– Uważamy, że elektryfikacja transportu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jesteśmy pionierami rozwoju technologicznego i geograficznej ekspansji sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych w krajach nordyckich. Chcemy dziś wykorzystać zdobyte doświadczenie i budować oraz rozwijać analogiczną infrastrukturę dedykowaną lotnictwu elektrycznemu, które ma duży potencjał wzrostu – stwierdziła Heli Antila, wiceprezes ds. technologii Fortum.

Dowiedz się więcej: Eviation Aircraft planuje produkować elektryczny samolot pasażerski

Wykorzystanie energii elektrycznej w lotnictwie zmniejsza emisje i poziom hałasu na terenach położonych w pobliżu lotnisk. Najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest wykorzystanie w pełni elektrycznych silników w małych samolotach i technologii hybrydowej w większych samolotach pasażerskich.

– Dzięki uczestnictwu w pierwszym fińskim projekcie samolotu elektrycznego, zdobędziemy cenną wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach, ich żywotności oraz poboru mocy podczas różnych faz lotu. Będziemy mogli zastosować tę wiedzę w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej – powiedział Tapio Poutiainen, manager projektu z Fortum.

Poza zbieraniem danych badawczych, samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro będzie wykorzystywany do szkolenia pilotów.

– Samolot elektryczny jest tańszy w użytkowaniu w porównaniu z jednostkami konwencjonalnymi, co pozwala na naukę pilotażu większej liczby osób – zarówno entuzjastów lotnictwa, jak i tych, którzy dopiero marzą o karierze zawodowego pilota. Bazując na prognozach możemy stwierdzić, że wykorzystanie samolotu elektrycznego w szkołach pilotażu mogłoby zmniejszyć koszt nauki nawet o jedną trzecią – dodał Janne Vasama z Helsińskiego Stowarzyszenia Samolotów Elektrycznych.

Źródło: Fortum