Pełny numer elektro.info 9/2015 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

GridBooster, czyli magazyn energii i ładowarka e-pojazdów w jednym

 Redakcja  |  05.01.2018
mat. prasowe

Pierwsza w Europie Środkowej stacja ładowania samochodów elektrycznych zintegrowana z magazynem energii – GridBooster – została uruchomiona w Bratysławie. Rozwiązanie stanowi część sieci Greenway, budowanej także w Polsce sieci ładowania samochodów elektrycznych. Do 2020 roku Greenway planuje zainstalować w naszym kraju 10 takich magazynów, wspierających nie tylko zasilanie samochodów, ale też funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego.

Instalacja powstała z bratysławskim centrum handlowym Avion składa się z dwóch stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW każda oraz z magazynu energii o pojemności 52 kWh, który może zasilać stacje mocą 60 kW. Powszechnie stosowane stacje szybkiego ładowania pobierają energię elektryczną bezpośrednio z sieci energetycznej. W przypadku GridBooster energia pobierana jest z magazynu lub z sieci lub z obu tych źródeł, jeśli zajdzie taka potrzeba. Magazyn może być ładowany z sieci, gdy ceny energii elektrycznej są niskie, lub z lokalnego źródła odnawialnego, takiego jak np. panele fotowoltaiczne. Przyjęte rozwiązanie pozwala na ładowanie do czterech pojazdów elektrycznych jednocześnie.

Zobacz także: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Dostawcą magazynu energii jest firma Delta, która zapewniła także oprogramowania do zarządzania przepływem energii pomiędzy magazynem, stacjami ładowania i pojazdami elektrycznymi (DEEMS). Jednym z zadań systemu jest monitorowanie poboru energii z sieci, aby zapewnić optymalne jej koszty oraz zarządzać ograniczeniami sieciowymi w zakresie mocy przyłączeniowej.

Zastosowana przez Greenway Infrastructure technologia pozwala na lokalne wytwarzanie energii oparte na źródłach odnawialnych i na jej magazynowaniu. Gdy podobne systemy zostaną wdrożone w większej liczbie, będą w stanie zwiększyć elastyczność całej sieci energetycznej i zmniejszyć uzależnienie stacji ładowania od produkcji energii pochodzącej z dużych, tradycyjnych elektrowni.



Przeczytaj również: Wyposaż dom, naładuj swojego "elektryka", czyli krakowska IKEA z ładowarkami elektrycznych samochodów

Dodatkowo, zastosowane rozwiązanie ułatwia przyłączanie stacji ładowania samochodów elektrycznych do sieci energetycznej, ograniczając moc przyłączenia. W sytuacji szczytowego zapotrzebowania na moc, kiedy ładować się będzie wiele samochodów jednocześnie, energia pochodzić może z magazynu, a nie z sieci.

Zdaniem Petera Badika, współzałożyciela Greenway Infrastructure, GridBooster, nowy element naszej sieci ładowania samochodów elektrycznych w Słowacji i Polsce, pozwoli w przyszłości wykorzystać olbrzymi potencjał milionów pojazdów elektrycznych do zwiększenia elastyczności sieci energetycznej. Celem spółki jest budowa systemu wspartego odnawialnymi źródłami energii, opartych na inteligentnych sieciach i rozproszonym magazynowaniu energii. Zdaniem przedstawicieli firmy, pojazdy elektryczne będą jednym z ważniejszych elementów tego przyszłego systemu inteligentnej energetyki.

Dowiedz się więcej: Parkuj na Młocinach, ładuj i jedź z nową energią

Według wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej - Maroša Šefčoviča, ważne jest nie tylko wytwarzanie czystej energii, ale także opracowywanie wydajnych, komercyjnych i łatwych do wdrożenia rozwiązań do jej magazynowania, zwłaszcza przy rosnącym znaczeniu i rozwoju OZE. Twierdzi on, iż magazyny energii zredefiniować mogą nie tylko transport, ale również cały rynek energii. Maroš Šefčovič pochwali Greenway Infrastructure i Deltę za wyznaczenie trendów w tej dziedzinie i projekt, który pomoże wypełnić lukę w infrastrukturze ładowania, której istnienie jest kluczowe do przekonania konsumentów do pojazdów o zerowej emisji. Szacuje się, że w UE do 2020 roku potrzebnych będzie 800 tys. publicznych punktów ładowania.

Realizacja projektu Greenway Infrastructure jest współfinansowana przez Komisję Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę". Ma on na celu rozmieszczenie infrastruktury szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T. Stacja ładowania i magazyn energii będą funkcjonować w ramach sieci Greenway, największej sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej. Technologia magazynu energii jest dostarczana przez firmę Delta, wiodącą na świecie firmę technologiczną dostarczającą szeroki zakres nowoczesnych rozwiązań dla energetyki.

Podstawowe cechy GridBooster:

  • moc przyłączeniowa - 50kW;
  • moc ładowania pojazdów - 100 kW (50 kW z akumulatora, 50 kW z sieci);
  • pojemność magazynu - 52 kWh;
  • dostępne standardy ładowania - CHAdeMO, CCS i AC 22kW.

Źródło: materiały prasowe.

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie


Zerwij z rozmazanymi etykietami - trwałe oznaczenia kabli i aparatur » »
Oznaczenie kabli i przewodów elektrycznych

Oznacznik powinien umożliwić identyfikację komponentów systemu i dostarczać informacje na temat instalacji przez wiele kolejnych lat (...) czytaj dalej »


Złącza do podłączenia silnika - przejrzyste i oszczędzające miejsce »

Jaki osprzęt instalacyjny do nowoczesnych wnętrz?

Jak podłączyć silnik elektryczny Jakie włączniki do nowoczesnych wnętrz
Oszczędność miejsca z jednej strony, przejrzystość i funkcjonalność z drugiej - takie są dziś wymagania... czytaj dalej » Świeże pomysły łączące wysmakowaną awangardę i nowoczesność charakteryzujący współczesne wnętrza... (...) czytaj dalej »

Jak skomunikować wszystkie urządzenia na obiekcie w jednej sieci?

komunikacja urządzeń w sieci W systemach energetyki i zasilania z roku na rok coraz więcej można znaleźć urządzeń mających interfejsy komunikacyjne...  czytaj dalej »


Czy Przemysł 4.0 zmieni cyfrowy świat » Poznaj rozwiązania zasilania światowej klasy »
Przemysł 4.0 - cyfrowy świat Jaki UPS do wrażliwych odbiorników
Cyfryzacja przemysłu oraz rynku elektroenergetycznego staje się faktem i wiele wskazuje na to, że (…) czytaj dalej »
Urządzenia zasilania bezprzerwowego są niezbędnym elementem układów zasilania wrażliwych odbiorów (...) czytaj dalej»

Zobacz produkty dedykowane energii odnawialnej »

energia odnawialna Świat potrzebuje energii odnawialnej, a NKT uważa, że przyjęcie swojej części odpowiedzialności to naturalny krok(...) czytaj dalej »


   
Nowoczesne systemy napędowe
i pozycjonowania wymagają zastosowania rozwiązania zapewniającego
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
Zapisz się na bezpłatny newsletter!
Najnowsze informacje na Twoją skrzynkę:
12/2017

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 12/2017
W miesięczniku m.in.:
  • - Straty mocy w układach wyposażonych w filtry aktywne
  • - Krajowe uwarunkowania efektywności energetycznej
Zobacz szczegóły
Absolutne enkodery magnetyczne  do montażu i integracji w napędach o dużej wydajności

Absolutne enkodery magnetyczne do montażu i integracji w napędach o dużej wydajności

Nowoczesne systemy napędowe i pozycjonowania wymagają zastosowania rozwiązania zapewniającego absolutne wykrywanie w czasie rzeczywistym bieżącej pozycji wałka lub...
Cantoni Motor S.A. Cantoni Motor S.A.
Grupa Cantoni została pionierem w produkcji silników elektrycznych już w XIX wieku i od tego czasu kontynuuje misję wdrażania...
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl