Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Solaris Trollino 24, czyli naprawdę długi trolejbus

 Redakcja  |  29.01.2018
Solaris Bus & Coach

Solaris "przeciera szlaki" elektromobilności nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Elektrobusy z charakterystycznym logo można zobaczyć w Hiszpanii, we Włoszech czy w krajach skandynawskich. Firma nie poprzestaje jednak na kolejnych działaniach rozwojowych i prócz produkowania swoich elektrycznych, dobrze znanych Urbino, pracuje nad kolejnymi projektami. Jak dowiadujemy się z informacji zamieszczonych przez Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych (ORPA.pl), spółka poszerza ofertę o kolejny nowatorski pojazd.

Niedawno Solaris zaprezentował trolejbus dla przewoźnika Rigas Satiksme z Rygi, wyposażony z ogniwo wodorowe zwiększające zasięg. Teraz prace skupią się na przygotowaniu ponad 24-metrowego dwuprzegubowego i trójczłonowego trolejbusu Solaris Trollino 24. Prototyp będzie platformą dla przyszłej, seryjnej produkcji 24-metrowych pojazdów z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz właśnie trolejbusów. Jego produkcja zakończy się prawdopodobnie w połowie 2018 r., po czym Trollino 24 zostanie przekazany do jazd testowych w wybranych europejskich miastach, gdzie poruszając się pod trakcją trolejbusową będzie przechodził m.in. badania homologacyjne dopuszczające go do ruchu pasażerskiego.

Sprawdź szczegóły: 130 elektrycznych autobusów dla stolicy z unijnym dofinansowaniem

Napęd Trollino 24 będzie bazował na dwóch silnikach trakcyjnych, napędzających dwie osie napędowe. Pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh) będzie ładowany podczas jazdy z trakcji trolejbusowej z udziałem tradycyjnego pantografu dwupolowego. Zgromadzona energia będzie wykorzystana do zasilania napędu, gdy pojazd znajdzie się poza trakcją elektryczną. W celu ułatwienia manewrów w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Trollino 24 będzie posiadał także unikatowy układ drzwi 2-2-2-2-2 oraz elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

Przeczytaj także: ELVI, czyli prototyp polskiego elektrycznego "dostawczaka"

Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy to m.in. ogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą, który pozwoli na ustawienie najbardziej ergonomicznej pozycji. Na dwóch 8-calowych monitorach kierujący pojazdem będzie mógł kontrolować sytuację, widząc obraz z kamery skierowanej na pantograf, a także zewnętrznej kamery zamontowanej za drugim przegubem. Osobny monitor umożliwi obserwowanie obrazu z kamer monitoringu przy drzwiach i na tyle (z kamery cofania).

Dowiedz sie więcej: Testy autonomicznych autobusów elektrycznych w Singapurze

Trolejbus zostanie wyposażony również w rozbudowany system informacji pasażerskiej: tablice kierunkowe oraz trzy 29-calowe monitory w przestrzeni pasażerskiej, w której znajdzie się również klimatyzacja i gniazda USB, umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Oświetlenie wewnętrzne będzie bazował na LED-ach. Dla pasażerów zagospodarowano 53 miejsca siedzące, z których 16 będzie dostępnych z niskiej podłogi pojazdu pod kątem osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przewidziano również miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz rowery.

Firma Solaris wprowadziła do swojej oferty trolejbusy w 2001 r. Od tego momentu blisko 1200 pojazdów tego typu zostało zamówionych i dostarczonych przewoźnikom z 16 państw.

Źródło: Obserwatorium Rynku Paliwy Alternatywnych.

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Konkurs z nagrodami! Zobacz które miejsce zdobędziesz »

Kable i przewody - pobierz bezpłatny Ebook »

Konkurs dla elektryków Ebook
Jesteś specjalistą z branży elektrycznej lub teletechnicznej?
Weź udział w pierszej edycji Ligi Specjalistów i poczuj emocje związane z rywalizacją w konkursie! Zaglądaj na stronę ligaspecjalistow.pl i odpowiadaj na pytania ze swojej branży.  
zobacz konkurs »
Przedstawiamy nowy poradnik „Kable i przewody”! Znajdziecie w nim m.in. metody ochrony kabli przed pożarem, jak prowadzić i oznaczać trasy kablowe (...) czytam dalej »


Akumulatory do każdego typu pojazdu »

Rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce »

Akumulatory do każdego typu pojazdu Magazyny energi w polsce
Niezależnie od tego czy jeździsz samochodem osobowym, SUV-em, terenówką czy autem dostawczym, znajdziesz(...) czytam dalej » Aparatura łączeniową i sterownicza dla automatyki przemysłowej, techniki medycznej oraz automatyki budynków(...) czytam dalej »

Jak zdalnie monitorować pracę silnika?

UPS zasilacze Jak przekształcić silni elektryczny w inteligentne, połączone bezprzewodowo urządzenia. Czujnik montowany jest na kadłubie silnika indukcyjnego niskiego napięcia bez potrzeby okablowania czy wprowadzania zmian mechanicznych (...) czytam dalej »


Switche niezarządzalne - które wybrać?

Systemy fotowoltaiczne. Jak zwiększyć efektywność energetyczną?

Switche niezarządzalne Rola miedzi w energetyce słonecznej
Switche niezarządzalne są to urządzenia, które mają za zadanie przekazywanie danych między urządzeniami w wymagającym środowisku przemysłowym. Ich zadaniem jest zapewnienie przede wszystkim stabilnej, jak również wydajnej komunikacji.(...) czytam dalej » Sektor energii słonecznej umacnia się coraz bardziej. Według Solar Power Europe, w roku 2017 została zainstalowana globalnie większa moc energii fotowoltaicznej niż (...) czytam dalej »

Stacje ładowania elektryków przed własnym domem »

Co się stało z tymi kablami?

miejska stacja ładowania Co sie stało z kablami
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne. Jednak ich żywot jest uzależniony od stacji ładowania. Stacja ładowania to urządzenie elektryczne, które(...) czytam dalej » Wszelkie błędy popełnione na etapie projektowania, wykonawstwa i eksploatacji nawarstwiają się latami, stopniowo pro­wadząc do wydłużenia czasu poświęcanego na administrację systemu, zmniejszając pewność jego działania i tym samym (...) czytam dalej »

Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
12/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 12/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Aspekty techniczne i ekonomiczne kompensacji mocy biernej w obiektach użyteczności publicznej
  • - Optymalizacja elektroenergetycznych sieci SN
Zobacz szczegóły

Innowacyjna stacja ładowania autobusów EV w Ostrawie

Holenderska firma Heliox dostarczyła pierwsze rozwiązanie do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych z odwróconym pantografem w Czechach. Urządzenie o mocy 450 kW zainstalowano w...

Torba i walizka na narzędzia Knipex 1

Każdy posiadacz dużej liczby narzędzi zdaje sobie z tego sprawę, że utrzymanie ich w porządku ułatwia i przyspiesza pracę. Dlatego torby czy też walizki na narzędzia są świetnym...
ZPAS ZPAS
ZPAS z siedzibą w Przygórzu to lider produkcji szaf i obudów teleinformatycznych, energetycznych i automatyki oraz kompleksowych rozwiązań...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl