach liniowych z lewitacją magnetyczną dla projektowanego połączenia miast Tokio z Osaką. Na badanym 18-kilometrowym odcinku osiągnięto wówczas rekord prędkości kolei wynoszący 580 km/godz. W tym samym czasie francuska firma Merlin et Gerin opracowała silniki liniowe do napędu pociągu o nazwie „Aerotrain”. Tor pociągu miał kształt odwróconej litery T. Pozioma część szyny służyła do wytwarzania poduszki unoszącej, a część pionowa do prowadzenia pociągu. Bieżnikiem była część pionowa toru, a po jej obu stronach zostały umieszczone induktory. Przy mocy silnika 350 kW pojazd osiągał prędkość 200 km/h.

W kolejnych latach brytyjska firma Linears Motors LTD opracowała system transportu pasażerów w USA na lotnisku w Dallas. Na lotnisku w Birmingham w Wielkiej Brytanii od 1984 roku pasażerów przewozi kolej napędzana silnikami liniowymi i unoszona lewitacją elektromagnetyczną. Wahadłowy ruch kolei odbywa się od stacji kolejowej National Exhibition Centre do hali dworca lotniczego oddalonego o 610 m. Odcinek kolei magnetycznej został zlikwidowany w 1996 roku po 11 latach pracy ze względu na wzrastającą awaryjność. W Berlinie uruchomiono w 1984 roku kolej M-Bahn (maglev) napędzaną silnikami liniowymi, która pracowała do 1991 roku. W Toronto uruchomiono w 1985 roku kolej miejską ICTS o długości 7 km – trasa Kennedy – Scarborough – McCowan, napędzaną silnikami liniowymi. Od 1986 roku w Vancouver (Kanada) transport pasażerów w odcinku Waterfront Stadion – New Westminste, długości 22 km, odbywa się koleją podmiejską BC Transit napędzaną silnikami liniowymi. W Detroit uruchomiono w 1987 roku kolej miejską DCAT o długości 5,2 km napędzaną silnikami liniowymi. Od 2003 roku w Nowym Jorku do przewozu osób wykorzystywana jest kolej Air Train JFK napędzana silnikami liniowymi.

W Chinach w 2004 roku niemieckie konsorcjum Transrapid uruchomiło w Szanghaju komercyjną linię superszybkiej kolei unoszonej na poduszce magnetycznej, łączącą centrum miasta z portem lotniczym Pudong. Szanghajski maglev rozpędza się do 430 km/godz. i pokonuje trasę 30 km w ciągu 7 min. W przyszłości Chiny zamierzają wydłużyć linię kolei do oddalonego o 200 km Hagzhou. Pojazd porusza się i unosi nad torem siłą elektromagnetyczną indukowaną przez układ elektryczny zabudowany w międzytorzu i u spodu pociągu. Szanghajski pociąg rozpędza się do 300 km/h w dwie minuty na odcinku 5 km. W kwietniu 2007 roku szybka kolej francuska TGV – Train á Grande Vitesse – ustanowiła rekord prędkości 574,8 km/godz. Mimo tak wielkich prędkości, ryzyko wykolejenia jest w praktyce bliskie zeru, ponieważ pociąg zabezpiecza specjalny układ konstrukcyjny torowiska, a w przypadku zaniku prądu z podwozia pociągu wysuną się koła, które bezpiecznie wyhamują skład.

 

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Zapisz się do Ligi Specjalistów i zdobywaj nagrody!

Liga Specjalistów 2.0

Jesteś profesjonalistą z branży elektrycznej lub teletechnicznej?
Jesteś uczniem lub studentem kierunku technicznego?
czytam dalej »

 


Kompleksowe inspekcje termowizyjne - gdzie szukać pomocy? »

Termowizja inspekcja

Przez ostatnie stulecie zbudowano wiele urządzeń pomiarowych w zakresie podczerwieni, ale największe możliwości i popularność zyskały rozwiązania... czytam dalej »

 


Jaki silnik elektryczny wybrać? »

silnik elektryczny

W działaniu wielu maszyn i urządzeń technicznych wymagany jest ruch postępowy lub postępowo-zwrotny. Zazwyczaj ruch ten wytwarzają (...) czytam więcej »

 


Łączniki elektroinstalacyjne - rodzaje i sposób działania?

Oświetlenie zewnętrzne LED - dobór i zastosowanie»

Ranki łączniki gniazdka oswietlenie zewnętrzen LED
W każdej standardowej instalacji elektrycznej w budynku występują gniazda wtyczkowe oraz łączniki. Ich budowa oraz sposób zamocowania zależą od miejsca zainstalowania oraz metody wykonania (...) czytam więcej » Wymiana opraw oświetlenia zewnętrznego ze źródłami LED przynosi przede wszystkim poprawę efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego. Oświetlenie LED posiada również (...) czytam dalej »

 


Przyrządy kontrolne i pomiarowe - zobacz niezawodne rozwiązania»

narzedzia pomiarowe dla elektryka Miernik napięcia, ciągłości i kolejności faz są zaprojekotwane do testowania napięcia, fazy, polaryzacji, kolejności faz i półprzewodników. Cyfrowy multimetr oraz cyfrowy miernik cęgowy oferują idealne rozwiązania dla wszystkich wymagań i możliwych zastosowań. Mierniki wykorzystują standardowe (...) czytam dalej »


Zobacz jakie oprawy zaprezentowano na Energetab 2019  »

Wiele nowych produktów od najlepszych w branży marek »

Samochody elektryczne i  mobilne stacje elektronika
Oświetlenie awaryjne ma zapewnić bezpieczne opuszczenie zajmowanych przestrzeni podczas awarii zasilania opraw oświetlenia podstawowego. Niejednokrotnie zanik oświetlenia podstawowego nie jest spowodowany zwykłą awarią zasilania czy wyłączeniem(...) czytam więcej » Poznaj pierwszy w branży przewodnik elektroniczny po złączach. Internetowe narzędzie referencyjne ułatwiające dobór złączy. (...) chcę zobaczyć »

 


Odpowiednie oświetlenie - prawidłowy dobór oświetlenia w projekcie »

projekt oświetlenia Są takie miejsca w domu, o których nie myśli się w pierwszej kolejności. Zostawia się je na później, dopiero wtedy, gdy zadba się o ważniejsze pomieszczenia. Tak jest często (...) czytam dalej »

 


Jak zapewnić bezprzerwowe zasilanie gwarantowane? »

Kolektor słoneczny – urządzenie do konwersji energii promieniowania słonecznego na ciepło »

zasilanie gwarantowane panele słoneczne
Co rusz znaczenie tego problemu uświadamiają nam przechodzące nad naszym krajem orkany i wichury oraz widmo blackoutu, wynikające z pojawiającego się latem ogromnego zapotrzebowania na ... czytam więcej » Udział energii słonecznej w Polsce jest bardzo niski i według urzędu statystycznego, pozyskanie energii z promieniowania słonecznego w porównaniu do innych źródeł odnawialnych w 2017 roku wyniósł niecałe 1%.... czytam dalej »

Szafy energetyczne, sterowniczne, rozdzielcze - dlaczego nie wiesz co wybrać? »

szafy rozdzielcze i sterownicze Zgrupowanie urządzeń elektroenergetycznych wraz z szynami zbiorczymi, połączeniami elektrycznymi, elementami izolacyjnymi i osłonami, służący do rozdziału energii elektrycznej i łączenia oraz ... czytam dalej »


Bezprzewodowa automatyka domowa - i możesz sterować wszystkim w domu »

Intuicyjne oprogramowanie do projektowania listew ze złączkami !

Automatyka domowa - sterowaniem ze smatfona Projektowanie listew - oprogramowanie
Nowoczesny smartdom powinien być gotów na każde życzenie. Dlatego rozwiązania bezprzewodowej automatyki domowej dają Ci zdalną kontrolę nad funkcjami Twojego domu - oświetleniem, roletami, ogrzewaniem ... czytam więcej » Intuicyjne oprogramowanie do projektowania listew ze złączkami oraz profesjonalnego opisywania oznaczników do złączek szynowych, przewodów, kabli, urządzeń i instalacji. Oprogramowanie dostępne jest bezpłatnie na stronie www ... chcę poznać »

Małe, średnie i duże systemy sterowania »

Sterowniki plc Jeszcze kilka lat temu sterowniki PLC „tylko” wspierały pracowników przy wykonywaniu monotonnych zadań i zwiększaniu szybkości produkcji. Aktualnie każda produkcja ... czytam dalej »


Złącza silnoprądowe - czy silikon sobie poradzi?

Złącza silnopradowe Czy możemy zastosować elastyczne przewody silikonowe i czy są one odporne na uszkodzenie i wysokie temperatury? Przykładowo dla przekroju kabla 240 mm2 ... chcę obejrzeć »


Może Cię to zainteresuje ▼

Wyświetlacz cyfrowy - jaki wybrać?

Technologie robotyczne zgodne z koncepcją Industry 4.0 » »

wyświetlacze cyfrowe robotyka i automatyka
Współpracujący z dowolnym nadajnikiem sygnału w standardzie 4-20 mA. Urządzenia nie wymagające dodatkowego zasilania. Do obszaru zastosowań ... czytam więcej » Nowoczesne urządzenia mechaniczne nic nie znaczyłyby bez ukrytej w nich elektroniki, dizęki której ... czytam dalej »


Odczyty cyfrowe - przyrządy przeznaczone do wyświetlania położenia »

czytniki cyfrowe Współpracują z przetwornikami przemieszczeń liniowych (liniały) i kątowych (enkodery). Wykonywane są w różnych wersjach dostosowanych do (...) czytam dalej »


1-fazowe liczniki energii elektrycznej - widziałeś to?!

Inteligentny system dystrybucji mocy »

Liczniki energii jakie wybrać moc
Wymagania stawiane licznikom energii elektrycznej zawarte są w normach oraz przepisach (...) czytam dalej » Uniwersalne zastosowanie, w pojedynczych szafach sterowniczych, jak też w kompletnych systemach... czytam dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
10/2019

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 10/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Projekt zasilania pompowni pożarowej
  • - Przekładniki niekonwencjonalne wykorzystywane w automatyce elektroenergetycznej
Zobacz szczegóły
COMEX S.A. COMEX S.A.
O firmie COMEX S.A. od początku swojej działalności, tj. od 1987 zajmuje się kompleksową obsługą klientów w zakresie zasilania...

Ciekawe strony

Elektryk na Fixly.pl

EPS System - agregaty prądotwórcze

Producent oświetlenia

Ciekawa Architektura

Instalacje

Literatura fachowa

Rekuperacja

Termomodernizacja

Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl