elektro.info

news Skuter elektryczny od Seata

Skuter elektryczny od Seata

Seat przedstawił nowy, całkowicie elektryczny skuter, który pojawi się na drogach w przyszłym roku. Model e-Scooter został zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej wpisać się w rosnący trend współdzielonej...

Seat przedstawił nowy, całkowicie elektryczny skuter, który pojawi się na drogach w przyszłym roku. Model e-Scooter został zaprojektowany w taki sposób, aby jak najlepiej wpisać się w rosnący trend współdzielonej mobilności.

Zasilanie budynków w energię elektryczną w warunkach normalnych a zasilanie w warunkach pożaru (część 2.)

Zasilanie budynków w energię elektryczną w warunkach normalnych a zasilanie w warunkach pożaru (część 2.)

W tej części artykułu prezentujemy metodykę projektowania ochrony przeciwporażeniowej oraz zagorożenia stwarzane przez gazy wydzielane przez baterie akumulatorów wraz ze sposobami ich neutralizacji.

W tej części artykułu prezentujemy metodykę projektowania ochrony przeciwporażeniowej oraz zagorożenia stwarzane przez gazy wydzielane przez baterie akumulatorów wraz ze sposobami ich neutralizacji.

news 100 dni programu „Mój Prąd”. Kiedy rusza drugi nabór?

100 dni programu „Mój Prąd”. Kiedy rusza drugi nabór?

Jakie są efekty z pierwszego naboru „Mój Prąd”? Redukcja szkodliwego dla zdrowia dwutlenku węgla o 58,8 tys. ton rocznie, 65 mln zł wypłaconych i zatwierdzonych do przekazania dotacji, 13,5 tys. dofinansowanych...

Jakie są efekty z pierwszego naboru „Mój Prąd”? Redukcja szkodliwego dla zdrowia dwutlenku węgla o 58,8 tys. ton rocznie, 65 mln zł wypłaconych i zatwierdzonych do przekazania dotacji, 13,5 tys. dofinansowanych instalacji PV przez 100 dni. Wychodząc naprzeciw ogromnemu zainteresowaniu fotowoltaiką prosumencką Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada drugi konkurs. Do wykorzystania jest jeszcze ponad 90% z miliardowego budżetu programu.

Japonia i jej zelektryfikowanie

Japonia i jej zelektryfikowanie

Japonia jest krajem usytuowanym na łańcuchu wysp zachodniego Pacyfiku o długości 3,3 tys. km. Większość powierzchni jest pokryta górami. Najwyższym szczytem jest wulkan Fudżi (3776 m n.p.m.). Położona na styku płyt tektonicznych, w obrębie „ognistego pierścienia Pacyfiku”, jest stale zagrożona trzęsieniami ziemi, wybuchami wulkanów i falami tsunami.

Na terytorium Japonii znajduje się kilkadziesiąt czynnych wulkanów. Wokół wulkanów występują gejzery i gorące źródła, co przyczyniło się do rozwoju energetyki geotermicznej. Japonia jest drugą po Stanach Zjednoczonych potęgą przemysłową świata, mimo że kraj posiada niewielkie złoża surowców mineralnych oraz skromne zasoby ropy naftowej. Potrzeby ropopochodnego paliwa są w większości importowane, a w głównych portach zlokalizowane są zakłady rafineryjne. Japonia należy do głównych producentów energii elektrycznej, a jej udział w produkcji wynosi 7,4%, co daje trzecie miejsce na świecie. Połowa wytwarzanej energii elektrycznej pochodzi z ropy naftowej. Energia wytwarzana w elektrowniach wodnych i innych źródłach odnawialnych stanowi około 10%. Również kilkanaście procent energii elektrycznej wytwarzanej jest z energii jądrowej i stale rośnie. Pierwsza elektrownia z reaktorem typu BWR o mocy 15 MW powstała w 1963 roku.

