Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Elektromobilność odpowiedzią na stan naszego powietrza

 Redakcja  |  27.02.2018
Fot. mat. pras.

W ubiegłym miesiącu smog zaatakował Polskę z niespotykaną dotąd siłą. W Oświęcimiu dopuszczalna norma szkodliwego dla zdrowia pyłu zawieszonego PM2,5 została przekroczona o 2672%. W Krakowie, normy PM2,5 uważanych przez Światową Organizacja Zdrowia (WHO) za najbardziej szkodliwe substancje dla naszego zdrowia, zostały przekroczone o 1000%. Pod względem jakości nasze powietrze jest jednym z gorszych w Europie. Jego poprawa wymaga podjęcia natychmiastowych, skoordynowanych działań wielu instytucji. Prostym rozwiązaniem tego problemu jest elektromobilność.

Podczas swojej wizyty w Polsce, komisarz UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella przyznał, że rocznie około 440 tysięcy osób traci przedwcześnie życie w wyniku zatrucia zanieczyszczonym powietrzem. To poważny problem, a jego zwalczenie wymaga zintensyfikowanych działań wielu instytucji, m.in. Ministerstwa Ochrony Środowiska, Ministerstwa Energii, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz władz samorządowych i organów Unii Europejskiej. Polskie miasta od dłuższego czasu mierzą się z tym zagrożeniem.

Dowiedz się więcej: ENERGETYKA KOCHA czyste powietrze

W naszym kraju z powodu złej jakości powietrza umiera 44 tysiące osób każdego roku. W dzielnicach aglomeracji miejskich zazwyczaj występują duże stężenia szkodliwych substancji, które przy odpowiedniej liczebności i małym przewietrzaniu ulic wraz z wilgocią tworzą smog. O ile pyły 2,5PM mają relatywnie mały związek z transportem, to emisję pozostałych składników mieszaniny gazów i pyłów można ograniczyć poprzez zastąpienie pojazdów spalinowych komunikacji miejskiej pojazdami zasilanymi paliwami alternatywnymi, a zwłaszcza energią elektryczną. Władze miast nie bagatelizują skali zjawiska. Podejmują działania, mające na celu ograniczenie emisji szkodliwych spalin. Wynika to głównie ze zmieniającej się postawy społeczeństwa, które coraz głośniej domaga się dostępu do czystego powietrza. Jednym z rozwiązań, które może poprawić tę sytuację jest w pełni ekologiczna, bezemisyjna komunikacja miejska.

Segment elektromobilności jest jedną z szybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce. Napęd elektryczny nie ustępuje silnikom diesla pod względem osiąganych prędkości i komfortu jazdy, a w dodatku jest znacznie bardziej przyjazny dla uszu, ponieważ nie emituje hałasu. Co więcej, jest tańszy w eksploatacji, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Największą zaletą napędu elektrycznego jest całkowita bezemisyjność. Autobusy elektryczne nie emitują spalin, dzięki czemu są doskonałym narzędziem do walki z zanieczyszczeniami powietrza.

Zobacz też: Sterowanie napędów elektrycznych

Dostępne na rynku technologie umożliwiają stworzenie ekologicznej komunikacji miejskiej, a włodarze metropolii coraz śmielej inwestują w ten segment.

– Nie ma już odwrotu, to zostało postanowione. Diesle zostaną zastąpione przez napęd elektryczny, hybrydowy lub wodorowy. Kolejne miasta deklarują chęć całkowitego zastąpienia autobusów miejskich z silnikami na olej napędowy. Można tu wymienić chociażby Paryż, Meksyk, Madryt i Ateny, które zakładają, że do 2025 roku staną się w 100% elektromobilne. Londyn osiągnie ten stan najpóźniej w 2037 roku – oznajmia Janusz Bosakirski, członek UITP, Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego. Polska nie pozostaje w tyle, coraz śmielej kroczy w stronę elektromobilnej komunikacji miejskiej.

 

 

Współpraca pomiędzy samorządami a rządem przynosi efekty. Coraz więcej miast decyduje się na zakup ekologicznych autobusów. Takie pojazdy postanowiła nabyć już między innymi: Warszawa, Zielona Góra, Kraków, Toruń, Katowice czy Szczecinek.

 Za niespełna trzy lata po Polsce kursować będzie 600 autobusów z napędem elektrycznym. Do 2020 roku Warszawa zakupi aż 160 tego typu pojazdów. Stolica zamówiła 10 w pełni elektrycznych, nowoczesnych, 12-metrowych autobusów miejskich Ursus City Smile, które wyjechały już na warszawskie ulice – informuje Marek Pol, prezes zarządu Ursus Bus S.A. W czołówce miast stawiających na elektromobilność znalazła się Zielona Góra, która ogłosiła największy jak dotąd przetarg na elektrobusy. 47 bezemisyjnych pojazdów dostarczy miastu firma Ursus Bus.

Przeczytaj również: Polska firma Ursus planuje zawojować rynek nie tylko ciągników - czas na pojazdy elektryczne

Na rozwój w pełni ekologicznego transportu zbiorowego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył 3 miliardy złotych. Program uruchomił Polski Fundusz Rozwoju w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Należy także docenić wsparcie Unii Europejskiej w rozwijaniu bezemisyjnego transportu publicznego.

– Dzięki środkom z Unii Europejskiej możemy realizować naszą koncepcję uruchomienia gminnej komunikacji zbiorowej, opracowaną w 2016 roku, która w istotny sposób poprawi mobilność mieszkańców oraz zapewni przewozy w przystępnych cenach i w zgodzie z ekologią – podsumowuje Adam Ruciński, burmistrz Środy Śląskiej, która zakontraktowała już  zakup 3 autobusów i 4 mikrobusów elektrycznych, a w drugim etapie zakupi dodatkowo jeszcze jeden autobus o napędzie elektrycznym.

Kolejnym programem, wpierającym rozwój elektromobilności jest projekt Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które udzieli dofinansowania co najmniej 40 samorządom.  W ramach programu e-bus Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę o wartości ponad 2 mld zł na dofinansowanie zakupu ok. tysiąca elektrycznych autobusów.

– Ta umowa to kolejny, bardzo istotny krok w rozwoju polskiej elektromobilności, w szczególności części dotyczącej transportu publicznego. Polska znajduje się wśród europejskich liderów przemysłu elektromobilnego. Mamy kilku znaczących producentów baterii litowo-jonowych, producentów autobusów oraz firmy zajmujące się tzw. integracją wysokonapięciową. To są bardzo specjalistyczne, zaawansowane technologicznie firmy i na tym polu nie mamy się czego wstydzić – komentuje Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu spółki BMZ Poland, która zajmuje się m.in. produkcją baterii do autobusów elektrycznych.

Może Cię zainteresować: Ośmiu inżynierów z Poznania chce rozpocząć produkcję elektrycznego pojazdu transportowego

Wśród czynników, które wspierają rozwój elektromobilności wymienia się głównie wzrost świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz potrzebę poprawy komfortu życia w mieście poprzez wyeliminowanie spalin i hałasu. Kolejną kwestią przemawiającą na korzyść elektrobusów jest ekonomia. Wyższa cena zakupu zostanie zrekompensowana przez niższe koszty eksploatacji pojazdów. Panele fotowoltaiczne czy generujące prąd wiatraki mogą dostarczyć darmowego, całkowicie ekologicznego prądu.

 

 Przykładowo, za przejechanie 100 kilometrów samochodem elektrycznym zapłacimy tylko 10 złotych. Według prognoz, różnice pomiędzy kosztem użytkowania pojazdów z tradycyjnym silnikiem, a napędzanymi zieloną energią będą się jeszcze pogłębiać na korzyść tych drugich.

– Do 2030 roku cena ropy zwiększy się o 2,8% za baryłkę (28% w stosunku do 2015 roku), węgla o 1,6%, a cena energii elektrycznej wzrośnie tylko o 0,3% – tłumaczy dane Janusz Bosakirski.

Warto przeczytać: Rząd Irlandii chce zakazać sprzedaży samochodów spalinowych

W przypadku transportu publicznego na główny koszt zakupu autobusu elektrycznego składa się cena baterii, która wynosić może nawet 70% ceny całego autobusu. 

– Po stronie producentów baterii w kooperacji z instytucjami finansującymi powinny powstać programy leasingu lub wynajmu baterii choćby na bazie zużytej kWh. Dodatkowo przy rosnącym wolumenie będą powstawały programy „drugiego życia baterii”, co oznacza, że zużyta do 80% pojemności w transporcie bateria, będzie mogła z powodzeniem pracować kilka kolejnych lat jako magazyn energii dla fotowoltaiki lub po prostu narzędzie balansujące sieć energetyczną.  – mówi Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu spółki BMZ Poland. 

To pokazuje, że w dłuższej perspektywie można spodziewać się nie tylko instrumentów wspierających zakup autobusów elektrycznych, ale także rozwiązań, pozwalających zarabiać na bateriach, których eksploatowanie w autobusie nie będzie już optymalne. 

– Sprawnie przeszliśmy z fazy testowania prototypów do masowej produkcji. Samorządy dostrzegają zalety silnika elektrycznego i widzą w nim inwestycje. Rządowe dotacje sprawiają, że miasta decydują się na autobusy elektryczne mimo tego, że są one droższe w zakupie. Co ważne, okazują się jednak dużo tańsze w długofalowej eksploatacji, a dzięki niskim kosztom energii elektrycznej można dodatkowo zaoszczędzić na zasilaniu taboru – oznajmia Marek Pol z firmy Ursus Bus.

Czy wiesz, że...? - Pierwszy elektryczny model Seata ma trafić na rynek w 2020 r.

Dużym krokiem w rozwoju elektromobilości może okazać się także napęd wodorowy. Ursus Bus stworzył pierwszy w Polsce elektryczno-wodorowy autobus, który w niczym nie ustępuje dotychczasowym środkom lokomocji. Jest w stanie pomieścić 75 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wodór składowany jest w ośmiu butlach umieszczonych na dachu pojazdu. Jest to autorska produkcja firmy z Lublina, która planuje w przeciągu 3-4 lat zwiększyć roczną produkcję autobusów elektrycznych do kilkuset sztuk.

Wodór jest odpowiedzią na większość problemów elektromobilności. Stanowi doskonałe rozwiązanie, eliminujące niedogodności eksploatacyjne autobusów bateryjnych. Autobusy z ogniwami wodorowymi charakteryzują się pełnym zasięgiem dziennym (ok. 450 km) elastycznością tras przewozowych oraz największym wskaźnikiem wykorzystania taboru do przewozu pasażerów przy jednoczesnym bardzo krótkim czasie ładowania (ok. 10 minut). Co ważne, jest też napędem w 100% ekologicznym, obniża nie tylko emisje substancji szkodliwych lecz także zanieczyszczenie środowiska np. hałasem. Wodór może korzystnie wpłynąć także na cenę pojazdów elektrycznych. 

Zobacz również: Volvo dostarczy 11 autobusów hybrydowych do kolejnego miasta w Polsce

Dzięki zastosowaniu wodoru ta kwota może zostać rozłożona w czasie, ponieważ będzie to wymagało stałych dostaw surowca do stacji ładowania opatrzonych długoterminowymi umowami, w których zawrzeć można rozłożoną na raty cenę baterii. W takim modelu oferta zakupu pojazdu elektrycznego może być bardziej atrakcyjna. Wygląda na to, że nadchodzi kres ery silników spalinowych.

Warunki do rozwoju elektromobilności są doskonałe. Unia Europejska zakłada, że redukcja GHG w roku 2050 wyniesie aż 80% w stosunku do wielkości emisji w roku 1990, przy czym już w roku 2030 redukcja ta powinna osiągnąć poziom 60% emisji z 1990r. Unia Europejska współfinansuje proekologiczne inwestycje, ogłaszając kolejne projekty mające na celu propagowanie rozwoju elektromobilności na bazie wodoru na przykład tworzone są klastry międzynarodowe. Efektem tych działań ma być 400 autobusów wodorowych do roku 2020 i aż 8800 w roku 2025.

Źródło: materiały prasowe

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Zapisz się do Ligi Specjalistów i zdobywaj nagrody!

Liga Specjalistów 2.0

Jesteś profesjonalistą z branży elektrycznej lub teletechnicznej?
Jesteś uczniem lub studentem kierunku technicznego?
czytam dalej »

 


Kompleksowe inspekcje termowizyjne - gdzie szukać pomocy? »

Termowizja inspekcja

Przez ostatnie stulecie zbudowano wiele urządzeń pomiarowych w zakresie podczerwieni, ale największe możliwości i popularność zyskały rozwiązania... czytam dalej »

 


Jaki silnik elektryczny wybrać? »

silnik elektryczny

W działaniu wielu maszyn i urządzeń technicznych wymagany jest ruch postępowy lub postępowo-zwrotny. Zazwyczaj ruch ten wytwarzają (...) czytam więcej »

 


Łączniki elektroinstalacyjne - rodzaje i sposób działania?

Oświetlenie zewnętrzne LED - dobór i zastosowanie»

Ranki łączniki gniazdka oswietlenie zewnętrzen LED
W każdej standardowej instalacji elektrycznej w budynku występują gniazda wtyczkowe oraz łączniki. Ich budowa oraz sposób zamocowania zależą od miejsca zainstalowania oraz metody wykonania (...) czytam więcej » Wymiana opraw oświetlenia zewnętrznego ze źródłami LED przynosi przede wszystkim poprawę efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego. Oświetlenie LED posiada również (...) czytam dalej »

 


Przyrządy kontrolne i pomiarowe - zobacz niezawodne rozwiązania»

narzedzia pomiarowe dla elektryka Miernik napięcia, ciągłości i kolejności faz są zaprojekotwane do testowania napięcia, fazy, polaryzacji, kolejności faz i półprzewodników. Cyfrowy multimetr oraz cyfrowy miernik cęgowy oferują idealne rozwiązania dla wszystkich wymagań i możliwych zastosowań. Mierniki wykorzystują standardowe (...) czytam dalej »


Zobacz jakie oprawy zaprezentowano na Energetab 2019  »

Wiele nowych produktów od najlepszych w branży marek »

Samochody elektryczne i  mobilne stacje elektronika
Oświetlenie awaryjne ma zapewnić bezpieczne opuszczenie zajmowanych przestrzeni podczas awarii zasilania opraw oświetlenia podstawowego. Niejednokrotnie zanik oświetlenia podstawowego nie jest spowodowany zwykłą awarią zasilania czy wyłączeniem(...) czytam więcej » Poznaj pierwszy w branży przewodnik elektroniczny po złączach. Internetowe narzędzie referencyjne ułatwiające dobór złączy. (...) chcę zobaczyć »

 


Odpowiednie oświetlenie - prawidłowy dobór oświetlenia w projekcie »

projekt oświetlenia Są takie miejsca w domu, o których nie myśli się w pierwszej kolejności. Zostawia się je na później, dopiero wtedy, gdy zadba się o ważniejsze pomieszczenia. Tak jest często (...) czytam dalej »

 


Jak zapewnić bezprzerwowe zasilanie gwarantowane? »

Kolektor słoneczny – urządzenie do konwersji energii promieniowania słonecznego na ciepło »

zasilanie gwarantowane panele słoneczne
Co rusz znaczenie tego problemu uświadamiają nam przechodzące nad naszym krajem orkany i wichury oraz widmo blackoutu, wynikające z pojawiającego się latem ogromnego zapotrzebowania na ... czytam więcej » Udział energii słonecznej w Polsce jest bardzo niski i według urzędu statystycznego, pozyskanie energii z promieniowania słonecznego w porównaniu do innych źródeł odnawialnych w 2017 roku wyniósł niecałe 1%.... czytam dalej »

Szafy energetyczne, sterowniczne, rozdzielcze - dlaczego nie wiesz co wybrać? »

szafy rozdzielcze i sterownicze Zgrupowanie urządzeń elektroenergetycznych wraz z szynami zbiorczymi, połączeniami elektrycznymi, elementami izolacyjnymi i osłonami, służący do rozdziału energii elektrycznej i łączenia oraz ... czytam dalej »


Bezprzewodowa automatyka domowa - i możesz sterować wszystkim w domu »

Intuicyjne oprogramowanie do projektowania listew ze złączkami !

Automatyka domowa - sterowaniem ze smatfona Projektowanie listew - oprogramowanie
Nowoczesny smartdom powinien być gotów na każde życzenie. Dlatego rozwiązania bezprzewodowej automatyki domowej dają Ci zdalną kontrolę nad funkcjami Twojego domu - oświetleniem, roletami, ogrzewaniem ... czytam więcej » Intuicyjne oprogramowanie do projektowania listew ze złączkami oraz profesjonalnego opisywania oznaczników do złączek szynowych, przewodów, kabli, urządzeń i instalacji. Oprogramowanie dostępne jest bezpłatnie na stronie www ... chcę poznać »

Małe, średnie i duże systemy sterowania »

Sterowniki plc Jeszcze kilka lat temu sterowniki PLC „tylko” wspierały pracowników przy wykonywaniu monotonnych zadań i zwiększaniu szybkości produkcji. Aktualnie każda produkcja ... czytam dalej »


Złącza silnoprądowe - czy silikon sobie poradzi?

Złącza silnopradowe Czy możemy zastosować elastyczne przewody silikonowe i czy są one odporne na uszkodzenie i wysokie temperatury? Przykładowo dla przekroju kabla 240 mm2 ... chcę obejrzeć »


Może Cię to zainteresuje ▼

Wyświetlacz cyfrowy - jaki wybrać?

Technologie robotyczne zgodne z koncepcją Industry 4.0 » »

wyświetlacze cyfrowe robotyka i automatyka
Współpracujący z dowolnym nadajnikiem sygnału w standardzie 4-20 mA. Urządzenia nie wymagające dodatkowego zasilania. Do obszaru zastosowań ... czytam więcej » Nowoczesne urządzenia mechaniczne nic nie znaczyłyby bez ukrytej w nich elektroniki, dizęki której ... czytam dalej »


Odczyty cyfrowe - przyrządy przeznaczone do wyświetlania położenia »

czytniki cyfrowe Współpracują z przetwornikami przemieszczeń liniowych (liniały) i kątowych (enkodery). Wykonywane są w różnych wersjach dostosowanych do (...) czytam dalej »


1-fazowe liczniki energii elektrycznej - widziałeś to?!

Inteligentny system dystrybucji mocy »

Liczniki energii jakie wybrać moc
Wymagania stawiane licznikom energii elektrycznej zawarte są w normach oraz przepisach (...) czytam dalej » Uniwersalne zastosowanie, w pojedynczych szafach sterowniczych, jak też w kompletnych systemach... czytam dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
10/2019

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 10/2019
W miesięczniku m.in.:
  • - Projekt zasilania pompowni pożarowej
  • - Przekładniki niekonwencjonalne wykorzystywane w automatyce elektroenergetycznej
Zobacz szczegóły
COMEX S.A. COMEX S.A.
O firmie COMEX S.A. od początku swojej działalności, tj. od 1987 zajmuje się kompleksową obsługą klientów w zakresie zasilania...

Ciekawe strony

Elektryk na Fixly.pl

EPS System - agregaty prądotwórcze

Producent oświetlenia

Ciekawa Architektura

Instalacje

Literatura fachowa

Rekuperacja

Termomodernizacja

Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl