Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Łomża jest zainteresowana autobusami na wodór

 Redakcja  |  08.03.2018
Fot. pixabay.com

W łomżyńskim Ratuszu odbyło się spotkanie władz miasta i dyrekcji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji z przedstawicielami Grupy Lotos S.A. oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, którego tematem było zastosowanie projektów wodorowych w ramach elektromobilności. Łomża chce być w tym zakresie miastem pionierskim, w którym wypracowane zostałyby rozwiązania stosowane przez resztę samorządów w Polsce.

Rozwój sektora elektromobilności w Polsce, to jeden z kluczowych punktów rządowej „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Autobusy z napędem elektrycznym mają zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, obniżyć poziom hałasu oraz poprawić komfort podróżowania mieszkańców. Ministerstwo Rozwoju, wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju realizuje zawarty w Strategii projekt flagowy „e-Bus”, którego celem jest stymulowanie projektowania i produkcji polskich autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej, propagowanie, promowanie i upowszechnianie elektromobilności w Polsce.

Dowiedz się więcej: Ponad dwa miliony na bezemisyjny transport publiczny

Łomża do współpracy w zakresie elektromobilności przystąpiła rok temu, jako jeden z pierwszych samorządów w Polsce.

- Wiemy, jakie ambitne cele stawia sobie polski rząd i do tych celów potrzebni są partnerzy. Jako samorządowcy chcemy wspierać dobre programy i ten projekt elektromobilności zamierzamy realizować w szerokim zakresie – mówi Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.

Przypomina, że zgodnie z założeniami rządu do 2025 r. po ulicach naszego kraju ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, w tym 1000 autobusów. - My mamy nadzieję, że u nas tych autobusów będzie 20 sztuk – dodaje prezydent Chrzanowski.

Jego zastępca Andrzej Garlicki podkreśla, że władze miasta są bardzo zainteresowane, aby Łomża stała się wizytówką w całym regionie i Polsce jeśli chodzi o nowe trendy i nowe technologie.

- Najsłabszym punktem elektormobilności jest ładowanie autobusów prądem elektrycznym. Technologia wodorowa jest pewnym pomysłem na rozwiązanie tego problemu w całym tym systemie. Łomża może być miejscem badań, gdzie tę technologię można by wypracować i przedstawić w szerokim zakresie dla całej Polski – dodaje z-ca Prezydenta Andrzej Garlicki. 

Zobacz również: Polska stawia na elektromobilność, więcej pojazdów elektrycznych na drogach

W ramach przygotowania do eksploatacji autobusów elektrycznych, MPK ZB w Łomży zrealizowało już pierwszy etap pozyskiwania energii odnawialnej – zainstalowane zostały panele fotowoltaiczne o mocy 28,6 kWh.  Dodatkowo została zaprojektowana instalacja paneli fotowoltaicznych o mocy kolejnych 300 kWh wraz z zadaszonymi stanowiskami do ładowania autobusów elektrycznych. Na ostatnim roboczym spotkaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach projektu „e-Bus” zgłoszona została przez MPK ZB w Łomży inicjatywa zaprojektowania magazynu energii, zintegrowanego z panelami fotowoltaicznymi w oparciu o wykorzystanie wodoru i ogniw paliwowych do ładowania autobusów na terenie zajezdni oraz pętli w Łomży. Ze względu na innowacyjność pomysłu są szanse na objęcie MPK ZB dodatkowym programem badawczo – rozwojowym i wdrożeniem tego projektu w naszym mieście.

- Chodzi o to, by wykorzystać energię słoneczną, która jest produkowana w dzień, do całej procedury akumulacji prądu. Tylko problemem jest jej magazynowanie. I dzisiaj rozmawiamy o tym, jakie są możliwości wykorzystania wodoru do kumulowania prądu wytworzonego przez panele – mówi dyrektor MPK Janusz Nowakowski.

Dodaje, że nowe przepisy narzucają dosyć trudne do spełnienia obowiązki dla samorządów powyżej 50 tys. mieszkańców, gdzie jest dokładnie rozpisane, w którym roku ile trzeba mieć we flocie autobusów zeroemisyjnych.

Przeczytaj także: Elektromobilność odpowiedzią na stan naszego powietrza

- My za jakiś czas będziemy musieli mieć w komunikacji miejskiej takie autobusy, bo nie będziemy mogli świadczyć usług komunikacyjnych. Chodzi o to, by autobusy, które w ramach „e-Busa” zostaną zakupione z dużym dofinansowaniem, były tanie w eksploatacji, dlatego poszukujemy rozwiązań, by ten prąd, którym będą zasilane, był jak najtańszy – tłumaczy Janusz Nowakowski.

- Nie wchodząc w szczegóły technologiczne, decydujące znaczenie miałyby tu tlen i wodór oraz umiejętności przechowywania energii i jej wydatkowania wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna - mówi dyrektor MPK.

Grupa Lotos jest producentem paliw, które również ma na celu produkcję paliw alternatywnych. Jednym z nich jest wodór.

- Projekt można byłoby zrealizować wspólnymi siłami w Łomży, gdzie powstałaby potencjalnie instalacja elektrolizy, gdzie z energii odnawialnej produkowany byłby wodór, który mógłby być wykorzystany do zasilania autobusów ekologicznych. Jeśli mówimy o autobusie elektrycznym napędzanym wodorem, to mówimy o autobusie elektrycznym, gdzie źródłem energii nie jest akumulator, tylko wodór. Byłby to autobus zeroemisyjny, gdzie z wodoru produkujemy energię elektryczną i wytwarza się tylko woda – wyjaśnia Marek Foltynowicz z Grupy Lotos.

 

 

Dodaje, że w Polsce nie ma jeszcze stacji wodorowej oraz autobusów i samochodów wodorowych. Nie jest to jednak rzecz nieznana na świecie. Krajem który najwięcej takich zastosowań posiada jest Japonia, stosowane są one również w Stanach Zjednoczonych, a Niemcy planują budowę 400 stacji tankowania wodorem.

Źródło: lomza.pl

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Oznaczniki przewodów i kabli

Oznaczniki przewodów i kabli Zgodnie z obowiązującymi normami N-SEP-E-004, trwałe oznaczenie przewodów i kabli stanowi nieodłączną część standardów jakości nowoczesnych produktów, które są oczekiwane przez klienta(...) czytam dalej »


Urządzenie do detekcji zwarć łukowych

Detekcja zwarć łukowych Co roku w całej Europie wybucha ponad dwa miliony pożarów z powodu awarii w instalacji elektrycznej, których główną przyczyną są niebezpieczne zwarcia łukowe. Detektor (...) czytam dalej »


Oto nowe transformatory na szynę DIN»
Transformatory na szynę DIN -Breven

Każdy nowo powstały obiekt nie może istnieć bez punktów rozdzielczych, które w związku z rozwojem (...) czytam dalej »


Mierniki rezystancji izolacji - zobacz przegląd»

Ograniczniki przepięć do każdego typu sieci »

Miernik rezystancji izolacji - jaki wybrać Ograniczniki przepięć SPD - nowa generacja
Mierniki rezystencji izolacji są urządzeniami wspomagającymi "pomiary elektryczne" dzięki którym można określić m.in. stan techniczny instalacji elektrycznej oraz wskazać, które elementy obwodów wymagają... czytam dalej » Mogą być zainstalowane w obiektach przemysłowych z prądem zwarciowym do 100 kA. Jedna gama produktów dla wszystkich instalacji, obejmująca (...) czytam dalej »

Zasilanie urządzeń pożarowych w ujęciu normy 12101-10 »
Zasilanie urządzeń pożarowych

System prawny w prawodawstwie polskim porządkuje ważność aktów prawnych w następujący sposób: konstytucja, ratyfikowane umowy... czytam dalej »


Zaprojektuj ochronę przepięciową przy pomocy niezawodnego narzędzia » Czy diagnozować urządzenia elektryczne za pomocą termowizji »
Konfigurator systemów ochrony przepięciowej Pomiar za pomocą termowizji
Konfigurator systemów ochrony przepięciowej. Unikalne narzędzie doboru zabezpieczeń przepięciowych pozwalające na prawidłowe zaprojektowanie systemu SPD w kilku krokach (…) czytam dalej »
Kamera termowizyjna jest urządzeniem służącym do bezkontaktowego zobrazowania rozkładu temperatury na obserwowanej powierzchni na podstawie pomiaru (...) czytam dalej»

Jakie drukarki etykiet dla elektryków i elektroinstalatorów

Drukarka dla elektryka Po zakończeniu szkolenia odbędzie się praktyczny test egzaminacyjny. Uczestnik, który pozytywnie zaliczy test oraz zda pozytywnie egzamin kwalifikacyjny przed Państwową Komisją Kwalifikacyjną, otrzymuje imienne świadectwo upoważniające go do samodzielnego wykonywania pomiarów elektrycznych(...) czytam dalej »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
6/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 6/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Zasilacze UPS w układach zasilania urządzeń elektromedycznych
  • - Oszczędność kosztów dla przedsiębiorstwa przemysłowego na podstawie analizy faktur zakupowych za media energetyczne
Zobacz szczegóły
Absolutne enkodery magnetyczne  do montażu i integracji w napędach o dużej wydajności

Absolutne enkodery magnetyczne do montażu i integracji w napędach o dużej wydajności

Nowoczesne systemy napędowe i pozycjonowania wymagają zastosowania rozwiązania zapewniającego absolutne wykrywanie w czasie rzeczywistym bieżącej pozycji wałka lub...
MICROS sp.j. W. Kędra i J. Lic MICROS sp.j. W. Kędra i J. Lic
Firma Micros istnieje na polskim rynku elektronicznym nieprzerwanie od 1988 roku. Jej początki to mały sklep z asortymentem elektronicznym,...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl