Pełny numer elektro.info 9/2015 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Robotyczna podmorska żegluga studentów Politechniki Wrocławskiej

 Redakcja  |  12.01.2018
Testy robota podwodnego w basenie wioślarskim w H-14 Politechniki Wrocławskiej.
Testy robota podwodnego w basenie wioślarskim w H-14 Politechniki Wrocławskiej.
Politechnika Wrocławska / KN Robocik / fot. Krzysztof Mazur

Polscy studenci mkną solarnymi bolidami w południowoafrykańskim i australijskim słońcu, budują łaziki marsjańskie i roboty, które startują w zawodach na drugim końcu świata, turbiny wiatrowe, elektryczne motocykle oraz łodzie napędzane energią słoneczną. A skoro o łodziach i robotach mowa, to na Politechnice Wrocławskiej młodzi konstruktorzy z Koła Naukowego "Robocik" pracują nad podwodnym robotem, który może okazać się niezwykle pomocny przy inspekcji kadłubów statków czy eksploracji trudno dostępnych wraków. Projektantom marzy się start w prestiżowych zawodach takich maszyn w USA. Poszukują też sponsorów, którzy wsparliby ich prace.

Pomysł zrodził się w szeregach Koła Naukowego Automatyki i Robotyki "Robocik" - zasileni przez kolejnych członków, studenci postanowili - mimo braku doświadczenia w tym obszarze, zrealizować duży projekt budowy podwodnego robota, który pozwoli im na start w międzynarodowych zawodach. Nie zostali jednak sami - mogli skorzystać, bowiem, z pomocy Michała Biskupa, absolwenta Politechniki Wrocławskiej i byłego członka "Robocika", który stworzył podwodnego drona Divey, wykorzystywanego do relacjonowania zawodów we freedivingu.

Zobacz także: Łazik Anteros - wyprodukowany w Polsce, stworzony na Marsa!

Pierwszy model nie był rozbudowany - miał za zadanie pływać i mieć zamontowaną kamerę, ale przede wszystkim służył zdobywaniu nowej wiedzy w opracowaniu tego typu konstrukcji z wykorzystaniem silników, systemów sterowania, systemu zasilania i wodoszczelną obudową. Po przygotowaniu modelu 3D powstał prototyp, a w czerwcu ruszyły prace nad bardziej zaawansowaną konstrukcją. Model wykonany z kwasoodpornej, aluminiowej blachy był gotowy w październiku - zaprezentowano go m.in. na Dniach Aktywności Studenckiej i na grudniowych zawodach Robotic Arena.

Łódź ma wymiary 50x30x40 cm i wagę około 10 kg. Osiąga prędkość 5 m/s. Wyposażono ją w sześć silników, kamerę, oświetlenie LED-owe, czujniki położenia i orientacji oraz czujniki temperatury zapobiegające przegrzaniu zasilacza. Sterowanie odbywa się ze pomocą pada - kabel zasilający ma 30 metrów. Największe wyzwanie to zapewnienie szczelności obudowy, chroniącej przed przeciekiem, a w konsekwencji spięciem i uszkodzeniem elektroniki. W efekcie projektanci pracują nad układami elektronicznymi o poziomie skomplikowania podobnym do tego w łazikach marsjańkich, przy czym dodatkowo trzeba jeszcze znaleźć sposób na zachowanie pełnej szczelności i odporności na ciśnienie panujące na różnych głębokościach.

Dowiedz się więcej: Marsjański łazik Politechniki Częstochowskiej na podium w USA

Członkowie "Robocika" chcą wykorzystywać swojego robota w eksploracji akwenów, np. inspekcji kadłubów statków, penetrowaniu i badaniu wraków zatopionych statków lub innych maszyn, ale póki co testują konstrukcję w basenie wioślarskim na terenie uczelni, a po pomyślnym zakończeniu testów chcą również sprawdzić ją np. w zalanym kamieniołomie w Sobótce na głębokości około 40 m. Rozwój modelu to jednocześnie nieustająca okazja do nauki - tak obecnych konstruktorów, jak i nowych członków.

Ciągły rozwój jest ważny choćby z uwagi na fakt, że studenci przygotowują łódź na zawody robotów podwodnych MATE Competition, które w czerwcu 2018 r. odbędą się w USA. Członkowie "Robocika" muszą m.in. wyposażyć swojego "zawodnika" w dwa manipulatory, za pomocą których robot wydobędzie silnik z zatopionego wraku samolotu. W tym celu łódź będzie musiała podpłynąć z całym sprzętem do maszyny i umieścić przy silniku poduszkę powietrzną, która wyniesie go na powierzchnię. Póki co, konstruktorzy zdecydowali się na budowę nowego modelu z manipulatorami o sześciu stopniach swobody i siedmioma kamerami. Cztery będą umieszczone po bokach do obserwacji otoczenia, jedna będzie oferowała widok na holowany ładunek, a dwie znajdą się na manipulatorach, sprzyjając precyzji działania.

Sprawdź szczegóły: Niezwykły mieszkaniec Centrum Nauki Kopernik

Dodatkowe elementy to aktywny system utrzymywania pozycji, który po dopłynięciu do wyznaczonej lokalizacji dostosuje robota do ruchu wody, utrzymując niezmienną pozycję, co zaś ułatwi operatorowi manipulowanie chwytakami.

Nad podwodnym robotem pracuje około 15 osób, zaś koszt budowy szacują na ok. 50 tys. zł, wobec czego poszukiwani są sponsorzy, którzy pomogliby w przedsięwzięciu.

Zawody robotów podwodnych organizuje Marine Advanced Technology Education Center we współpracy z NASA. Zadania wykonywane są m.in. w największym na świecie basenie, który ma pojemność ponad 23 milionów litrów i głębokość 12 metrów. Oprócz przygotowania robota i wykonania zadania, zespoły muszą także dostarczyć raporty techniczne i prezentacje swoich projektów. Każdego roku w imprezie startuje ok. 100 drużyn z całego świata. Główną nagrodą jest kontrakt na budowę robota podwodnego.

Koło Naukowe Automatyki i Robotyki „Robocik” działa na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej od 1997 r. i tym samym jest jednym z najstarszych na tej uczelni. Prócz robota do podwodnej eksploracji, studenci konstruują również sortującego robota przemysłowego, wykorzystującego sztuczne sieci neuronowe, system wizyjny do pracy, a także model pojazdu autonomicznego. Koło prowadzi również działalność naukową w ramach programu Zawodowy Dolny Śląsk oraz Akademia Wynalazców im. R Boscha. Zrzesza 47 członków. Opiekunami koła są dr Jacek Ziemba, dr Łukasz Dworzak i dr Marek Kuran.

Więcej informacji oraz zdjęcia robota można znaleźć na stronie KN Robocik: http://robocik.pwr.edu.pl, i na profilu organizacji w serwisie Facebook: www.facebook.com/knrobocik/.

Źródło: Politechnika Wrocławska.

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Zerwij z rozmazanymi etykietami - trwałe oznaczenia kabli i aparatur » »
Oznaczenie kabli i przewodów elektrycznych

Oznacznik powinien umożliwić identyfikację komponentów systemu i dostarczać informacje na temat instalacji przez wiele kolejnych lat (...) czytaj dalej »


Złącza do podłączenia silnika - przejrzyste i oszczędzające miejsce »

Jaki osprzęt instalacyjny do nowoczesnych wnętrz?

Jak podłączyć silnik elektryczny Jakie włączniki do nowoczesnych wnętrz
Oszczędność miejsca z jednej strony, przejrzystość i funkcjonalność z drugiej - takie są dziś wymagania... czytaj dalej » Świeże pomysły łączące wysmakowaną awangardę i nowoczesność charakteryzujący współczesne wnętrza... (...) czytaj dalej »

Jak skomunikować wszystkie urządzenia na obiekcie w jednej sieci?

komunikacja urządzeń w sieci W systemach energetyki i zasilania z roku na rok coraz więcej można znaleźć urządzeń mających interfejsy komunikacyjne...  czytaj dalej »


Czy Przemysł 4.0 zmieni cyfrowy świat » Poznaj rozwiązania zasilania światowej klasy »
Przemysł 4.0 - cyfrowy świat Jaki UPS do wrażliwych odbiorników
Cyfryzacja przemysłu oraz rynku elektroenergetycznego staje się faktem i wiele wskazuje na to, że (…) czytaj dalej »
Urządzenia zasilania bezprzerwowego są niezbędnym elementem układów zasilania wrażliwych odbiorów (...) czytaj dalej»

Zobacz produkty dedykowane energii odnawialnej »

energia odnawialna Świat potrzebuje energii odnawialnej, a NKT uważa, że przyjęcie swojej części odpowiedzialności to naturalny krok(...) czytaj dalej »


   
Nowoczesne systemy napędowe
i pozycjonowania wymagają zastosowania rozwiązania zapewniającego
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Najnowsze informacje na Twoją skrzynkę:
12/2017

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 12/2017
W miesięczniku m.in.:
  • - Straty mocy w układach wyposażonych w filtry aktywne
  • - Krajowe uwarunkowania efektywności energetycznej
Zobacz szczegóły
Absolutne enkodery magnetyczne  do montażu i integracji w napędach o dużej wydajności

Absolutne enkodery magnetyczne do montażu i integracji w napędach o dużej wydajności

Nowoczesne systemy napędowe i pozycjonowania wymagają zastosowania rozwiązania zapewniającego absolutne wykrywanie w czasie rzeczywistym bieżącej pozycji wałka lub...
Cantoni Motor S.A. Cantoni Motor S.A.
Grupa Cantoni została pionierem w produkcji silników elektrycznych już w XIX wieku i od tego czasu kontynuuje misję wdrażania...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl