Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Łomża jest zainteresowana autobusami na wodór

 Redakcja  |  08.03.2018
Fot. pixabay.com

W łomżyńskim Ratuszu odbyło się spotkanie władz miasta i dyrekcji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji z przedstawicielami Grupy Lotos S.A. oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, którego tematem było zastosowanie projektów wodorowych w ramach elektromobilności. Łomża chce być w tym zakresie miastem pionierskim, w którym wypracowane zostałyby rozwiązania stosowane przez resztę samorządów w Polsce.

Rozwój sektora elektromobilności w Polsce, to jeden z kluczowych punktów rządowej „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Autobusy z napędem elektrycznym mają zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, obniżyć poziom hałasu oraz poprawić komfort podróżowania mieszkańców. Ministerstwo Rozwoju, wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju realizuje zawarty w Strategii projekt flagowy „e-Bus”, którego celem jest stymulowanie projektowania i produkcji polskich autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej, propagowanie, promowanie i upowszechnianie elektromobilności w Polsce.

Dowiedz się więcej: Ponad dwa miliony na bezemisyjny transport publiczny

Łomża do współpracy w zakresie elektromobilności przystąpiła rok temu, jako jeden z pierwszych samorządów w Polsce.

- Wiemy, jakie ambitne cele stawia sobie polski rząd i do tych celów potrzebni są partnerzy. Jako samorządowcy chcemy wspierać dobre programy i ten projekt elektromobilności zamierzamy realizować w szerokim zakresie – mówi Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.

Przypomina, że zgodnie z założeniami rządu do 2025 r. po ulicach naszego kraju ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, w tym 1000 autobusów. - My mamy nadzieję, że u nas tych autobusów będzie 20 sztuk – dodaje prezydent Chrzanowski.

Jego zastępca Andrzej Garlicki podkreśla, że władze miasta są bardzo zainteresowane, aby Łomża stała się wizytówką w całym regionie i Polsce jeśli chodzi o nowe trendy i nowe technologie.

- Najsłabszym punktem elektormobilności jest ładowanie autobusów prądem elektrycznym. Technologia wodorowa jest pewnym pomysłem na rozwiązanie tego problemu w całym tym systemie. Łomża może być miejscem badań, gdzie tę technologię można by wypracować i przedstawić w szerokim zakresie dla całej Polski – dodaje z-ca Prezydenta Andrzej Garlicki. 

Zobacz również: Polska stawia na elektromobilność, więcej pojazdów elektrycznych na drogach

W ramach przygotowania do eksploatacji autobusów elektrycznych, MPK ZB w Łomży zrealizowało już pierwszy etap pozyskiwania energii odnawialnej – zainstalowane zostały panele fotowoltaiczne o mocy 28,6 kWh.  Dodatkowo została zaprojektowana instalacja paneli fotowoltaicznych o mocy kolejnych 300 kWh wraz z zadaszonymi stanowiskami do ładowania autobusów elektrycznych. Na ostatnim roboczym spotkaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach projektu „e-Bus” zgłoszona została przez MPK ZB w Łomży inicjatywa zaprojektowania magazynu energii, zintegrowanego z panelami fotowoltaicznymi w oparciu o wykorzystanie wodoru i ogniw paliwowych do ładowania autobusów na terenie zajezdni oraz pętli w Łomży. Ze względu na innowacyjność pomysłu są szanse na objęcie MPK ZB dodatkowym programem badawczo – rozwojowym i wdrożeniem tego projektu w naszym mieście.

- Chodzi o to, by wykorzystać energię słoneczną, która jest produkowana w dzień, do całej procedury akumulacji prądu. Tylko problemem jest jej magazynowanie. I dzisiaj rozmawiamy o tym, jakie są możliwości wykorzystania wodoru do kumulowania prądu wytworzonego przez panele – mówi dyrektor MPK Janusz Nowakowski.

Dodaje, że nowe przepisy narzucają dosyć trudne do spełnienia obowiązki dla samorządów powyżej 50 tys. mieszkańców, gdzie jest dokładnie rozpisane, w którym roku ile trzeba mieć we flocie autobusów zeroemisyjnych.

Przeczytaj także: Elektromobilność odpowiedzią na stan naszego powietrza

- My za jakiś czas będziemy musieli mieć w komunikacji miejskiej takie autobusy, bo nie będziemy mogli świadczyć usług komunikacyjnych. Chodzi o to, by autobusy, które w ramach „e-Busa” zostaną zakupione z dużym dofinansowaniem, były tanie w eksploatacji, dlatego poszukujemy rozwiązań, by ten prąd, którym będą zasilane, był jak najtańszy – tłumaczy Janusz Nowakowski.

- Nie wchodząc w szczegóły technologiczne, decydujące znaczenie miałyby tu tlen i wodór oraz umiejętności przechowywania energii i jej wydatkowania wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna - mówi dyrektor MPK.

Grupa Lotos jest producentem paliw, które również ma na celu produkcję paliw alternatywnych. Jednym z nich jest wodór.

- Projekt można byłoby zrealizować wspólnymi siłami w Łomży, gdzie powstałaby potencjalnie instalacja elektrolizy, gdzie z energii odnawialnej produkowany byłby wodór, który mógłby być wykorzystany do zasilania autobusów ekologicznych. Jeśli mówimy o autobusie elektrycznym napędzanym wodorem, to mówimy o autobusie elektrycznym, gdzie źródłem energii nie jest akumulator, tylko wodór. Byłby to autobus zeroemisyjny, gdzie z wodoru produkujemy energię elektryczną i wytwarza się tylko woda – wyjaśnia Marek Foltynowicz z Grupy Lotos.

 

 

Dodaje, że w Polsce nie ma jeszcze stacji wodorowej oraz autobusów i samochodów wodorowych. Nie jest to jednak rzecz nieznana na świecie. Krajem który najwięcej takich zastosowań posiada jest Japonia, stosowane są one również w Stanach Zjednoczonych, a Niemcy planują budowę 400 stacji tankowania wodorem.

Źródło: lomza.pl

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie



Potrzebujesz pomocy przy projektowaniu instalacji elektrycznych? Skorzystaj!

Systemy fotowoltaiczne. Jak zwiększyć efektywność energetyczną?

Materiały do przygotowania projektu elektrycznego Rola miedzi w energetyce słonecznej
Nowoczesne systemy napędowe i pozycjonowania wymagają zastosowania rozwiązania zapewniającego absolutne wykrywanie w czasie rzeczywistym bieżącej pozycji(...) czytam dalej » Sektor energii słonecznej umacnia się coraz bardziej. Według Solar Power Europe, w roku 2017 została zainstalowana globalnie większa moc energii fotowoltaicznej niż (...) czytam dalej »

Zobacz nowe funkcje kamer termowizyjnych »

Kamera termowizyjna przy badaniu sieci elektrycznej Za pomocą kamery termowizyjnej możliwe jest bezdotykowe sprawdzenie instalacji elektrycznej przy pełnym obciążeniu. Dzięki temu można uniknąć poważnych awarii, nadmiernych strat energii i w najgorszym wypadku (...) czytam dalej »


Sposoby oznaczania kabli i przewodów»

Zobacz jakie nowośći pokazano na Targach Energetab 2018 »

Oznaczanie kabli przewodów i urządzeń Enegetab targi 2018
Jak trwale i czytelnie oznaczyć kable, przewody i urządzenia w sieci elektrycznej, żeby potem łatwo (...) czytam dalej » Przed nami 31. edycja targów ENERGETAB 2018. Przez kolejne trzy dni będą spotykać się czołowi przedstawiciele sektora elektroenergetycznego i poznawać najnowsze rozwiązania (...) czytam dalej »

Projektuj za pomocą bezpiecznej i niezawodnej aparatury łączeniowej »
Projektowanie z aparaturą łączeniową

Aparatura łączeniową i sterownicza dla automatyki przemysłowej, techniki medycznej oraz automatyki budynków... czytam dalej »


Jak sprawdzić gdzie mogą nastąpić awarie w urządzeniach elektrycznych»

Pierwszy oscyloskop klasy średniej z pasmem 8 GHz i prędkością próbkowania 25 GS/s jednocześnie na wszystkich 4 kanałach»

Diagnozowanie urządzeń elektrycznych Oscyloskop klasy średniej
Wykrycie elementu przegrzanego i prawidłowa klasyfikacja zagrożenia w zależności od obciążenia prądowego i przyrostu temperatury – to typowe zadania ... czytam dalej » Tektronix oferuje jeszcze większą prędkość próbkowania oraz najniższy poziom szumów zapewniając najwyższą wiarygodność pomiaru dzięki MSO serii 6 Mixed Signal Oscilloscope (...) czytam dalej »

Bezpłatne ebooki dla elektryków i nie tylko !
Ebooki dla elektryków i nie tylko

Darmowe ebooki i poradniki: projektowanie, budowa, osprzęt... (...) czytam dalej »


Jak w czasie rzeczywistym monitorować pobór mocy i jakość dostarczanej energii?

Projektowanie i wykonawstwo instalacji elektrycznych średnio- i niskonapięciowych»

Monitoring poboru mocy Prąd budowlany - skąd czerpać?
Jak pozyskiwać, gromadzić, przetwarzać oraz archiwizować dane o poborze energii, jej rozpływie, wielkość mocy czynnej i biernej, a także... czytam dalej » Zasoby materialne w dziedzinie projektowania nowoczesnych (pod względem technicznym) konstrukcji i technologii oraz wykonywania niezbędnego oprzyrządowania zadaniowego do realizacji produkcji podstawowej i usług oraz planowanych prac modernizacyjnych i (...) czytam dalej »
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
9/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 9/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne urządzenia rozdzielcze zwiększające bezpieczeństwo pracy
  • - Projekt zasilania osiedla domków jednorodzinnych w energię elektryczną
Zobacz szczegóły
Essentra Components Essentra Components
Essentra plc jest spółką notowaną w indeksie FTSE 250 i wiodącym międzynarodowym dostawcą specjalistycznych produktów i rozwiązań ....
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl