Pełny numer elektro.info 7-8/2017 tylko dla Ciebie [PDF]

wystarczy założyć konto w portalu elektro.info.pl

Indyjskie e-riksze napędzane energią słoneczną

 Redakcja  |  22.11.2017
ABB

Na drugiej półkuli, w Indiach, z myślą o obniżeniu poziomu smogu, powstaje elektromobilny projekt dostosowany do najbardziej popularnego lokalnego środka transportu. Mowa o rikszach - tych tradycyjnych, które zastąpią elektryczne wersje. Miasto Dżabalpur stworzy wraz z ABB sieć ładownie e-riksz, zasilanych energią słoneczną.

Riksze, a w zasadzie autoriksze, czyli silnikowe wersje tradycyjnych riksz, pełnią w Indiach rolę taksówek. Każdego dnia po ulicach indyjskich miast porusza się blisko ćwierć miliona tych trójkołowych pojazdów. Hałaśliwe, kolorowe i jaskrawo udekorowane wpisały się w codzienny obraz tego egzotycznego państwa. Niegdyś napędzane siłą nóg rikszarza, dziś wykorzystują głównie przestarzałe silniki spalinowe, mające negatywny wpływ na jakość powietrza. W 2008 roku Indie zainwestowały w ciche, bezemisyjne autoriksze, zasilane energią elektryczną.

Zobacz także: "Czech out this scooter!" - czyli czeska klasyka w wersji elektrycznej

Jednak energia elektryczna potrzebna do zasilenia autoriksz w większości przypadków wytwarzana jest z konwencjonalnych, emitujących dwutlenek węgla źródeł energii, takich jak węgiel (brzmi znajomo, prawda?). Innym problemem stał się sam koszt ładowania. Wielu indyjskich taksówkarzy zmuszonych jest doładowywać swoje e-riksze w domu w porach nocnych. W kraju, w którym średni roczny dochód na osobę wynosi około 2000 dolarów, wysoki koszt energii jest realnym problemem.

Odpowiedzią na te wyzwania jest pilotażowy projekt realizowany przez ABB dla Dżabalpur, miasta w środkowych Indiach, liczącego prawie 1,6 miliona mieszkańców. Jeździ po nim około 5000 autorikszy, które spalają 20 000 litrów paliwa dziennie. To oznacza 46 ton CO2, które zniknęłyby z obiegu każdego dnia, gdyby wszystkie te pojazdy przekształcić w e-riksze. W ramach projektu władze lokalne planują zainstalować dziewięć stacji ładowania zasilanych energią słoneczną, które będą mogły być używane przez około 400 licencjonowanych właścicieli e-rikszy.

Dowiedz się więcej: Elektryka i architektura w Indiach

Pierwsza stacja pojawiła się sześć miesięcy temu. Instalacje pozostałych zaplanowano na najbliższy rok. Brak przystępnych cenowo, publicznie dostępnych stacji ładowania był barierą dla popularyzacji e-riksz. Dla właściciela rikszy cena za doładowanie z sieci elektrycznej waha się od 40 do 50 rupii indyjskich (średnio ok. 2,5 zł), w porównaniu z 30 rupiami (1,65 zł) za doładowanie pojazdu na stacji wykorzystującej energię słoneczną.

ABB dostarcza technologię dla stacji ładowania: inwertery solarne. Gdy promienie słoneczne padają na ogniwa fotowoltaiczne, generowana jest energia prądu stałego (DC). Inwertery przetwarzają ją na energię prądu przemiennego (AC), która wykorzystywana jest w ładowarkach. Stacje są w stanie generować 50 kilowatów energii elektrycznej i mogą obsłużyć jednocześnie aż 4 e-riksze. Całkowite naładowanie, dzięki któremu pojazd przejedzie od 100 do 150 kilometrów, możliwe jest w czasie od 7 do 8 godzin.

Sprawdź szczegóły: Elektryczne skutery śmigają po Krakowie

Dżabalpur to jeden z ponad stu ośrodków w kraju, które rząd Indii określił jako „inteligentne miasto”. Oznacza to między innymi, że miasto angażuje się we wspieranie rozwoju gospodarczego kraju i w ekspansję klasy średniej bez zwiększania emisji dwutlenku węgla. Stosunkowo wysoki poziom tej emisji sprawia, że indyjskie miasta są jednymi z najbardziej zanieczyszczających miejsc na świecie.

W ramach działań na rzecz rozwoju inteligentnych miast, rząd Indii chce, aby do 2030 roku każdy samochód, autobus, ciężarówka i inny środek transportu w kraju był pojazdem elektrycznym. Gdyby ćwierć miliona autorikszy, które obecnie jeżdżą po Indiach, zamienić na riksze elektryczne, kraj mógłby zredukować emisję dwutlenku węgla o ponad 2 miliony ton dziennie.

Źródło: materiały prasowe.

Komentarze

(0)

Wybrane dla Ciebie



Potrzebujesz pomocy przy projektowaniu instalacji elektrycznych? Skorzystaj!

Systemy fotowoltaiczne. Jak zwiększyć efektywność energetyczną?

Materiały do przygotowania projektu elektrycznego Rola miedzi w energetyce słonecznej
Nowoczesne systemy napędowe i pozycjonowania wymagają zastosowania rozwiązania zapewniającego absolutne wykrywanie w czasie rzeczywistym bieżącej pozycji(...) czytam dalej » Sektor energii słonecznej umacnia się coraz bardziej. Według Solar Power Europe, w roku 2017 została zainstalowana globalnie większa moc energii fotowoltaicznej niż (...) czytam dalej »

Zobacz nowe funkcje kamer termowizyjnych »

Kamera termowizyjna przy badaniu sieci elektrycznej Za pomocą kamery termowizyjnej możliwe jest bezdotykowe sprawdzenie instalacji elektrycznej przy pełnym obciążeniu. Dzięki temu można uniknąć poważnych awarii, nadmiernych strat energii i w najgorszym wypadku (...) czytam dalej »


Sposoby oznaczania kabli i przewodów»

Zobacz jakie nowośći pokazano na Targach Energetab 2018 »

Oznaczanie kabli przewodów i urządzeń Enegetab targi 2018
Jak trwale i czytelnie oznaczyć kable, przewody i urządzenia w sieci elektrycznej, żeby potem łatwo (...) czytam dalej » Przed nami 31. edycja targów ENERGETAB 2018. Przez kolejne trzy dni będą spotykać się czołowi przedstawiciele sektora elektroenergetycznego i poznawać najnowsze rozwiązania (...) czytam dalej »

Projektuj za pomocą bezpiecznej i niezawodnej aparatury łączeniowej »
Projektowanie z aparaturą łączeniową

Aparatura łączeniową i sterownicza dla automatyki przemysłowej, techniki medycznej oraz automatyki budynków... czytam dalej »


Jak sprawdzić gdzie mogą nastąpić awarie w urządzeniach elektrycznych»

Pierwszy oscyloskop klasy średniej z pasmem 8 GHz i prędkością próbkowania 25 GS/s jednocześnie na wszystkich 4 kanałach»

Diagnozowanie urządzeń elektrycznych Oscyloskop klasy średniej
Wykrycie elementu przegrzanego i prawidłowa klasyfikacja zagrożenia w zależności od obciążenia prądowego i przyrostu temperatury – to typowe zadania ... czytam dalej » Tektronix oferuje jeszcze większą prędkość próbkowania oraz najniższy poziom szumów zapewniając najwyższą wiarygodność pomiaru dzięki MSO serii 6 Mixed Signal Oscilloscope (...) czytam dalej »

Bezpłatne ebooki dla elektryków i nie tylko !
Ebooki dla elektryków i nie tylko

Darmowe ebooki i poradniki: projektowanie, budowa, osprzęt... (...) czytam dalej »


Jak w czasie rzeczywistym monitorować pobór mocy i jakość dostarczanej energii?

Projektowanie i wykonawstwo instalacji elektrycznych średnio- i niskonapięciowych»

Monitoring poboru mocy Prąd budowlany - skąd czerpać?
Jak pozyskiwać, gromadzić, przetwarzać oraz archiwizować dane o poborze energii, jej rozpływie, wielkość mocy czynnej i biernej, a także... czytam dalej » Zasoby materialne w dziedzinie projektowania nowoczesnych (pod względem technicznym) konstrukcji i technologii oraz wykonywania niezbędnego oprzyrządowania zadaniowego do realizacji produkcji podstawowej i usług oraz planowanych prac modernizacyjnych i (...) czytam dalej »
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »
9/2018

AKTUALNY NUMER:

elektro.info 9/2018
W miesięczniku m.in.:
  • - Nowoczesne urządzenia rozdzielcze zwiększające bezpieczeństwo pracy
  • - Projekt zasilania osiedla domków jednorodzinnych w energię elektryczną
Zobacz szczegóły
Essentra Components Essentra Components
Essentra plc jest spółką notowaną w indeksie FTSE 250 i wiodącym międzynarodowym dostawcą specjalistycznych produktów i rozwiązań ....
Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.
realizacja i CMS: omnia.pl