W latach siedemdziesiątych rozpoczął się w Japonii intensywny rozwój energetyki jądrowej. Uwarunkowania geologiczne Japonii i występujące trzęsienia ziemi wymusiły budowanie elektrowni jądrowych na litej skale i zagłębianie ich poniżej poziomu ziemi. Wszystkie elektrownie jądrowe zlokalizowane zostały nad brzegiem Morza Japońskiego lub Oceanu Spokojnego. Do chłodzenia obiegu parowego używa się wody morskiej, stąd wygląd elektrowni jest bez charakterystycznych chłodni kominowych. Japonia posiada własne zakłady wzbogacania uranu oraz utylizacji odpadów poprodukcyjnych.

Energetyka japońska oparta jest głównie na liniach napowietrznych, które dominują również w miastach. Uwarunkowane jest to większą elastycznością naprężeń podczas występowania trzęsień ziemi. Miejska sieć rozdzielcza pracuje na napięciu 6600 V i prowadzona jest na słupach energetycznych budowanych w chodnikach ulic. Na słupach tych instalowane są transformatory o przekładni 6600/100 V do zasilania instalacji domowych. Urządzenia gospodarstwa domowego w Japonii są zasilane napięciem 100 V 50 Hz. Sposób napowietrzny zasilania budynków nie jest może estetyczny, ale za to praktyczny.

Japonia posiada najnowocześniejszy transport kolejowy. W żadnym innym kraju, koleją i metrem nie dojeżdża do pracy tyle osób co w Japonii. Gęstość linii kolejowych wynosi 6,21 km/100 km2. Metro tokijskie tworzy sieć trzynastu własnych linii o łącznej długości ponad 340 km i przewozi dziennie ponad 8 mln pasażerów. Budowę metra w Tokio, pierwszego w Azji, rozpoczęto w 1927 roku. Elektryfikacja metra i kolei podmiejskiej w Japonii wprowadziła standardowe zasilanie prądem stałym o napięciu 1500 V. Budowa pierwszych tras linii metra była wykonywana systemem odkrywkowym. Późniejsze wyrobiska dla metra były drążone kombajnami z tarczą urabiającą. Średnica jednotorowego tunelu rurowego wynosi 7,3 m. Kilkupoziomowe podziemne stacje metra znajdują się na głębokości od kilkunastu do 45 m pod poziomem terenu. Wagony metra są długości 19 m i posiadają siedzenia w układzie podłużnym. Wszystkie wagony są klimatyzowane. Elektryczne zespoły trakcyjne składają się, w zależności od linii, od sześciu do dziesięciu wagonów. Składy dziesięciowagonowe wymagają peronów o długości przekraczającej 200 m. W porannym szczycie na niektórych liniach metra pociągi z peronu odjeżdżają co 1,5 minuty. Oprócz metra funkcjonuje też kilka rodzajów naziemnych kolei podmiejskich. Ciekawa jest kolej Monorail zbudowana dla obsługi centrum Tokio z lotniskiem Haneda. Kolej o długości 17,8 km jest bez przystanków pośrednich, a trasa przebiega nad ulicami i kanałami przybrzeżnymi. Jako napęd stosuje się trójfazowy silnik liniowy.

Superszybki japoński elektryczny pociąg zwany „Shinkansen” porusza się z prędkością 300 km/h. Jego pierwszą linię z Tokio do Osaki uruchomiono podczas olimpiady w Tokio w 1964 roku. Sieć tej szybkiej kolei jest ciągle rozbudowywana i pozwala szybko podróżować po całym kraju. Odpowiednio stabilnie posadowione tory tej kolei prowadzone są bez krzyżowań z innymi torami. Pociągi tej kolei zasilane są napięciem zmiennym 25 kV o częstotliwości 50 Hz. Zasilanie odbywa się górnym przewodem jezdnym. Pociąg hamowany jest elektrycznie, a zestawy kołowe nie posiadają klocków hamulcowych.

Ciekawostką w Japonii są elektryczne toalety. Jest to połączenie muszli klozetowej z bidetem, posiadające elektryczne wyposażenie. Ma ona kilka dodatkowych funkcji, takich jak: podgrzewanie siedziska, mycie wodą narządów intymnych, suszenia ciepłym powietrzem, ustawienia temperatury i strumienia wody, automatyczne spłukiwanie dużą lub małą ilością wody, automatyczne podnoszenie i opuszczanie pokrywy i deski sedesowej. Funkcje te obsługiwane są za pomocą panelu sterującego, który może być przymocowany do deski sedesowej lub umiejscowiony w zasięgu ręki na ścianie. Układ sterujący współpracuje z czujnikiem nacisku w siedzeniu, który wyłącza funkcje podczas wstawania, dzięki czemu nie ma ryzyka opryskania wodą użytkownika. Niektóre toalety posiadają również odświeżacz powietrza i odtwarzają muzykę dla rozluźnienia.

Galeria zdjęć

Tytuł
przejdź do galerii

Powiązane

Transformatory rozdzielcze w energetyce

Transformatory rozdzielcze w energetyce

Transformatory to statyczne maszyny elektryczne służące do przetwarzania energii elektrycznej. Stosuje się je do podwyższania lub obniżania napięcia w sieciach elektroenergetycznych. Znajdują one również...

Transformatory to statyczne maszyny elektryczne służące do przetwarzania energii elektrycznej. Stosuje się je do podwyższania lub obniżania napięcia w sieciach elektroenergetycznych. Znajdują one również zastosowanie w zasilaczach UPS, napędach przekształtnikowych i wielu innych urządzeniach. Jedną z wad transformatorów są ich straty własne, które w skali całej sieci dystrybucyjnej i przesyłowej są dość znaczne. Współczesne technologie umożliwiają budowę transformatorów o minimalnych stratach oraz...

Spitsbergen i energetyka

Spitsbergen i energetyka

Spitsbergen jest miejscem niezwykłym ze względu na wyjątkową bliskość od bieguna geograficznego. Archipelag Svalbard, którego największą wyspą jest Spitsbergen, graniczy z Oceanem Arktycznym oraz Morzami:...

Spitsbergen jest miejscem niezwykłym ze względu na wyjątkową bliskość od bieguna geograficznego. Archipelag Svalbard, którego największą wyspą jest Spitsbergen, graniczy z Oceanem Arktycznym oraz Morzami: Norweskim, Grenlandzkim i Barentsa. Dominuje rzeźba górska z licznymi dolinami polodowcowymi.

Birma i energetyka

Birma i energetyka

Birma, zwana też Myanmar, leży w Azji Południowo-Wschodniej nad Zatoką Bengalską i Morzem Andamańskim. Graniczy z Tajlandią, Laosem, Chinami, Bangladeszem i Indiami. Jest to kraj górzysty, gdzie obszary...

Birma, zwana też Myanmar, leży w Azji Południowo-Wschodniej nad Zatoką Bengalską i Morzem Andamańskim. Graniczy z Tajlandią, Laosem, Chinami, Bangladeszem i Indiami. Jest to kraj górzysty, gdzie obszary górskie zajmują północną, wschodnią i zachodnią część kraju. W północnej części kraju, przy granicy z Chinami, góry osiągają wysokość 5881 m n.p.m. Główną rzeką kraju jest Irawadi o długości 2150 km. Wypływa z Wyżyny Tybetańskiej w Chinach, a przy ujściu do Morza Andamańskiego tworzy ogromną deltę. Połowę...

Komentarze

Copyright © 2004-2019 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
Portal Budowlany - Elektro.info.pl

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Nim Państwo zaczną korzystać z naszego serwisu prosimy o zapoznanie się z naszą polityką prywatności oraz Informacją o Cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności oraz Informacji o Cookies.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.K., nr KRS: 0000537655, z siedzibą w 04-112 Warszawa, ul. Karczewska 18, tel. +48 22 810-21-24, właściciel strony www.elektro.info.pl. Twoje Dane Osobowe będą chronione zgodnie z wytycznymi polityki prywatności www.elektro.info.pl oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r i z Ustawą o ochronie danych osobowych Dz.U. 2018 poz. 1000 z dnia 10 maja 2018r.