Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Robotyczna podmorska żegluga studentów Politechniki Wrocławskiej

 Redakcja  |  12.01.2018
Testy robota podwodnego w basenie wioślarskim w H-14 Politechniki Wrocławskiej.
Testy robota podwodnego w basenie wioślarskim w H-14 Politechniki Wrocławskiej.
Politechnika Wrocławska / KN Robocik / fot. Krzysztof Mazur

Polscy studenci mkną solarnymi bolidami w południowoafrykańskim i australijskim słońcu, budują łaziki marsjańskie i roboty, które startują w zawodach na drugim końcu świata, turbiny wiatrowe, elektryczne motocykle oraz łodzie napędzane energią słoneczną. A skoro o łodziach i robotach mowa, to na Politechnice Wrocławskiej młodzi konstruktorzy z Koła Naukowego "Robocik" pracują nad podwodnym robotem, który może okazać się niezwykle pomocny przy inspekcji kadłubów statków czy eksploracji trudno dostępnych wraków. Projektantom marzy się start w prestiżowych zawodach takich maszyn w USA. Poszukują też sponsorów, którzy wsparliby ich prace.

Pomysł zrodził się w szeregach Koła Naukowego Automatyki i Robotyki "Robocik" - zasileni przez kolejnych członków, studenci postanowili - mimo braku doświadczenia w tym obszarze, zrealizować duży projekt budowy podwodnego robota, który pozwoli im na start w międzynarodowych zawodach. Nie zostali jednak sami - mogli skorzystać, bowiem, z pomocy Michała Biskupa, absolwenta Politechniki Wrocławskiej i byłego członka "Robocika", który stworzył podwodnego drona Divey, wykorzystywanego do relacjonowania zawodów we freedivingu.

Zobacz także: Łazik Anteros - wyprodukowany w Polsce, stworzony na Marsa!

Pierwszy model nie był rozbudowany - miał za zadanie pływać i mieć zamontowaną kamerę, ale przede wszystkim służył zdobywaniu nowej wiedzy w opracowaniu tego typu konstrukcji z wykorzystaniem silników, systemów sterowania, systemu zasilania i wodoszczelną obudową. Po przygotowaniu modelu 3D powstał prototyp, a w czerwcu ruszyły prace nad bardziej zaawansowaną konstrukcją. Model wykonany z kwasoodpornej, aluminiowej blachy był gotowy w październiku - zaprezentowano go m.in. na Dniach Aktywności Studenckiej i na grudniowych zawodach Robotic Arena.

Łódź ma wymiary 50x30x40 cm i wagę około 10 kg. Osiąga prędkość 5 m/s. Wyposażono ją w sześć silników, kamerę, oświetlenie LED-owe, czujniki położenia i orientacji oraz czujniki temperatury zapobiegające przegrzaniu zasilacza. Sterowanie odbywa się ze pomocą pada - kabel zasilający ma 30 metrów. Największe wyzwanie to zapewnienie szczelności obudowy, chroniącej przed przeciekiem, a w konsekwencji spięciem i uszkodzeniem elektroniki. W efekcie projektanci pracują nad układami elektronicznymi o poziomie skomplikowania podobnym do tego w łazikach marsjańskich, przy czym dodatkowo trzeba jeszcze znaleźć sposób na zachowanie pełnej szczelności i odporności na ciśnienie panujące na różnych głębokościach.

Dowiedz się więcej: Marsjański łazik Politechniki Częstochowskiej na podium w USA

Członkowie "Robocika" chcą wykorzystywać swojego robota w eksploracji akwenów, np. inspekcji kadłubów statków, penetrowaniu i badaniu wraków zatopionych statków lub innych maszyn, ale póki co testują konstrukcję w basenie wioślarskim na terenie uczelni, a po pomyślnym zakończeniu testów chcą również sprawdzić ją np. w zalanym kamieniołomie w Sobótce na głębokości około 40 m. Rozwój modelu to jednocześnie nieustająca okazja do nauki - tak obecnych konstruktorów, jak i nowych członków.

Ciągły rozwój jest ważny choćby z uwagi na fakt, że studenci przygotowują łódź na zawody robotów podwodnych MATE Competition, które w czerwcu 2018 r. odbędą się w USA. Członkowie "Robocika" muszą m.in. wyposażyć swojego "zawodnika" w dwa manipulatory, za pomocą których robot wydobędzie silnik z zatopionego wraku samolotu. W tym celu łódź będzie musiała podpłynąć z całym sprzętem do maszyny i umieścić przy silniku poduszkę powietrzną, która wyniesie go na powierzchnię. Póki co, konstruktorzy zdecydowali się na budowę nowego modelu z manipulatorami o sześciu stopniach swobody i siedmioma kamerami. Cztery będą umieszczone po bokach do obserwacji otoczenia, jedna będzie oferowała widok na holowany ładunek, a dwie znajdą się na manipulatorach, sprzyjając precyzji działania.

Sprawdź szczegóły: Niezwykły mieszkaniec Centrum Nauki Kopernik

Dodatkowe elementy to aktywny system utrzymywania pozycji, który po dopłynięciu do wyznaczonej lokalizacji dostosuje robota do ruchu wody, utrzymując niezmienną pozycję, co zaś ułatwi operatorowi manipulowanie chwytakami.

Nad podwodnym robotem pracuje około 15 osób, zaś koszt budowy szacują na ok. 50 tys. zł, wobec czego poszukiwani są sponsorzy, którzy pomogliby w przedsięwzięciu.

Zawody robotów podwodnych organizuje Marine Advanced Technology Education Center we współpracy z NASA. Zadania wykonywane są m.in. w największym na świecie basenie, który ma pojemność ponad 23 milionów litrów i głębokość 12 metrów. Oprócz przygotowania robota i wykonania zadania, zespoły muszą także dostarczyć raporty techniczne i prezentacje swoich projektów. Każdego roku w imprezie startuje ok. 100 drużyn z całego świata. Główną nagrodą jest kontrakt na budowę robota podwodnego.

Koło Naukowe Automatyki i Robotyki „Robocik” działa na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej od 1997 r. i tym samym jest jednym z najstarszych na tej uczelni. Prócz robota do podwodnej eksploracji, studenci konstruują również sortującego robota przemysłowego, wykorzystującego sztuczne sieci neuronowe, system wizyjny do pracy, a także model pojazdu autonomicznego. Koło prowadzi również działalność naukową w ramach programu Zawodowy Dolny Śląsk oraz Akademia Wynalazców im. R Boscha. Zrzesza 47 członków. Opiekunami koła są dr Jacek Ziemba, dr Łukasz Dworzak i dr Marek Kuran.

Więcej informacji oraz zdjęcia robota można znaleźć na stronie KN Robocik: http://robocik.pwr.edu.pl, i na profilu organizacji w serwisie Facebook: www.facebook.com/knrobocik/.

 

Źródło: Politechnika Wrocławska.

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Jak czyścić i konserwować urządzenia elektryczne pod napięciem?

czyszczenie urządzeń pod napięciem Za pomocą kamery termowizyjnej możliwe jest bezdotykowe sprawdzenie instalacji elektrycznej przy pełnym obciążeniu. Dzięki temu można uniknąć poważnych awarii, nadmiernych strat energii i w najgorszym wypadku (...) czytam dalej »


Nowe wtykowe złącza silnoprądowe przystosowane do podłączania mobilnych zespołów prądotwórczych do rozdzielnic nn»

Systemy fotowoltaiczne. Jak zwiększyć efektywność energetyczną?

Złącza silnoprądowe wtykowe Rola miedzi w energetyce słonecznej
Wykonane z tworzywa sztucznego odpornego na wysokie temperatury z kolorowymi oznaczeniami i znacznikami kodowymi uniemożliwiającymi błędne połączenie(...) czytam dalej » Sektor energii słonecznej umacnia się coraz bardziej. Według Solar Power Europe, w roku 2017 została zainstalowana globalnie większa moc energii fotowoltaicznej niż (...) czytam dalej »

Przeciwpożarowa kontrola instalacji elektrycznej »

Kamera termowizyjna przy badaniu sieci elektrycznej Za pomocą kamery termowizyjnej możliwe jest bezdotykowe sprawdzenie instalacji elektrycznej przy pełnym obciążeniu. Dzięki temu można uniknąć poważnych awarii, nadmiernych strat energii i w najgorszym wypadku (...) czytam dalej »


Miejskie stacje ładowania pojazdów elektrycznych - jakie mogą mieć funkcjonalności»

Licznik zużycia energii elektrycznej - na jakie parametry zwrócić uwagę?

miejska stacja ładowania Liczniki energii elektrycznej
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne. Jednak ich żywot jest uzależniony od stacji ładowania. Stacja ładowania to urządzenie elektryczne, które(...) czytam dalej » Rozwój technologii przemysłowych oraz rozwój budownictwa powodują coraz większe zapotrzebowanie na moc (...) czytam dalej »

Rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce »
Magazyny energi w polsce

Aparatura łączeniową i sterownicza dla automatyki przemysłowej, techniki medycznej oraz automatyki budynków... czytam dalej »


Co się stało z tymi kablami?»

Jakie bezpieczniki wybrać do projektu?

Plątanina kabli  jak sobie z nią poradzić Bezpieczniki siba
Wszelkie błędy popełnione na etapie projektowania, wykonawstwa i eksploatacji nawarstwiają się latami, stopniowo pro­wadząc do wydłużenia czasu poświęcanego na administrację systemu, zmniejszając pewność jego działania i tym samym zwiększając koszty ... czytam dalej » "Okazało się, że bezpiecznik przegrzał się, ponieważ zamontowano go w miejscu gdzie nie miał wystarczającego chłodzenia. Byliśmy w stanie znaleźć rozwiązanie tego problemu - także (...) czytam dalej»

Bezpłatne ebooki dla elektryków i nie tylko !
Ebooki dla elektryków i nie tylko

Darmowe ebooki i poradniki: projektowanie, budowa, osprzęt... (...) czytam dalej »


Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
9/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 9/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne urządzenia rozdzielcze zwiększające bezpieczeństwo pracy
  • - Projekt zasilania osiedla domków jednorodzinnych w energię elektryczną
Zobacz szczegóły
Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Jak zwiększyć niezawodność instalacji elektrycznej?

Instalacja elektryczna znajduje się w każdym budynku i jest częścią układu niskiego napięcia. Powinna być wykonana z niezwykłą starannością oraz dokładnością. Co...
Essentra Components Essentra Components
Essentra plc jest spółką notowaną w indeksie FTSE 250 i wiodącym międzynarodowym dostawcą specjalistycznych produktów i rozwiązań ....
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl